Featured

Leve langsomt – seileventyret

Velkommen til vårt nye seileventyr

Jordkloden viser visuelt den overordnende planen for seileventyret. Klikk på bildet og se hva vi tenker.

De tre siste årene har tiden gått med til forberedelser/planlegging/ulike former for å utføre det som er planlagt/evaluere det som er utført og til slutt eventuelt noen justeringer eller korrigeringer. En møysommelig og langvarig prosess, men vi er happy.
Har du lyst og mulighet så kan du lese om vårt seileventyr her. På denne bloggen legger vi ut reiseskildringer og bilder fra opplevelser underveis og fra livet ombord.
Kanskje til inspirasjon 🙂

Safe living and safe sailing

Santa Cruz, Puerto Ayora

Første døgnet var ganske så overveldende, men utrolig spennende og flott.
Nå var det bare å begynne å komme seg på tur.
Men vi hopper ikke i sjøen der vi ligger for anker

De skal ikke være farlige men litt uvant kan man si 🙂

Playa Tortuga Bay
En gåtur på cirka 40 minutter fra sentrum.
Det er godt merket og helt ok å finne frem. På veien ut møtte vi et eldre amerikansk par som hadde vært på disse øyene mange ganger. De kom med gode tips og råd, veldig hyggelig slik.

Den største delen av stranda er det ikke lov å bade på, dette pga store dønninger og kraftige understrømmer.
Vi labba videre og kom forbi noen Iguaner av ulike størrelse, som lå og slappa av.

Vi gikk litt videre til en strand der var tillat å bade, og det første vi møtte var en Hammerhai baby. Det er bare de som er her, foreldrene har dratt så de må klare seg selv.

Parkvakter er der og passer litt på at turistene oppfører seg som de skal. Det er bra.

Etter en flott formiddag, labbet vi tilbake til sentrum og fant et sted der vi kunne spise lunsj. Fikk handlet litt mat. Vi dro til Oda og slappet av resten av dagen. Det handler om å bearbeide inntrykk.

Forøvrig er det rikelig med Pelikaner her….

Santa Rosa
Neste dag bestemte vi å dra på sykkeltur på øya. Vi fikk leid oss hver vår offroader, fant riktig buss og dro avgårde. Det var 1,5 mil med buss til et lite tettsted som heter Santa Rosa.

Vi var de siste som gikk av bussen, fikk lastet av våre sykler og dro 5 km videre oppover…. Det var varmt. Men vi skulle opp til to store krater…
Los Gemelos

….en liten matbite før vi satt kurs tilbake mot Santa Rosa og til Rancho Primisias. Der bor det store landskilpadder/elefantskilpadder/gigantskilpadder.

En hyggelig guide fulgte oss rundt på området og vi fikk fortalt mye omkring skilpaddenes levesett.
Det er mange arter landskilpaddene. Disse skilpaddene spiste gress, ble litt over 200 år, de var voksne når det ble 100 år og var ca 300 kilo fullvoksen. Denne er 180 år og eldste mann her:

De er ikke plaget av noe sykdom, lever alene hele livet. Manneskilpaddene spiser, slapper av, sover og formerer seg og de går ikke lengre fra området enn 5 kilometer. Damene går på våren i en 1 mnd ned til en strand og legger egg, forlater området og går tilbake til dette beiteområdet, de bruker ca 5 mnd på tilbaketuren. Det er ca bare 20 prosent av skilpaddebarna som overlever. Myndigehetene har en aktivitet der de henter små skilpadder og passer på de til skallet blir hardt, det tar isch 8 år 🙂 Så dette går ikke fort.

Når skilpadde dør faller de sorte platene på skallet av, og skjellet blir grått da det består av ben. Se på skjellettet, de har fem fingre og tær, to ben på foramen og ett på overarmen. Likeså på bakbena. Ganske så likt vårt skjellett når det gjelder antall og sammensetning.
Skilpaddene liker å ligge i mudderet pga de kjøler seg ned og de beskytter seg mot moskitosen.

Etter en stund sa vi farvel til skilpaddene og satte kurs mot Puerto Ayora igjen.
Etter 2 mil og tilbake til Puerto Ayora, syklet vi til en bra restaurant – som vi kjente til – og spiste middag og var veldig fornøyd med dagens opplevelser

Disse har vi vent oss til:-)

Neste dag skal vi sette seil mot Isla Floreana

Santa Cruz, Galapagos

Puerto Ayora, Academy Bay.
Santa Cruz er den øya det bor flest fastboende på.
Men først er det kontroll, dvs 10 personer kom ombord – de representerer ulike etater.. OG alle har mye papirer med seg som skal fylles ut og ha underskrift av skippern.

Men det gikk veldig bra, de brukte 45 min totalt, kanskje noe med syssessetting:-) Vi fikk i gave av vår agent flagget for Galapagos. De ønsket oss velkommen og var blid og happy.

Etterpå kom vår agent Javier:

Han kom med mye god informasjon hva man kan se av hvilke dyr på hvilken øy, og hvilken øy han anbefalte oss.
Så bars det ut på tur, først var det å få tak i en watertaxi, det var ganske så greit.

Bybildet er preget av sjøløver som slapper av litt over alt, de har et enormt godt sovehjerte:

Vi fant oss en restaurant og fikk spist lunsj (også anbefalt av vår agent):

Selv der var det yrende dyreliv:

Maten var god og vi fikk en fin tur i byen. Her sykles det og det er flotte sykkelveier. Etterhvert må vi nok ut på sykkeltur.

Ja, det var de første 24 timene. I kveld skal vi ut å spise med mange andre seilere og det blir hyggelig. 🙂

Galapagos

Santa Cruz
Joho da var vi her gitt.
Men først litt om siste dagen på havet.

Torsdag 18.april
Denne dagen gikk veldig rolig for seg – les vind. Men vi seilte til klokken 18.00 da slutta vinden å blåse. Rudolf kom på igjen.
Dagen gikk med til klargjøring av Oda innvendig før inspeksjon.
Ellers så var det en rolig dag.

Fredag 19.april
Ankomst øya Santa Cruz tidlig om morgenen, kl 0730 lokal tid.

Vi ligger ankret langt inne i bukta på ca 3m dybde. Rett innenfor et rev som bryter, men det er godt ankerfeste. Litt rulling, men akseptabelt. Og det skal bli mindre svell de neste dagene. Nå er det bare å søge for at bataplattformen sperres for sjøløver. Det er en liten ulempe med en slik stor badeplattform som vi har. Vi får fylle den med fendere. Dette blir bra.

KLokken 09.30 kommer inspeksjonen ombord… Da er det bare å stålsette seg 🙂

Dag: 7
Kurs:230 grader
Vind: SE -10 knop
Tilbakelagt distanse:821 nm
Distanse til målet: 117 nm

Torsdag 18.april
Utrolig nok seilte vi hele onsdagen, bidevind med Code. Men i natt måtte vi konverterte vi til Rudolf – les motorkjøring. Vinden forsvant som dugg for solen.
Ellers var gårsdagen rolig, vi gikk igjennom listen for Galapagos og hva vi må huske når de folka kommer ombord på Galapagos.

Ellers begynner havbunnen å grunne opp, dvs fra 3000 dybde til 1000 dybde 🙂

Vi har ikke hatt fugler på besøk i natt.

Denne dagen blir det litt å gjøre, produsere vann, støvsuge, rydde og gjøre Oda klar for inspeksjon.

Det blir også tid for bøttevask og quiz 🙂

…også seiler vi igjen og det håper vi at vi gjør til i morgen.

Vi nærmer oss ekvator, og da skulle man tro det ble varmere. Men, tempen har gått fra 28 grader ned til 24 grader, og om natten kan det føles litt kaldt. Men det skal visst være typisk for Galapagos som har et spesielt klima.

Dag: 6
Kurs: 238 grader
Vind: SE – 11 knop
Tilbakelagt distanse: 690nm
Distanse til målet: 240nm

Onsdag 17.april
joda denne dagen rant opp med litt morgensol, deilig det. Det er litt svalere i lufta og i sjøen. Dvs mellom 24-28 grader . Vi bikker ikke 30 grader og det er greit. Sover bedre når temperaturen daler litt.
Vi nærmer oss sakte men sikkert Galapagos. Øya vi skal gå til heter Santa Cruz.

Fiskesnøret har hengt ute et par dager men ingen fangst.

Det siste døgnet har vi hatt 4 fugler sittende og vagle frempå dekk. Og når det gjelder personlig hygiene så holder de på, men manerer har de ikke når det gjelder kvittering av avfallstoffer 🙂 Ja ja lite vi får gjort. Vaskes og spyles 🙂

Tirsdagen gikk unna som bare det, vi koser oss med hverandres selskap og holder på med det vi liker som f. eks quiz, film og spiser god mat osv.

Nå begynner vi å se mot øyene laaangt der fremme.
Vi er jo litt spent på hva skjer når vi kommer frem. Det vi vet er at det kommer ombord 8-10 personer som skal gå igjennom og se til at vi har gjort det vi skal ha gjort. Vi har fått gode og oppdatert informasjon fra vår agent Javier. Hva som er tillat å ta med seg inn og hva som ikke er tillat. Ganske så greit.

Det vi er mest spent på er hvordan det ser ut under Oda mhp groe. Båten må være ren, og det var den under inspeksjonen i Panama. Så da er det bare å håpe at det ikke har grodd noe underveis. fingers crossed!

Dag: 5
Kurs: 250 grader
Vind: S- 11 knop
Tilbakelagt distanse: 555 nm
Distanse til målet: 377 nm

Tirsdag 16.april
JOHO! over halvveis, knalldeilig.
Mandagen var en fin dag på havet. Rudolf ble erstattet med Code 1 ut på formiddagen – med andre ord vi seilte igjen.
Nå kommer vinden fra sør og etterhvert skal den dreie til mer sørøst…
Det er lite vind i området. Seilbåter som ligger rundt oss, har variabelt med vind. Skippern er med i en WA gruppe hvor vi får informasjon om hint og her på de andre seilbåtene.
Havet er rolig og lite bølger.

Fiskesnøret hang ute hele mandagen men ingen fisk.
Det ble brødbaking og hjemmelaget pizza av huslige sysler.

ETA Galapagos er fredag og i dagslys. Skippern har vært i kontakt med vår agent, så han er godt orientert.
Les om øygruppen Galapagos

…fikk snarlig besøk også 🙂

Siste:
Vinden tok seg opp litt, så nå har vi rullet inn den store Code 1 og rullet ut Genoa som er mye mindre. Mindre krenging, samme fart. Flott seilas fremdeles og vi stevner noenlunde rett mot målet som er øya Santa Cruz.

Dag: 4
Kurs: 233 grader
Vind: S-5 knop
Tilbakelagt distanse: 438 nm
Distanse til målet: 492 nm

Mandag 15.april
Søndagen ble en fin dag for seil. Når vi spiste middag på kvelden, døde vinden. Det var meldt. Så igjennom natta har Rudolf gjort jobben. Håper på vind i løpet av mandagen, vi krysser fingrene.

Ellers så går dagene til å kose oss, sove på skift, holde utkikk på skift, se film, quiz og lage mat.

Nå skal det meste være klart for Galapagos 🙂

I går prøvde skippern fiskelykken, men det ble ingen fangst.

Dag: 3
Kurs: 212 grader
Vind: N-12 knop
Tilbakelagt distanse: 297 nm
Distanse til målet: ett stykke igjen 🙂

Søndag 14.april
Gårsdsdagens kveldsstemning på havet

Storparten av gårdsdagen gikk unna i god fart og bare på storseilet. Det var jo utrolig kjekt. Ingen båter å se visuelt men vi ser en og annen på kartplotteren.
I går jobba vi litt med forberedelser til Galapagos med blant annet kontakt med vår agent. Dette blir bra tror vi 🙂

Menyen for lørdagen:
Lunsj: Ost og skinke med fersk brød
Middag: Kyllinggryte med ris

Temperaturen har sunket noe i havet og det er godt pga da er det litt bedre å sove.

Flyvefisker har vi ikke på dekk men skippern plukker unna små blekkspruter som har hoppa på dekk :

Skipperns hjørne:

Rutevalget vårt er preget av havstrømmer, vind og ikke minst at vi skal krysse noe som kaller Inter Tropical Convergence Zone (ITCZ). Dette er et lavtrykksbelte som danens av varme luftstrømmer fra nord og sør og som samles rundt ekvator. Vi prøver å krysse denne fra nord til sør der den påvirker oss minst. Men, normalt må man regne med et stykke med lite eller ingen vind når man krysser dette. Nå går vi på nordavinden så langt sør vi kan, og så dreier vi mot målet og håper at den sørøstlige Tradevinden kommer fort.

Så vi seiler sørøst for den lille øya Isla Malpelo før vi dreier mot Galapagos,

Fra Panama til Galapagos

Dag 2
Fart: 7-9 knop
Kurs: 200 grader
Vind: NW fra 20 – 25 knop
Tilbakelagt distanse: 129 nm
Distanse til målet: ett stykke igjen 🙂
Posisjon: Se https://loraas.com/hvor-er-vi-na der vi plottes hver 8.time

Lordag 13.april
Det siste vi gjorde var å fylle diesel og vi satte seilt kl 1430 – lokal tid.
Vi fikk god #rennafart# med en gang, vinden var der gitt.
Seilføring: storseilet ut på styrbord og genoaen ut på babord med spribom.
Etter middagen og før mørket kom, tok vi genoaen ned og jibbet storseilet. En kontrollert jibb. Har seilt bare på storseilet hele natta og vi har holdt god fart. Med andre ord nok vind:-)

Fredagen hadde vi spagetti bolognese til middag også trådte vårt vaktregime i kraft.
Været: litt kjøligere, deilig. Dvs lufttemperaturen har falt fra + 30 til isch +26 grader, og sjøtemperaturen fra 28 til 22 grader, det hjelper på. Vi sover blant annet bedre:-)

Har vi helt forstått hvor vi er? både Ja og Nei.. men det kommer seg. Vi er i nuet og nyter hver dag og opplevelsene.

Alt ombord i Oda fungerer bra så langt. Tvi-tvi and fingers crossed ….

Farvel Panama

Møtet med Panama City ble avlyst. Vi ble nesten 24 timer i marina La Playita.
Hvorfor?
Det som driver oss fremover er vind og vind fra riktig retning.
Og den kom 🙂 joho

Minnene fra kanalen sitter fortsatt i kroppen, og vår agent Eric kom og hilste på før vi kastet loss. Veldig hyggelig.

Vi sa farvel til Ruben og Kristine i seilbåten Vestlandskyss, også satte vi kurs mot øygruppen Galapagos.

Skippern er med godt humør som alltid og gleder seg over videre eventyr.
Det må sies at kjærestenmin har gjort en formidabel jobb omkring kanalturen.
Som f. eks. kommunikasjon med agent, logistikk og oversikt over hva som skal gjøres og når, betalt og ikke minst sendt oversikt og lister videre til vår agent på Galapagos.
Dykker var under Oda i dag morges og alt så bra ut for seilas mot øyene, sertifikat ble utskrevet.

Agent på Galapagos må man ha kontaktet 3 måneder FØR ankomst, dvs mye informasjon som skal formidles og vi har hatt endel spørsmål.
Men nå, en ukes tid med seiling og vi håper på god vind 🙂