Det tok cirka tre toner før æ tenkte «det her e Frode Larsen» og kanskje én sunget setning («håpløsheita her ho va det eneste vi hadde til felles») før æ tenkte «riktig sted, riktig tid, riktig valg» og va veldig fornøyd med valget om å omkalfatre litt på påskeferiereisa hjem til Tana til fordel for å få med mæ Det nye nord på Svømmehallen scene i Bodø. Og så kom han til refrenget, sang «kor e det du bor? // æ bor i bekmørtna» og så satt æ der, på første rad og lot mæ overvelde av entusiasme. For det e ikke så mange år siden æ oppdaga at bekmørke e et dialektord, så det føltes som et lite tegn fra oven på nokka vis.
Det nye nord, samarbeidsprosjektet mellom Moddi og Nordland fylkesbibliotek (som jo i utgangspunktet e to ting æ like ganske godt), har foregått i noen år, kor Pål Moddi har fått med sæ låtskriveran/artistan Frode Larsen, Jon-Are Masternes, Risten Anine Gaup, Emil Kárlsen, Ingvild Austgulen og Lars Bremnes, som alle e sendt rundt omkring i Nord-Norge for å prøve å finne ut av ka det nye nord kanskje e. Og konserten i Bodø va første gangen dem alle i fellesskap presenterte en del av resultatan.
I likhet med Frode Larsen, som æ har vært fan av siden æ hørte han synge første gang i 2011, som vokalist i The band called oh, så e de fleste av artistan sånne æ har hørt på eller visst av i ganske mange år, så æ visste sånn noenlunde ka æ gikk til. Æ hadde bare ikke trodd at det skulle bli så bra. Alle låtan va ny (sjøl om æ trua Pål med at æ skulle sitte fremst og rope «spill Togsang!», men æ lot være, av mitt hjertes godhet), og sjøl om alle sangan hadde hver enkelt artist sin signatur, så overlappa dem hverandre og spilte hverandre god på en måte det va umulig å ikke bli kjempeentusiastisk av. Om man e mæ, i hvert fall, det e kanskje et tegn på at æ går mer på teater enn på konsert.
Og lydbildet! Det strakk sæ fra Risten Anine Gaup sin stillferdige låt om Mo i Rana, til Klish sine raplåter med der tilhørende lydnivå og tempo. Innimellom de instrumentan og stemman man forvente at dem har dukka dem opp og Emil Kárlsen spilte munnharpe, Frode Larsen hadde en tamburin, Moddi spilte trompet(?), Lars Bremnes slo til med saksofon, alle va bakgrunnsvokalister i tur og uorden. Og folk kom og gikk på scenen alt ettersom ka som skulle skje og kæm som va involvert, mens bandet gjorde en kjempejobb og alt virka koherent på en måte æ lot mæ imponere av både underveis og etterpå.
For æ har tenkt ganske mye på den konserten i de to uken som har gått, har hatt bruddstykker av det som føles som omtrent alle sangan på hjernen dag etter dag, har trukket linjer og tenkt både store og små tanker om det nye nord – alt fra at måten joiken va en naturlig del av det varierte lydbildet, både i Risten Anine Gaup sine egne låter, men også Emil Kárlsen som joika i en av Ingvild Ausgulens tekster, Risten Anine som joika i den ene låta til Lars Bremnes, om man skal se gedigentstort på det kan man se den samiske tilstedeværelsen i den her konserten som et bilde på kordan den samiske tilstedeværelsen e pent nødt til å være i det fysiske nord (uunngåelig og en bra ting, takk). Eller mine egne bittesmå konnotasjoner, kor Klish i låt nummer to hadde en linje nokka ala «slit såla, går på nåla» og æ – min vane tro – tenke på Morten Wintervold, og et av diktan fra boka Oldemor, du er med barn, «æ slit sålan mellom salan/dette e altså ting som dem e». Og så tenkte æ på Klish, tenkte på Frank Kjosås, i Hamlet (her snakke vi blogg-throwback, folkens, huske dokker i 2011, da æ va ute av stand til å snakke om nokka anna enn Hamlet på HT), kom på at æ så Hamlet først, en kveld, og så konsert med Oh etterpå, i foajeen på HT, men Klish fordi det æ oppdaga da æ så Hamlet fire ganger i løpet av ganske kort tid, va at Frank Kjosås fanga blikket mitt uansett.
Og æ har ikke hørt på Klish før, sjøl om æ har hørt om han siden sikkert 2011’ish det også, og dokker kan tro æ brukte ganske store deler av konserten på å lure på koffor. Æ velge å tro at ting dukke opp når det e meninga at dem skal gjøre det, så fra nu av følg æ med. Og Ingvild Austgulen sin krykkje-tekst (som æ tror e en variant av den som va del av utstillinga til Tromsø kunstforening i fjor, om ikke samme teksten?), med fuglelyder som akkompagnement, rett etter at æ hadde brukt togturen til Bodø på å sove og å høre på Goase dušše (aka fuglesymfonien til Nils-Aslak Valkeapää) på repeat.
Og som et menneske som jo høre på musikk hovedsakelig for tekstan, så sier det sæ kanskje sjøl at en konsert som bygge rundt låtskrivera som framføre verkan sine e sånn cirka laga for å glede mæ. Og æ likte alt mens æ satt der og mesteparten da det va over (om æ e tilbøyelig til å la mæ fenge av entusiasme? kanskje ja).
Æ holdt på å si at det e et unntak her, men det blir for slemt, og ikke egentlig det æ mene. Men av de artistan som va til stede, så e kanskje Lars Bremnes den æ høre minst på. Æ tenkte på det i etterkant, og æ tror det e fordi æ les han som litt enkel. Det e liksom lett punchline-basert visesang, med ganske enkle rim. Og det e ikke helt min greie, sjøl om æ ikke har vanskelig for å forstå koffor andre like det. (Æ har for ordens skyld ikke hørt veldig mye på Lars Bremnes, så det her e åpenbart en forenkling!) Så da han spilte den første sangen sin, tenkte æ at den va søt nok og lot det hele gli forbi. (Men æ har i etterkant hatt linjan «ho sku vær noen uke/ho sku vær en kort stund» virranes rundt i hodet både titt og ofte, så det e ikke som om dem ikke satt sæ.)
Som tidligere nevnt va «det samiske», i mangel av bedre begrep, en fin og gjennomgåanes tone i konserten, ikke sånn at det føltes påtvunget inkludert alle veier, men heller ikke sånn at det framsto som nokka man plussa på «fordi det jo må være med» – og æ har vært på mange nok greier kor det e tydelig at noen har tenkt «vi burde plusse på en same her» til å gjenkjenne akkurat den.
Men så sto dem der, alle sammen, og sang eller messa verselinja «driv ut samen i dæ», og æ tenkte oi. Og så begynte Lars Bremnes å synge. Lars Bremnes som har vært i Narvik, for å finne det nye nord. Narvik kor kommunestyret for noen år siden stemte mot å vedta et samisk navn på kommunen. Og kor sangen handle om en unge som har sin første dag på skolen, og får beskjed om å drive ut samen i sæ, av medelever og lærer, og det e strengt tatt en punchlinebasert sang det også, det e bare det at punchlinen e fornorskninga og humoren bekmørk.
Det e en slags visesangversjon av «Skiltskytterrap», i at teksten helt åpenbart sier det motsatte av alt æ mene, men likevel føles styrkanes (og dokker ane ikke kor mange ganger æ har rukket å stå i dusjen og nynne «driv ut samen i dæ» allerede), kom ikke hit og lur fornorskning på folk, liksom. Og så sto dem der, dem æ ikke helt vet slektsforholdan til, og Risten Anine Gaup, med sin tydelige samiske identitet, Emil Kárlsen fra sjøsamiske Nord-Troms, gjenoppretta som dem e. Og Jon-Are Masternes, som æ satt og så på og lot være om en annen, fordi æ prøvde mitt inderligste å ikke tenke på ka han tenkte på. Fordi æ vet at faren hannes e same, og noen ganger e en del av jobben min å finne ut av korvidt noen sier dem e samisk eller ikke, fordi det e et bibliografispørsmål, rett og slett. Og han kom ut med en bok i fjor, og æ googla og gravde og diskuterte med kontorfellen i et forsøk på å bli klokere (det blei æ ikke, men boka havna ikke i bibliografien, enn så lenge). Og æ gråt selvfølgelig, fordi det i utgangspunktet va en traumatisk sang og æ tenkte på Narvik og tenkte på at dem skal ha en konsert til i Harstad, på Festspillan og at æ håpe dem spille den der, fordi det e der den høre hjemme, «alle markasaman og de andre saman æ kjenne som heng på festspillan fortjene å få høre den der». Og sjøl om æ tror man kan finne motstridende eksempler om man blar sæ bakover i bloggen min (også æ har lov til å bli eldre og klokere uten å slette alt som kom før), så e æ ikke interessert i å presse en samisk identitet på folk som ikke vil ha den, æ har blitt gammel nok til å tenke at det e helt greit om noen vil si «æ har samiske aner» uten at dem dermed regne sæ som same sjøl, man kan ha et avklart forhold til sin egen historie uten å måtte være ‘en revitalisert same’, om man ikke vil. Men æ klarte likevel ikke slutte å tenke på om han satt der, i sofaen som va plassert på scenen, som folk satt i litt etter tur, når dem ikke va med på låter eller kanskje bare laga noen bakgrunnslyder, om han satt der og tenkte på faren sin.
Og æ får litt lyst til å be om unnskyldning, fordi det føles som en for intim ting å si, det é på mange måter en upassanes ting å lure på, men det e en variant av den samiske smerten, det også. Kæm av oss som ikke vet om familier kor noen e samer og andre definitivt ikke e det, søskenpar kor den ene e same og den andre kven, alle de her variantan vi har endt opp med, alt kor man knapt kan anna enn å smile overbæranes fordi alternativet e å tenke på alt historien har ødelagt, og det blir for mye. «Æ vet at frøet ikke blomstre før du blande inn dritt» sang Frode Larsen i sangen etterpå, da det begynte å nærme sæ slutten, og det e så mye potensiell blomstring å ta av.
Det hele blei avslutta med en låt av Emil Kárlsen, muligens den eneste med en tittel som blei nevnt på scenen, «Arktisk immortell», «et forsøk på å oppsummere «det nye nord’», og æ har jo hørt på Resirkulert, men æ hadde litt glemt kor sjarmeranes han kan være som tekstforfatter og sanger, det va helt riktig punktum for kvelden, oppsummeranes og sjarmeranes, med brodd mot utbygging og krig. Og etterpå kom Pål nærmest løpanes mot mæ, sa «æ så det, du smilte på alle de rette plassan! Og gråt på de rette plassan også,» og det va som æ tenkte etter første linjan, med stemmen til Frode Larsen som smør på sjela (det høres så klissate ut, men det e sånn den føles), det va rette valget, rette stedet, rette kvelden, og æ vandra ut fra Svømmehallen, i retning hotellet, i et kveldsmørke som ikke lenger e bekmørkt, i overraskanes vindstille og fint vær til Bodø å være, og tenkte på kor heldig man av og til e.