Til hovedinnhold

Navionics Marine: Europe HD

En proff kartplotter med stor skjerm koster fort over 15 000 kroner. Kan en iPad og et billig kartprogram gjøre samme nytten? Vi har testet Apples iPad med kartapplikasjonen Navionics Marine: Europe HD.

Kartplotteren viser hvor du er på et sjøkart, og er et nyttig hjelpemiddel både under transportetapper eller når du skal finne de faste fiskeplassene dine. Kartplotteren viser dybden overalt hvor du ferdes, og GPS-signalene fungerer like godt når det er bekmørkt eller skodda ligger tett. Dermed gir den ekstra trygghet på sjøen.

Vi har utfordret kartet og kartplotteren.
iPad koster forbausende lite når man sammenligner med vanlige kartplottere og sjøkart.

Rimelig kartplotter

En iPad med kart for hele Europa koster nærmere 5200 kroner og skjermstørrelsen er på hele 9,7 tommer. Til sammenligning koster en enkel kartplotter med en knøttliten skjerm og kart for bare et lite område av norskekysten 5000 kroner.

Du kan også kjøpe ekstrautstyr for å montere iPad-en og gjøre den vanntett, så vel som en rekke enheter som gir kartplotterprogrammet flere funksjoner. En oversikt over priser finner du på neste side.

Det er enkelt å velge hvilket område du vil laste ned kart for, og hvor som helst i Europa er inkludert i prisen.

Enkelt å komme igang

Navionics Marine koster 279 kroner inkludert kart for hele Europa. Du kan velge et område å laste ned kart over før du forlater internettlinjen din hjemme, og så lenge du holder deg i det valgte området trenger ikke iPad å laste ned noe som helst over datatrafikk.

Det eneste vi i tillegg trengte å gjøre var å endre avstandsenheten fra kilometer til nautiske mil og endre sikkerhetsdybden før vi var igang.

I tillegg kommer selvsagt montering av festebrakett, enhet for mottak av sanntidskart over skip (AIS), dybdemåler og eventuelt annet ekstrautstyr du vil koble til iPad-en din.

Fartøyet vi brukte i testperioden, S/Y Duen.
Kaptein Øyvind Nilssen på seilbåten S/Y Duen har jobbet på sjøen som skipselektriker, og går nå styrmannsskole. Han liker iPad og Navionics Marine som planleggingsverktøy.

Planlegging

For å teste iPad med Navionics Marina i bruk har vi gått fra Trondheim til Kristiansund via Børøysund på Hitra, der vi lå værfast i et par netter. Vi brukte en 22 fots seilbåt med en liten påhengsmotor.

Når man skal planlegge en tur er det vanlig å bruke et program på PC-en for å tegne opp ruten i forkant, spesielt om du har en kartplotter med liten skjerm. Alternativt kan du tegne opp ruten på kartplotteren underveis på båtturen. Vi gjorde en grovere planlegging før vi kastet fortøyningen, og deretter tegnet vi opp ruten underveis.

Til planlegging av turen synes vi iPad-en er veldig grei, og vi hadde ikke behov for å bruke en datamaskin i planleggingsfasen. I stedet brukte vi iPad-en kombinert med papirkart for å få ekstra god oversikt. Sjøkartene i Navionics Marine er fra kystverket, og er prikk lik de papirkartene du kjøper hos bokhandleren. Det gjør at du får en god gjenkjennelsesfaktor, og kombinert med den store og oversiktlige skjermen får du full oversikt.

For å zoome inn og ut kan du bruke to fingre på skjermen eller pluss- og minus-symbolene oppe i høyre hjørne. Dersom du snur iPad-en, snur også skjermbildet seg, slik at du kan velge mellom portrettmodus og landskapsmodus.

Kartet på iPad-en er prikk lik de gode gamle papirsjøkartene.
Navionics Marine gjør at du ikke trenger passer og parallellforskyver for å måle opp avstander.

Vi satt også pris på at iPad-en er mer portabel enn en kartplotter og går på batteri i inntil ti timer etter den kobles fra laderen. Dermed er det enkelt å ta den med seg til sofakroken for å se nærmere på kartet over en kopp kaffe.

Etter å ha brukt iPad og en enkel kartplotter av typen Garmin GPSmap 521s på seilturen er det ingen tvil om at iPad-en er bedre i planleggingsfasen. Du må langt opp i pris for å få en kartplotter med en trykkskjerm som er stor nok til å gi like god oversikt.

På neste side skal vi se på hvordan Navionics Marine fungerer under seiling.

Når du seiler

Under seiling er det også greit å få god oversikt, selv om kanskje god oversikt er litt mindre viktig når du bare skal følge streken i forhold til når du skal planlegge.

Stor skjerm gir god oversikt.
En kartplotter i samme prisklasse gir ikke den samme oversikten som iPad.
Det er enkelt å sette opp en rute og aktivere sporing. Her går sporet i sikk-sakk fordi vi seiler i motvind.
Distansemåleren fungerer utmerket.
Når vi la til havn dro vi frem havneguiden.

Når båten beveger seg får du opp GPS-retningen som en lang og tydelig strek fremover på kartet, mens nord alltid er oppover på enheten. Vi synes måten å vise retningen på er veldig tydelig og god, og det gjør det enkelt å minimere avstanden at du alltid ser nøyaktig hvor baugen peker.

Støtter sanntidskart

Dersom du har en AIS-mottaker tilkoblet får du sanntidskart over større fartøy, fordi det er krav om at de skal ha sendere som kringkaster denne informasjonen. Det betyr at du ser akkurat hvor skipene befinner seg og kursen til skipene, slik at det er enkelt å holde seg unna. En AIS-mottaker som sender disse signalene til iPad-en din over Wi-Fi koster i skrivende stund litt over 4000 kroner.

Ellers er kartet prikk lik papirkartene med koter som viser dybden og symboler som viser fyrtårn, staker og andre ting du trenger å forholde deg til. Lyssektorer rundt fyrlykter er også markert.

Grei funksjonalitet

Nederst på skjermen finner du en rekke valg, inkludert aktivering av sporing, distansemåling og rutemarkering.

Sporingen fungerer ved at seilaset du gjør mens denne er aktivert lagres, slik at du kan se hvor du har seilt etterpå.

Distansemåleren lar deg flytte to markører for å se avstanden mellom de og himmelretningen i grader. Når du har målt avstanden mellom de to punktene kan du flytte det bakerste punktet foran det fremste for å fortsette målingen, akkurat som du gjør med en passer når du skal måle avstanden på papirkartet mens parallellforskyveren gir deg himmelretningen.

Flytter du den ene enden av distansemåleren til GPS-posisjonen din, fester den seg der og bytter farge fra lilla til rød. Da holder seg på posisjonen din selv om du flytter på deg, og dermed kan du måle avstanden i luftlinje til et punkt mens du seiler.

Rutemarkeringen lar deg sette opp en rute punkt for punkt, noe som fungerer akkurat like godt som en vanlig kartplotter. Imidlertid fins det nå løsninger som gjør at kartplotteren selv lager ruten og unngår steder der sikkerhetsdybden er innenfor. Det stiller ikke iPad med.

Det er lett å endre informasjonen i kartet.

Lett å endre kartet

Ellers setter vi pris på at det er lett å holde fingeren på skjermen i et lite sekund for å få opp et lite forstørrelsesglass, og når du holder dette i ro på et sted får du opp et lite sikte. Det gjør det mulig å markere en posisjon veldig nøyaktig for å eksempelvis legge til punkter i kartet. Dersom du gjør dette over et eksisterende symbol på kartet får du vite hva dette symbolet betyr, og det gir deg i tillegg mulighet til å flytte det, slette det eller redigere det. I tillegg kan du få informasjon om dybden i området og avstanden i luftlinje fra din posisjon til det valgte punktet.

Dyrere GPS-er stiller ofte med innebygde flyfoto over mange havner, slik at det blir enklere å navigere seg inn til gjestebrygga. Dette har dessverre ikke Navionics Marine, og vi brukte derfor en egen havneguide i bokformat. Til gjengjeld synes vi havneguiden er nyttig til mye annet også, som å lese om de forskjellige fasilitetene i hver havn, så vi hadde ikke det store behovet for flyfotoene.

En mager trøst er imidlertid mulighet til å vise et lag med satelittbilder fra Google Maps eller Microsoft Bing, noe som fungerer godt i befolkningstette områder. I mindre befolkningstette områder er ofte satelittbildene for lavoppløste til å få særlig gode bilder. Terrengkart er også inkludert, og kan gjøre det lettere å få oversikt når du er nærme land fordi du får oversikt over både terrenget og veier.

Deler av vår ferd foregikk over natta med motor. Når man da sitter ved roret og speider, kan en lyssterk skjerm gjøre sikten dårligere. Vi skulle ønske kartene hadde en nattmodus, slik bil-GPS-er og enkelte håndholdte GPS-er har. Det beste hadde vært om kartene hadde fått rød farge, siden det er en farge som ikke ødelegger for nattsynet.

Mange kartplottere har inngang for ekstern antenne, men bedre nøyaktighet opplevde vi ikke som nødvendig. Apples iPad er nøyaktig nok selv inne i båten. En meter eller to fra eller til på GPS-posisjonen har svært lite å si enten du er midt på havet eller i ferd med å navigere inn til havn.

I mange båter kan det være vått, det er vanlig med temperaturforskjeller og i det store og det hele kan miljøet være krevende for skjør elektronikk.

Tåler ikke alt

Den største ulempen ved iPad som navigasjonsenhet, er at enheten ikke tåler så mye som kartplottere. Kartplottere tåler vann og støt, og er i tillegg utprøvd slik at man gjerne stoler på at de fungerer til tross for temperaturforandringer og andre utfordringer. Apples iPad tåler ikke vann og støt eller raske temperaturendringer, og oppleves som skjørere elektronikk som man kanskje ikke bør sette like mye lit til.

Du bør under enhver omstendighet ha med deg sjøkart og kompass på sjøen i tillegg til iPad, og ikke legge livet ditt i hendene på et nettbrett.

Imidlertid går det an å kjøpe en vanntett kasse med en monteringsløsning. Priseksempler med forskjellig tilbehør kan du se en oversikt over på neste side.

Les mer om tilbehør og priser på neste side »

Konklusjon

Kaptein Nilssen setter pris på å kunne ta med seg kartplotteren frem på baugen.

Konklusjon

Som kartplotter synes vi iPad og Navionics Marine gjør en god jobb. Det er ikke overflod av funksjoner i programvaren, men alle funksjoner vi hadde bruk for under vanlig navigasjon på sjøen er på plass.

Den største årsaken til at vi synes iPad fungerer strålende til denne type navigasjon, er at skjermen er stor og god å bruke, samtidig som iPad er enkel å ta med seg til sofakroken fordi den er portabel og kan brukes i nærmere ti timer uten lading.

For krevende og mye bruk er det verdt å bruke noen titalls tusen kroner på en skikkelig kartplotter, men i forhold til kartplottere opp til 15 000 kroner kan iPad være et godt alternativ. Men husk at iPad ikke er laget for å tåle mye kulde, raske temperaturendringer eller fuktighet.

Under ser vi nærmere på priseksempler for å gjøre iPad-en mer vanntett eller gi den flere funksjoner som mottaker for sanntidskart over andre båder (AIS-mottaker), dybdemåler, vindmåler og fartsmåler.

En billig kartplotter med fire tommers skjerm koster rundt 3000 kroner. Kart for et område av norskekysten koster ofte fra 2000 kroner. Et kart over hele Norden koster 2600 kroner.

Kartene til iPad koster bare 279 kroner for hele Europa, og de er faktisk like gode som de du kjøper til kartplotteren. Skjermen til iPad måler 9,7 tommer, og er altså mer enn fire ganger så stor som skjermene i de billige kartplotterne.

Vi har ikke testet denne iPad-beskyttelsen, men importøren Seatronics sier at den er vanntett.

Vanntett

En kartplotter er vanntett og tåler støt, i motsetning til iPad. Det er mulig å kjøpe en kasse til iPad som gjør den helt vanntett og en monteringsbrakett som passer til denne kassen. En slik løsning er nærmest nødvendig dersom navigeringen skjer ute på dekk, for eksempel i en seilbåt. Prisen er rundt 4000 kroner for en beskyttelseskasse fra tyske Andres Industrier og en brakett for fastmontering.

Dersom du ikke har behov for å fastmontere kartplotteren kan du eventuelt kjøpe en enkel plastmappe som gjør nettbrettet vanntett til rundt 300 kroner.

Kommunikasjon med andre instrumenter

Med ekstrautstyr er det fullt mulig å gi iPad funksjoner som for eksempel mottaker for sanntidskart over andre skip (AIS-mottaker), dybdemåler, vindmåler og fartsmåler som viser farten i forhold til strømmen i sjøen. Disse enhetene kommuniserer med hverandre og mot en vanlig kartplotter over standarden NMEA.

Vanlige kartplottere støtter kablet tilkobling for NMEA-signaler direkte. Det gjør ikke iPad, og derfor trenger du en spesiell boks for å gi iPad denne funksjonaliteten.

Per i dag er det kun enheten iAIS fra Digital Yacths som løser problemet. Dette er en mottaker for sanntidskart over skip som samtidig mottar NMEA-signalene fra en dybdemåler, vindmåler eller fartsmåler og videresender informasjonen til iPad-en. Boksen koster 4500 kroner.

Prissammenligning

Billigste kartplotter med 4" skjerm Kartplotter med 10,4" trykkskjerm iPad med 9,7" trykkskjerm
Billigste løsning 3000 kroner 14 000 kroner 4890 kroner
Med monteringsløsning 5489 kroner --
Vanntett med monteringsløsning 8888 kroner --
Kart 2600 kroner (Norden) 2600 kroner (Norden) 279 kroner (Europa)
Mottaker for sanntidskart over skip (AIS-mottaker) 1700 kroner 1700 kroner 4495 kroner
Vanntett fastmontert kartplotter med kart og sanntidskart over skip 7300 kroner 18300 kroner 13383 kroner

Ut av tabellen ser vi at du kommer godt ut prismessig ved å velge iPad med Navionics Marine, og etter våre erfaringer er det en svært god løsning for navigasjon. I tillegg er det enkelt å ta iPad-en ut av båten og bruke det til mange andre ting.

Har du en iPad allerede, vil vi på det sterkeste anbefale Navionics Marine HD.

Les testen av iPad 2 »

Navionics Marine fins også for Apples iPhone, Nokia-telefoner med S60 og Android-telefoner, men vi har ikke testet noen av telefonløsningene i denne omgang.

annonse
Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her