Tele2  

 

Tele2 - the company that brings you small bills?

Mitt navn er Erik Grindheim.
Denne websiden handler om teleselskapet Tele2 sin tvilsomme kundeservice, og jeg forteller om mine forbrukererfaringer.

 

Bakgrunn:

Sommeren 2003 kjøpte jeg ny mobiltelefon, og ny bærbar PC med Bluetooth. Tenkte det kunne være interessant å prøve å koble PCen opp til Internet via mobiltelefonen (T610) ved å bruke GPRS-teknologien.

Det store spørsmålet var selvfølgelig: Hva koster det å bruke GPRS?

Etter å ha kontaktet Tele2 kundeservice i juli 2003 fikk jeg vite at det ikke kostet noe(!). Etter å ha spurt og gravd litt mer kom det frem at de enda ikke hadde klart å ordne den tekniske biten som gikk på å registrere datamengden som ble overført. (Dette var noe som visstnok måtte ordnes i samarbeid med Telenor, som var Tele2 sin leverandør av de aktuelle tekniske tjenestene.) På denne bakgrunn var det altså gratis å bruke GPRS inntil videre. Jeg skulle selvfølgelig informeres når/hvis dette eventuelt ble endret på et senere tidspunkt, ble det sagt. Midt i september var jeg nok engang i kontakt med kundeservice; de kunne fortsatt bekrefte at bruk av GPRS ikke kostet noe. Flott! -tenkte jeg, fortsatt meget fornøyd med mitt valg av teleoperatør.

Etter å ha feiret jul og nyttår hjemme i Etne (en times kjøring fra Haugesund) reiste jeg tilbake til Bergen. I postkassen lå den månedlige regningen fra Tele2 og ventet på meg. På denne regningen (Regning I) var det i tillegg til vanlig mobil-bruk ført opp et beløp på omtrent kr 1600,- for bruk av GPRS i november 2003!

 

05.01.2004
Ringte til Tele2 for å oppklare hva som var skjedd...
De avfeide meg med en liten blank løgn om at jeg hadde blitt informert i høst gjennom info utsendt sammen med telefonregningene. "NEI! Jeg har tabbet meg ut!" - tenkte jeg først. Deretter fant jeg ut at dette ikke var tilfelle, de bare prøvde å slå bein under meg med et argument de fleste ikke kan motbevise. Kun raringer som meg selv tar vare på alle konvolutter man mottar, med alt innhold, i flere år før disse kastes. Dessuten pleier jeg faktisk å lese gjennom alt jeg får i posten, med mindre det dreier seg om uadressert reklame!

 

Brev til Tele2:

Klage_Tele2-GPRS.pdf

 

24.01.2004
Får svar fra Tele2. De ser seg dessverre nødt til å avvise klagen da de påstår å ha "gitt beskjed offentlig", gjennom alle store aviser! Informasjonen de først påsto å ha sendt meg var ikke nevnt med et eneste ord! Kjeltringer... Med mindre man gjør lydopptak av samtalene med Tele2 er man nødt til å kommunisere skriftlig, helst i form av rekommanderte brev.

Søkte på Internet etter info om forbrukersaker:
Hva gjør man, hvem er Teleklagenemnda, skal man prøve å koble inn Forbrukerinspektørene (NRK) eller TV2 hjelper deg, eller..?  Mange spørsmål dukket opp, og jeg snakket med Forbrukerrådet den 27.01.2004.

 

Svar fra Tele2:

2004-01-24-Tele2.pdf

 

29.01.2004
Mottok den andre regningen fra Tele2. Her var det (ikke overraskende) den samme problemstillingen som sist. Regningen var på over 4.200,- hvor ca 3.600,- skrev seg fra bruk av GPRS i desember 2004.

 

Regning II fra Tele2:

2004-01-29-Tele2.pdf

 

02.02.2004
Det ble til at jeg trakk fra beløpene for bruk av GPRS på begge regningene, og betalte det resterende i en samlet innbetaling på kr 1121,15. Deretter sendte jeg brev til Tele2 med vedlagt kvittering for innbetalte beløp.

Dessuten sendte jeg også brev til Teleklagenemnda med 6 vedlegg.

 

Brev til Tele2:

Klage_Tele2-GPRS-2.pdf

Brev til Teleklagenemnda:

Klage_Teleklagenemnda.pdf

 

07.02.2004
Mottok informasjon fra Teleklagenemnda og et standard-skjema de ville ha meg til å fylle ut. Etter noen dager sendte jeg det utfylte skjemaet tilbake til nemnda.
Informasjon og utfylt skjema, Teleklagenemnda:

2004-02-07-Teleklagenemnda.pdf
2004-02-11-EG.pdf

 

27.02.2004
Mottok den tredje regningen fra Tele2. Denne gangen var regningen på over 3.500,- hvorav ca 3.000,- (!) skrev seg fra bruk av GPRS i januar 2004.

 

Regning III fra Tele2:

2004-02-27-Tele2.pdf

 

03.03.2004
Jeg betalte inn kr 571,80 til Tele2, nøyaktig den andelen av regningen (nr. III) som skrev seg fra vanlig mobiltelefoni (dvs. alt utenom GPRS).

 

 
30.03.2004
Mottar ny regning fra Tele2, regning IV. Her er ingenting ført for GPRS (jeg brukte jo ikke GPRS i februar, som er den aktuelle perioden for denne fakturaen). Men det som overrasket meg litt var at alt på denne regningen var "normalt". Ingen krav om de pengene jeg tidligere nektet å betale... Bare en god, gammeldags regning uten noe ekstraordinært.

På grunn av at jeg hadde 18 måneders bindingstid hos Tele2 var jeg kunde der helt frem til jeg bestilte Chess -abonnement i mars 2005. Resten av min tid som kunde i Tele2 mottok jeg vanlige månedlige regninger som jeg betalte innenfor forfallsdatoen på helt vanlig måte. Saken mellom Tele2 og meg dreide seg bare om det jeg kaller for regning nr. I, II og III.

Den 05.04.2004 betalte jeg altså regning VI i sin helhet, kr 500,07. Godtroende som jeg er, så lurte jeg nå på om Tele2 hadde gitt seg, og så idiotien i denne saken. Men den gang ei...

 

 
09.04.2004
Tele2 sender "Betalingspåminnelse" for regning III som jeg delvis betalte 03.03.2004. De lover meg purregebyr og renter på neste faktura. Dessuten ser de fullstendig bort fra at jeg har betalt inn noe som helst på regning III. De krever like godt det samme beløpet på nytt!

 

Betalingspåminnelse:

2004-04-09-Tele2.pdf

 

13.04.2004
Jeg sendte brev til Tele2 med kvittering for utført innbetaling vedlagt. Det ble gjort oppmerksom på at jeg ikke kom til å betale noe straffegebyr, og at jeg har betalt det jeg skal betale på regning III.

 

Brev til Tele2:

Klage_Tele2-betalingspamin.pdf

 

28.04.2004
Tele2 sender "Inkassovarsel" for regning III.

 

Inkassovarsel:

2004-04-28-Tele2.pdf

 

29.04.2004
Mottok en av de "vanlige" månedlige telefonregningene fra Tele2, og der var det plusset på et purregebyr på kr 53,-

Ringte Tele2 og snakket med "Britt" i over en halvtime. Dette kom frem i samtalen:

  • Tele2 kan ikke se å ha mottatt mitt brev av 13.04.2004, sier de... Ja vel?
  • Mine innbetalinger på kr 1121,15 og kr 571,80 er registrert
  • De to første regningene (I og II) er utsatt til august 2004
  • Hun skulle utsette regning III i en måned
  • Jeg krevde å trekke vekk purregebyret jeg mottok idag, og betale restbeløpet.

Som sagt, så gjort. Jeg betalte inn kr 473,48  (=526,48-53)

 

 
04.05.2004
Sendte nytt brev til Tele2 der jeg nok en gang forklarte at regning III er en del av klagesaken og må "legges på is" inntil videre. Også denne gang la jeg ved kvittering for utført innbetaling.

(Glemte visst ordet "og" i overskriften på det brevet, ser det ut til! Ja ja...)

 

Brev til Tele2:

Ang inkassovarsel pa regning3.pdf

 

13.05.2004
Bekreftelse fra Tele2 på at de endelig har gjort regning III til en del av klagesaken. OK, men det var ikke et sekund for tidlig...

(Det er noe tull med datoen de bruker når de viser til mitt siste brev, men det spiller ingen rolle.)

 

Bekreftelse fra Tele2

2004-05-13-Tele2.pdf

 

09.06.2004
Mottok kopi av et brev Tele2 sendte til Teleklagenemnda. Først skriver de mye irrelevant "svada" om GPRS (for å "tåkelegge" saken?), før de kommer med en helt idiotisk begrunnelse for hvorfor klagen min "dessverre ikke" kan innvilges.

Tele2 hadde en annonse i Aftenposten den 17.09.2003, og dette fikk ikke jeg med meg. Tenk at Tele2 faktisk forventer at enhver kunde hver eneste dag skal saumfare Aftenposten på jakt etter annonser om eventuelle fatale endringer i tjenester eller priser..! Helt utrolig! Tragikomisk, rett og slett.

 

Tele2 sin redegjørelse til Teleklagenemnda:

2004-06-09-Tele2.pdf

 

15.07.2004
I Haugesunds Avis kom jeg over et leserinnlegg fra en annen frustrert mann. Mannen fra Karmsund hadde blitt ufrivillig Tele2-kunde, og måtte betale dyrt for det. Teleklagenemnda ga ikke medhold, og mannen ble overkjørt: "Jeg måtte bare til slutt betale regningen", skriver han.

 

Leserinnlegget:

leserinnlegg_ha.jpg

 

17.09.2004
Mottok brev fra Teleklagenemnda der jeg ble gitt anledning til å si noen siste ord før saken skulle behandles. Frist: 01.10.2004.

Vedlagt var også Tele2 sin latterlige uttalelse til nemnda, den jeg mottok kopi av i juni.

 

Brev fra Teleklagenemnda:

2004-09-17-Teleklagenemnda.pdf

 

29.09.2004
Sendte en uttalelse til Teleklagenemnda der jeg poengterer at dette ikke er en ordinær prisjustering, men like mye en endring av vilkårene for abonnementet mitt.

Hvor urimelig det er at det skal være tilstrekkelig for Tele2 å orientere kundene sine om viktige endringer gjennom annonser i aviser, det hadde jeg forklart Teleklagenemnda tidligere. Dessuten trodde jeg faktisk at Tele2 hadde hjemmel for denne praksisen i en eller annen "dum" regel i avtalevilkårene, eller noe slikt...

 

Min uttalelse til Teleklagenemnda:

Klage_Teleklagenemnda-2.pdf

 

15.10.2004
Oisann, her er enda en stakkars mann som er utsatt for Tele2 sine metoder! Innlegget er hentet fra Bergens Tidende (BT).

 

Tele2 omtales i BT:

BT_okt-2004.pdf

 

17.12.2004
Mottok til min store overraskelse tre konvolutter med regninger fra Tele2.
Betalingsfrist: "Omgående". Totalt beløp: kr 8525,29.

For en hodepine... Forsøker de å få meg til å betale, nå igjen?

 

Julepresang fra Tele2:

2004-12-17-Tele2.pdf

 

20.12.2004
Ringte Tele2 og spurte hvorfor de sendte meg regninger på dette tidspunkt, i og med at saken fortsatt var til behandling hos Teleklagenemnda.

Årsak: "Trine" kunne fortelle meg at det var rett og slett en beklagelig feil som var skjedd, og jeg kunne bare se bort fra dem. Hyggelig og betryggende at de "feilaktig" sender ut regninger på over kr 8.500,- med betalingsfrist "Omgående".

 

 
Mars 2005
Bestilte mobilabonnement fra Chess, og tok med meg nummeret mitt fra Tele2. Fikk en SMS fra Tele2 der de minnet meg på at dersom jeg angret på at jeg valgte bort Tele2, så var det en angrefrist og noe greier... Hehe, for en vits!

(Har ikke angret enda. De ordinære regningene mine er faktisk blitt merkbart redusert, og ligger nå 30% til 50% lavere enn før.)

 

 
12.05.2005
Teleklagenemnda ønsket saken bedre opplyst før de kunne fatte et vedtak. Nemnda var blant annet nysgjerrige på hvilke regler som gav Tele2 rett til å ikke informere kundene sine dersom de gikk ut i media. Tele2 har aldri svart på det. Og det var det som gjorde meg mistenksom... Kanskje de rett og slett løy om hvilke regler som gjaldt?

 

Brev fra Teleklagenemnda:

2005-05-12-Teleklagenemnda.pdf

 

14.05.2005
Kikket rundt inne på websidene til Tele2 for å orientere meg litt. Til min store overraskelse så jeg denne linken: "Snakk med sjefen" - et konsept hvor Tele2 på forsiden av websiden ba om innspill og erfaringer fra kundene sine!

Når jeg klikket videre kom jeg til en side der det stod at sjefen i Tele2, Henrik Müller-Hansen, personlig ønsker å motta e-mail fra sine kunder. Med en viss grad av sunn skepsis til hvor seriøst dette konseptet var, valgte jeg å sende følgende mail til snakkmedsjefen@tele2.com

 

Hei Henrik,

Er dette seriøst? Hvis du virkelig er interessert i hvordan jeg som kunde har hatt det i Tele2 så har jeg en del konstruktive innspill å komme med. Jeg er for tiden i en tvistesak med Tele2. Saken strekker seg helt tilbake til september 2003 (!) og er enda ikke avklart.

Hvis du virkelig er interessert i å ta tak i sider ved Tele2 sin kundebehandling, så er dette en sak som garantert burde interessere.

Ballen er i dine hender, og jeg venter i spenning...

Hilsen
Erik Grindheim

 

 

Forsiden til Tele2:

Velkommen_til_Tele2.mht

Snakk med sjefen:

snakkmedsjefen.mht  (kopiert fra www.tele2.no/spesial/snakkmedsjefen)

 

15.05.2005
For å senere kunne dokumentere hvordan Tele2 sine websider så ut høsten 2003 lastet jeg ned de kopier som webtjenesten web.archive.org hadde tatt av tele2.no i denne perioden. Eksakt dato for når sidene var kopiert fra Tele2 står i url'en når man ser på sidene gjennom web.archive.org.

Informasjon om GPRS var aldri nevnt på Tele2's forside. Hovedsiden for mobiltelefoni inneholdt heller aldri noen informasjon om GPRS. Første gang ordet GPRS kunne finnes brukt på tele2.no var 05.10.2003. Da måtte vi inn på Forsiden --> Mobil --> Tjenester. Der stod det noen linjer om hva GPRS er, men ingenting om at de nå skulle begynne å ta betalt for dette. I tillegg til dette var det lagt til en liten tabell med "GPRS-priser" helt nederst i prislisten, Forsiden --> Mobil --> Priser.

Tele2 hadde også link til en PDF-prisliste liggende ute på nettet i september og oktober 2003. Linken var fjernet en eller annen gang før 09.03.2004. PDF-filen var opprettet 04.09.2003 og inneholdt ingenting om GPRS.

Avtalevilkårene for abonnementet mitt stammer fra august 2001, og var gyldige omtrent frem til sommeren 2004. I disse vilkårenes punkt 3 og 17 står det klart og tydelig at Tele2 var pliktig å varsle meg 2 mnd. på forhånd, før de gjør endringer som er til ugunst for meg. Så når Tele2 hevdet at de ikke var pliktig til å informere meg pga. annonsen i Aftenposten, så var dette rett og slett løgn uten rot i noe kjent regelverk! Helt utrolig! Jeg skrev et nytt brev til Teleklagenemnda og informerte om hvordan avtalevilkårene egentlig var.

I ettertid har jeg også funnet et papir som jeg fikk med da jeg kjøpte telefonen fra Siba AS sommeren 2003. Dette var en kundekontrakt med Tele2, der det blant annet står dette:
"Kunden vil bli varslet ved en eventuell prisoppgang."
...under overskriften "For Tele2.mobil gjelder følgende".

 

Tele2 sin PDF-prisliste sept/okt 2003:

t2_mobilpris_sep03.pdf (kopiert fra her)

Avtalevilkår for mitt abonnement:

vilkar_Tele2.mht (kopiert fra her)
vilkar_Tele2.pdf (fra web.archive.org)

Min siste uttalelse til Teleklagenemnda:

Klage_Teleklagenemnda-3.pdf

Kundekontrakt fra juli 2003:

2003-07-xx-Siba_AS_(Tele2).pdf

 

18.05.2005
Fikk telefon fra skjult nummer, det var Lars Henrik Hansen fra Tele2 som ringte! Det gjaldt mailen min til snakkmedsjefen@tele2.com. (Dette var visstnok ikke sjefen i Tele2, bare en fyr med ganske likt navn. Sjefen har nok viktigere ting å ta seg til... Det var det jeg trodde.)

Jeg etterlyste hvilke regler som ga Tele2 rett til å ikke informere kundene hvis de setter inn en annonse i Aftenposten. Dette kunne han ikke svare på(!), men han skulle sjekke det opp nærmere og komme tilbake til meg. De neste ukene ringte denne personen meg opp igjen flere ganger bare for å beklage at han ikke hadde kommet noe videre med saken, og at han skulle ringe meg tilbake da og da... En gang ble jeg lovet et endelig svar innen "neste uke", dvs. fredag 03.06.2005, men jeg hørte aldri noe mer om det...

 

 
14.06.2005
Mottok Teleklagenemnda sin innstilling i saken. Nemnda ga meg medhold og anbefalte Tele2 å ettergi de pengene jeg aldri har skyldt dem. Dessverre rotet nemnden litt med beløpene, og anbefalte derfor Tele2 å ettergi kr 5553,57 (regning I pluss II) i stedet for kr 8525,29 (fra regningene I, II og III).

Jeg skrev brev til Tele2 der jeg forklarte at det omtvistede beløpet fra regning III ikke var kommet med i tallene som Teleklagenemnda opererte med. Jeg ba Tele2 om en skriftlig bekreftelse på at de nå ville trekke alle krav mot meg, slik at saken kan legges død.

Helt sist i brevet fra nemnda står det at Tele2 skal gi skriftlig begrunnet melding til nemnda og forbrukeren (dvs. meg) i løpet av tre uker, dersom nemndas anbefaling ikke tas til følge.

 

Teleklagenemnda sitt vedtak:

2005-06-14-Teleklagenemnda.pdf

Brev til Tele2:

Klage_Tele2-omtvistet.pdf

 

16.06.2005
Lars Henrik Hansen fra Tele2 ringte meg (første gang han ikke ringte fra skjult nummer, men 02000). Han hadde lest Teleklagenemnda sin innstilling, og lurte på om jeg hadde det. Han ville informere om at "Tele2 var enige i" nemnda sin avgjørelse. Rart at Tele2 trengte 1,5 år på å vurdere saken, samtidig som de krevde meg for penger, før de tilfeldigvis endte på samme standpunkt som Teleklagenemnda samtidig med nemnda.

Jeg forklarte at regning III også måtte tas hensyn til, og det skulle han forsøke å ordne slik at dette ble behandlet riktig i Tele2 sitt system. Jeg sa jeg hadde sendt brev om dette.

 

 
28.06.2005
Får brev fra Tele2 som starter slik: "Kjære prisbevisste ex-Tele2 kunde!"
Dette var ikke en dårlig spøk, men en fargerik A4-brosjyre der Tele2 prøvde å kapre tilbake mobiltelefon-kunder som nylig hadde forlatt dem. Kan ikke si jeg følte meg særlig fristet...

 

Lokkebrevet til oss "kjære, prisbevisste ex-Tele2 kunder":

2005-06-28-Tele2.pdf

 

14.07.2005
Tele2 har hele tiden har støttet seg til den påståtte annonsen i Aftenposten den 17.09.2003. Jeg ville likt å se denne annonsen med egne øyne, men det er ikke lett å oppdrive så gamle aviser. Derfor fikk jeg min bror til å undersøke mikrofilmene til Avis- og tidsskrifttjenesten ved Deichmanske bibliotek i Oslo. Her arkiverer de blant annet gamle utgaver av Aftenposten og andre aviser.

Etter å ha finkjemmet hele utgaven av Aftenposten fra 17.09.2003 (alle delene/seksjonene av avisen) hele tre ganger, i over 1,5 timer, var resultatet dette:

Ordene "Tele2" eller "GPRS" var ikke nevnt i denne avisen! Det nærmeste man kom var en annonse fra Telenor om ADSL...

På denne bakgrunn velger jeg nå å tro at Tele2 faktisk aldri hadde noen annonse i Aftenposten den dagen de påstår å ha hatt det. Likevel har de sendt Teleklagenemnda en annonse de hevder sto på trykk - Maken til frekkhet?! Dette er egentlig helt sjokkerende, men jeg blir likevel aldri overrasket over Tele2 mer...

(Min bror lurte svært på hvilket sidetall i Aftenposten annonsen skal ha stått på, den 17.09.2003? Hvis Tele2 eller noen andre kan svare på det, så tar han sikkert en ny tur på Deichmanske bibliotek for å sjekke det opp!)

 

 
20.07.2005
På mobiltelefonen min tikket det inn en SMS fra Tele2. Det sto ikke noe avsender-nummer, bare teksten "TELE2N":

"Kjære kunde. Til informasjon så har du en ubetalt faktura som har forfalt. Vennligst innbetal innen 3 dager så slipper du å bli belastet for ekstra purregebyr."

Jeg visste ikke hvilken regning de siktet til, men en ting var sikkert: Tele2 har ikke krav på noe som helst fra meg, og her skal det ikke betales en eneste krone! Så jeg valgte å ignorere meldingen.

 

 
29.07.2005
Tele2 hadde nok etterhvert fått vite om denne websiden. Jeg fikk noen dager tidligere en e-mail av en entusiastisk fyr som sa han hadde sendt linken med www.tele2kundeservice.com til alle han kjente og til Tele2.

Dette var sannsynligvis grunnen til at Tele2 plutselig nå valgte å sende meg brev der de bekrefter at de gir seg, nesten 2 mnd etter Teleklagenemndas behandling.

Et slikt brev kunne Tele2 sendt meg for over 1,5 år siden, så jeg ble ikke imponert, selv om det selvfølgelig var OK å endelig få Tele2 til å bekrefte at saken var over.

 

Tele2 tar endelig inn over seg at Teleklagenemnda ga meg medhold:

2005-07-29-Tele2.pdf

 

30.07.2005
Bergens Tidende (BT) hadde en omtale av saken min (side 9).
Artikkelen sto på trykk i både papir- og nettutgaven til BT.

Tele2-sjefen kommenterer saken, og støtter seg nok en gang til den ikke-eksisterende annonsen i Aftenposten. Så latterlig!

 

Omtale i BT:

Om saken min  (lokal kopi)
Tele2-sjefens kommentar  (lokal kopi)

 

02.10.2005
Etter å ha vært bortreist på jobb i en lengre periode kommer jeg hjem og finner en regning fra Tele2 på kr 20,54. Fakturadato er 23.09. og beløpet gjelder morarenter på ett eller annet for perioden 10.07.2005 til 21.07.2005. Hva i all verden..?

Neste dag ringte jeg til kundeservice på 02000 og informerte om at jeg ikke skylder dem noen renter eller gebyrer, og derfor ikke kommer til å betale dette. Så fakturaen ble kreditert, og jeg fikk fortalt at jeg kunne "rive den i stykker".

Har jeg nå mottatt min aller siste regning fra Tele2?

 

Tele2 vil ha meg til å betale morarenter:

2005-09-23-Tele2.pdf

 

 

Status:

Etter nesten 2 måneder, og muligens litt press fra tanken på at denne saken kunne bli kjent offentlig, så valgte Tele2 tilslutt å bekrefte ovenfor meg at de retter seg etter Teleklagenemnda sin innstilling i saken. I ettertid sendte de meg likevel regning for morarenter som ble akkumulert en mnd etter Teleklagenemnda sin avgjørelse forelå.

 

Konklusjoner:

Erfaringene med Tele2 fører til noen oppsiktsvekkende konklusjoner. Nedenfor har jeg skrevet hvordan man bør forholde seg til Tele2:

Alltid:

  • Kommuniser skriftlig hvis det kan tenkes at du i et eller annet fremtidig scenario trenger å vise til hva du eller den andre parten har sagt.
  • Les Aftenposten grundig hver eneste dag. (Gjelder heldigvis bare dersom du er Tele2 -kunde, noe jeg helst fraråder alle å være!)
  • Les de avtalevilkårene du fikk når du etablerte abonnementet. Disse gir kunden et visst vern mot "overgrep". Tele2 har ikke lest dem.
  • Svar skriftlig så raskt som mulig på alle henvendelser fra Tele2. Noe annet blir sett på som at du "gir blaffen", og dermed kan defineres som en standard "dårlig betaler". Og da taper du uansett.
  • Alltid informer Tele2 om hvor mye du evt. betaler, og hvorfor.

Aldri:

  • Aldri bruk avtalegiro. Da får du neppe igjen penger som urettmessig er tatt fra kontoen din. Du blir i hvert fall nødt til å jobbe hardt for å få det til!
  • Aldri betal et øre mer enn det du er enig i at du skylder. Ikke stol på at de "trekker det fra" på neste faktura.
  • Aldri kast informasjon fra teleselskapet før det er minst ett år gammelt, men helst to eller tre!
  • Aldri stol på ting du blir fortalt muntlig. Be om å få alt de sier skriftlig. Muntlig kommunikasjon brukes for å forsøke å lure kundene til å gi seg. Tele2 kan da tydeligvis tillate seg å si hva som helst siden ingen i teleselskapet verken kan eller vil forholde seg til noe som har vært sagt på telefon.
  • Aldri stol på ting Tele2 forteller i brev verken til deg, Teleklagenemnda eller andre. De dikter opp sine egne regler for hvordan kundene har krav på å informeres, helt uavhengig av de avtalevilkårene som lå til grunn for abonnementet. De kan også legge ved og vise til annonser de ikke har hatt på trykk!
  • Aldri gi opp!

Det er alltids en mulighet å koble inn TV-kanalenes forbrukerprogrammer; TV2 hjelper deg og Forbrukerinspektørene, NRK. Det sier seg selv at den behandlingen Tele2 gav meg ikke "tåler dagslys". Ingen i Tele2 ville kunne forsvare saken sin mot meg på TV. Da hadde de mistet 80% av kundene sine.

Dessverre kan jeg ikke si at Teleklagenemnda har bidratt til å korte ned saksgangen, snarere tvert imot. Jeg klagde til nemnda 02.02.2004, og avgjørelsen der de gir meg medhold kom etter nesten 1,5 år! Så man bør ikke forvente noen raske avgjørelser i Teleklagenemnda, her må man bare smøre seg med tålmodighet...
Det er heller ikke bra at Teleklagenemnda roter med tallene, og at nemnda tar for god fisk det meste de får servert fra Tele2. Forbrukeren har hele bevisbyrden, og må vise konkret til de paragrafene i regelverket som Tele2 bryter. Har Teleklagenemnda f.eks. sjekket opp annonsen til Tele2 - om den virkelig sto på trykk den 17.09.2003 i Aftenposten slik Tele2 hevdet?

Denne saken viser at Tele2 ikke trenger anstrenge seg det minste grann i slike saker som dette. De har ingenting å tape på å forsøke å kreve inn pengene samme hvor teit saken er. Meg som kunde taper uansett pga. belastningen mentalt og økonomisk med å slite med denne saken og produsere brev etter brev i over 1,5 år! I verste fall risikerer jeg også å tape beløpet de krever meg for; kr 8525,29. Utrolig slitsom situasjon for meg som fra før har mange baller i luften (jeg var travel ingeniørstudent), og ikke er interessert i å leke saksbehandler (jurist og sekretær) for å til enhver til forsvare meg selv mot Tele2.

Hadde Tele2 hatt bittelitt respekt for sine kunder, i stedet for å oppføre seg som en grisk landeveisrøver, så hadde saken vært avsluttet 24.01.2004. Ikke 03.10.2005, som er over 20 måneder for sent!

 

Linker:

TV2 hjelper deg

Forbrukerinspektørene, NRK

Teleklagenemnda

Forbrukerrådet

Tele2

http://www.tele2sucks.dk/

The Wayback Machine

http://www.searchengineshowdown.com/others/archive.shtml

Se den rørende filmen om Little Rocky som skal pryle en uskyldig Tele2-kunde!

 

Denne websiden er sist oppdatert den 07.10.2005.