Søk i denne bloggen

onsdag 27. februar 2013

"Følgebil" over grensen

Snakket med et par fra Tollvesenet i helgen.
Kom til å kommentere den karavanen med polakker som hadde blitt stoppet på grensen, og som i tillegg hadde hatt "følgebil" for å slippe unna tolla.

Hun sier da at markedet for innsmuglede varer er helt enormt. De er også klar over at for hver bil/ kolonne de klarer å stoppe er det ti andre som slipper unna. DET hadde ikke jeg tenkt over.
Ifølge disse to er sjansen for å bli tatt på Svinesund skremmende liten ut fra all den trafikken som går over der.
Det er nesten så jeg ikke tør tenke på hva som kan komme "ruslende" over grensen.

Smugles det inn så mye som det antydes er det jo en ekstremt stort marked av den virkelig svarte typen. Må være en vanvittig haug med penger som er i omløp. Nesten så en er fristet til å skifte yrke.

Blir du tatt får du en bot og gjerne noen måneder inn på statens bekostning, og eneste redningen er jo da å smugle mer, eller?

tirsdag 19. februar 2013

Snø og sno


Grunnet vanskelige kjøreforhold har flere trailere opplevd problemer i Romsdalen lørdag. Ett vogntog sto fast og hindret trafikken på formiddagen, og rundt klokken 12.30 var det problemer på nytt. Denne gangen dreide det seg om intet mindre enn to vogntog som sto fast ved Brustugulia.
- Det er problematisk for tyngre kjøretøy nå. Nå er det to vogntog som står bom fast, så vi har sendt ut noen lensmannsbetjenter for å se på saken, sier operasjonsleder Jan Helge Kjøl i Nordmøre og Romsdal poltiidistrikt.
Samtlige tre vogntog er utenlandske og fikk senere lørdag tauehjelp. Trafikken ble avviklet med følgebil mens tauingen pågikk.

Ikke helt sånn jeg tenkte følgebil


Tidlig lørdag morgen slo politi og Tollvesenet til ved Svinesund mot det som betegnes som en smuglerliga.
Bilene de kjørte inneholdt totalt 10.600 liter øl, om lag 900 liter brennevin og 118.000 sigaretter.

Stort beslag

- På så kort tid er det noe av det største beslaget vi har hatt. Varene tilsvarer unndratte avgifter for 1,5 millioner kroner, sier kontorsjef Wenche Fredriksen til Aftenposten.no.
Det var en forhåndsplanlagt samarbeidsaksjon mellom tollvesenet, Østfold politidistrikt, og UP som gjorde det mulig å pågripe hele gruppen som kom over grensen i løpet av en halvtime. Totalt 20 polititjenestemenn deltok. 

Les også

- Smuglerliga avslørt på Svinesund

11 biler var involvert i smuglingen, ifølge Tollvesenet.
- Det var 11 biler som ble stanset. Ti av dem inneholdt alkohol og tobakk. I tillegg var det en følgebil. De blir sett på som ett følge, og det anses som organisert smugling, sier Fredriksen. Smuglervarene vil nå bli destruert.

11 pågrepet

 Totalt 11 personer ble pågrepet i aksjonen, som altså var planlagt. Minst én bil skal ha kommet seg unna, og inn i Norge.
- Ut fra tidligere kontroller, vet vi at tidspunktet er aktuelt. Men vi hadde ingen forhåndsinformasjon om at det ville komme noen i dag, sier Fredriksen.

Flykter mot kjøreretningen

Tollvesenet har tidligere observert livsfarlige fluktforsøk fra antatte smuglerbiler.
Ved tidligere kontroller har de opplevd at bilister har snudd på E6 og kjørt mot kjøreretningen når de oppdager at det er kontroll.
- De har ofte fortsatt på motorveien i flere kilometer i feil kjøreretning. Det er jo livsfarlig. En av grunnene til at vi nå samarbeider med politiet er at vi vil forhindre dette, sier Fredriksen.
Én av de 11 bilene forsøkte seg på samme metode også denne gangen, men vedkommende ble tatt igjen av politiet.

Kan bli fengslet mandag

Ifølge politiadvokat John Skarpeid i Østfold politidistrikt, vil de pågrepne bli fremstilt for varetektsfengsling i Halden tingrett mandag.
- Vi vurderer å fengsle samtlige 11. Noen av dem er kjente for oss fra før. Vi mistenker at de er en del av en liga som driver med dette jevnlig, sier han.
Samtlige av bilene de kjører er spesialbygde for å romme mer smuglervarer, opplyser Skarpeid. Det bekymrer politiet.
- De har et forsterket fjærsystem, som gjør at de ikke ser tungt lastet ut selv om de er fullastet. Disse bilene utgjør en stor trafikkfare. Kjøreegenskapene blir dårligere, sier Skarpeid.

Kontraspaner

Politiet mener smuglingen er velorganisert. Smuglerne opererer ofte med såkalte følgebiler, som rekognoserer og kontraspaner. De kartlegger og observerer politiet og tollvesenets bevegelser, og videreformidler informasjonen, ifølge politiadvokaten. 
Minst én bil slapp unna lørdagens aksjon, men det kan ha vært flere.
- Når de bombarderer grensen på denne måten, trengs store ressurser. Vi klarer aldri «lukke» situasjonen helt. Ting skjer fort, og mange kjører trafikkfarlig, sier Skarpeid.

tirsdag 27. april 2010

Bom Stopp for lanbruksmaskiner

Full stopp i bommen
Bommen på gamle E 39 på Øysand er for smal til at brede landbruksmaskiner kan passere.

SAMARBEID: Erik Huseby og Petter Vikan bor i hver sin kommune og eier skurtresker sammen. De er avhengig av å kjøre på offentlig veg for å komme fram.

BLOKKERT: Her var det mulig å passere med skurtreskere og brede landbruksmaskiner tidligere. Men muligheten er stengt gjennom nytt autovern og hauger med singel som er tippet i vegbanen.
Nye E 39 mellom Øysand og Buvika er motorveg og kan ikke kjøres med traktor eller skurtresker. Det er forbudt ved skilt. Bønder er henvist til den gamle vegen. Men mellom midtrabatten og autovernet i den gamle bommen på Øysand er bredden bare 3,6 meter. Lovlig bredde for å kjøre med landbruksmaskiner på offentlig veg er 4,1 meter, dersom du benytter følgebil.
Kommer ikke gjennom
Erik Husby i Buvika eier skurtresker sammen med Petter Vikan i Melhus. Deres New Holland er 3,75 meter bred ytterst på forhjula. Når treskeren skal fraktes mellom gårdene, eller ved oppdrag hos andre, er Øysand ei gunstig kjørerute. Å kjøre rundt betyr en ekstra tur på 25 kilometer.
Problemet med den smale bommen gjelder flere andre, særlig med skurtreskere, men også andre høstemaskiner og traktorer med tvillinghjul. All kjøring med maskiner over 3,5 meter skal skje med følgebil etter spesiell tillatelse.
- Tidligere har vi unngått problemet ved å kjøre i det manuelle feltet gjennom bommen på Øysand. Her har det vært rikelig plass. Men myntautomatene ble kuttet ut i vår, og for et par uker siden ble de manuelle feltene stengt med autovern, forteller Erik Huseby.
- Noe må gjøres
Nå håper Huseby noe blir gjort før høstesesongen.
- Vi har vært i kontakt med vegkontoret, og fikk egentlig forståelse for problemet, sier Huseby.
- Hva tror du er årsaken til at det ble sånn?
- Det virker som om planleggerne har for liten erfaring med mangfoldet i trafikken. De sa rett ut at dette hadde de ikke tenkt på, sier Erik Huseby.
Prosjektleder Kristin Kråkenes hos Statens Vegvesen sier de har blitt kontaktet angående problemet, og kjenner til saken.
- Vi arbeider med å finne en løsning, men det er for tidlig å si hva det blir, sier Kråkenes.
- Når vil dere ha en løsning klar?
- Det vet vi ikke ennå. Men vi forstår godt at noe må gjøres, sier hun.

onsdag 31. mars 2010

Laang transport i Stavanger


Det er ikke småtteri når Klepp Spesialtransport er på veiene. I ettermiddag skulle et 32 meter langt rør fraktes fra Rosenberg Verft til Dusavika.

En tipser sendte bildet (øverst i saken) til Aftenbladet.no da den massive transporten var på vei gjennom rundkjøringen ved Bergelandstunnelen i Stavanger sentrum i ettermiddag.

– Røret brukes i oljevirksomheten og hadde vært til reparasjon og maling på Rosenberg. Transporten gikk kjempebra den. Det var i rundkjøringen der vi hadde den største utfordringen. En politibil med blålys kom i det vi var på vei rundt med transporten, men den kom seg greit forbi, forteller eier i Klepp Spesialtransport, Norodd Lode, til Aftenbladet.no.

Sikker transport

Han fulgte selv transporten i følgebil bak den massive forflytningen.

Transportlengden var totalt på 35 meter. To politimotorsykler, to følgebiler og én lastebilsjåfør sørget for å få forflytningen trygt frem til Dusavika. I tillegg var en person fra Risa med for å skru ned eventuell skilt som var til hindre ved transporten.

– Vi er nok ute i sentrumstrafikken hver 14. dag. Ellers skjer mye av denne typen transport på nettene, men av og til er vi litt avhengige av dagslyset også. Nå var det påskefri, så ikke så mye trafikk i dag, sier Lode, som forteller at spesialtransporten brukte 35 minutter på veien fra Rosenberg til Dusavika.

25.000 - 30.000 kr.

– Hva er makslengden for hva som går an å frakte på norske veier?

– Vi har kjørt et rør fra Sola til Kårstø som var 40 meter. Transportlengden på den var 43 meter.

Klepp Spesialtransport tar seg av alle typer forflytting av gods, og har du noe av samme størrelsesorden som skal fraktes, må du regne med å betale mellom 25.000 – 30.000 kroner.



fredag 26. mars 2010

Følgebilsidene

Gi meg et hint om hva du vil ha på sidene våre.
Finner du ingen i ditt fylke som kjører følgebil, eller vil du bare ha en link tilbake til din hjemmeside, gi meg et hint, så fikser vi det.
Stein

fredag 12. mars 2010

Transporter som stikker uten følgebil

Stakk fra følgebil. Kjørte seg fast. 30 000 i bot

KRISTIANSAND / EVJE OG HORNNES: Den polske bredtransporten kom inn med ferja fra Hirtshals i morgentimene. Kravet er at bredtransporter skal ledsages av følgebil og at ferden går etter planlagt rute, men det ønsket ikke polakken å forholde seg til.

– Da følgebilen kom var pollakken vekke. Tilfeldigvis hadde vi UP på riksvei 9 og spredd rundt om i distriktet. Ikke lenge etter ble det observert at bilen kjørte av riksvei 9 og inn på riksvei 42 mot Kjetså, sier operasjonsleder ved Agder-politiet, Børge Steinsland, til fvn.no.

Før politiet rakk å stoppe endte ferden av seg selv.

– Bilen kjørte seg fast så det holdt, fortsetter Steinsland.

Eiken mekaniske verksted ble tilkalt for å bistå i omlasting fra bilen.

– Bilen fikk kjøreforbud og er tauer til Evje, sier Steinsland.

Utrykningspolitiet og operasjonssentralen har i ettermiddagstimene jobbet med saken. Før saken avsluttes skal forelegget forkynnes med tolk til den polske sjåføren. Før kjøretøyet utleveres må forelegget betales eller eieren av lastebilen ordne med bankgaranti.
Kommentar: Sjåfør fikk 30000 i bot. Kjøreforbud i Norge i 9 måneder. Firmaet hadde blitt stoppet før av samme grunn. I tillegg var hverken bil eller henger i forskriftsmessig stand. Hadde kun to kjettinger. Hadde bilen blitt sjekket på kaia hadde den øyeblikkelig fått kjøreforbud i Norge. Boten ble betalt i løpet av kort tid. Regner med "cowboyen" nå kjører rundt i europa.