Kofradia stenges 1. mai 2020

Det kommer en tid for alt. Det er med tungt hjerte jeg må melde at vi kommer til å stenge ned Kofradia 1. mai 2020. Det begynner å bli en god stund siden det ble gjort funksjonelle endringer i spillet, og aktiviteten har i mange år vært lav. Så det kommer sannsynligvis ikke som en overraskelse, selv om det selvfølgelig er trist.

Den eldste koden jeg klarer å finne tilbake til er datert 19. november 2006. Det er hele 4886 dager siden, altså nesten 13,5 år siden. Kofradia, som opprinnelig da het StreetzMafia, ble åpnet opp for registrering 1. januar 2007. Allerede de første 8 dagene nådde vi 1000 spillere (noe som i seg selv var stort i en tid før Facebook), og aktiviteten de første årene var stor, noe som også er gjenspeilet i blogginnleggene her.

I de senere årene har aktiviteten vært så som så. For egen del har jeg ikke klart å prioritere å sette av tid, og det har gått lang tid mellom aktive perioder, om man i det hele tatt kan kalle det det. Det er ikke tvil om at dette har påvirket ting i en negativ retning. Så for de som hadde andre forventninger rundt dette må jeg bare rette en stor beklagelse.

Kofradia har for mange (inkludert meg) skapt varige vennskap, og mange har brukt utallige timer inne på nettspillet, både ved å konkurrere og å diskutere i forumet. Vi hadde også høy aktivitet på chat den tid vi benyttet IRC. At vi har hatt flere spillere med over 1 million klikk sier jo litt. Det er sendt over 2,5 millioner meldinger i spillet, og over 1,5 million meldinger er postet i forumet.

Det har vært en hard kjerne som har holdt det gående i de siste årene. Noen har til og med vært delaktige enten som spiller eller crew helt siden oppstarten i 2007. Det er virkelig dedikasjon.

Med det vil jeg rette en stor takk til alle som har bidratt opp gjennom årenes løp. Spesielt takk til alle dere 54 personer som har bidratt i crewet: Anders (x2), Andreas, Anita, Atle, Christian (x2), Christopher, Daniel (x2), Eilev, Eirik, Erik, Erlend (x2), Espen, Harald, Håkon, Jonas (x3), Jørgen (x2), Jørn, Kim Roger, Kristian (x2), Lars, Magnus (x2), Mari Sunniva, Marthe, Martin, Mathias (x2), Mats, Michael, Morten (x3), Ole-Kristian, Roger, Shirwan, Silje, Simon, Sondre, Stian, Sverre-Ottar, Torbjørn, Vegard (x2), Vetle, Vidar og Øyvind.

Fra 1. mai er det altså slutt. Noen ting vil antakeligvis bestå videre (slik som denne bloggen), men selve nettspillet vil bli erstattet med en side som henviser til denne teksten. Hvis man har meldinger, foruminnlegg, profilsider, osv man ønsker å ta vare på, må man gjøre dette før 1. mai.

PS: Til tidligere crew: Vi kjører en liten mimresesjon 1. mai (trolig på Discord) ifm. stenging. Rop ut så inviterer vi deg!

Posted in Generelt | 1 Comment

Tilbakeblikk på 2013 og tiden fremover

1. januar var det 7 år siden spillet først ble lansert i 2007. Året 2013 har vært preget av lite aktivitet, både av spillere og bak spillet. Sommeren 2013 hadde vi nok all-time-low aktivitet med helt ned mot 25 daglige aktive spillere. Ved utgangen av året var vi oppe ved 60 daglige aktive spillere. Vi har fortsatt en vei å gå før vi må sies å være fornøyde.

I 2013 har vi ved flere anledninger vært inne på å legge ned hele Kofradia, og det har vært noe av bakgrunnen for lite aktivitet. I løpet av høsten tok imidlertid enkelte crewmedlemmer en del initiativ, noe som har ført til blomstring av aktivitet på GitHub, både i form av endringer i koden og deltakelse i drøfting av forslag til endringer, store utskiftninger i crewet, mye mer aktivitet på IRC og generelt et mye mer aktivt crew og spill.

I løpet av desember skrev vi om store deler av koden som driver spillet, og lagt om hvordan store deler av systemet fungerer. Dette skal forhåpentligvis gjøre det lettere å få med flere på utviklingen, samt gjøre det mulig å utvikle kjappere ved at man kan skrive mindre kode men oppnå mer.

I tiden fremover håper vi at flere kan bidra med å drøfte forslag på GitHub, samt at vi kan få plass ny spennende funksjonalitet. Vi kommer ikke til å drive mye promotering inntil vi har en del nytt å vise til, men når den dagen kommer håper vi på at aktiviteten på spillet blomstrer ytterligere.

En del har spurt litt hva som står øverst på planen fremover. Vi har ikke lagt noen slagplan for noen konkrete funksjoner vi skal prioritere først, og for tiden er det mye småendringer som gjøres. Etter hvert vil vi sette opp en plan for hva som skal utvikles, og dette kan man følge med på ved å se på GitHub (såkalte milestones).

Denne bloggen har ikke blitt brukt så mye i det siste, og en del småmeldinger har blitt skrevet på Facebook-sidene våre. Så hvis du ikke allerede følger med, gå til Facebook-siden og trykk liker!

Godt nytt år!

Posted in Generelt | Kommentarer av

Kofradia fyller 6 år – ta et dykk inn i Kofradias kildekode

Vi feirer 6-årsdagen til Kofradia med å offentliggjøre all kildekode som i dag driver spillet. 1. januar 2007 ble Kofradia, det som den gang var kjent som StreetzMafia, lansert. Helt fra starten har spillet vært et stort læringsprosjekt, og det som i dag inneholder over 109 000 linjer med kode har vært et langt prosjekt. Ikke minst har det vært store forandringer underveis, og opp gjennom årene er det skrevet mye kode som ikke ser dagens lys, men som ligger lagret langt nede i kildekodehistorikken.

Det har vært kjent i lengre tid at den videre utviklingen av Kofradia er avhengig av at vi får med andre som kan engasjere seg. Derfor har vi nå beveget oss ut av vår egen boble, i hvert fall til en viss grad, og publisert hele kildekoden på GitHub.

I tillegg har vi flyttet alle problemer og småplaner for endringer fra vårt gamle interne system til GitHub. Dette er nå tilgjengelig via “Issues” på GitHub-siden. Her er det mulig å legge inn forslag til endringer, problemer man kommer over, osv. Ikke minst har nå alle muligheten til å bidra med endringer, enten det skulle gjelde skrivefeil, endringer i funksjoner eller faktisk store hele funksjoner.

Inntil videre vil databasestruktur bli holdt internt for de som aktivt bidrar på prosjektet, og Crewet har fremdeles mye planleggingsdokumenter på interne sider som ikke vil bli publisert, i hvert fall ikke med det første.

For Crewet har vi begynt å avholde månedlige crewmøter på Skype for å drøfte viktige problemstillinger og enes om videre fremdrifts. Vi har satt opp fremdriftsplaner som vi gjennomgår og reviderer på møtene og delegerer oppgaver utifra planen vår.

Vi er spente på hvordan 2013 vil se ut for Kofradia. Vi har trua på at de endringene vi har gjort i løpet av høsten vil ha stor betydning for å raskere kunne lansere endringer og nye funksjoner. Ikke minst kan nå alle følge med på fremdriften vår, noe som også vil legge press på videre utvikling.

Engasjer deg – bli med på utviklingen av Kofradia!

Godt nytt år!

Posted in Generelt | Kommentarer av

Julekalender

God kveld alle sammen.

Ja, det stemmer at det kommer noe nytt til Kofradia. Og hva passer vel ikke bedre enn en julekalender til Kofradia i disse tider?

Vi beklager at ikke julekalenderen har kommet ut tidligere, men på grunn av eksamenstid, så har ikke julekalenderen blitt prioritert.

Svarer du riktig på spørsmålet, kan du vinne 10 millioner kroner og 1500 poeng. Men fortvil ikke, du kan fortsatt vinne noe. Vi har nemlig noe som heter deltakerpremie, det vil si at du kan vinne noe selv om du ikke har svart riktig. Deltakerpremien er på 5 millioner kroner og 1000 poeng.

Som en bonus, har vi lagt inn dobbel premie på selveste julaften. Slik at førstepremien blir da på 20 millioner kroner og 3000 poeng, og deltakerpremien på 10 millioner kroner og 2000 poeng.

Førstepremien blir trukket tilfeldig blandt de som har svart riktig, mens deltakerpremien blir trukket tilfeldig blandt de som har sendt inn et svar. Men her kommer haken, har du vunnet førstepremien så kan du ikke vinne deltakerpremien. Og man kan bare delta 1 gang per luke.
Vinnerne blir annonsert på forsiden i live feeden, på Kofradia sin IRC-kanal, #kofradia, og i tillegg får vinnerne beskjed over en hendelse.

Så det er ingen unnskyldning for å ikke bli med på moroa. For hvem vil vel ikke ha gratis penger og poeng?

Glemte å si at en ny luke blir åpnet klokken 00.00 og blir stengt klokken 23.59.

Og med det vil jeg ønsker dere alle sammen en riktig god jul.

Med vennlig hilsen
Crewet v/Daniel

PS: Det er bare 15 dager igjen til jul!

Posted in Generelt, Nytt og endringer | Kommentarer av

Endring av crewet

Nytt år nærmer seg, og med det er det på tide med litt endringer i Crewet.

Det er med et tungt hjerte å informere om at følgende crewmedlemmer takker for seg:

Vi er takknemlig for det de har bidratt med opp gjennom tiden og vil med det ønske dem lykke til videre.

Siden de gjenværende Administratorene er en smule inaktive, så har vi besluttet å forfremme to nye Administratorer. Disse er:

I tillegg har vi fått en ny Moderator, som er:

Vi ønsker dermed disse lykke til videre i sine nye stillinger.

På bakgrunn av at vi har forfremmet Sweet3mo, så kommer vi til å søke etter én til flere (avhengig av antall søknader som kommer inn) nye Forummoderatorer. Følg med på søknad siden.

Med vennlig hilsen
Ledelsen v/Daniel

Posted in Crewet | Kommentarer av