Tema

Monday, April 08, 2013

Historiefortellingens kraft

To metoder, begge bygger på sosiokulturelt læringssyn og utfordrer elevene til å tenke selv, konstruere sin egen kunnskap og spille på sine talenter. Storyline og digital fortelling er dagens tema på PPU for historiestudenter. Håper på en spennende dag, hvor jeg forhåpentligvis klarer å inspirer studentene til å ta i bruk andre metoder enn bare tavleundervisning i skolen.


Tuesday, February 12, 2013

En dag med norsklærere

Tema er digital fortelling og blogg. Det er spennende å se at noe blir stående over tid. Digital fortelling er noe som engasjerer gang på gang. Bruksområdene virker så uendelige. Første gang jeg ble introdusert for digital fortelling av min bror i 2005, skjønte jeg at dette ikke bare egnet seg til historieformidling men hadde en pedagogisk kraft.

På kurset i Drammen for norsklærere skal vi se nærmere på digital fortelling som et multimodalt uttrykk. Personlig synes jeg digital fortelling kan brukes i de fleste fag, men at formen står bra til det utvidede tekstbegrepet som defineres slik under formålsbeskrivlesen for norskfaget:

Norskfaget forholder ste til et bredt spekter av tekster, både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster, der skrift, lyd og bilder spiller sammen. Et norskfag for vår tid bygger på et utvikdet tekstbegrep som inkluderer alle disse tekstformene. (Utdanningsdirektoratet 2006/2007)
 




Lenker og historier som ble brukt:

Skolebesøk på Returkraft


Stort sett kommer skoleklasser til oss på Returkraft for å lære om avfallshåndtering og energigjenvinning. I dag kom de for å lære om hvordan det er å jobbe på Returkraft.

Her er presentasjonen jeg brukte innledningsvis. Etterpå var det rundt å se og høre hva de forskjellige gjør på anlegget.

Thursday, February 07, 2013

Kongsvinger 6. februar 2013

Velkommen til grunnleggende kurs i pedagogisk bruk av IKT! Vi skal i løpet av dagen dele erfaringer og jobbe praktisk. Her er presentasjonen jeg skal gå igjennom. Den er laget i Prezi, et presentasjonsprogram som kan være en fin avveksling til PowerPoint. Det er gratis og enkelt å ta i bruk.

Som sagt, skal vi arbeide praktisk. Vi skal lage en digital fortelling med programmet Photostory 3.

Når du skal lage en digital fortelling, vil du idag ha bruk for bilder. På følgende lenker finner du bilder som er rettighetsavklarte:
  For lydeffekter eller musikk kan du bruke følgende nettsteder:
Skulle du få ledig tid innimellom, kan jeg anbefale å ta en titt på programmet Jing. Det egner seg meget bra for å gi tilbakemelding på elevarbeid.

 

Wednesday, February 06, 2013

Saturday, January 12, 2013

7 steg

Center for Storytelling har gjennom erfaring arbeidet seg fram til syv steg som er en stor hjelp i arbeidet med å lage en digital fortelling. Det er følgende steg:

1. Owning your insights -
Hva slags bilde ønsker du å gi av deg selv, av begivenheter i eget liv eller eget perspektiv som du har erfart sammen med andre?

2. Owning Your Emotions -
Velge hvilke følelser som skal slippe fram i den digitale  fortellingen og på hvilken måe skal det skje?

3. Finding your Moment -
Finne fram til det ene øyeblikket i hendingen som skal deles.

4. Seeing Your Story -
Visualier historien. Hvilke bilder skal brukes og hvilket utsnitt, panorering og zooming skal legges til.

5. Hearing Your Story -
Lydlegging av historien.

6. Assembling Your Story -
Sette lyd- og bildeelementer sammen.

7. Sharing your story
For studentene i Ped 142 skal legge denne ut på bloggen.

Kilde: Knut Lundby (2012) "Selvrepresentasjon i digitale fortellinger" i Holte Haug, Jamissen og Ohlmann (red) 2012: "Digitalt fortalte historier", Cappelen Damm Akademisk.

Eksempler:

Feil speil
UiO
Bestefars busstur
Flimmerfilm
One in 8 Million

Program

Photostory 3 for Windows

Windows Live Movie Maker

Friday, October 26, 2012

Blogg som verktøy i prosjektarbeid

Denne høsten skal vi på studiet for tospråklige lærere bruke blogg og googledocs som verktøy i prosjektarbeid. Studentene er delt inn i grupper, og de er ganske store. Det er ikke så ofte at studentene får møte hverandre. Studiet er samlingsbasert og studentene kommer fra ulike byer. De har også ulik etnisk bakgrunn.

Prosjektarbeidet strekker seg over 2 semestere. Det vil si at det er viktig å danne et godt grunnlag for samarbeidet og ha noen gode verktøy som kan være til hjelp i kommunikasjon, samarbeid og læring. Det er flere verktøy å ta av. Fronter vil være en platform som vil brukes aktivt, men i tillegg skal vi bruke blogger, google docs og noen også Skype.

Jeg vil via denne bloggen prøve å veilede studentene i bruken av verktøyene.