Til hovedinnhold

Nvidia Geforce GTX 560 Ti SLI

Introduksjon

Den 25. januar slapp Nvidia ikke bare sitt, men også årets, første skjermkort – GeForce GTX 560 Ti. Et par dager senere var AMD på trappen med 1 GB-versjonen av Radeon HD 6950, en lansering som etter ryktene ble noe fremskyndet. Uansett, etter våre to forskjellige GTX 560 Ti-tester sitter vi med to skjermkort. Hva kan man gjøre med det? Jo, vi kan teste et GTX 560-SLI-oppsett!

Det er helt klart at skaleringsfaktoren ved både SLI- og CrossFireX-oppsettet har blitt kraftig forbedret de siste årene. Samtidig har slike oppsett blitt langt mer stabile enn hva de har vært før. Med skalering mener vi hvor mye mer ytelse man får av å sette to kort inn i maskinen, sammenlignet med ett. Det er nemlig ikke gitt at ytelsen rett og slett blir fordoblet, men til tider kommer du temmelig nære.

Det som var interessant å se på da vi testet referanseversjonen av GTX 560, var å se at dette kortet ikke lå spesielt mange prosent unna GeForce GTX 580. Samtidig er prisen bare halvparten. Med tanke på at skaleringsfaktoren på slike kort nå er så godt som alltid over 1,5, burde to slike kort gjøre mye nytte når det gjelder ytelse mot pris.

I dag konkurrerer Nvidia i stor grad med seg selv, inntil AMD får sluppet Radeon HD 6990, men vi skal på ingen måte glemme Radeon HD 6950 i CrossFireX. To GTX 560 Ti-kort setter deg tilbake 3800 kroner, mot rundt 3700 kroner for ett GTX 580-kort.

I dag sitter det ett rent referansekort fra Nvidia på testbenken, sammen med Gigabytes "Super Overclocked"-kort. Sistnevnte har vi klokket ned til referansespesifikasjonene, så vi tester i dag altså et helt rent GTX 560 Ti SLI-oppsett. Bli med meg over til neste side, så tar vi en nærmere kikk på hva dette kan tilby!

Takk til Nvidia og Gigabyte som sendte kortene til test.

Spesifikasjoner

Testoppsett

Vår testbenk består av et godt Core i7-oppsett, nå med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, i et temperaturkontrollert rom som under testen holdes på 24°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene med programmet Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk.

Spesifikasjoner

Majoriteten av leserne våre vet nok allerede hva CrossFireX og SLI er, så de kommende tre avsnittene kan for noen virke litt unødvendig. Uansett, vi tar som alltid en rask gjennomgang.

SLI er Nvidias navn på funksjonen som lar deg kjøre to eller flere skjermkort sammen i maskinen, og dermed kombinere kraften. Før måtte du kjøpe spesielle hovedkort for at dette skulle fungere. Slik er det derimot ikke lenger, så lenge du har to x16 PCIe-porter på hovedkortet, går alt fint. Nye teknologier har også kommet på banen som lar deg kombinere skjermkort fra både AMD og Nvidia, men dette er foreløpig lite utbredt.

Du setter de to kortene inn i maskinen, og kobler til strøm. Det siste du så trenger er en SLI-bro, en liten kobling i mellom skjermkortene. Kortene vi i dag ser på har bare én kobling på hvert kort. Det er dermed ikke mulig å sette sammen mer enn to slike kort. Den andre porten er tilstede om du vil koble sammen tre eller fire slike kort. Selve kabelen finner du som oftest i esken til hovedkortet, men pass på at du velger den som er merket "SLI", og ikke "CrossFireX". Sistnevnte gjelder for AMD-baserte kort.

Koble så til skjermen, og du er i gang. De nyeste driverne til Nvidia aktiverer ikke SLI automatisk. Høyreklikk på skrivebordet, velg kontrollsenteret og huk av for at kortene skal kjøre SLI. En omstart er ikke nødvendig, men det anbefales.

Med to slike Nvidia-kort koblet sammen, får du nå muligheten til å benytte tre skjermer. Dette er noe Nvidia rett og slett ikke støtter på bare ett skjermkort, men med to er det mulig. Samtidig skal det også trekkes frem at du nå har muligheten til å spille over tre skjermer, i 3D. Det er dette Nvidia kaller Stereo 3D.

Effektforbruk, temperatur og støy

Effektforbruk

Noe overraskende ser vi at det totale effektforbruket ved idle er så godt som fordoblet i SLI, sammenlignet med ett enkelt kort. Når det gjelder forbruket ved full belastning snakker vi fort om drøye 500 W ut av kontakten, for en komplett I7 920-rigg.

Dette er veldig mye, spesielt om vi sammenligner mot GTX 580 som befinner seg i det samme prissjiktet. Dette kortet trekker rundt 100 watt mindre ved hver måling, men da snakker vi om bare ett skjermkort med dertil kjernestruktur.

Temperatur

I dag har vi ikke tatt med temperaturmålinger. De to kortene vi har testet benytter forskjellige kjøleløsninger som er designet for forskjellige frekvenser. Resultatene ville derfor ikke vært representative.

Vi tok derimot en måling for å se hvordan kortene klarte seg, og det er ikke tvil om at slike oppsett – som alltid – blir varme. Det anbefales derfor at du, uansett produsent og kjøleløsning, plasserer kortene så langt fra hverandre som er lar seg gjøre. Pass samtidig på at PCIe-sporet du setter kortene i, er av 16x-typen.

Støy

Observasjonene rundt støynivået blir av samme grunn som over ikke direkte sammenlignbare med rene referansetester vi har gjort tidligere. Uansett hvilke to skjermkort du måtte ende opp med å kjøpe, kan vi stavfeste at støynivået beveger seg over det som kan defineres som stillegående.

Viftene må fort spinne på høye hastigheter. Støynivået er høyt og merkbart, men sammenlignet med alle SLI- og Crossfire-oppsett vi har testet tidligere, er det på ingen måte ille. Slike oppsett lager mer lyd enn hva ett enkelt kort vil gjøre uansett, og GTX 560 i SLI plasserer seg på den bedre siden av skalaen.

Ytelse, syntetisk

3Dmark Vantage
P e r f o r m a n c e

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen, og mye har blitt sagt. Du skal derimot lete langt etter en syntetisk test som skalerer såpass godt, og tilbyr en så stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller.

Vantage angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder fire forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance", som er rettet mot skjermkort med 512 MB minne eller mer, samt en over snittet kvass grafikkprosessor.

PhysX-motoren til Nvidia vil i ny og en gjøre et betydelig utslag på 3Dmark Vantage-testen, selv om det normalt har fint lite å si for totalsummen. I dag ser vi derimot en så kraftig forbedring ved målingene, at det rett og slett ikke virker realistisk i forhold til AMDs oppsett. Ser vi derimot nærmere på Nvidias egne kort, ligger vi i dag 4000 P-er over GTX 580, samtidig som det er snakk om en skaleringsfaktor på 1,5.

3Dmark 11
P e r f o r m a n c e

Vi tar nå med 3Dmark 11 i skjermkorttestene våre. I løpet av våren skal hele testriggen oppdateres, med nye drivere og spill, og dette blir en av titlene som skal med.

I 3Dmark 11 ser vi et mer nyansert bilde i forhold til AMDs kandidater, noe vi ser ved at de to Crossfire-oppsettene nå faktisk befinner seg på toppen av listen. GTX 560 Ti ligger fortsatt på drøyt 4700 P-er, mens SLI-oppsettet ror i land med en poengsum som er 1,72 ganger høyere.

Ytelse, DirectX 10

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, et spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesner.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Ved de tre første målingene ser vi at ytelsen vaker i det lille området mellom 60 og 65 FPS, noe som kort og greit kan omtales som meget bra i akkurat denne testen. Som forventet ser vi en knekk ved maksimal oppløsning, uten at det bryr oss stort.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at oppsettet vi i dag tester havner omtrent midt i mellom HD 5870 og HD 6970, begge i Crossfire. Det er gode tall vi ser, og vi befinner oss hele 12 FPS over GTX 580. Skaleringsfaktoren er på 1,72, men merk dere også at Radeon HD 6950 CF ligger et godt hakk lengre opp på listen.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhodet ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

I løpet av Far Cry 2-testen ser vi ganske tydelig at skjermkortet presser prosessoren og spillet til det ytterste. Det er klart at om du skal ha to slike skjermkort, er ikke alltid en Intel Core i7 920-prosessor nok. Vi ser en knekk mot maksimal oppløsning, og selv da ligger ytelsen på over 100 FPS.

Setter vi disse målingene opp mot andre kort vi har testet, ser vi at GTX 580 befinner seg hele 15 FPS lengre ned på listen. Samtidig er ikke skaleringsfaktoren stort større enn 1,38. Mye av sistnevnte forteller at skjermkortene blir holdt i tøylene, samtidig som det igjen viser hvor mye kraft det ligger i ett GTX 560 Ti-kort.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet foran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

Vi tar på oss trykkdrakten, og ser med tiden en ytelsestrend som er veldig lik det vi så godt som hver gang ser. Ytelsen synker i et jevnt og rolig tempo, uten stor knekk i hverken minsteverdi eller gjennomsnittlig ytelse.

I sammenligningsgrafen ser vi at GTX 580 i høst klokket inn med 124 FPS. GTX 560 stående alene på skjermkorttestbenken kom i land med 90 FPS, mens kortene vi i dag ser på gir deg hele 156 bilder i sekundet, noe som er 1,73 ganger mer. Dette er langt mer ytelse enn hva du trenger, og det viser hvor mye muskler det er i et slikt oppsett.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Også i Just Cause 2 ser vi at ferden går pent for seg utover i den totalt 4 rundet lange testperioden. Vi ser at ytelsen vaker noe rundt 50 FPS ved to av målingene, før den setter seg på rundt 42 FPS med maksimal oppløsning.

Nok en gang ser vi at GTX 580 blir forbigodt med solid margin. 4 FPS, som det nå er snakk om, er i seg selv ikke spesielt mye, men i akkurat denne testen er marginene små. SLI-oppsettet presterer videre 1,38 ganger bedre enn hva kortene kunne yte alene. Spesielt imponerende er ikke skaleringsfaktoren, men den totale ytelsen i forhold til andre skjermkort er meget god. Også her merker vi oss at HD 6950 i CF yter hakket bedre.

Ytelse, DirectX 11

Colin McRae Dirt 2
D X 1 1 , 4 x M S A A , M a k s / U l t r a

Man skulle nesten tro at pokalen for det første DirectX 11-baserte spillet skulle kuppes av ett eller annet effektpakket skytespill, men slik ble det ikke. Sammen med lanseringen av AMDs 5-serie med DX11-støtte ble Dirt 2 endelig tilgjengelig for PC, en lansering som trolig ble strategisk utsatt av begge parter.

Dirt 2 byr ikke på de seigeste oppgavene for skjermkortet, men det er nok av effekter som skal behandles. Fysikken må være riktig, og massive folkemengder skal tesseleres.

Inn i DirectX 11-verdenen fyrer vi først i gang en av de lettere titlene. I likhet med hva vi så i Far Cry 2, er en Core i7 920-prosessor rett og slett ikke nok for å la to skjermkort som dette løpe fritt i denne testen. Det hele presses til det maksimale rundt 120 FPS, før ytelsen faller på plass ved maksimal oppløsning.

At skjermkortet derfor havner på topp i sammenligningen overrasker oss ikke, men at den drar i fra med over 10 FPS fra det vi tidligere har sett på som denne testens maksgrense, forundrer oss. Det som uansett er klart er at disse kortene leverer ytelse i høy klasse, selv med alt av innstillinger og funksjoner aktivert.

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med innstillingene, AAA og High/Ultra på alle andre innstillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

I Metro 2033 ser vi at kortene til å begynne med kan sette sammen unna hele 90 bilder i sekundet, da med AAA aktivert. Ytelsen synker jevnt og trutt, minsteverdien holder seg også i nærheten, før vi til slutt lander på rett under 30 FPS ved maksimal oppløsning. Det er rent sjeldent vi ser at skjermkort faktisk kan levere nok ytelse ved maksimal oppløsning i denne testen, men i dette tilfellet går det helt fint.

Sammenlignet direkte med ett enkelt GTX 560-kort, ser vi at ytelsen i dag ligger hele 1,82 ganger høyere. Slikt liker vi, og dette betyr videre at vi i dag befinner oss hele 12 FPS over GTX 580, et skjermkort med ganske nøyaktig samme pris. I motsetting til Dirt 2-testen ser vi her at HD 6950 CF presterer langt bedre enn oppsettet vi i dag ser på.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 2 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

I Bad Company 2 ser vi at ytelsen beveger seg i et rolig og pent tempo. Minsteverdien holder seg alltid i nærheten som en lydig hund, noe vi setter stor pris på.

Utrolig nok triller GTX 560 Ti SLI helt til topps, med god margin ned til alt vi tidligere har testet. Allikevel er ikke skaleringsfaktoren stort større enn 1,5. GTX 580 ligger nå hele 18 FPS lenger ned på listen. Bli med over til siste side, så oppsummerer vi og ser nærmere på om dette oppsettet er verd pengene!

Konklusjon

GeForce GTX 560 Ti satt opp i SLI er virkelig interessant. Vi så allerede ved enkelttesten vår at det ville ligge mye potensial i en slik løsning, og det gjør det virkelig. Det morsomme er at Nvidia faktisk konkurrerer hardt med seg selv, mye fordi AMD rett og slett ikke har ett enkelt kort i denne klassen.

De har derimot Radeon HD 6950 som kan settes opp i Crossfire, noe som fort koster 4000 kroner. Oppsettet vi i dag har testet koster 3800 kroner, samtidig som ett enkelt GeForce GTX 580-kort setter deg tilbake 3700 kroner. Det var disse kjempene som i dag konkurrerte i ringen, og vinneren er klar.

Det som først av alt er viktig å tenke på om du vurderer et slikt skjermkort-oppsett, er at du virkelig trenger en kvass prosessor. Selv noen av dagens raskeste prosessorer vil holde igjen, vår Intel Core i7 920 var i flere tilfeller ikke nok. Skjermkortene i seg selv vil gi deg langt mere ytelse enn du faktisk trenger i de fleste spill. Ett enkelt GTX 580-kort vil for omtrent alle være mer enn nok.

Når det gjelder ytelsen vil vi først av alt ta for oss HD 6950 2 GB i CrossFireX. I enkelte tester ser vi at dette oppsettet er hakket bedre enn det vi i dag har testet, men jevnt over presterer det ikke nok til at det er verd de ekstra to hundrelappene, spesielt når støynivået også er høyere. AMD har også en 1 GB-versjon av dette kortet, som vi dessverre ikke har testet, der prisen er noe lavere.

GTX 580 blir dermed det neste alternativet som må kjempe mot SLI-oppsettet. Ett slikt kort koster hundrelappen mindre, kommer med to SLI-koblinger noe som åpner for gode utvidelsesmuligheter. GTX 560 Ti i SLI yter langt bedre, det kan stadfestes med en gang. I en rekke av testene våre befinner GTX 580 seg faktisk hele 10-15 FPS lengre ned i ytelse, noe som virkelig er betydelig når det bare er hundrelappen som skiller de to oppsettene.

Selv om GTX 560 Ti SLI gir deg langt mer ytelse og muligheten til å benytte tre skjermer, er ikke alle sider av saken belyst. Dette oppsettet lager nemlig langt mer lyd enn det ganske så stillegående GTX 580-kortet, det blir varmere og det trekker lagt mer strøm. Slik vi ser det veier disse ulempene seg opp med både pris- og ytelsforskjellen. Vi vil derfor ganske enkelt påstå at GTX 560 Ti SLI og GTX 580 gir like mye smak for pengene.

Slik vi ser det bryter valget ned til akkurat hva du ønsker. GTX 560 Ti gir uten tvil mer ytelse for pengene, men vær klar over ulempene. GTX 580 på sin side gir muligheter for senere utvidelse, noe SLI-opppsettet ikke gjør. Samtidig er GTX 580 både mer stillegående, kaldere og hyggeligere for strømregningen. Velg det du selv ønsker – vi vil anbefale begge oppsettene, og ser på begge deler som trygge og stabile valg.

Helt til slutt må vi få si at det skal bli virkelig spennende og se hva AMD kan levere med deres HD 6990. Dette kortet har en forventet lansering i mars, og vil trolig havne i det samme prissjiktet som løsningene vi i dag har sett på!

annonse
Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden.Les mer her