-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kremen av kompakt-SUV
Tidligere har Tiguan og Kuga vunnet hver sin SUV-test hos oss – derfor lot vi begge utfordre Subaru Forester, en bil som kom i ny drakt høsten 2008 i et marked hvor det er meget tøff konkurranse. Testen ga en uvanlig klar vinner.
(Denne testen sto på trykk i Bil nr 5/2009. Vær klar over at det på et senere tidspunkt har kommet en ny utfordrer i denne klassen, nemlig BMW X1 xDrive. Den har vi testet mot Tiguan og Kuga, og dette kan du lese om i Bil 1/2010.)
I løpet av høsten og vinteren har det blitt mindre politisk korrekt å kjøre SUV. I denne testen handler det riktignok om «SUV-light», biler med lavere vekt og enklere 4WD-system enn de store, «ekte» firehjulstrekkerne – men de er likevel ingen sparebøsser, akkurat.
Alle de tre testbilene mangler reduksjonsgear, så de har ingen ting i terrenget å gjøre – vi snakker her egentlig om stasjonsvogner med høyere bakkeklaring.
Hvis du ikke har behov for verken bakkeklaringen eller firehjulstrekk, velger du vel heller en vanlig stasjonsvogn – det er jo bedre plass til både bagasje og passasjerer i for eksempel Mondeo og Passat.
I styrehuset
Alle tre testbilene har oversiktlige og ryddige dashbord og instrumenter, men de representerer to forskjellige stilretninger når det gjelder førermiljø.
Forester og Tiguan står for det tradisjonelle, med mørke overflater og en smule traust design. Kuga har friskere utseende, men den blanke midtkonsollen gir til overmål et plastaktig preg. Dette er et spørsmål om smak og behag.
Det er lite å utsette på innstillingsmulighetene på førersetet i disse bilene, både høyde- og lengdereguleringen er rikelig. Den eneste merkbare forskjellen finner vi i fothvileren for venstrefoten. Den er helt prima i Tiguan, noe mer puslete i Kuga og i korteste laget på Forester.
Kuga og Forester gir en viss grad av «badekarfølelse» – på grunn av forholdsvis høyt dashbord får vi en følelse av å sitte lavt.
Sikten fremover hindres bare i liten grad av A-stolpene i alle tre, men sikten bakover er noe dårligere i Kuga på grunn av lavere vinduer både på sidene bak og i bakluka.
Tiguan er den eneste av testbilene som har tradisjonell tenningsnøkkel med tenningslås på rattstammen. Både Kuga og Forester har start/stopp-knapp på dashbordet.
- Testvurdering og poeng Ford Kuga
- Testvurdering og poeng Subaru Forester
- Testvurdering og poeng Volkswagen Tiguan