SlideShare a Scribd company logo
1 of 26
Digital strategi – en kort workshop Workshop i digital strategi Den norske dataforening 5.4.2011 Høgskolen i Oslo 5.4.2011 Workshop i digital strategi | DND 1
Workshop i digital strategi | DND Dagens workshopverter 2 Beate Lofseik Webstrateg Terra http://www.terra.no Twitter: @lofseik Tormod Guldvog Strategirådgiver Konstabel Strategisk Kommunikasjon AS http://konstabel.no Twitter: @tormodg 5.4.2011 Dagens twitter-hash-tag: #distra
Workshop i digital strategi | DND Hvorfor verdiskaping på web er vanskelig 3 5.4.2011
Workshop i digital strategi | DND 4 5.4.2011 Grunn #1 til at folk mislykkes med web, er at de manglerforståelse for brukerensoppgaver. Gerry McGovern The stranger’slongneck (2009)
Workshop i digital strategi | DND Brukerne har mangeoppgaver 5 5.4.2011 90% Bruke
Hvordan ser dette ut for brukeren? Kommunikasjon / Omdømme 5.4.2011 6 Workshop i digital strategi | DND
5.4.2011 7 Workshop i digital strategi | DND
Workshop i digital strategi | DND 8 5.4.2011
Workshop i digital strategi | DND 9 5.4.2011 Men hva er VÅRE behov?
Workshop i digital strategi | DND 10 5.4.2011 Over til dagens kunde!
Akershus fylkeskommune Case for workshop i digital strategi Siri Lehne Nilsen, 05.04.2011
Mål: Akershus skal være et godt sted å bo, arbeide og besøke. Økt verdiskapning og bærekraftig utvikling av regionen. Vi skal være pådriver i et bredt samarbeid med andre for å få til dette.  Vi skal levere effektive og gode tjenester.
Arbeidsområder:  Regional utvikling, fylkesplanlegging Videregående opplæring Den offentlige tannhelsetjenesten Kollektivtrafikk og fylkesveier  Transportløyver og transport for funksjonshemmede (TT-kort)  Næringsutvikling, nyskapning Kulturminnevern, arkeologiske registreringer v. utbygginger Kulturformidling (den kulturelle skolesekken, mediefabrikken) Tilskudd (til frivillige organisasjoner, idrettsanlegg og idrettsaktiviteter)
Videregående opplæring	 34 videregående skoler. Målgrupper:  Potensielle elever (10.-klassinger i Akershus)+foresatte  Eksisterende elever og lærlinger+foresatte VoksenopplæringMålgrupper:  Voksne som ikke har fullført videregående Voksne som tar videregående opplæring
Tannhelsetjenesten	 29 tannklinikker gir gratis behandling til blant annet disse målgruppene:  Alle barn under 18 år Personer med psykisk utviklingshemming Beboere i alders- og sykehjem  Automatisert opplegg.  Mange klinikker tar imot voksne, betalende pasienter.  Dette er ikke så godt kjent.
Drosjeløyver Fylkeskommunen bestemmer hvor mange drosjeløyver det skal være i Akershus og hvem som skal få løyve.  Målgrupper:  Søkere (sjåfører som søker om å stå på ansiennitetslista for drosjeløyve).  Løyvehavere (skal levere ny politiattest hvert 5. år).
Utfordringer Geografisk plassering rundt Oslo reduserer muligheten for felles Akershusidentitet.  Stor tilflytting i årene som kommer. Fylkeskommunens oppgaver dårlig kjent.  Brukernes krav til tjenester på nett øker.
Workshop i digital strategi | DND Synsing er den dyreste webstrategien i verden 18 5.4.2011 Bra: Dårlig: Ser pen ut Mange lenker Fine farger Korte tekster Ser stygg ut Mange lenker Ekle farger Korte tekster Fiks! Osv… Hjelper oss ikke med å se om siden løser noe for noen (men løser gjerne sjefens behov)
Workshop i digital strategi | DND Spørsmål #1 19 5.4.2011 Hvilke oppgaver trenger vi at weben løser for oss? Akershus fylkeskommune
Workshop i digital strategi | DND Spørsmål #2 20 5.4.2011 Hvilke oppgaver kommer brukerne til weben vår for å løse? Akershus fylkeskommune
Workshop i digital strategi | DND Segmentering: Hvordan kan vi dele oppgavene? Hvordan kan vi gruppere brukeroppgavene? Er det noen brukeroppgaver som er vanligere enn andre? Har noen brukergrupper helt spesifikke oppgaver? Er det overlapping? Matcher brukerens behov våre behov? 21 5.4.2011
Workshop i digital strategi | DND Segmentering etter type oppgave 22 5.4.2011 Bruke
Workshop i digital strategi | DND Segmentering etter kunnskap og evne 23 5.4.2011 Svært engasjert bruker Vår oppgave! Ukyndig og litt uinteressert bruker
Workshop i digital strategi | DND Veien videre: Hva gjør vi nå? Brukeroppgavene må legges til grunn for utarbeidelse av digital strategi Strategien bør være et arbeidsdokument som omfatter: Hvordan prioriterer vi brukernes oppgaver Hvordan kan vi løse brukeroppgavene på en måte som skaper verdi for oss Hvordan måler vi gevinst? Hvordan skaper vi kontinuerlig forbedring? Er det føringer for teknologivalg? Redaksjonelle føringer, planlegging og innholdsforvaltning Interessentanalyse Plan for gevinstrealisering Prosjektplan, leveranser, forventninger Osvosv osv. 24 5.4.2011
Workshop i digital strategi | DND 25 5.4.2011 Høsteminaret 2011: Digital Workshopbuffet 1. September i Oslo En heldags workshopbuffet med fem spor: ,[object Object]
Innhold

More Related Content

Viewers also liked

Webinar - presentasjon av Prosjektportalen for kommuner
Webinar - presentasjon av Prosjektportalen for kommunerWebinar - presentasjon av Prosjektportalen for kommuner
Webinar - presentasjon av Prosjektportalen for kommunerTormod Guldvog
 
Intranett 2.0 Frokostseminar
Intranett 2.0 FrokostseminarIntranett 2.0 Frokostseminar
Intranett 2.0 FrokostseminarJostein Magnussen
 
Innhaldsstrategi for intranett
Innhaldsstrategi for intranettInnhaldsstrategi for intranett
Innhaldsstrategi for intranettAre Halland
 
хүүхдээ хэрхэн хүмүүжүүлэх вэ
хүүхдээ хэрхэн хүмүүжүүлэх вэ хүүхдээ хэрхэн хүмүүжүүлэх вэ
хүүхдээ хэрхэн хүмүүжүүлэх вэ Zaya80
 
Digital strategi: hvad skal den kunne og hvordan gør man – Aarhus 27. april
Digital strategi: hvad skal den kunne og hvordan gør man – Aarhus 27. aprilDigital strategi: hvad skal den kunne og hvordan gør man – Aarhus 27. april
Digital strategi: hvad skal den kunne og hvordan gør man – Aarhus 27. aprilPeytz & Co
 
Five thousand reasons intranets suck and five ways to fix them
Five thousand reasons intranets suck and five ways to fix themFive thousand reasons intranets suck and five ways to fix them
Five thousand reasons intranets suck and five ways to fix themAudun Rundberg
 

Viewers also liked (8)

Digital Strategi
Digital StrategiDigital Strategi
Digital Strategi
 
Webinar - presentasjon av Prosjektportalen for kommuner
Webinar - presentasjon av Prosjektportalen for kommunerWebinar - presentasjon av Prosjektportalen for kommuner
Webinar - presentasjon av Prosjektportalen for kommuner
 
Intranett 2.0 Frokostseminar
Intranett 2.0 FrokostseminarIntranett 2.0 Frokostseminar
Intranett 2.0 Frokostseminar
 
Innhaldsstrategi for intranett
Innhaldsstrategi for intranettInnhaldsstrategi for intranett
Innhaldsstrategi for intranett
 
хүүхдээ хэрхэн хүмүүжүүлэх вэ
хүүхдээ хэрхэн хүмүүжүүлэх вэ хүүхдээ хэрхэн хүмүүжүүлэх вэ
хүүхдээ хэрхэн хүмүүжүүлэх вэ
 
Digital strategi: hvad skal den kunne og hvordan gør man – Aarhus 27. april
Digital strategi: hvad skal den kunne og hvordan gør man – Aarhus 27. aprilDigital strategi: hvad skal den kunne og hvordan gør man – Aarhus 27. april
Digital strategi: hvad skal den kunne og hvordan gør man – Aarhus 27. april
 
Five thousand reasons intranets suck and five ways to fix them
Five thousand reasons intranets suck and five ways to fix themFive thousand reasons intranets suck and five ways to fix them
Five thousand reasons intranets suck and five ways to fix them
 
Intranett Oppstart
Intranett OppstartIntranett Oppstart
Intranett Oppstart
 

Similar to Digital strategiworkshop

Presentasjon Digidel fybsamling juni 2015
Presentasjon  Digidel fybsamling juni 2015Presentasjon  Digidel fybsamling juni 2015
Presentasjon Digidel fybsamling juni 2015Jannicke Røgler
 
2014 10-17 hamar iktplan.no digitale ferdigheter i skolen
2014 10-17 hamar iktplan.no digitale ferdigheter i skolen2014 10-17 hamar iktplan.no digitale ferdigheter i skolen
2014 10-17 hamar iktplan.no digitale ferdigheter i skolenHeidi D
 
Skolen i digital utvikling 05122006
Skolen i digital utvikling 05122006Skolen i digital utvikling 05122006
Skolen i digital utvikling 05122006Oystein Johannessen
 
Oppstartssamling 23offting i Hordaland
Oppstartssamling 23offting i Hordaland Oppstartssamling 23offting i Hordaland
Oppstartssamling 23offting i Hordaland Jannicke Røgler
 
Lyntale digital samhandling
Lyntale digital samhandlingLyntale digital samhandling
Lyntale digital samhandlingHege Line
 
2014 12-08 IKTplan.no i Storkjosen del 1
2014 12-08 IKTplan.no i Storkjosen del 12014 12-08 IKTplan.no i Storkjosen del 1
2014 12-08 IKTplan.no i Storkjosen del 1Heidi D
 
Innovasjon i EVRY Offentlig - Innovation Forum Norway
Innovasjon i EVRY Offentlig - Innovation Forum NorwayInnovasjon i EVRY Offentlig - Innovation Forum Norway
Innovasjon i EVRY Offentlig - Innovation Forum NorwayEspen Sjøvoll
 
13 Vidare arbeid med velferdsteknologi. Grøtte- IT-forum 10 des.
13 Vidare arbeid med velferdsteknologi. Grøtte- IT-forum 10 des.13 Vidare arbeid med velferdsteknologi. Grøtte- IT-forum 10 des.
13 Vidare arbeid med velferdsteknologi. Grøtte- IT-forum 10 des.Western Norway Research Institute
 
Presentasjon av Lær Kidsa Koding! til HIOA 13.5.2013
Presentasjon av Lær Kidsa Koding! til HIOA 13.5.2013Presentasjon av Lær Kidsa Koding! til HIOA 13.5.2013
Presentasjon av Lær Kidsa Koding! til HIOA 13.5.2013Simen Sommerfeldt
 
Oppsummering ws 2 nettverkssamling
Oppsummering ws 2 nettverkssamlingOppsummering ws 2 nettverkssamling
Oppsummering ws 2 nettverkssamlingIProger
 
Introduksjon til prosjektet Livslang Læring i Buskerud
Introduksjon til prosjektet Livslang Læring i BuskerudIntroduksjon til prosjektet Livslang Læring i Buskerud
Introduksjon til prosjektet Livslang Læring i BuskerudBuskerud fylkesbibliotek
 
Innovasjonssamarbeid offentlig-privat innenfor EU forskningsprosjekter
Innovasjonssamarbeid offentlig-privat innenfor EU forskningsprosjekterInnovasjonssamarbeid offentlig-privat innenfor EU forskningsprosjekter
Innovasjonssamarbeid offentlig-privat innenfor EU forskningsprosjekterBabakFarshchian
 
Active ageing enabled by services and communication technologies/Oppsummering...
Active ageing enabled by services and communication technologies/Oppsummering...Active ageing enabled by services and communication technologies/Oppsummering...
Active ageing enabled by services and communication technologies/Oppsummering...Marika Lüders
 

Similar to Digital strategiworkshop (20)

Baardshaug 01022007
Baardshaug 01022007Baardshaug 01022007
Baardshaug 01022007
 
Presentasjon Digidel fybsamling juni 2015
Presentasjon  Digidel fybsamling juni 2015Presentasjon  Digidel fybsamling juni 2015
Presentasjon Digidel fybsamling juni 2015
 
2014 10-17 hamar iktplan.no digitale ferdigheter i skolen
2014 10-17 hamar iktplan.no digitale ferdigheter i skolen2014 10-17 hamar iktplan.no digitale ferdigheter i skolen
2014 10-17 hamar iktplan.no digitale ferdigheter i skolen
 
Skolen i digital utvikling 05122006
Skolen i digital utvikling 05122006Skolen i digital utvikling 05122006
Skolen i digital utvikling 05122006
 
Til oppsummering av regionmøte Ringerike
Til oppsummering av regionmøte RingerikeTil oppsummering av regionmøte Ringerike
Til oppsummering av regionmøte Ringerike
 
Oppstartssamling 23offting i Hordaland
Oppstartssamling 23offting i Hordaland Oppstartssamling 23offting i Hordaland
Oppstartssamling 23offting i Hordaland
 
Lyntale digital samhandling
Lyntale digital samhandlingLyntale digital samhandling
Lyntale digital samhandling
 
2014 12-08 IKTplan.no i Storkjosen del 1
2014 12-08 IKTplan.no i Storkjosen del 12014 12-08 IKTplan.no i Storkjosen del 1
2014 12-08 IKTplan.no i Storkjosen del 1
 
Innovasjon i EVRY Offentlig - Innovation Forum Norway
Innovasjon i EVRY Offentlig - Innovation Forum NorwayInnovasjon i EVRY Offentlig - Innovation Forum Norway
Innovasjon i EVRY Offentlig - Innovation Forum Norway
 
13 Vidare arbeid med velferdsteknologi. Grøtte- IT-forum 10 des.
13 Vidare arbeid med velferdsteknologi. Grøtte- IT-forum 10 des.13 Vidare arbeid med velferdsteknologi. Grøtte- IT-forum 10 des.
13 Vidare arbeid med velferdsteknologi. Grøtte- IT-forum 10 des.
 
Presentasjon av Lær Kidsa Koding! til HIOA 13.5.2013
Presentasjon av Lær Kidsa Koding! til HIOA 13.5.2013Presentasjon av Lær Kidsa Koding! til HIOA 13.5.2013
Presentasjon av Lær Kidsa Koding! til HIOA 13.5.2013
 
Oppsummering ws 2 nettverkssamling
Oppsummering ws 2 nettverkssamlingOppsummering ws 2 nettverkssamling
Oppsummering ws 2 nettverkssamling
 
Ikt I Norskfaget 03022009
Ikt I Norskfaget 03022009Ikt I Norskfaget 03022009
Ikt I Norskfaget 03022009
 
Universell utforming av ikt
Universell utforming av iktUniversell utforming av ikt
Universell utforming av ikt
 
Introduksjon til Feide
Introduksjon til FeideIntroduksjon til Feide
Introduksjon til Feide
 
Stockholm mai 2010
Stockholm mai 2010Stockholm mai 2010
Stockholm mai 2010
 
Introduksjon til prosjektet Livslang Læring i Buskerud
Introduksjon til prosjektet Livslang Læring i BuskerudIntroduksjon til prosjektet Livslang Læring i Buskerud
Introduksjon til prosjektet Livslang Læring i Buskerud
 
Innovasjonssamarbeid offentlig-privat innenfor EU forskningsprosjekter
Innovasjonssamarbeid offentlig-privat innenfor EU forskningsprosjekterInnovasjonssamarbeid offentlig-privat innenfor EU forskningsprosjekter
Innovasjonssamarbeid offentlig-privat innenfor EU forskningsprosjekter
 
Norge i omstilling - Karriereveiledning for individ og samfunn
Norge i omstilling - Karriereveiledning for individ og samfunnNorge i omstilling - Karriereveiledning for individ og samfunn
Norge i omstilling - Karriereveiledning for individ og samfunn
 
Active ageing enabled by services and communication technologies/Oppsummering...
Active ageing enabled by services and communication technologies/Oppsummering...Active ageing enabled by services and communication technologies/Oppsummering...
Active ageing enabled by services and communication technologies/Oppsummering...
 

Digital strategiworkshop

  • 1. Digital strategi – en kort workshop Workshop i digital strategi Den norske dataforening 5.4.2011 Høgskolen i Oslo 5.4.2011 Workshop i digital strategi | DND 1
  • 2. Workshop i digital strategi | DND Dagens workshopverter 2 Beate Lofseik Webstrateg Terra http://www.terra.no Twitter: @lofseik Tormod Guldvog Strategirådgiver Konstabel Strategisk Kommunikasjon AS http://konstabel.no Twitter: @tormodg 5.4.2011 Dagens twitter-hash-tag: #distra
  • 3. Workshop i digital strategi | DND Hvorfor verdiskaping på web er vanskelig 3 5.4.2011
  • 4. Workshop i digital strategi | DND 4 5.4.2011 Grunn #1 til at folk mislykkes med web, er at de manglerforståelse for brukerensoppgaver. Gerry McGovern The stranger’slongneck (2009)
  • 5. Workshop i digital strategi | DND Brukerne har mangeoppgaver 5 5.4.2011 90% Bruke
  • 6. Hvordan ser dette ut for brukeren? Kommunikasjon / Omdømme 5.4.2011 6 Workshop i digital strategi | DND
  • 7. 5.4.2011 7 Workshop i digital strategi | DND
  • 8. Workshop i digital strategi | DND 8 5.4.2011
  • 9. Workshop i digital strategi | DND 9 5.4.2011 Men hva er VÅRE behov?
  • 10. Workshop i digital strategi | DND 10 5.4.2011 Over til dagens kunde!
  • 11. Akershus fylkeskommune Case for workshop i digital strategi Siri Lehne Nilsen, 05.04.2011
  • 12. Mål: Akershus skal være et godt sted å bo, arbeide og besøke. Økt verdiskapning og bærekraftig utvikling av regionen. Vi skal være pådriver i et bredt samarbeid med andre for å få til dette. Vi skal levere effektive og gode tjenester.
  • 13. Arbeidsområder: Regional utvikling, fylkesplanlegging Videregående opplæring Den offentlige tannhelsetjenesten Kollektivtrafikk og fylkesveier Transportløyver og transport for funksjonshemmede (TT-kort) Næringsutvikling, nyskapning Kulturminnevern, arkeologiske registreringer v. utbygginger Kulturformidling (den kulturelle skolesekken, mediefabrikken) Tilskudd (til frivillige organisasjoner, idrettsanlegg og idrettsaktiviteter)
  • 14. Videregående opplæring 34 videregående skoler. Målgrupper: Potensielle elever (10.-klassinger i Akershus)+foresatte Eksisterende elever og lærlinger+foresatte VoksenopplæringMålgrupper: Voksne som ikke har fullført videregående Voksne som tar videregående opplæring
  • 15. Tannhelsetjenesten 29 tannklinikker gir gratis behandling til blant annet disse målgruppene: Alle barn under 18 år Personer med psykisk utviklingshemming Beboere i alders- og sykehjem Automatisert opplegg. Mange klinikker tar imot voksne, betalende pasienter. Dette er ikke så godt kjent.
  • 16. Drosjeløyver Fylkeskommunen bestemmer hvor mange drosjeløyver det skal være i Akershus og hvem som skal få løyve. Målgrupper: Søkere (sjåfører som søker om å stå på ansiennitetslista for drosjeløyve). Løyvehavere (skal levere ny politiattest hvert 5. år).
  • 17. Utfordringer Geografisk plassering rundt Oslo reduserer muligheten for felles Akershusidentitet. Stor tilflytting i årene som kommer. Fylkeskommunens oppgaver dårlig kjent. Brukernes krav til tjenester på nett øker.
  • 18. Workshop i digital strategi | DND Synsing er den dyreste webstrategien i verden 18 5.4.2011 Bra: Dårlig: Ser pen ut Mange lenker Fine farger Korte tekster Ser stygg ut Mange lenker Ekle farger Korte tekster Fiks! Osv… Hjelper oss ikke med å se om siden løser noe for noen (men løser gjerne sjefens behov)
  • 19. Workshop i digital strategi | DND Spørsmål #1 19 5.4.2011 Hvilke oppgaver trenger vi at weben løser for oss? Akershus fylkeskommune
  • 20. Workshop i digital strategi | DND Spørsmål #2 20 5.4.2011 Hvilke oppgaver kommer brukerne til weben vår for å løse? Akershus fylkeskommune
  • 21. Workshop i digital strategi | DND Segmentering: Hvordan kan vi dele oppgavene? Hvordan kan vi gruppere brukeroppgavene? Er det noen brukeroppgaver som er vanligere enn andre? Har noen brukergrupper helt spesifikke oppgaver? Er det overlapping? Matcher brukerens behov våre behov? 21 5.4.2011
  • 22. Workshop i digital strategi | DND Segmentering etter type oppgave 22 5.4.2011 Bruke
  • 23. Workshop i digital strategi | DND Segmentering etter kunnskap og evne 23 5.4.2011 Svært engasjert bruker Vår oppgave! Ukyndig og litt uinteressert bruker
  • 24. Workshop i digital strategi | DND Veien videre: Hva gjør vi nå? Brukeroppgavene må legges til grunn for utarbeidelse av digital strategi Strategien bør være et arbeidsdokument som omfatter: Hvordan prioriterer vi brukernes oppgaver Hvordan kan vi løse brukeroppgavene på en måte som skaper verdi for oss Hvordan måler vi gevinst? Hvordan skaper vi kontinuerlig forbedring? Er det føringer for teknologivalg? Redaksjonelle føringer, planlegging og innholdsforvaltning Interessentanalyse Plan for gevinstrealisering Prosjektplan, leveranser, forventninger Osvosv osv. 24 5.4.2011
  • 25.
  • 29. Måling og analyseMange eksperter, bransjekolleger og mye moro. Følg med!
  • 30. Skap verdi av brukeroppgaver | Tormod Guldvog 26 Tormod Guldvog tormod@konstabel.no Twitter: @tormodg Mobil: 913 44 956 31.3.2011