Det er et år siden vi fikk se denne bilen første gang, i Paris. Den ble da presentert som konsept ved navn DS Inside i forbindelse med at Citroën foretok en omfattende omlegging av sin merkevarestrategi og fikk ny logo.
Eget markedssegment
Konseptet ble utstilt på bilutstillingen i Genève i mars, og i september ble produksjonsbilen DS3 vist for publikum. Da var erstatteren for småbilen C3 av første generasjon klar for markedet, og vi prøvekjørte C3 i november. (Se lenke til artikkelen nederst). Vi forventet egentlig å få kjøre mer eller mindre en tredørsversjon av C3, men fant ut at de to modellene er en god del mer differensiert enn som så.
De deler riktignok felles plattform, men DS3 orienterer seg mer mot premium/mote-segmentet hvor man finner biler som Mini, Fiat 500, Alfa Romeo MiTo og snart Audi A1. En bil for de mer "hippe", med andre ord. Samtidig insisterer Citroën på at dette ikke er noen retro-bil, tross valget av DS-navnet som henspiller på den revolusjonerende storbilen fra 1955 - snarere tvert imot.
Frekk design
Der C3 skilter med en oppsiktsvekkende panorama-frontrute, fremstår DS3 som mer tradisjonell akkurat på det punktet. Men den ganske frekke og spenstige tredørsdesignen gir bilen et tydelig sportsligere preg. Det såkalt "flytende" taket, som kan bestilles i fire forskjellige farger for å matche karosserifargen, samt diodelysene på sidene av forskjermene, bidrar til dette. De tilgjengelige fargene på taket er sort, hvitt, blått og rødt. Også fargen på speilhus og hjul kan varieres.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.