Det politikerne ikke visste var at kostnadene for å kreve inn de 258 millionene er anslått å bli på hele 190 millioner. Det kommer frem i en artikkel som publiseres i Fremskrittpartiets eget tidskrift Fremskritt førstkommende lørdag.

HASTVERK

– Da saken kom opp som hastesak i fylkestinget, hadde politikerne så hastverk med å få vedtatt bompengefinansiering at ingen visste hva de totale kostnadene ville bli, forteller medlem av fylkestinget og politisk nestleder Erling Dahl (FrP).

Bård Hoksrud som er nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget ryster på hodet og karakteriserer det hele som grotesk.

– Dette bare viser hvor vannvittig dyrt det er å finansiere vei på denne måten. Her ser vi et eksempel på at sluttsummen blir nesten dobbelt så dyr, på grunn av innkrevningskostnadene, sier Hoksrud.

- Det kan godt hende at dette tallet stemmer. Det sier daglig leder Børge Skårdal i AS Haukelivegen til TA. Det er dette selskapet som skal stå for utbyggingen. Han understreker imidlertid at den store delen av dette regnestykket er rentekostnadene. Vi skal betale renter av et lån på 258 millioner kroner over 15 år, sier Skårdal. Han forteller også at de årlige kostnadene med det ene antennepunktet er økt fra tre til fem millioner kroner i forhold til tidligere kalkyler. Skaardal legger imidlertid ikke skjul på at kostnadene ved å utbedre veien blir høye.

- Det er dyrt å låne penger til å bygge vei, avslutter Skårdal.