Omdømme

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Omdømme er et norsk begrep som har opphav i norrøne umdǿmi,[1] som betyr dom, vurdering av andre, og egen evne til å dømme, ha dømmekraft.[1] Begrepet i dag benyttes stadig mer i betydningen renommé, særlig under innflytelse PR- og kommunikasjonsbransjen, omtrent slik det engelske begrepet image benyttes.[2] Også uttrykk som public relations og renommé har en viss tradisjon i en slik sammenheng, men da med litt nyanserte videre betydninger.[trenger referanse] Markedsposisjon er den økonomiske og prestisjebaserte posisjonen til et fabrikat, en merkevare eller en virksomhet i et markedssegment.

I markedsammenheng[rediger | rediger kilde]

Omdømme defineres[av hvem?] i markedsammenheng som summen av forventninger omgivelsene har til et selskaps produkter, tjenester og aktiviteter i forhold til forretningsmessige, sosiale og finansielle prestasjoner.[trenger referanse] Omdømme oppstår i skjæringspunktet mellom forventninger og opplevelser, som skapes av den aktuelle organisasjonens løfte og levering. Det er ikke bare hva som leveres (opplevelsen) som avgjør omdømmet, men snarere hva som leveres i forhold til hva som ble lovet (forventningene).[trenger referanse] Forventningsstyring er følgelig sentralt i omdømmearbeid.

Omdømme kan også forstås som produktet av en viss enighet om innstillinger, evalueringer av egenskaper og verdier som knyttes til et tema, en organisasjon, et selskap eller en sektor.[3]

Omdømme brukes også om merkevarer, da som eksempelvis «brand image», hvilke vil si merkevareomdømme, og tilsvarende om en organisasjon eller bedrift, da eksempelvis som «corporate image», hvilket vil si bedriftsomdømme.

Å ivareta en organisasjons omdømme gjennom strategisk kommunikasjon, er en av de fremste oppgavene til fagområdet virksomhetskommunikasjon og PR.

Norge[rediger | rediger kilde]

Hvert år siden 2004 har Reputation Institute og Apeland i samarbeid med Peggy Simcic Brønn ved Handelshøyskolen BI analysert omdømmet til Norges mest synlige virksomheter, med analyseverktøyet RepTrak. Listen publiseres av Dagens Næringsliv i forbindelse med deres DN500-liste. Blant vinnerne av RepTrak Norge er:

Referanser[rediger | rediger kilde]

  1. ^ a b «Omdømme», Bokmålsordboka
  2. ^ Finn-Erik Vinje Omdømme, hva betyr det? 10.10.2015
  3. ^ Robstad, Per og Ihlen, Øyvind (2004): Informasjon & Samfunnskontakt - Perspektiver og praksis, Bergen: Fagbokforlaget, s. 126.
  4. ^ «Disse bedriftene har best omdømme i Norge». Nationen. 24. april 2020. Arkivert fra originalen 30. oktober 2020. Besøkt 27. oktober 2020. 
  5. ^ «TINE har best omdømme». Packnews.no. 9. mai 2019. Arkivert fra originalen 6. august 2019. Besøkt 6. august 2019. 
  6. ^ «Freia til topps i omdømmekåring foran flere kjente og kjøre butikkjeder». ehandel.com. 26. april 2018. Arkivert fra originalen 6. august 2019. Besøkt 6. august 2019. 
  7. ^ «Kavli og TINE på omdømmetoppen». Convenience. 24. april 2017. Arkivert fra originalen 6. august 2019. Besøkt 6. august 2019. 
  8. ^ «Disse bedriftene har best og verst omdømme i Norge». ABC Nyheter. 2. juni 2016. [død lenke]
  9. ^ «Norwegian taper for SAS og NSB på omdømme». Aftenposten. 21. april 2015. 

Litteratur[rediger | rediger kilde]

  • Apeland, Nils M. (2007): Det gode selskap – Omdømmebygging i praksis, Hippocampus, ISBN 9788299705219
  • Brønn, Peggy Simcic og Wiig-Berg, Roberta, red. (2005): Corporate Communication: A Strategic Approach to Building Reputation, 2. utg., Gyldendal Akademisk
  • Brønn, Peggy Simcic og Ihlen, Øyvind (2009): Åpen eller innadvendt: omdømmebygging for organisasjoner, Gyldendal Akademisk

Eksterne lenker[rediger | rediger kilde]