tirsdag 11. august 2009

På sjøen.

Ok, har ikke vert så flink å oppdatere her underveis. Har brukt mesteparten av tiden i garagen uten internet-tilkobling.

Status er at båten ligger og dupper i båsen sin, motoren sviver rundt og går bedre en den noen gang har gjort, men med noen småfeil på påskrudde ting. Motoren har gått rundt 5 timer etter overhaling.
Forgasseren burde hatt seg en omgang. automatchocken er ødelagt, noe som gjør at choke spjeldet er lukket hele tiden. dette førte til interessant oppførsel på jomfruturen. Ellers må jeg hente noen bolter som mangler. Det er utrolig hvor vanskelig det er å få tak i ordentlige bolter for tiden. For å få tak i bolt til demperhjulet på veivakslingen, var jeg rundt på alle butikker som kansje kunne ha. Det var nesten ingen som kunne hjelpe.
Stor forskjell på servicenivået
Mannen bak disken på Riple Auto AS i Nygårsgaten skjelte meg nermest ut for ikke å ha bilnummer å referere til. Han sa det rett ut, gadd ikke gå på lageret å sjekke en gang når han ikke hadde chassisnr.
Heldigvis kunne gutta på As Maskin på kokstad hjelpe.

Har lagt ut noen bilder til i bildegalleriet. Denne filmen er fra innkjøringen av motoren. før forgasseren ble justert. Etter dette har jeg funnet en lekkasje mellom manifold og riser på styrbord side. Det var en slik lekkasje som fylte sylindrene med vann på andre siden, så jeg må kaste meg rundt å få det fikset.

Et annet problem er at jeg er tom for bolter som holder ting på plass på riseren, og den ene skruen jeg hadde igjen til å holde gearoverføringen på plass knakk, noe som resulterte i at hele greien ramlet ned på toppdekselet og gav killswitchen gjord.. jippi.

vel vel.. enjoy:

mandag 20. juli 2009

Ble ingen prøvestart i går

Det ble ingen prøvestart i går. Manglet noen små pakninger og plugger. Jeg var rundt på alle verkstedene i hele Bergen på lørdag, og ingen hadde noen deler. Veldig kjipt. Jeg monterte toppene og bensinpumpen iallefall. Håper å få tak i de siste paknningene og pluggene i dag, og at prøvestart ikke er langt unna.

Den tiden jeg mister i garasjen nå bruker jeg i båten på å klargjøre motorrommet. Jeg har målt opp og begynt å skjære ut plater til vegger og tak. til helgen blir det plastring hvis været tillater det.

Jeg fant en lekkasje i fenderlisten mens jeg holdt på i båten. Den skal jeg også fikse før motoren kommer i.

torsdag 16. juli 2009

Stempler er på plass

Var på Auto 23 i dag og hentet lagre i riktig dim. Så etter jobb bar det rett i garagen for å skru. Ringene ble satt på stemplene, lagrene ble lagt i, molycote ble smurt på lagrene før stempel etter stempel ble satt inn på sin riktige plass. Da det var gjort og muttrene ble teitet til etter moment. skrudde jeg på oljepumpen og trakk den til med moment. Etterpå fant jeg en pappbit, og begynte å lage en liste over deler jeg mangler. Den ble lang. Så i morgen får jeg ta en tur på biltema. Ellers blir det å skru på småting i morgen. Register-deksel, rem-hjul og sånne ting.

Jeg syns momentet på stakene kjentes litt lavt ut, så jeg skal sjekke det opp en gang til før jeg skrur på bunnpannen og snur motoren. Har lastet opp to bilder til i Overhaling-galleriet.

overhaling48.jpg

Enda håper jeg på prøvestart på søndag.

onsdag 15. juli 2009

Monteringen er begynnt

Blir ikke mye tid til å dokumentere, men har tatt en del bilder og film underveis. Blokken er nå sandblåst, og monteringen er begynt. Noen forsinkelser har det blitt etter å ha måttet bytte noen feile deler. Men nå ser det ut som jeg skal få motoren sammen i løpet av helgen. Håpet er en prøvestart på søndag. ....Det blir filmet i såfall.

Har laget meg et lite bildegalleri på expono.com med noen bilder fra underveis.
IMG_0540.JPG

mandag 29. juni 2009

Historien bak

Midt på sommeren i 2008 var jeg en uke på ferie med båten min, en Draco 20 med GM V6. På slutten av ferien merket jeg at motoren ikke gikk skikkelig på tomgang. Jeg fikk humpet meg tilbake til hjemmehavnen. Der begynte marerittet.



Motoren er som nevnt en GM V6, med en 229CID blokk fra en vp aq175a (-84 mod), topper fra mercruiser 262 CID (>87). Det som hadde skjedd med den var at det var komt vann i midtre sylinder på babord side. vannet hadde rent inn fra eksos-maifolden og det var tydelige rennemerker og en lite utgravning i eksosporten. På styrbord side var det kommet kjølevann i midtre sylinder, så da var det bare å begynne å skru maskinene fra hverandre.

På vårparten/forsomeren fikk jeg endelig slengt båten på henger og dumpet den i en tilgjengelig hage. Motoren ble plassert på en pall i garagen. Etter litt mask, er maskinen helt demontert, mens toppene og veivaksling og kam er levert inn på verksted. Der jeg venter på tilbakemelding på hva som trengs å gjøres, og pris på dette.

I båten har jeg tenkt å benytte sjansen mens motoren er ute til å lage et ordentlig motorrom og isolere dette godt.

Prosjektet fra greiene startet kan følges her, med bilder og tekst:
http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=43988

og på min hjemmeside, der jeg også vil legge ut tekst, bilder og film
Draco 20 DC og GM v6 prosjekt