Arkivert

Bloggen er nedlagt og er her kun tilgjengelig for arkivformål. For ny og oppdatert informasjon, se Vibbo.

tirsdag 28. februar 2023

Bloggen nedlegges og erstattes av Vibbo

Styret har besluttet å nedlegge bloggen under www.sandefjordgata3.no. I løpet av de siste årene er Vibbo blitt et svært godt og enkelt verktøy for å kommunisere med beboere og med utenomverdenen. Vi har publisert på både Vibbo og sandefjordgata3.no det siste året, men dette er ikke holdbart i lengden. Derfor legges nå bloggen ned.

Praktisk informasjon fra denne siden (Boligguiden, informasjon om HMS, kontaktinformasjon til styret og vaktmester) er flyttet over til Vibbo og befinner seg der under "Temaer". Det meste av denne informasjonen er tilgjengelig både for innloggede brukere (beboerne) og for boligkjøpere, eiendomsmeglere og andre interesserte.

Det som forblir her, er det gamle nyhetsarkivet og nettsiden i den tilstanden den er nå. Den gamle bloggen vil altså fortsatt være tilgjengelig for arkivformål. For fremtiden er det https://vibbo.no/sandefjordgata-3 som er borettslagets nettside. Alt annet er uendret. Beboere blir automatisk varslet om nye saker som før.

tirsdag 14. februar 2023

Årlig kontroll av brannalarmanlegg og brannøvelse

Den 27. og 28. februar i tidsrommet 08.00 – 16.00 gjennomføres kontroll av brannalarmanlegget vårt i regi av Firesafe.

3A: 27. Februar ca. 8.00 – 10.30
3B: 27. Februar ca. 11.00 – 13.30
3C: 27. Februar ca. 13.30 – 16.00
3D: 28. Februar ca. 8.00 – 10.30
3E: 28. Februar ca. 11.00 – 13.30
3F: 28. Februar ca. 13.30 – 16.00

For å få testet / kontrollert alle detektorer og alarmorganer, trenger Firesafe tilgang til alle leiligheter i ovennevnte tidsrom.

Den 27. februar ca. kl 11 gjennomføres samtidig en felles evakueringsøvelse for hele borettslaget.
Alle skal da evakuere ut til oppmøteplass som merket på vedlagte kart (som også finnes på branninstruksen i alle oppganger).
 
 
Ved spørsmål, kontakt styret.

mandag 13. februar 2023

Styrevalg 2023

I mai 2023 er det igjen tid for generalforsamling (varsel går ut separat) og valg av nytt styre. Alle styreverv er på valg. Dagens styreleder ønsker ikke å stille til gjenvalg etter å ha sittet sammenhengende i tre år, det samme gjelder for de fire øvrige styremedlemmene.

Et styreverv er en spennende erfaring å ha med seg, samtidig som man lærer mye nytt om jus, økonomi, teknologi og administrasjon, for å nevne noe. Som borettslag er vi samtidig helt avhengige av et fungerende styre, det er med på å gjøre dette til et hyggelig sted å bo samtidig som viktige verdier ivaretas. 
 
Ifølge vedtektene skal vi ha en styreleder og minst to og høyst fem andre styremedlemmer. Vi ønsker å ha et bredt sammensatt styre som kan se sakene fra flere sider.
 
Kunne du være interessert i et styreverv?
 
Ta kontakt med styreleder Magnus Breder Birkenes på tlf. 92 65 68 92 eller på epost til styret@sandefjordgata3.no.

mandag 6. februar 2023

Modernisering av fyrrom

Vi mottar i disse dager en del klager på manglende varmtvann og lite varme i varmeanlegget. Slik skal det selvsagt ikke være og styret har stor forståelse for at dette oppelves som kjedelig, særlig når man samtidig betaler høye felleskostnader.

Problemer med varme er ikke nytt i dette borettslaget og henger blant annet sammen med at vi har et eldre fyrrom som trenger modernisering. Vi har to elkjeler i kjelleren som står for oppvarmingen hos oss, men disse to spiller svært dårlig på lag og løsningen er derfor å ha en elkjele på fullt om gangen. I tillegg er det et stort problem med varmetap i anlegget.

Etter å ha vurdert flere alternativer, ser vi nå konkret på to realistiske muligheter for å forbedre situasjonen:

  • Alternativ 1: Sørge for at elkjelene spiller på lag og at effekten i dem reguleres i takt med stigende/synkende utetemperatur, forbedre sirkulasjon og isolere rør i fyrrommet. Kostnadsanslag: ca. 350.000 kr.
  • Alternativ 2: Koble oss på fjernvarme. Installasjonskostnaden er ikke kjent, men naboborettslaget Sandefjordgata 2 har vært påkoblet i ca. ti år og har gode erfaringer. Styret henter inn anbud på tilkobling i disse dager. Fjernvarme som sådan vil ikke være kostnadsbesparende, men det kan over tid være penger å spare på infrastruktrusiden. I et fjernvarmenalegg trengs f.eks. ikke varmtvannsbereder eller -tank.

Målet er å ha en løsning på plass innen neste fyringssesong. Styret har vært klar over dette problemet en stund, men vi har vært forsiktige med å foreta oss noe så lenge vi hadde et dyrt takprosjekt hengende over oss. Nå som det er over, er denne saken øverste prioritet.

mandag 12. desember 2022

Kulde og strømpris

Vi er gått inn i kjølige dager med galopperende strømpriser. I morgen mellom kl. 17 og 18 vil timeprisen uten avgifter ligge på over 7 kroner i vårt område. Selv med strømstøtte kan det være snakk om priser på 5 kr kw/h i denne timen (avhengig av hvordan resten av måneden blir). Vi forbruker på dager som disse, med temperaturer ned mot -10 grader, opp mot 3 500 kw/h per døgn i hele borettslaget. Det tilsier et dagsforbruk på ca. 7 000 kr med en gjennomsnittlig strømpris etter strømstøtte på 2 kr kw/h. I de dyre timene blir det betydelig dyrere. Vi oppfordrer dere derfor til å følge med på strømprisene. Hvis du har anledning, legg gjerne dusjen, som bør være kort, til timene utenfor pristoppene - da er det gjerne også mer varmtvann tilgjengelig. Skru av/ned varmen før du forlater leiligheten, særlig hvis du skal være borte over jul. På den måten bidrar du til at vi alle betaler litt mindre i en måned som kommer til å bli svært dyr.

Heldigvis er det også ting å glede seg over i disse dager. Vi har fått et fint juletre som nesten ikke trekker strøm.

søndag 6. november 2022

Felleskostnadene økes med 7,5 % fra 01.01.2023

Prisveksten er svært sterk om dagen og borettslaget går dessverre ikke klar av den. Derfor er vi nødt til å øke felleskostnadene med 7,5 % fra 01.01.2023.

Dette skyldes ikke primært takprosjektet, men økte renteutgifter på alle våre lån (dobling av rentene det siste året), økte strømutgifter (budsjettert med 865.000 neste år, mot 500.000 for inneværende år), sterk økning i kommunale avgifter (16,5 % økning for vann og avløp, 12 % for renovasjon) og generell prisvekst på alle tjenester vi kjøper inn.

Styret ser på muligheter for å kutte kostnadene. Vi har blant annet innledet anbudskonkurranse på forsikringsavtalen på bygningen. Vi minner om vår sterke oppfordring om å spare på varmtvann og fyring. Høsten har vært mild så langt, men vi går på alle måter en svært usikker vinter i møte.

Takprosjektet avsluttet

Fredag 4. november 2022 ble takprosjektet avsluttet ved at entreprenøren overgav entreprisen til borettslaget. Dermed er punktum satt for et prosjekt som har vært planlagt i mange år og som nå endelig kunne bringes til en god avslutning. Det har heldigvis ikke vært store overraskelser underveis og prosjektet er per i dag innenfor budsjettet. Vi vil gjøre opp status når alle fakturaer er betalt.

Det som gjenstår fra entreprenøren side, er å opparbeide plenen mot Sandefjordgata, som forståelig nok er blitt ganske stygg i løpet av byggeperioden. Her vil entreprenør sørge for å så nytt gress til våren.

Vi ber alle beboere ved anledning sjekke loftsboder for eventuelle spikere som stikker ut av takpanel. Disse bør i så fall slås inn med hammer. Ta gjerne kontakt med styret for assistanse.