«Å arbeide med problem det ikkje finst løysing
på» Rapport nr 2 fra Muvin 2
3 Beskrivelse av prosjektene Forskningen knyttet til MUVIN i Sogn og Fjordane må sees i sammenheng
Informasjonen i denne rapporten er fra:
Generelt kan en ha innvendinger i forhold til reliabilitet og validitet ved spørreskjemaundersøkelser. Spørsmål kan misforståes og mottaker kan bevisst svare useriøst. Noen av elevskjemaene i denne undersøkelsen var mangelfullt utfylt, noen også delvis useriøst besvart. Lærerskjemaene er ikke useriøst besvart. Utvalget er også nokså lite. Spørreskjemaundersøkelsene alene gir for spinkelt grunnlag for konklusjon. Jeg har derfor også andre kilder, som rapport fra skolene, intervju med lærerne og prosjektresultatene fra elevene. I tillegg har jeg fulgt opp prosjektet under hele prosjektperioden. I og med at jeg har informasjon fra forskjellige kilder både i forhold til informanter og metode, anser jeg validiteten og reliabiliteten i undersøkelsen som rimelig god. Likevel har jeg vært forsiktig med å trekke klare slutninger fordi jeg mener resultatet av undersøkelsen ikke gir grunnlag for dette. Dette er en case studie, og gjelder for to skoler i Sogn og Fjordane, og kan ikke overføres til Muvinprosjektet generelt, eller andre populasjoner. Måløy videregåande skule ligger i Vågsøy kommune i Nordfjord. Måløy er en av de største eksporthavnene i landet. Tettstedet Måløy er tyngdepunkt for fiskeindustrien i Sogn og Fjordane. Det meste av den moderne fiskeflåten i Vestkappregionen har sitt utgangspunkt her. Skipsverft, sildeoljefabrikker og fiskeoppdrett er andre viktige næringer. Kommunen har 6500 innbyggere.
I utgangspunktet var det kystsoneplanen som skulle være basis for arbeidet. Dette ble etterhvert justert slik at elevene også arbeidet med andre problemstillinger, men alle problemstillingene var på en eller annen måte tilknyttet kysten. Bare første klasse allmennfag deltok, tilsammen to klasser, og klassene brukte hovedsaklig naturfagtimene til prosjektet. De to lærerne som var utplukket for Muvinprosjektet, var de eneste som var med.
· Moldøen To grupper arbeidet med Moldøen, ei øy som ligger nær Måløy sentrum.
Ordføreren i Måløy måtte fortelle om sitt syn på saken. Folk som bodde på stedet og den lokale velforening ble kontaktet. Kulturetaten og teknisk etat i kommunen måtte svare for seg. Elevene i den ene gruppa forsøkte også å intervjue bedriftsledere, men opplevde å bli avvist fordi lokalavisa kanskje skulle ha et eksemplar av oppgaven. De fikk i stedenfor et skriftlig svar på noen av spørsmåla. Det var kanskje denne problemstillingen som engasjerte mest av prosjektene i Måløy, og konflikten var kanskje klarest her. Elevene gav også uttrykk for at de ville følge opp saken. Bare en av gruppene hadde konklusjon på arbeidet. Der oppsummerer elevene konflikten mellom utbygging og vern. · Refvikstranden En gruppe arbeidet med forsøpling, forurensing og parkering i forhold til friluftsområdet Refvikstranden. Problemstillingen var: «Problem knyttet til forurensing og parkering på Refvikstranden.» Gruppa tok kontakt med miljøvernleder, næringssjef og teknisk etat for å få vite hva kommunen hadde tenkt å gjøre med saka. Gruppa hadde konklusjon med en rekke forslag for hva kommunen burde gjøre for å forbedre forholdene. · Lokalisering av oppdrettsanlegg Lokalisering av et oppdrettsanlegg, der det tidligere hadde vært konflikt mellom friluftsliv og næringsinteresser var utgangspunkt for en av de andre gruppene. Problemstillingen var: «Interessekonflikt mellom oppdrettsanlegg og lokalbefolkningen». Gruppa fikk informasjon fra kommune, fylkesmann, oppdrettsfirma og avisarkiv. De manglet relevant konklusjon i forhold til problemstilling. · Måløy sildeoljefabrikk Forurensing fra en sildeoljefabrikk var et annet tema, der en gruppe behandlet både produksjonsprosessen og de følgene produksjonen kan ha på miljøet. Problemstillingen var: «Forurensing fra Måløy sildeoljefabrikk».
· Planlegging av kystområdet ved Selje kloster. Planlegging av kystområdet ved Selje kloster var emnet for en av gruppene.
· Klovningen Problemer med å finne stoff hadde også gruppa som arbeidet med naturreservatet Klovningen. Gruppa gjennomgikk forvaltnings-bestemmelsene en hadde for dette området, og intervjuet miljøvernleder i denne sammenheng. Gruppa mangler problemstilling og konklusjon. · Stadttunnel Problemer med å finne stoff hadde ikke gruppa som arbeidet med Stadttunnel. Gruppa behandlet forskjellige konsekvenser ved en eventuell Stadttunnel. De mangler problemstilling men tar opp positive og negative sider med prosjektet. Elevene intervjuet naboer og næringslivsledere, samt gjennomgikk diverse utredninger om emnet. Gruppa konkluderer med at det er interessekonflikt mellom samferdsel og nabointeresser i prosjektet. · Sildeoljeforurensing Den siste gruppa arbeidet med konsekvenser av sildoljeforurensing i distriktet. Problemstillingen var: «Sildeoljeforurensing i vårt distrikt». Elevene intervjuet næringslivsledere, havnefogden og kommunen. De gjennomgikk en del fagrapporter om problemet. Elevene konkluderte med at fettforurensinga hadde minka betydelig, men at det måtte gå an å fjerne den helt. Sande skule ligger ved Gaula i kommunesenteret Sande i Gaular kommune.
Gaula er en av de beste lakseelvene i fylket (landets eldste laksetrapp fra 1871). Med unntak av deler av Gaularfjellsgreina er det en rik aurebestand i elva. Området omkring vassdraget er mye nyttet til friluftsliv og rekreasjon34. Etter lang strid ble vassdraget vernet i 1993 i forbindelse med verneplan 4 for vassdrag (st.prp.nr 118). Den generelle begrunnelsen for å verne vassdrag er: «2/3 av norges vannkraftspotensiale er utbygget. Vassdragsnaturen er særegen og spesiell i verdensmålestokk..... Det er derfor riktig å konkludere med at Norge har et internasjonalt ansvar for å bevare denne naturen mest mulig uberørt. Inngrepenes internasjonale konsekvenser ligger i at naturen taper sitt mangfold, inngrepene har forøvrig mest nasjonale eller lokale konsekvenser35.»
Gaular kommune har helt siden spørsmålet først var oppe på 70-tallet, hatt et flertall for utbygging. I forrige kommunestyre var det med 14 mot 18 stemmer37. Ønske om utbygging begrunnes blant annet med de inntektene kommunen vil tape hvis det ikke ble utbygging. Kommunen mener at Gaularvassdraget må regnes som en del av et kulturlandskap som har vært påvirket av bosetting gjennom lang tid. Vassdraget kan således ikke regnes blant de urørte vassdraga. Kommunen mener forøvrig at verneforslaget undervurderer den evne og vilje til å ta vare på vassdraget som bosettingen selv viser. Vassdraget ble allikevel vernet, og kommunen er nå i ferd med å lage en differensiert forvaltningsplan for bruk av vassdraget. Striden om Gaular har vært en strid som har dominert lokalmiljøet i denne perioden. På skolen har en ikke ville ta opp emnet på grunn av de sterke meningene som var i lokalmiljøet. Figur 2 Gaularvassdraget
I utgangspunktet hadde skolen tenkt å arbeide med Løfallselva, en sideelv til Gaula som er lett tilgjengelig fra skolen. Kommunen hadde engasjert seg i prøvetakning etter melding om ulovlige gjødselutslipp fra gårdsbruk ved elva. Ved en planleggingsdag deltok alle lærerne i et mindre prosjekt langs elva. Etter feltarbeidet arbeidet lærerne i grupper med ideutvikling om hvorledes de kunne nytte dette området med elevene. Det ble likevel ingen andre enn Muvinlærerne som fortsatte med prosjektet. Det var bare en niende klasse som deltok. Faga klassen brukte var matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag. I begynnelsen av september 1995 foretok 9 A en ekskursjon til elva, der det ble brukt mikroindeksskjema og registrert funn. Disse ble undersøkt. Det ble også tatt vannprøver som ble analysert ved næringsmiddelkontrollen.Vannkvaliteten viste seg å være overraskende god. Det var derfor vanskelig å se noen interessekonflikt der38. En måtte derfor finne andre problemstillinger. I Muvinprosjektet tar 3 av de 4 gruppene opp problemstillinger tilknytta Gaularvassdraget. Klassen arbeidet med disse prosjektene: · Differensiert forvaltningsplan for Gaularvassdraget En gruppe arbeidet med den differensierte forvaltningsplanen for
· Elvekraftverk En annen gruppe undersøkte konflikten mellom igangsetting av et gammelt elvekraftverk og vern av elva. Utbygging av små kraftverk i verna vassdrag er en problemstilling som har blitt mer og mer aktuell.
· Tømmerkai på Bjørvikstranda Den neste gruppa ville arbeide med hva som kom til å skje med tømmerkaia på Bjørvikstranda, som Gulating Lagmannsrett har avgjort er ulovlig bygd.
· Riksvei Den siste gruppa arbeidet ikke med en problemstilling som var relatert til Gaularvassdraget, men tok for seg en konflikt elevene hadde arbeidet med tidligere i 8. klasse. Problemstillingen var: «Skal riksvei 1 (nå E 39) gå gjennom eller utenom sentrum i Sande?» Elevene fant fram materialet fra 8.klasse og bearbeidet det grundigere. I tillegg gjorde de flere intervju og spørreundersøkelser. 4.klasse ved Sande skule har også jobba med problemstillingen, og de var tilstede ved 9.klasse sin presentasjon.
34 ) Prosjektrapport fra Sande skule 1996. 35 ) St.prp.nr 118 1991-1992. Verneplan 4 for vassdrag s. 32. 37 ) Glosvik, Øyvind og Olsen, Alf. Mellom bruken og vernet. Vestlandsforsking 1996. |