torsdag 19. februar 2015

MariMagi finnes nå i bokform!

Mange har lest bloggen vi skrev underveis på vår lange seiltur ombord i MariMagi. Den store julegaven til venner og familie 2014 ble en 178 siders bok fra første halvdel av turen. En julegave det ble satt pris på!  Så nå finnes første halvdel av turen i bokform. Jeg har fått noen hint om at flere kunne tenke seg en utgave av boka, dermed finnes den nå til salgs på nettstedet Blurb.com/bookstore

Vil du se litt i boken. Eller kjøpe boken kan du gjøre det her.

Så for de som ikke er helt "ferdig" med turen vår, og gjerne vil sitte i sofan en våt februarkveld og drømme seg bort til eksotiske strøk... Værsågod! :)

(Neste halvdel av reisen er planlagt å bli bok til neste jul. "Hysj" Itj sei nå te dæm som får den i julegave...)

lørdag 30. august 2014

Hjemme!

For en fantastisk dag å komme hjem på! Sjarmøretappen foregikk i strålende vær fra Røstøya hjem til Kyrksæterøra.

Dagen startet med litt vasking og rydding ombord, og tror du ikke vi så en svømmende elg! Her har den akkurat kommet på land. Har veldig dårlig zoom på kameraet men den er nå der.

Så var det bare å sole seg på tur inn Hemnefjorden, og pynte båten litt under veis.

Nytt norsk flagg på hekken unnet vi oss allerede i Bergen, men nå måtte vi selvfølgelig pynte med alle gjesteflaggene fra stedene vi har vært.

IMG_0135 IMG_0137

For en følelse når man ser hjemstedet sitt igjen etter 14 måneder og vet at denne gangen skal vi bo her igjen, veeeldig lenge. 14 måneder virker både lenge og kort. Og for en motagelse vi fikk!

bilde 1

Flagg, ballonger, og champagne! Så utrolig deilig å se familie og venner igjen!

bilde 3bilde 2 bilde 4 IMG_0140

Tusen takk for en flott kveld alle sammen!

Og tusen takk til alle som har fulgt oss på bloggen gjennom vår livs reise! Alle hyggelige kommentarer og hilsener har vært en inspirasjon til å skrive, og morsomme, hyggelige glimt fra gamlelandet.

Vi kommer til å bo i båten i vinter, og tenker å selge den til våren. Det blir trist, men vi har planer om å ta over/kjøpe en flott gård så vi trenger pengene og tiden. Så hvis noen trenger en flott båt, til for eksempel langtur, har vi en til salgs. Vi kjenner den fra ytterst til innerst, er umåtelig glad og fornøyd med den. Både som bobåt, turbåt og langturbåt. Det er det stedet vi har bodd lengst utenom der vi har vokst opp.

Nå er turen slutt…Vi starter nye eventyr her på Kyrksæterøra, bloggen ligger her om dere vil lese noe på nytt igjen, men nye blogginnlegg blir det nok ikke. (i allefall ikke på en god stund, hvis jeg greier å slutte?). Har du blitt inspirert av denne bloggen til å dra på din egen reise så sier vi: ”hopp i det” Det hjelper å være godt forberedt, men husk å dra til slutt!

Tusen takk for oss!!!

torsdag 28. august 2014

Nordvestlandet.

Motvind og motor….Men stort sett pent vær heldig vis!

Etter ei heidundrende helg i Bergen gjenstod ca 300 nautiske mil nordover. Vi motrer gjennom Straumane nordover fra Bergen og gleder oss over hvor fin skjærgård Norge har. På veien hilser vi også på Kongen som står å ser utover havet. Vi legger oss til anker i Vikingevågen etter noen timer med kuling midt i mot.

Vi kunne seilt hjem på noen få døgn, men vi har det ikke så travelt og vestlandet er fint, så vi fortsetter med dagsseilaser. Neste dag kommer vi til Askvoll. Der ligger vi i le av en av de mange fergene. Været er godt men litt kjølig på sjøen. Syns i alle fall jeg.

IMG_9932 STC_9935

Norskekysten er helt spesiell. I Europa og andre steder har de noen øyer her og der, men i Norge har vi bokstavelig talt et hav av øyer, skjer, holmer og fjorder som gjør at mesteparten av seilasen langs kysten kan skje innaskjers i le for dønninger fra havet. For vår del hadde vi sjelden le for nordavinden da.. Etter en dag i Florø, kommer vi til øya Silda.

Her så det da veldig lovende ut å ligge i gjestehavn. Vi fant ingen skatt i enden av regnbuen, men en flott tur på vardetoppen fikk vi gått.IMG_9982 IMG_9983IMG_9980

Dagen etter besøkte vi et norsk slott! Vel ikke helt, men på øya Selje står det i alle fall et klostertårn og klosterruiner i stein. Historien skal ha det til at det var her St Sunniva levde sitt liv etter at hun rømte fra Irland og at hun til slutt ble drept her i en hule ovenfor klosteret.

IMG_9986 IMG_9987

Vi må selvfølgelig se hva som er øverst i tårnet. Her kan man ringe med klokka om man vil. Jørgen klarte selvfølgelig ikke å dy seg…

IMG_9989 IMG_9990 IMG_9992

Ovenfor klosteret ligger hulen hvor Sunniva, denne Irske kongsdatteren som hadde rømt fra giftemål, gjemte seg for de innfødte på øya. Sagnet skal ha det til at de hadde levd i harmoni en god stund, de innfødte og Irene som fulgte Sunniva. Men etter å ha blitt beskylt for å ha stjålet buskap, ble alle irene og Sunniva drept. Noe med Sunnivas knokler skal ha vært årsaken til at det ble bygd kloster der til hennes ære.

IMG_9997 IMG_9999 IMG_0002 IMG_0009 IMG_0011

STH_0019_stitch

På tur tilbake gikk vi over øyas høyeste topp. Og nå, Stad neste. Dagen før hadde det vært vindstille og vi traff flere som kom sørover rundt Stad, som hadde hatt en flott tur. Med vår flaks med vinden i det siste fikk vi “bare” stiv kuling midt i mot. Hyggelig… Men etter ukesvis i strekk med kuling både med og mot over Atlanteren virker ikke litt kuling rundt Stad så veldig utfordrende lenger. Heller bare litt kjedelig… Dønningene var heller ikke av de største siden det hadde vært stille dagen før. Så frem med kutterstag og lensetakler, så står riggen støtt uansett hvor stampete turen blir.

IMG_0027 IMG_0029

Etter Stad seilte vi, for en gangs skyld, inn i le av Kvamsøya og la oss der for natten. Jørgens 31års dag feirer vi i Hareid og så seiler vi til Molde. Der står Rolf fra S/Y Celsius på brygga og tar i mot oss når vi kommer. Og vi blir invitert på Bacalao. Kjempehyggelig med en kveld med båtprat og god mat. Spennende å høre forventningene til Rolf og Eldrid som skal ut på tur til Karibien neste år. Vi gleder oss på deres vegne!

Jørgen må tørke en liten tåre, for nå har vi solgt vårt trofaste tredje mannskap, vindroret! Hydrovane har styrt 90% av turen vår, det er jeg sikker på. Men det er hyggelig å vite at det skal på ny tur med Celsius!

Rolf tar oss med på litt sightseeng i Molde. Romsdalsmuseet og utsiktspunktet Varden. Før vi spiser deilig “knoksup” hos tante Anni og onkel Truls. Globetrotteren Eskil var også hjemme. Artig å besøke slekt og venner på tur hjem.

Neste “skumle” havstykke er Hustadvika. Her hadde vi fint vær og snill vind for en gangs skyld. Så siksakk mellom stakene i indre led var ikke noe problem. Jørgen skaffet flere dagers middag i ett kast da det bet på en makrell på alle seks krokene samtidig.

IMG_0052 IMG_0055

På turen har vi lært at fersk fisk smaker best rå, så det ble makrell-sashimi til middag. Nam! Og på ettermiddagen kastet vi bare anker før vi kom ut i åpent lende igjen. Ingen av oss har vært ute på fiskeværet Grip før, så vi tok en stopp der i går. Et fantastisk sted som sikkert er minst like spennede i en ordentlig vinterstorm, med sin plassering langt ute på kysten.

STF_0070_stitch

STF_0070 IMG_0071 IMG_0074  IMG_0079

I dag er det nok en dag med motvind. Vi stamper oss sakte men sikkert oppover kysten av Aure mot Hemne.

STG_0095_stitch

Når Tustnastabban står å skinner i sola, vindmøllene på Hitra går rundt og Tjeldbergodden sakte siger forbi da må æ sei at pulsen stig litt og Hæmværsken kryp fram.

IMG_0096 IMG_0106 IMG_0112

Og når Røstøya og et par villsaua kjæm te syne da e vi søren klype mæ straks heim! Da gjenstår kun sjarmøretappen i morra. Sjer dokk snart Hæmnværinga!