Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon
Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon (BKN) er en nøytral og uavhengig nemnd som skal sikre en rimelig, rettferdig og hurtig behandling av tvister mellom sluttbruker (privatpersoner og småbedrifter med inntil 10 årsverk) og tilbyder av elektroniske kommunikasjonstjenester.
BKN behandler klager fra sluttbruker vedrørende tvister med tilbyder knyttet til leveringspliktig tjeneste, avtale om kjøp av annen offentlig telefontjeneste, internettilgang og levering av TV-tjenester. Nemnda behandler slike saker både når avtale gjelder enkelttjenester og koblingssalg. Slike tvister kan blant annet gjelde inngåelse og oppfyllelse av abonnementsavtale, kvalitet, fakturering og erstatning.
BKN behandler ikke tvister om grensene for leveringsplikt, klager vedrørende kringkastingsinnhold, sammensetting av kanalpakker eller levering av abonnementspakker over internett.
Klageadgangen er subsidiær, slik at sluttbruker først må ha rettet en skriftlig klage til tilbyder. Tilbyder er lovpålagt å skriftlig informere sluttbruker om klageadgangen til BKN ved avslag på klage.
Klager som skal behandles i BKN, må i henhold til Lov om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker (godkjenningsloven) § 7 være avsendt senest innen ett år etter at klageren har inngitt skriftlig klage til motparten. BKN behandler ikke tvistesaker som er eldre enn 3 år.
Vi behandler klager på følgende ekomtjenester:
Mobiltelefontjeneste
Mobiltelefontjeneste
Fastnett telefontjeneste
Fasttelefoni
TV-tjeneste
TV-tjeneste
Bredbåndstjeneste
Bredbåndstjeneste
Mobilt bredbånd
IP-/Bredbåndstelefoni
Brukerklagenemnda behandler ikke klager på angrerett vedrørende ekomtjenester, grensene for leveringsplikt, klager vedrørende kringkastingsinnhold, sammensetting av kanalpakker eller levering av abonnementspakker over internett.