Rammeplanen sier: «Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barn kan prøve ut ulike sider ved samspill, felleskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndterer utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser». Barnehagen skal bidra til å øke barns trivsel, egenverdi, mestring og livsglede. Dette gjør vi gjennom lekbasert læring og aktive deltakende voksne. Feda barnehage er en Løvebarnehage. Barna skal møte autoritative voksne som balanserer varme og grenser. Personalet har fokus på tidlig innsats, utfordrende atferd, relasjonsbygging på alle nivåer og sosial kompetanse (samarbeid, ansvar, empati, selvregulering, positiv selvhevdelse og humor). I samtale og samling med barna bruker vi «Være sammen» og Regnbueløva når vi snakker om sosial kompetanse.
Vi er også en livsglede barnehage. I samarbeid med Fedaheimen har vi laget en plan for besøk og aktiviteter.
Venneklubben består av førskolebarna som samles og har aktiviteter en gang i uken. Her har vi fokus på matematikk, språk, sosial kompetanse og selvregulering med aktiviteter inspirert av Agderprosjektet. Arbeidsmetoden er lekbasert læring der vi veksler mellom fri- og veiledet lek og aktiviteter. Barna skal få oppleve mestring og samhold i trygge, varme relasjoner mellom voksne og barn. Vi har et nært samarbeid med skolen som gjør at overgangen blir så trygg og god som mulig.
En dag i uken har vi helsedag. Da låner vi gymsalen av skolen. Et par ganger i måneden lager vi varme måltider. Barna rullerer på hvem som er medhjelpere på kjøkkenet eller har fysisk aktivitet. Vi legger også til rette for at barna skal få muligheten til ro og hvile i løpet av barnehagedagen.
I vår barnehage har vi en ukeplan som er lik hele året. Dette gjør at vi kan ta barns medvirkning på alvor. Vi ser barnas interesser og behov og legger opp til aktiviteter innenfor dette. Barns lærelyst øker når de aktiviseres innenfor det de interesserer seg for. Vi har tydelige rammer rundt temaene våre og dokumenterer dette i avisen vår.
Bærekraftig utvikling har vi fokus på gjennom hele året. Vi er opptatt av å skape et miljø som er godt for alle å leve i. Vårt fokus er å lære barna å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Vi vil bruke naturmateriale og gjenbruk innenfor kunst, kultur og kreativitet. Vi holder nærmiljøet vårt fint og rent, og sorterer søppel. Vi ønsker å redusere plastbruken vår og sender derfor hjem skift i tøynett som returneres til barnehagen igjen. I kjøkkenhagen vil vi jobbe hele året å gi barna erfaringer med hele prosessen «fra jord til bord».
Hver måned legger vi ut Vennebyavisen vår på IST. Den inneholder informasjon om hva vi skal jobbe med den neste måneden. Her dokumenterer vi også det pedagogiske arbeidet med artikler og bilder fra måneden som var.
Språk er et satsingsområde for Kvinesdalsbarnehagene. Vi har fokus på å ha et godt språkmiljø som hever barnas språkkompetanse og leselyst. I dette arbeidet vil vi bruke blant annet eventyr, språk- og lesegrupper. Barna skal møte kompetente språklige voksne. Personalet skal fortsette å heve sin kompetanse gjennom bruk av Språkløyper. Vi har et eget bibliotek hvor barna kan låne med seg bøker hjem. Vi har også en bok-sekk som blir sendt hjem hvor barna tar med en bok hjemmefra som leses dagen etter.
Barnehagen skal fremme likestilling og likeverd og motvirke alle former for diskriminering. Alle skal ha like muligheter til å bli sett og hørt uavhengig av kjønn, etnisitet, kultur, språk mm. Mangfold er en ressurs. Barnehagen skal vise hvordan vi alle kan lære av hverandre og bidra til at alle barn føler seg sett og at alle har en verdi i felleskapet.
Udir |
Miljørettet helsevern |
Nullmobbing |
FUB |
Helsedirektoratet |
Lister pedagogiske senter |