Grigri-trøbbel

Mer problemer for Petzl. Har du kjøpt Grigri 2, må du sjekke serienummeret.

Sist oppdatert 20. juni 2011 kl 23.27

Utstyrsprodusenten Petzl kom i fjor med en oppgradering av den klassiske Grigri-bremsen, verdens mest brukte selvlåsende taubrems. Nå viser det seg at deler av produksjonen har en funksjonsvakhet i utløserarmen, som under kraftig bruk kan sette låsen i åpen posisjon.

Petzl har allerede utbedret denne svekkelsen i nyproduserte Grigri 2-enheter, men tilbakekaller alle utgaver med serienummer mellom 10326 og 11136.

Om din Grigri 2 har serienummer innenfor 10326 og 11136 kan du ta kontakt med Varri, norsk importør av Petzl, eller forhandleren der du kjøpte produktet. For retur ber Varri om at du helst sender din Grigri med Posten. Om du ønsker portoutgiftene dekket må du legge ved kvittering på porto, samt kontonummeret ditt.

Produktet blir erstattet med en ny versjon som kommer inn på lager i løpet av noen dager.

Les mer på Petzls side.

Fra Varri har vi mottatt denne listen over ofte stilte spørsmål for Grigri 2: 

Hvordan ser jeg forskjellen på GRIGRI og GRIGRI 2?
GRIGRI² har vært på markedet siden januar 2011.
Dersom produktet ditt ble kjøpt før 1. januar 2011, er det ikke en GRIGRI² og den er dermed ikke berørt av tilbakekallingen.
Dersom produktet ditt ble kjøpt etter 1. januar 2011, må du sammenligne den med bildene i informasjonen som gjelder denne tilbakekallingen.  

Hvordan kan jeg vite om en GRIGRI 2 er berørt av denne tilbakekallingen?
Alle GRIGRI² med serienummer fra 10326 to 11136 er inkluderte i denne tilbakekallingen.

Hvor finner jeg serienummeret på GRIGRI 2?
Serienummeret er gravert på selve kroppen, under håndtaket. 

Jeg har en GRIGRI 2 med et serienummer som er inkludert i tilbakekallingen. Kan jeg fortsette å bruke den før jeg bytter den?
Fortrinnsvis bør du ikke bruke din GRIGRI². Den bør sendes til oss så raskt som mulig.  

Hva skal jeg gjøre med min GRIGRI 2 dersom den er berørt av denne tilbakekallingen?
Kontakt leverandøren i ditt land via e-post. Oppgi full postadresse for å få byttet produktet du eier. 

                        ------------------------------------------------------------ 
 
Bortsett fra serienummeret, hvordan kan jeg se forskjellen på de to typene GRIGRI 2, med og uten forsterket håndtak?
En GRIGRI² med forsterket håndtak kan kun gjenkjennes ved at den har serienummer fra 11136 og oppover. 

Hvordan vet jeg at en ny GRIGRI 2 fra butikken har det forsterkede håndtaket?
- de første fem sifrene i serienummeret er etter 11136.
- produktene har som en midlertidig løsning en grønn klistrelapp. 

Hvor lang tid vil utbyttingsprosessen ta?
Petzl og våre forhandlere vil ta hånd om utbyttingen innen 2 virkedager. Transport kommer i tillegg. 

Får jeg tilbake min GRIGRI 2 i samme farge?
Ja. 

Kan jeg endre fargen?
Nei. 

Kan jeg bytte min GRIGRI2 i en GRIGRI?
Nei. 

                        ------------------------------------------------------- 

Hvor produseres GRIGRI 2?
I Petzl sine produksjonslokaler i Crolles i Frankrike (Isère-regionen). 

Hvor produseres håndtaket?
I Frankrike.  

Hvor selges de produktene som er berørte av tilbakekallingen?
I vårt globale distribusjonsnettverk.  

Hvor lang er garantitiden til et Petzl-produkt?
Petzl-produkter har 3 års garanti på alle materielle feil og fabrikasjonsfeil. Følgende dekkes ikke av garantien: Normal slitasje, oksidering, endringer eller modifikasjoner, feil lagring, dårlig vedlikehold, eller annen bruk enn det produktet er beregnet for. 

Hvor lang er levetiden til et Petzl-produkt?
Levetiden for plastprodukter og slynger og bånd fra Petzl er maksimum 10 år fra produksjonsdato. Metallprodukter har ubegrenset levetid.

MERK: Spesielle hendelser kan begrense produktets levetid til kun én gangs bruk. Eksempler på dette er eksponering for barskt klima, sjøsalt, skarpe kanter, ekstreme temperaturer, kjemiske produkter, osv.

Et produkt må kasseres når
- det er 10 år gammelt og består av plast eller tekstiler
- det har tatt et kraftig fall eller stor belastning
- det ikke blir godkjent i kontroll, og du er i tvil om det er pålitelig.
- du ikke kjenner produktets fullstendige historie
- det blir foreldet på grunn av utvikling og endring av lovtekster, standarder, bruksteknikker, og når det blir inkompatibelt med annet utstyr, osv.

Ødelegg gammelt utstyr for å hindre videre bruk.

Publisert 20. juni 2011 kl 23.27
Sist oppdatert 20. juni 2011 kl 23.27
annonse
Relaterte artikler
annonse

Norsk-klatring.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Tore Meirik

Kommersiell leder: Alexander Hagen