Venstre gjør det enklere og billigere å reise kollektivt

Venstre lover å gjøre det enklere og billigere å reise kollektivt. Vi er glad for å kunne si at det vil skje allerede noen få uker etter lokalvalget senere i år. Det er vår politikk som gjennomføres når det blir 500 kroner billigere å reise med månedskort fra Hakadal til Oslo. Det blir enklere å reise kollektivt når dagens 88 soner blir til 8 soner i Oslo og Akershus.

Kollektivløft i Akershus
Oslo Venstre har gjennom sin vippeposisjon i bystyret allerede gjennomført en kraftig prisreduksjon på å reise kollektivt i Oslo. Nå er tiden inne for et tilsvarende løft for kollektivtilbudet i Akershus. Det blir enklere å reise kollektivt, og de aller fleste i fylket vårt får redusert pris. Ekstra hyggelig er det at det nye pris- og sonesystemet slår så positivt ut i Nittedal. Jeg representerer et forholdsvis lite parti, men innrømmer gjerne at vi får gjennomslag for vår miljøpolitikk som en del av det styrende flertallet i fylket.

Gode politiske vedtak
Når Ruter nå har annonsert nyheten om enklere og billigere kollektivtransport, er det godt å se at gode politiske vedtak blir gjennomført i praksis.
Kollektivtrafikken økte med 5,8 prosent i Akershus i 2010, og har hatt en formidabel økning på rundt 10 prosent i første del av 2011.

Lønne seg å reise kollektivt
Det er forventet sterk befolkningsvekst i Akershus de nærmeste tiårene. Venstre mener at all trafikkøkning skal løses gjennom forbedret kollektivtransport. Vi vil ha bedre kollektivtilbud i alle deler av fylket gjennom økt frekvens, bedre regularitet, god komfort og lave priser. Det skal lønne seg å reise miljøvennlig.

Publisert i Uncategorized | Merket med , , , , | Legg igjen en kommentar

Kollektivtrafikk framfor kaos

Hvordan opplever folk i Oslo og Akershus kollektivtilbudet? Det er det store spørsmålet, og nøkkelen til å forbedre tilbudet slik at folk velger å reise kollektivt. Folk må kunne stole på at de kommer seg fra A til B til rett tid, – med bane, buss eller tog.
Dagens system er sprengt. Folk opplever bilkø hver morgen og ettermiddag. Fulle eller forsinkete tog og busser.
Går vi mot kø og kaos? Vi forventer + 400 tusen mennesker (tilsvarer Bergen og Trondheim) til Oslo og Akershus de neste 20 årene. Veksten kan gi over 30 prosent vekst i biltrafikken. Målet er å ta all vekst kollektivt, men dagens finansieringsordning gir bare rom for at halvparten av veksten kan tas kollektivt.
Vi må velge kollektivtrafikk framfor kaos!

Antall kollektivreiser økte med 5,8 prosent i Akershus i 2010. Flere velger å reise kollektivt, for seg selv og for miljøet. Vi lykkes med økt kollektivandel, men vi lykkes likevel ikke med å redusere klimagassutslippene.

Nytt takst og sonesystem innføres fra oktober i år. 88 takstsoner blir til 8. I den nye sonestrukturen er Oslo og Akershus inndelt i 8 geografiske områder, men reisende med månedskort skal ikke betale for mer enn 3 soner. Dette innebærer en sterk satsing på kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, og gjør det billigere å reise kollektivt for mange reisende.

Men stor vekst i kollektivtrafikken forutsetter at vi setter inn vesentlig mer offentlige midler – både til drift av kollektivsystemet og ikke minst ny infrastruktur.

En fersk rapport fra KS viser at det innen 2030 vil være 2 millioner flere reiser daglig i de ni største byområdene. Rapporten viser at ensidig bilbasert trafikkvekst er betydelig dyrere for samfunnet enn en trafikkvekst som håndteres med kollektivtransport og sykkel. Det vil bli over dobbelt så dyrt å la biltrafikken ta trafikkveksten som å bygge ut kollektivsystemet. Forskjellen vil være på over 140 milliarder kroner.

Bilbruk gir også langt høyere utslipp av klimagasser enn skinnegående transport som tog og bane. En ensidig bilbasert trafikkøkning er derfor ikke forenlig med en ansvarlig klimapolitikk.

Derfor må vi ha en kraftig økning i bevilgningene til kollektivtrafikken. Alle andre alternativer har altfor store samfunnsøkonomiske kostnader, ikke minst i form av kø og trafikkaos.

I Oslo og Akershus er det behov for omfattende investeringer til et skinnegående transporttilbud som har kapasitet til å møte befolkningsveksten. Bevilgningene til drift må økes og gjøres langsiktig slik at kollektivtilbudet i byene kan møte etterspørselen og bli et reelt alternativ til bil.

Venstre vil:
• At staten må innføre et eget tilskudd til kollektivtrafikken i de store byene, slik som baneløsninger i Oslo og Akershus.

•Øke satsingen på helhetlig by- og stedsutvikling gjennom fortetning av nye boliger og arbeidsplasser – med et godt kollektivsystem.

•Vi trenger en ny jernbanetunnel under Oslo.

•Ta i bruk prosjektorganisering, statlig regulering og bruk av statsgaranterte obligasjoner som finansieringsmodell i store infrastrukturprosjekter i jernbanesektoren.

•At staten må gi kommunene og fylkene mulighet til å overta ansvaret for lokaltogene og overføre nødvendig finansiering til det.

•Det må bygges innfartsparkeringsplasser rundt om i Akershus. Vi bør øke antallet til minimum 12.000 parkeringsplasser – nær kollektivtilbud. Det vil gjøre det mer attraktivt å benytte kollektivtransport f.eks til og fra arbeid i Oslo.

Det er utrolig spennende at den mestselgende bilen i Asker og Bærum så langt i år er en elbil! Dette kan bety et gjennombrudd for miljøbilene, og nå er det ekstra viktig å sette inn tiltakene som gjør det attraktivt å velge miljøvennlig.
Jeg foreslår avgiftsfritak for de ladbare hybridene og flere tiltak for å gjøre elbilene mer attraktive. Dette er tiltak som reduserer klimagassutslippene og støyproblemene.

Samferdselspolitikken skal ivareta tre grunnleggende hensyn: gode transportmuligheter for befolkningen, et miljøvennlig samfunn og verdiskaping for næringslivet.

Svaret på disse utfordringene er en kraftig utbygging av infrastruktur og kollektivtrafikken i Osloregionen. Alternativet er kork og kaos, og det er det vel ingen som ønsker seg. Er det vel?

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Thien vs Staten – mangel på rettssikkerhet

Thien Thi Vo har gått til sivilt søksmål mot staten for å få overprøvd Utlendingsnemndas (UNE) avgjørelse om at hun skal sendes ut av landet. Men hva skjer? Jo, Thien fikk utreisefrist 15.oktober 2010, mens rettssaken starter 1.mars i år.

Manglende rettssikkerhet

Staten mener at dersom Thien er representrt med en advokat i retten, så trenger hun ikke å være i landet selv. En mekelig tankegang som ikke er et retssamfunn verdig. Thien ble skilt fra sin tidligere ektemann like før grensen på 3 års ekteskap for å kunne få bli i landet. Hennes første barn døde av hjertefeil 2 mnd gammel, og barnet ligger gravlagt ved Nittedal kirke. Hun har jobbet og har fått de beste skussmål fra sin arbeidsgiver. Når hun nå går til rettssak for å få bli i landet er det i strid med min rettsoppfatning at hun ikke får bli i landet til rettssaken er gjennomført, samtidig som at hun kan stille med advokat under forberedelsene til rettssaken og under selve rettssaken.

Tilknytning til Norge

Thien valgte i samråd med sin advokat at det var best at hun forteller sin historie til retten selv. Prisen Thien må betale er at advokaten må trekke seg tilbake, og dermed ikke vil representere henne i retten. Nå blir det en kamp mellom David og Goliat. Utleningsmyndighetene mener at Thien ikke har tilknytning til landet. Og det til tross for at hun har bodd i Norge i 11 år, har født tre barn her hvorav to fortsatt lever. Hun er gift på nytt, og har jobbet fram til at hun fikk sitt siste barn for et år siden. Og hun har også en søster og tre nieser her som hun har svært sterke bånd til. Nå har hun ikke arbeidstillatelse lenger, og UNE ønsker henne ut av landet.

Barns rettigheter

Får Thien en behandling av det offisielle Norge som vi kan være stolt av? Hun har tidligere vært representert av en rettshjelper som hun trodde var advokat, og det kan stilles spørsmål ved hvorvidt hennes interesser er ivaretatt på en forsvarlig måte. Nå har hun en advokat som har satt seg godt inn i saken, men som altså vurderte slik at det er av stor betydning for Thiens sak at hun får forklare seg direkte for den dømmende rett selv. Hva så med hensynet til barna? De har bodd i Norge i hele sitt liv, og det vil være urimelig at de skal bli kastet ut av Norge sammen med sin mor.

Rettferdig rettssak

Det er lett å forstå at Thien har hatt en vanskelig livssituasjon i flere år. Det må ta hardt på å stadig leve i fare for å bli kastet ut av det landet hun har bodd hele sitt voksne liv. Det må føles urettferdig for henne å ikke få bo, leve, jobbe og oppdra sine barn her. Denne rettssaken er Thiens siste sjanse til å få bli i Norge. Hun fortjener å få en rettferdig rettsak der hennes synspunkter blir lyttet til og forstått. Jeg ønsker Thien lykke til med rettssaken, og håper at hun får bli i Norge. For sin egen og barnas skyld.

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

God Venstre-politikk i Akershus

Det føres mye god Venstre-politikk i Akershus fylkesting. Som fylkesvaraordfører har jeg siden 2007 hatt gleden av å stå sentralt i politikkutformingen i landets nest største fylke.

Flertallet (H, FrP, V, KrF) styrer med bakgrunn i en samarbeidsavtale som ble utarbeidet i 2007. Gjennom godt budsjettarbeid og klare styresignaler drives Akershus fylkeskommune godt økonomisk. Våre gode Venstre-målsetninger blir nådd på område etter område gjennom langsiktig og systematisk arbeid.

Vekst og tettstedsutvikling

I tiden framover må vi bruke tid og omtanke på hvordan vi utvikler tettstedene våre til attraktive steder for opplevelser, kultur og næringsliv. Det er forventet en stor befolkningsvekst både i Oslo og Akershus. Vi vil få store utfordringer rundt utbygging av både boliger, næringsarealer og samferdsel. Vi må forvente at staten er med på forpiktende avtaler med Oslo og Akershus som sikrer en bærekraftig utvikling i vår region.

Sterk satsing på kollektivtrafikken gir gode livsvilkår for Akershus-innbyggerne, og gir gode utviklingsmuligheter for næringslivet som skal frakte varer via Osloregionen og videre ut i Europa.

Gode læreresultater i videregående

Gode lærere og skoleledere er nøkkelen til gode læreresultater i videregående opplæring og bidrar til målet om at flest mulig skal fullføre og bestå videregående opplæring. Vi har derfor hatt sterkere satsing på etterutdanning av lærere, og kompetanseår for lærere skal utredes. Vi arbeider med å etablere temaskoler der skolene utvikler sin egen profil. Dette gir mangfold i videregående opplæring. Skolene våre har fokus på godt læringsmiljø, kvalitet i utdanningen og reduksjon av frafall, men dette arbeidet må intensiveres i tiden framover. Bærbare PC-er er innført for elevene i videregående skoler, og det arbeides nå med å utnytte dette verktøyet effektivt. Vi har i denne perioden også satset på vedlikehold av de videregående skolene, og Jessheim vgs skal bygges gjennom OPS (offentlig privat samarbeid) på eksisterende tomt i Jessheim.

Kollektivtrafikk for framtiden

Venstre satser kraftig på kollektivtrafikken i Akershus, og resultatene har begynt å vise seg. Oslopakke 3 (OP3) er en tverrpolitisk avtale om å bruke bompenger til kollektivtrafikk og veiutbygging som vi stiller oss fullt og helt bak. Kollektivtrafikkselskapet Ruter er etablert (60 prosent eid av Oslo og 40 prosent Akershus), og selskapets hovedoppgave er en samordning og effektivisering av kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi har besluttet å innføre et nytt takst- og sonesytem i kollektivtrafikken fra 01.10.2011, og det vil gjøre det billigere å kjøre kollektivt for de fleste i Akershus.

 Kraftig klima- og miljøsatsing

Akershus fylkeskommune har etablert et miljøfond, og har gjennom dette finansiert en rekke klima- og energitiltak. Det er utarbeidet en klima- og energiplan for Akershus.

Akershus Energi er i gang med å ruste opp eksisterende vannkraftverk på Rånåsfoss, og selskapet satser på fjernvarme. Etablering av Akershus Energipark på Lillestrøm er et stålende tiltak, og er et godt eksempel på den kraftige klima- og miljøsatsingen som skjer i fylket vårt.

Næringsutvikling for framtiden

Det er utarbeidet en næringsmelding for Akershus, og det jobbes med å legge til rette for god næringsutvikling i vår region som er i sterk vekst. Akershus fylkeskommune og våre partnere har deltatt – og deltar – i mange viktige Interreg-prosjekter (delvis EU-finansiert) der norske, svenske og danske aktører er med. Vi har startet arbeidet med å profilere Osloregionen som en attraktiv region i Europa.

Det er utarbeidet en regional planstrategi (tidligere fylkesplaner) som nå er ute på høring. Et plansamarbeid for areal og transport er igangsatt under ledelse av miljødepartementet. Det vil være viktig å videreføre arbeidet med regional planlegging i neste fylkestingsperiode.

Kultur – en budsjettvinner

Akershus fylkeskommune har hatt tidenes satsing på å finansiere kulturtiltak i denne perioden, og har vært en budsjettvinner de senere årene. Kulturfyrtårn har blitt utviklet, slik som Oscarsborg festning, Henie Onstad kunstsenter, Eidsvoll 1814 og Fetsund lenser. Vi har styrket bevilgningene til Akershus teater og Oscarsborg-operaen.

Akershus museum er konsolidert etter initiativ fra regjeringen, og det arbeides nå med å organisere museet effektivt og gjøre det enda mer attraktivt for publikum. Det er utarbeidet en frivillighetsmelding.

Tannhelsetjenesten er sentralisert til færre steder, noe som har gitt bedre tilbud og fagmiljøer.

Godt fylkestingsvalg

Venstre har med våre 3 fylkestingsrepresentanter og et fylkeslag i vekst klart å gjennomføre mye god Venstre-politikk i denne perioden. Fylkeslisten for 2011 på plass, og jeg er stolt og glad for at vi også denne gangen har en liste med gode kandidater som er klar for å jobbe for å gjennomføre enda mer av Venstres politikk. Jeg benytter anledningen til å takke folkevalgte og Venstre-sympatisører for innsats og støtte i året som gikk. Jeg ser fram til 2011 med glede og en forventning om et godt valg for Venstre i Akershus.

Godt nytt år!

Publisert i Uncategorized | Merket med , , , , , , , , , | Legg igjen en kommentar

Ønsker 4 nye år i Akershus fylkesting for Venstre

Nominasjonskomiteen i Akershus Venstre er i gang med å utarbeide fylkestingslista for valget i 2011. Jeg har informert nominasjonskomiteen om at jeg ønsker å stille som kandidat igjen.
Vervet som fylkesvaraordfører har vært interessant og lærerikt, og fylkestingsgruppa på 3 representanter har fått gjennom mye god venstrepolitikk i samarbeid med H, FrP og KrF.
Akershus Venstre har nominasjonsmøte 25.november 2010.

Publisert i Uncategorized | Merket med | Legg igjen en kommentar

Hello world!

Welcome to WordPress.com. This is your first post. Edit or delete it and start blogging!

Publisert i Uncategorized | 1 kommentar