SlideShare a Scribd company logo
1 of 32
”Deres forretning – vår lidenskap”
Sosiale medier som en del av bedriftens markedsstrategi Innføring & idedugnad Av Pål-André Kjøniksen (pak@skill.no)
Sosiale medier er medier (kanaler eller plattformer) som ved hjelp av Internett eller webbasert teknologi, åpner for interaksjon mellom to eller flere mennesker (brukere). Den tradisjonelle «innholdskonsumenten» står fritt til å bli en såkalt «innholdsprodusent», ettersom sosiale medier i stor grad gjør det mulig og oppfordrer til at brukeren selv kan generere, publisere og dele innhold. Hva er sosiale medier Med interaksjon mellom brukerne menes blant annet deling, rating og tagging, eller å poste kommentarer til bilder, artikler eller annet innhold og informasjon.
Hva driver aktørene?
Ulike sosiale medier
Mest kjente
Norske brukere i sosiale medier
Før unge jenter, nå både kvinner og menn under 50 Ca 1,5 millioner normenn er medlem av nettsamfunn Facebook har 64 millioner unike brukere, 2,1 million nordmenn Gutter foretrekker Youtube, mens jenter foretrekker Facebook 4 av 10 ungdommer er på nett og tv samtidig Hvert halve sekund blir det startet en ny blogg Trenden
Facebook fanpage Over 5 millioner tilhengere!!
Rekruttere ”cheerleaders” Oppdatere kontinuerlig Humor skaper deltagelse Spinn på andre suksesser Link gruppen til andre nettsider Facebook grupper/fansider
Wikipedia
Forum
Flickr
Spredning via media/nettaviser
Journalister leser blogger Resulterte i 15 000 – 20 000 besøk!!
Blogg
Stormberg
140 000 lesere i snitt hver dag
840 000 normenn leser blogger ukentlig 8 prosent av internettbrukere har egen blogg 54 prosent er under 30 år 37 prosent skriver om eget liv og erfaringer 1 av 2 er påvirket til å kjøpe et produkt 1 av 3 har latt være å kjøpe et produkt etter negativ omtale på blogg Blogg Kilde: Technorati
Rask vekst i antall blogger
Google ”Akebrett”: Nr 1:
Kommentar
Kontrollere tilgjengelig informasjon
Direkte kontakt med innholdsleverandør Søkemotoroptimalisering Innvolvere seghvis mulighet for kommentar Blogginnlegg som svar Twingly Pingback Strategi for å kontrollere negativ omtale?
Trafikk via Twingly
VW:http://www.youtube.com/watch?v=0I0WfnhVs2s Blendtec: http://www.youtube.com/watch?v=qg1ckCkm8YI Lørdagspizza: http://www.youtube.com/watch?v=5NYGi0cOF6E Youtube
Embedde video
Viralt produkt Produktet selv er den virale faktoren ved at markedsføringen av produktet er en del av produktet. Dette er ikke virale kampanjer, men populære produkter som sprer seg på en viral måte – og er derfor viral markedsføring. Brukerne gjør kampanjen viral – enten med og uten tilrettelegging fra aktøren.  Flere aktører produserer etter hvert reklamefilmer og markedsfremstøt med tanke på at det skal bli viralt. Bevisst lager en viral kampanje for å tiltrekke seg oppmerksomhet om et produkt som nødvendigvis ikke har noe med reklamen å gjøre.  Man ønsker å bygge reklame rundt det virale elementet fremfor å fokusere på merkevareverdier og produktfordeler.  Viral markedsføring
Hvordan tenke viralt?
Brainstorming Hvordan kan bedriften utnytte sosiale medier?
Brainstorming Regler for brainstorming: Kritikk er forbudt Jo flere ideer, jo bedre  Utnytt hverandres ideer Mobiltelefonen skrus av!

More Related Content

Similar to Sosial Markedsføring (pak@skill.no)

Sosiale medier for gründere
Sosiale medier for gründereSosiale medier for gründere
Sosiale medier for gründereKenneth Eriksen
 
Lynkurs i sosiale medier
Lynkurs i sosiale medierLynkurs i sosiale medier
Lynkurs i sosiale medierNina Furu
 
Presentasjon Statped mai 2011
Presentasjon Statped mai 2011Presentasjon Statped mai 2011
Presentasjon Statped mai 2011Gry Finsrud
 
Sosiale Medier i den norske bedriftshverdagen, foredrag hos NMF 22.10.09
Sosiale Medier i den norske bedriftshverdagen, foredrag hos NMF 22.10.09Sosiale Medier i den norske bedriftshverdagen, foredrag hos NMF 22.10.09
Sosiale Medier i den norske bedriftshverdagen, foredrag hos NMF 22.10.09Merete Berg
 
Sosiale medier, omdømme og troverdighet
Sosiale medier, omdømme og troverdighetSosiale medier, omdømme og troverdighet
Sosiale medier, omdømme og troverdighetMarika Lüders
 
Introduksjon til Sosiale Medier
Introduksjon til Sosiale MedierIntroduksjon til Sosiale Medier
Introduksjon til Sosiale MedierMitte Digital
 
Social Media Presentation for MSD Norge
Social Media Presentation for MSD NorgeSocial Media Presentation for MSD Norge
Social Media Presentation for MSD NorgeTheodor Tollefsen
 
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøteSosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøteCamilla Flodin
 
Crowdsourcing og sosiale medier
Crowdsourcing og sosiale medierCrowdsourcing og sosiale medier
Crowdsourcing og sosiale medierJannicke Husevåg
 
Sosiale medier Institutt for Journalistikk
Sosiale medier Institutt for JournalistikkSosiale medier Institutt for Journalistikk
Sosiale medier Institutt for JournalistikkChristina Heesch
 
Strategisk bruk av sosiale medier 30.09.2010
Strategisk bruk av sosiale medier 30.09.2010Strategisk bruk av sosiale medier 30.09.2010
Strategisk bruk av sosiale medier 30.09.2010Innovation Norway
 
Presentasjon om sosiale medier / social media - Intellecta Corporate i Stockh...
Presentasjon om sosiale medier / social media - Intellecta Corporate i Stockh...Presentasjon om sosiale medier / social media - Intellecta Corporate i Stockh...
Presentasjon om sosiale medier / social media - Intellecta Corporate i Stockh...Christian Brosstad
 
Katrine Mosfjeld VisitOSLO - Destinasjonsforum 11.03.09
Katrine Mosfjeld VisitOSLO - Destinasjonsforum 11.03.09Katrine Mosfjeld VisitOSLO - Destinasjonsforum 11.03.09
Katrine Mosfjeld VisitOSLO - Destinasjonsforum 11.03.09BIT Reiseliv
 
Strategi og retningslinjer sosiale medier
Strategi og retningslinjer sosiale medierStrategi og retningslinjer sosiale medier
Strategi og retningslinjer sosiale medierSpareBank 1 Nord-Norge
 

Similar to Sosial Markedsføring (pak@skill.no) (20)

Sosiale medier for gründere
Sosiale medier for gründereSosiale medier for gründere
Sosiale medier for gründere
 
Lynkurs i sosiale medier
Lynkurs i sosiale medierLynkurs i sosiale medier
Lynkurs i sosiale medier
 
Sosialisme i praksis
Sosialisme i praksisSosialisme i praksis
Sosialisme i praksis
 
Presentasjon Statped mai 2011
Presentasjon Statped mai 2011Presentasjon Statped mai 2011
Presentasjon Statped mai 2011
 
Sosiale Medier i den norske bedriftshverdagen, foredrag hos NMF 22.10.09
Sosiale Medier i den norske bedriftshverdagen, foredrag hos NMF 22.10.09Sosiale Medier i den norske bedriftshverdagen, foredrag hos NMF 22.10.09
Sosiale Medier i den norske bedriftshverdagen, foredrag hos NMF 22.10.09
 
Sosiale medier, omdømme og troverdighet
Sosiale medier, omdømme og troverdighetSosiale medier, omdømme og troverdighet
Sosiale medier, omdømme og troverdighet
 
Introduksjon til Sosiale Medier
Introduksjon til Sosiale MedierIntroduksjon til Sosiale Medier
Introduksjon til Sosiale Medier
 
Social Media Presentation for MSD Norge
Social Media Presentation for MSD NorgeSocial Media Presentation for MSD Norge
Social Media Presentation for MSD Norge
 
Aktiv Bruk Av Nye Medier
Aktiv Bruk Av Nye MedierAktiv Bruk Av Nye Medier
Aktiv Bruk Av Nye Medier
 
Frokostseminar sosiale medier
Frokostseminar sosiale medierFrokostseminar sosiale medier
Frokostseminar sosiale medier
 
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøteSosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
 
Crowdsourcing og sosiale medier
Crowdsourcing og sosiale medierCrowdsourcing og sosiale medier
Crowdsourcing og sosiale medier
 
Sosiale Medier For Folk Flest
Sosiale Medier For Folk FlestSosiale Medier For Folk Flest
Sosiale Medier For Folk Flest
 
Sosiale medier for folk flest
Sosiale medier for folk flestSosiale medier for folk flest
Sosiale medier for folk flest
 
Sosiale medier Institutt for Journalistikk
Sosiale medier Institutt for JournalistikkSosiale medier Institutt for Journalistikk
Sosiale medier Institutt for Journalistikk
 
Strategisk bruk av sosiale medier 30.09.2010
Strategisk bruk av sosiale medier 30.09.2010Strategisk bruk av sosiale medier 30.09.2010
Strategisk bruk av sosiale medier 30.09.2010
 
Presentasjon om sosiale medier / social media - Intellecta Corporate i Stockh...
Presentasjon om sosiale medier / social media - Intellecta Corporate i Stockh...Presentasjon om sosiale medier / social media - Intellecta Corporate i Stockh...
Presentasjon om sosiale medier / social media - Intellecta Corporate i Stockh...
 
Katrine Mosfjeld VisitOSLO - Destinasjonsforum 11.03.09
Katrine Mosfjeld VisitOSLO - Destinasjonsforum 11.03.09Katrine Mosfjeld VisitOSLO - Destinasjonsforum 11.03.09
Katrine Mosfjeld VisitOSLO - Destinasjonsforum 11.03.09
 
Strategi og retningslinjer sosiale medier
Strategi og retningslinjer sosiale medierStrategi og retningslinjer sosiale medier
Strategi og retningslinjer sosiale medier
 
Sosiale medier - en oversikt
Sosiale medier - en oversiktSosiale medier - en oversikt
Sosiale medier - en oversikt
 

Sosial Markedsføring (pak@skill.no)