Hopp til innholdet

Masterstudiet i skrivekunst og formidling for barn og unge, søknadsfrist: 15. mai

Seks netter i Kairo

Seks netter i Kairo

Hvorfor deltok vi på bokmessen i Kairo, hva var vårt mandat, hvordan ble programmet utarbeidet og hvordan ble det finansiert?
Peke-lesing og peke-lek

Peke-lesing og peke-lek

Til tross for at det finnes titusen barn og unge i Norge med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), finnes det bare tre fysiske bøker med grafiske symboler i
Podkast: masterstudenter lagde bildebok sammen

Podkast: masterstudenter lagde bildebok sammen

I denne siste episode av vår podkast, Barnebokprat, forteller Åse Ombustvedt og Hilde Hodnefjeld om hvordan det er å ta masterutdanning i voksen alder.
"Hvorfor snakker jeg til deg egentlig?" Henvendelsesform i ungdomslitteratur

«Hvorfor snakker jeg til deg egentlig?» Henvendelsesform i ungdomslitteratur

Litteraturen snakker til oss med mange forskjellige stemmer. Når jeg skal forklare hvorfor jeg er så glad i ungdomsbøker, kommer jeg alltid tilbake til de sammensatte stemmene.
Henriette T. Osnes er månedens illustratør i april 2024

Henriette T. Osnes er månedens illustratør i april 2024

Hva gjør folk hele dagen? Henriette T. Osnes er forfatter, illustratør, veggmaler og grafisk designer, og har illustrert sakprosaboken, Ordenes hårreisende hemmeligheter, som nylig vant Kulturdepartementets fagbokpris.
Interesse for norsk barnelitteratur i Kairo

Interesse for norsk barnelitteratur i Kairo

Hva var Norsk barnebokinstitutts rolle da vi brakte norsk barnelitteratur til fem millioner arabiskspråklige lesere i Kairo?

Tekster fra studenter ved Masterstudiet i barne- og ungdomslitterær skrivekunst og formidling:

It takes a village (og så videre)

It takes a village (og så videre)

Les om dette formidlingsopplegget for litteratur i skolen ved Vilde Kamfjord, forfatter og masterstudent ved instituttet.
Koronakø

Koronakø

Les denne sterke teksten om avstand av Åse Ombustvedt, forfatter og masterstudent ved instituttet.
<em>Det røde hjertet</em><br/>eller<br/><em>Det vi gjorde med frøken Ming</em>

Det røde hjertet
eller
Det vi gjorde med frøken Ming

Her kan du lese en tekst av masterstudent Hilde Hodnefjeld, og i tillegg få innblikk i hennes refleksjoner rundt skriveprosessen.

Tekster fra antologien til studentene ved Forfatterutdanningen i skrivekunst og litteraturformidling på bachelornivå:

Thoralf Fagertun

Kompis tar kaka

Et kapittel fra en roman av Thoralf Fagertun, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Tale Østrem

Når månen skal bli til blod

Et utdrag fra en spøkelsesfortelling av Tale Østrem, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021
Andrea Rudland Haave

Sytten

Et romanutdrag av Andrea Rudland Haave, student ved vår forfatterutdanning på bachelornivå 2019–2021

Les flere student-tekster

Våre studier

Masterstudiet

Vårt master­studium i barne- og ungdoms­litterær skrive­kunst og litteratur­formidling er Nordens første master­studium i sitt slag, og et litterært laboratorium for studentene.

Steffen Sørum - forfatterutdanningen

Forfatter­utdanningen i skrive­kunst og for­midling er landets eneste spesielt rettet mot dem som ønsker å skrive for barn og unge. Studiet er to­årig, samlings­basert, og det tas opp inntil 15 studenter per kull.

Illustrasjonsbilde, nettstudier

Nettstudiet i samtids­litteratur for barn og unge er ei vidare­utdanning på deltid som er meint for formidlarar som arbeider med barne- og ungdoms­litteratur i bibliotek, skule eller andre stader.

«Man kan ikke vente at det skal være pent vær bestandig fordi det er pent vær i dag»
Tussi

Ytringer

Seks netter i Kairo

Seks netter i Kairo

Hvorfor deltok vi på bokmessen i Kairo, hva var vårt mandat, hvordan ble programmet utarbeidet og hvordan ble det finansiert? ...
Endre Lund Eriksen

Ja, det er skummelt når en forelder har kreft

Men kanskje trenger barn som opplever kreft hos sine nærmeste nettopp slike historier som Snøfall 2 ...
La boka leve!

La boka leve!

Mens Cecilie Lyngby er «sterkt bekymret for barna som leser boken», er vi mer bekymret for barn som ikke leser ...