For slep,- og påhengsvogntog vil maks tillatt totallengde bli 19,5 m og for semitrailervogntog 17,5 m. EUs regler for lastelengder gjelder fortsatt og de nye totallengdene medfører ingen endring i konkurransevilkårene.

Endringen vil ikke merkes av andre trafikanter, men lastebileiere og -sjåfører får vogntog med bedre kjøreegenskaper og fremkommelighet. Endringen gir dermed bedre trafikksikkerhet, og gjør det dessuten mulig at de som frakter gods i ferdig lastede 25` containere kan benytte slepvogner istedenfor påhengsvogner som er mindre egnet på det norske veinettet.

Mange har stått stille i kø langs norske veier bak en trekkbil uegnet for norske forhold. Med de endrede totallengder, kan transportører benytte trekkvogner med lengre akselavstand. Dette gir bedre retningsstabilitet. På lang sikt vil endringen forhåpentligvis føre til færre utforkjøringer og bilberginger.

Det har vært en lang vei å gå for å overbevise myndighetene om at NLFs argumenter er tuftet på trafikksikkerhet og fremkommelighet. Den første formelle henvendelsen i saken gjorde NLF 5.juli 2000.
Se illustrasjon