Ny Citroën DS

Citroen produserte DS i 20 år fra 1955 til 1975. Bilen er en institusjon i Citroens historie.

Publisert
Sist oppdatert

PARIS (DinSide Motor): Når franskmenn uttaler navnet DS sier de déesse. Oversetter vi det til norsk blir det gudinne. I Norge fikk bilen det mindre tiltalende kallenavnet - padda.

Var revolusjonerende

DS er mest kjent for fantastisk komfort og den hydroneumatiske fjæringen med nivåregulering. Designet var også i en egen klasse. Vi minner igjen om at dette er en bil som kom markedet i 1955 - altså for over et halvt århundre siden. Når bilen er parkert lå den på gummidempere og når motoren ble startet heiste bilen seg opp i riktig høyde. Rolls-Royce lisensierte dette systemet for bruk på sin Silver Shadow i 1966.

DS Inside

Den nye DSen er vist i Paris nå i forbindelse med lanseringen av Citroëns nye logo og generelt nye "visuelle identitet". DS Inside, heter bilen og Inside henspiller ikke på hva som er inne i bilen, men på hva som er merkets essens - altså hva det i bunn og grunn står for - og ønsker å stå for. Det største visuelle grepet er gjenskapningen av logoet: De to vinklene har blitt rundere i fasongen og ligner nå noe mindre på det som var opprinnelsen til logoen - skjæringen på drevene i bakdifferensialen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.