tirsdag 15. november 2011

Med kano fra Straumsfjorden til Tovdal

I sommer tok jeg og fruen fatt på en av de flotteste kanoturene på sørlandet. Vi ville padle fra Straumsfjorden og ned til Tovdal. Gjennom den flotte Årdalen.

Vi ble kjørt opp til Mjåvatnet i Valle hvor vi startet turen. Vi fikk satt ut kanoen og padlet avsted. Endelig er vi i gang på en tur vi har snakket om i hele vinter.
I enden av Mjåvatnet er det en liten bæring på 150 m for å komme til Straumsfjorden. Dette er et stort vann som strekker seg over 8 km. Her er mange padlemuligheter med flere vann i grei bæreavstand.

Vi skulle padle ca 7,5 km her. Strålende sol og vindstille. Fisken var bitevillig, så det ble noen greie stekefisk til middag. Siden vi kom litt sent avgårde, passet det å slå leir i sørenden av Straumsfjorden. Vi så 2 reinsdyr med kalv som beitet i krattet langs vannet :)

Neste dag våknet vi til strålende sol. Tok oss god tid til frokost og kaffi.
Vi pakket ned i kanoen og padlet videre sørover. I sørenden av Straumsfjorden er en stor fløtedemmning. Her åpnet de slusene når tømmeret skulle fløtes ned til Kristiansand. Imponerende arbeid disse karene holdt på med.
Herfra og ned til Hjellevatn er det en bæring på 300 m. Liten høydeforkjell.
I enden av dette er en bæring på 500 m og høydeforskjell på 60 m. langs en fin foss ned til Svoletjørn. Herfra er det ett par små bæringer ned til Kilsvatn. Her fikk vi tatt oss en lunsj og badet litt.

Fra Kilsvatn og ned til Vånarosen er det en bæring på 300 m i fin sti (DNT) ca 40 høyde meter. Kilsfossen renner stor og fin ved siden av.
Vi tenkte vi måtte begynne å planlegge middagen og kasta ut sluken i Vånarosen. Satt en på første kastet! Når vi var i enden hadde vi 3 stk.
Nå kom en ny bæring på 400 m ned til Kjætebuvatnet. Litt tett kratt men kun 40 høydemeter.
Mens vi padlet over dette vannet dro vi opp 2 fisk til. Da hadde vi nok til middagen i kveld også ;) Fra Kjætebuvatnet og ned til Topsæ er en drøy bæring på 400 m og 50 høydemeter. Tett skog og litt opp ett par tverrdaler. Siste delen er bratt fjell når vi holdt oss nærme fossen. Mulig det erbedre å holde seg lenger inne i skogen.
Topsæ er et stort vann på ca 4 km. Vi tenkte vi padlet over dette før vi slo leir for kvelden. Det var fortsatt ikke ett vindpust og strålende sol. Vi så en liten øy etter 3 km. Vi tenkte dette blir en fin leirplass. Og gjett om det var! Øya er dekket med ett teppe av krekling, så her var det bare å hive seg ned :)
Med nystekt fisk og stekte poteter fra gårsdagen satt vi og kikket over Topsæ som lå blikkstille i kveldssola. Sola forsvandt og knotten kom. Vi krøp inn i teltet og sovnet raskt etter dagens bæringer.

Neste morgen våknet vi til sol og en nydelig utsikt over Topsæ. Bare å få i gang kaffikjelen mens vi spiser frokost. Så forlater vi kreklingøya for å ta fatt på siste og fineste etappe. Årdalen!

Når vi kom til enden av Topsæ så vi en gannel fløtehytte på østsiden. Vi tenkte vi ville prøve å bære på den siden, men fant fort ut at vi måtte over til vestsiden. Det var en slags sti her også.
Er 1,3 km å bære, men vi linet kanoen de siste 500 m. Ved litt større vannføring og litt friskere mot, kunne nok dette stykket padles. Er ikke mer enn ca 25 m i høydeforskjell fra Topsæ og ned til Årdalstøl. Når vi hadde padlet ut Sveigshyl bærte vi opp på veien, over brua og ned til Bjoruvshyl. En bæring på 1,2 km og 20 høydemeter. Etter å padlet over Bjoruvshyl var det på tide med lunsj og bading! Vi nøt sol og sommer en god time før vi skulle inn i den varme skogen. Fortsatt ikke ett vindpust og sola steiker. Da er det varmt å bære sekk og kano...
Det er en bæring på 1,7 km og 70 høydemeter for å komme forbi Åraksfossen. Og den renner i ett juv så vi måtte gå godt inn i skogen for å finne en egnet vei å bære. Dette var en av de tyngste bæringene.

Når vi endelig kunne legge ut kanoen igjen var det stykkevis veldig grundt, så vi måtte ut noen plasser å dra. Vi padler inn i naturreservatet mens elva som slynger seg idyllisk nedover Årdalen. Litt nedenfor Videstøyl slår vi leir for siste natt. Middag og kaffi smaker nå! Det har kommet noen skyer og når vi har rigget oss til for natta, kommer det noen regndråper. Sovner fort til den trommingen.

Neste morgen er det strålende sol! Det kan ikke bli en finere avsluttning. Siste delen av Årdalen er vanvittig flott med smal elv som slynger seg nedover langs gammel skog og store myrdrag.
Mellom Sveigshyl og Ånebjør er det en liten bæring på 100 m forbi en foss. Etter Ånebjør er det også en liten bæring på 200 m. før vi padler ned mot Rjukanfossen. Vi drar i land ved Bjøkholdthylen for å slippe bæringer i det trange juvet før fossen. Nyter en lang lunsjpause ved Rjukanfossen før vi tar fatt på den siste lange bæringen på 3 km. ned til Dale i Tovdal.

En fantastisk fin kanotur er ved veiens ende. Farvel Årdalen! Vi sees igjen ;)

fredag 5. juni 2009

Kanotur Sigridnes - Simonstad

Søndag 1. juni 2009 var det strålende sol og 25 grader i skyggen. Vi tenkte fort at dette er dagen for kanotur i Nidelva :)

Parkerte bilen ved Sigridnesbrua og hadde Simonstad som planlagt stoppested siden noen venner av oss var i sommerhus der med grillen varm! Vi padlet nedover i en nydelig stillhet og lys sandbunn over hele elva. Når vi kom til campingplassen ved Sigridnes (Åmli Naturcamp), var det yrende liv av folk i vann, kano og båter.

Det er flere kjempefine strender nedover dette stykket.  På den ene stranden stod det ferdig beachvolley bane med nett og til og med ball.  Fritt fram for alle!!

Vi svingte inn på en nydelig sandstrand for å legge seg i finkornet sand, bade, og nyte solen!

Vi tok oss veldig god tid og brukte sikkert 2 timer i kano ned til Simonstad. Er ett lite og to litt større stryk mellom Sigridnes og Supplandfoss. Alle disse tre strykene padlet vi gjennom uten å få en dråpe vann i kanoen. Men vannføringen her er regulert, så strykene endrer seg stadig. Når vi kom til Supplandfoss er stryket mye større. Men siden vi var ved stoppestedet dro vi kanoen inn her og gikk til dekket grill bord;)

søndag 24. mai 2009

Merking av løype til Trongedalsnuten

Torsdag den 21.mai 2009 var dagen Gjøvdal Friluftslag hadde sett av til å merke ei turløype til det høgaste toppunktet i Åmli kommune, Trongedalsnuten. Trongedalsnuten ligg 929 moh, som utruleg nok lignar på kommunenummeret til Åmli som er 0929. Gjøvdal Friluftslag avtalte å gå turen med dei lokale kjentmennane Nils Ånund Smeland og Olav Vehus. Løypa opp til Trongedalsnuten blei merka med blått. Start og parkering til løypa er ved Smelandsfjella i Gjøvdal. Dette er ikkje den kortaste vegen til Trongedalsnuten, men den finaste som kan merkast frå kommunal bilveg.

Den 20.juni klokka 09.00 inviterar Gjøvdal Friluftslag til ei offisiell opning av denne turløypa. Då håpar me at Tellef erverdig kan klyppe den raude snora med starten av turløypa. Er det fint og tørt vær blir det felles tur opp til Trongedalsnuten. Vi gjer oppmerksom på, at dette er den lengste og tøffaste turløypa med ei estimert gåtid på 9 timar. Så dette er ”tøffingløypa” av dei 7 toppturane i Åmli!

Blir det regn, blir fellesturen lagt til Gjevdenuten denne dagen.
Dette fordi dei bratte fjella blir særdeles glatte i regnvær.

Dei som deltok på turen: Astrid Raudåna, Aslak Raudåna, Magne Hansen, Anne Lise Skjeggedal, Olav Vehus og Nils Ånund Smeland

søndag 17. mai 2009

Tveitheia, Bjønnehiet

Rett ved Åmli sentrum finner du Tveitheia. Det er et veldig populært turområdet. Daglig kommer det folk opp til Bjønnehiet som er en liten hytte som står åpen for alle.

Den ligger fint plassert på fjellet rett ved Bjørnetjønn. Det går flere stier opp hit. Fra toppen av Århuskleiva bruker man ikke mer enn 45 min å gå opp.

Det er veldig fine turmuligheter videre fra Tveitheia.

lørdag 16. mai 2009

Skitur Sundstøylheii

Februar var nydelig i vinter. Puddersnø og strålende sol!

Jeg, Anne Lise og Stian ville ha en skitur til Sundstøylheii.

Vi kjørte opp til Vindilhytta og spente på oss skia, trekkselen på Nanna, kvikklunsj appelsin og pølser i sekken. Stigningen opp gikk problemfritt med mine feller og de to andre på smørefrie. Det var løype nesten helt opp. Brukte vel halvannen til to timer opp i rolig tempo.

Vi fyrte opp bål og grilla pølser. Gikk en runde før vi randt ned igjen.

Breie fjellski og puddersnø er nydelig!:)

Trolldalen

Her vi bor går elva Gjøv rett ved huset. Plenen ender i elva og der ligger kanoen klar. Rett på andre siden av elva er Trolldalen. Det er en liten (ca 300 meter), men spesiell dal. Gammel skog, mosekledd bakke, yrende fugleliv, sopp, insekter er det mye av. Kom over ei røy som lå på egg. Jeg var inn ett par dager senere, men da var det bare en fjærhaug igjen, 50 meter fra reiret. Reven har nok raska seg innom Trolldalen ein tur.

Jeg går ofte gjennom Trolldalen og opp heia til Stallfjell. Der er utsikt oppover mot Oland og nedover mot Mjåvasstøyl. Ekelitjønn ligger rett under Stallfjell. Veldig fin liten tur når jeg vil ut og få litt luft i nebbet :)

Smelandsheia

En lørdag i august 2008, ville vi opp å se til snøskuteren til en kamerat som hadde stoppet på heia vinteren før.  Jørund og Antonie ble også med. Jørund hadde funnet fram bæremeisen fra nitten pil og bue og jentungen smilte bredt :)

Vi kjørte bil opp slepa (som er ganske bratt). Det er en privat veg, men Jørund er sønn av den ene grunneieren her;)  Vi gikk rundt Stemtjønn og inn til Steinsvatn. Snøskuteren stod der forlatt i ei myrsump. Vi dro den inn på fjellet så den ikke skulle fryse fast til vinteren.