På begynnelsen av åttitallet var vi også besatt av denne sjukdommen som kalles ”dilla på gamle amerikanske biler”. Den gangen var det langt mellom at det dukket opp en veteranbil av amerikansk opprinnelse her i distriktet. Riktignok fantes det en Impala fra 1964 og en Lincoln fra midten av sekstitallet i Ruste, men ellers var utvalget dårlig. Hadde man flaks så man en ”Burt Reynolds TransAm” eller en Chevrolet Van, men det ble aldri noen ”höydare” og man ble fort lei av det.
Heldigvis hadde vi det årlige Hunderfossen treffet, hvor hele Amcar Norge samlet seg. Her var det mye gromt og se, og årets høydepunkt for oss bilfrelste.
I en utgivelse av det kjente svenske bilbladet Teknikens Väld , jeg tror det måtte ha vært i 1978, hadde bladet en reportasje hvor de anbefalte femtitallsfrelste entusiaster å besøke Cuba. Her var det meste av trafikken i gatene femtitallere. Biler som stod igjen etter amerikanerne som måtte flykte fra øya under revolusjonen i 1959. I gatene i Havanna var det akkurat som tiden hadde stått stille, og det var altså et inferno for entusiaster.
På åttitallet var ”raggarkulturen” fra seksti og syttitallet her hjemme helt ut, og de seriøse bilentusiastene stod klar til å overta. Problemet var bare at det var vanskelig å få tak i biler å restaurere.
Den norske vrakpantordningen som kom i stand på midten av syttitallet var skremmende effektiv, og det var helt slutt på at man kunne komme over et klenodie på bær tur i skogen. De meste av den norske amcar historien ble til spiker, gjerne etter at bilene hadde hatt en kort karriere som russebil.
Det var helt uaktuelt å importere gamle bilder, for reglene var strenge og en ny registrering i Norge var det samme som å registrere en ny bil. Hva det måtte innebære av sikkerhetsutstyr, lysutstyr og avgifter.
En vakker sommerdag i 1985, skjedde det et under. Jeg vet sannelig ikke om det skjedde på en inneklemt fridag, hvor alle byråkrater, pessimister og andre som ikke har noe til overs for gamle biler, hadde fri. Men plutselig så ble altså tredveårsregelen for import av veteranbiler vedtatt og Norge skulle etter hvert bli forandret.
Etter mange års kamp av bilklubbene med American Car Club of Norway i spissen, hadde Norge plutselig verdens beste ordning for import av gamle biler.
Importregelen er like enkel som den er genial. Er bilen trettiår eller eldre, kan den tas inn i Norge avgiftsfritt. Det vil si at det kommer en liten engangsavgift og 25 prosent moms av kjøpesummen. Vrakpanten blir også lagt til.
Når så dollarkursen har vært under sekskroner, kunne man virkelig gjøre kupp på bilkjøp.
Det var for godt til å være sant, og det var vel også grunnen til at importen gikk tregt til å begynne med.
Noe av grunnen var selvsagt at godbitene fra USA måtte man vente noen år på, til de rette modellene dukket opp fra 1957 og utover. Og Norge var også etter hvert ferdig med jappetiden, og det var regninger på store BMWer og Mercedeser som skulle betales.
Likevel begynte en liten strøm av grombiler fra både Sverige, USA og England å dukke opp på våre humpete veier.
Det var likevel utover nittitallet at det hele tok av. Flere firmaer dukket opp som gjorde gode penger på import av klenodier, og agenter både til å stole på og de som kanskje hadde en katt i en sekk til salgs.
Internett dukket opp og plutselig kunne man sitte i sin egen stue å finne drømmebilen på Ebay og importere den selv. Fraktselskapene stod i kø for å ”shippe” bilen fra USA til enten Oslo eller Gøteborg.
Veteranbilhobbyen tok etter hvert helt av, og ett år var det problemer med å få inn alle bilene som ville delta på Hunderfossen.
Prisene på de flotteste eksemplarene av de populæreste modellene gikk til himmels, og selv om en finanskrise skyllet over verden, viste det seg fort at prisene holdt stand.
USA er snart tømt for gamle biler, og svenskene og de andre europeiske landene har fulgt i Norges fotspor. Nå er det kamp for å få tak i de gjeveste bilene.
I dag er det mange som dyrker denne flotte hobbyen, og mange av de flotte modellene har kommet til distriktet.
I dag trenger man slett ikke å reise til Cuba for å oppleve bilkultur. Norge er nå full av nydelige veteranbiler, og de dukker opp overalt.
Ta en tur i Nedregata på Vinstra en lørdag, trenger du ikke å kjøre så mange rundene før du ser den første amerikanske veteranbilen komme gyngende på de tåpelige fartsdemperne.
Det er alltid ett flott syn av gammel bilkunst, og nydelig lyd, da bilen prøver å komme opp i kjørefart igjen.
Ett syn som i dag er helt dagligdags, men som vi enten måtte til Cuba eller Hunderfossen for å oppleve for tretti år siden….
Nyeste kommentarer