Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om brukeren selv må dekke utgiftene. De fleste hjelpemidler som lånes ut fra NAV Hjelpemiddelsentral finner du via hovedinngang på forsiden merket 'Rammeavtaler'.

Les mer om Hjelpemiddeldatabasen her

Om Hjelpemiddeldatabasen

Hva er Hjelpemiddeldatabasen?

Hjelpemiddeldatabasen er Arbeids- og velferdsetatens nettsted for informasjon om produkter og leverandører på det norske hjelpemiddelmarkedet. I Hjelpemiddeldatabasen finnes det informasjon om tekniske spesifikasjoner, bilder, brosjyrer og bruksanvisninger for hjelpemidler som kan være til nytte for personer med nedsatt funksjonsevne. Opplysninger om hvem som leverer hva finnes også. Hjelpemidler registreres fortløpende. Antall og utvalg av hjelpemidler varierer noe fra produktgruppe til produktgruppe.
Visning i Hjelpemiddeldatabasen er ingen generell ”godkjenning” av produktet som et hjelpemiddel da det er brukerens behov som avgjør hva som er et hjelpemiddel i hvert enkelt tilfelle. Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle som hjelpemidler, uavhengig av om anskaffelsen kan dekkes økonomisk av det offentlige eller om brukeren selv må dekke utgiftene.
Hjelpemidler som lånes ut via NAV hjelpemiddelsentral er ikke alltid registrert i Hjelpemiddeldatabasen.
Distribusjonskanalene for hjelpemidler som lånes eller leveres ut til brukere som har fått innvilget økonomisk støtte kan være hjelpemiddelsentralene, kommunenes lagre for utlån, helseforetakenes utlånssteder for behandlingshjelpemidler, apotek o.a. De fleste produktene er tekniske hjelpemidler som distribueres via kommunenes lagre ved midlertidig (korttids) behov og via hjelpemiddelsentralene ved varig behov. Leverandøren som er oppgitt for hvert produkt kan gi opplysninger om lokale leverandører hvor man evt. kan henvende seg for å få mer informasjon og/eller prøve hjelpemidlet.
Via lenkene i venstremenyen kan man enkelt få tilgang til relevante sider på www.nav.no og andre nettsteder som kan være nyttige å kjenne til for alle som har behov for informasjon om hjelpemidler.

NAV Hjelpemiddelsentraler

Hjelpemiddelsentralene låner ut hjelpemidler til brukere som har langvarig behov for dette. Det er ikke begrenset til et fast sortiment, men kjøpes inn når det er en bruker som har fått innvilget utlån etter vurdering av innsendt søknad. Hjelpemidler som det erfaringsmessig er stor etterspørsel etter finnes normal på lager på sentralen slik at dette raskt kan levers ut til bruker.
Skjema for søknad om varig utlån fra NAV Hjelpemiddelsentral heter "Søknad om Hjelpemidler, tolkehjelp (ny bruker), lese- og sekretærhjelp og funksjonsassistent" og brukes for å søke om alle typer hjelpemidler. Det kan være nyttig å lese orienteringen bakerst i skjemaet før valget av hjelpemiddel skal tas og søknaden fylles ut. Tilhørende hjelpeskjema bør også fylles ut og vedlegges søknaden. Lenker til skjemaene finnes i venstremenyen. Ved midlertidig behov har kommunen ansvaret for å framskaffe hjelpemidler. Bostedskommunen skal alltid kontaktes ved behov for hjelpemiddel, uansett varighet. Adresser til alle kommuner i Norge finnes på www.norge.no.

Behandlingshjelpemidler

Behandlingshjelpemidler er hjelpemidler som krever opplæring i bruk og oppfølging av helsepersonell. Hjelpemidlene distribueres via helseforetakenes enheter for behandlingshjelpemidler. Nærmer opplysninger finnes på www.behandlingshjelpemidler.no under ”Landsoversikt behandlingshjelpemidler” i venstremenyen.

Hvem bruker Hjelpemiddeldatabasen?

Hjelpemiddeldatabasen har månedlig mellom 8000-10000 besøkende. Målgrupper for informasjonen er brukere av hjelpemidler og deres pårørende samt formidlere og andre fagpersoner som trenger informasjon.

Registrering av nye hjelpemidler og oppdatering av disse

Det er i hovedsak leverandørene som registrerer og oppdaterer egne produkter i databasen via et elektronisk registreringsprogram. Adgangskode og mer informasjon fås ved henvendelse til norskback@nav.no

Nordisk samarbeid

Arbeids- og Velferdsetaten har et tett samarbeid med de andre nordiske landene på hjelpemiddelområdet. Som et resultat av dette har hjelpemiddeldatabasene i Danmark og Norge samme tekniske utforming og felles drift. Samarbeidet gir mulighet for å utvikle nye tekniske og funksjonelle løsninger på en enklere og raskere måte.

Trenger du mer informasjon?

Send en e-post til Hjelpemiddeldatabasen

Oppdatert juni 2009