Bevegelser: 38Utgangs stilling: Parallell klarstilling
Yul-gok: er pseudonymet til den store filosof oglærer Yi I (1536-1584) som gikk under tilnavnet "Koreas konfusius". De 38 bevegelsene i mønsterert representerer hans fødested på 38. breddegrad og diagrammet representerer "læreren".

Ekstra
Moren hans var svært kunstnerisk og talentfull
Yi I ble født i nærheten av byen Kang-Nung i provinsen Kwangwong-Do. Moren hans, Sin Saim-Dang, var svært kunstnerisk og talentfull. Til å være en kvinne av sin tid,var hun utrolig gjennomført, og hun var kjent som en dyktig maler. Mens hun levde var hun anerkjent i Chulla og Kyongsang provinsene, hennes renomè, har spredd seg videre ut i verden de siste 300 år. Det er meget trolig at hennes talenter hadde en betydelig innflytelse på sønnen i oppveksten. Det er fortalt at han kunne skrive tegn så snart han var i stand til å snakke, han komponerte historier da han var syv. Yi I stod moren sin veldig nær, og tok det svært tungt da hun døde i 1559. Ifølge kilder, var dette grunnen til at han ble medlem av Zen buddhist sekten i Diamant fjellene. I løpet av hans ettårige opphold der, mediterte han, satte seg inn i den buddhistiske filosofi og ble godt kjent med den buddhistiske lære. Etter å ha forlatt sekten returnerte han til sivilisasjonen og dedikerte livet sitt til å studere Konfusianisme. Etterhvert som han ble en kjent filosof tok han pseudonymet "Yul-Gok" (Kastanjedalen). Yul-Gok var kjent for sin utvikling av en lære basert på filosofien til det 12.århundrets Konfusius lærde; Chu-Hsi. Chu-Hsi etablerte konseptet "LI" (konkret eller abstrakt form), og konseptet "Chi"(fysisk eller mental kraft). Han mente at disse to konseptene var grunnleggende for alle menneskets karakteristikker, og universets oppbygning. Han definerte disse konseptene veldig likt vestens filosofi om kropp og sjel. "Li", er likevel ikke helt synonymt med ideen om en individuell sjel, men representerer grupper og modeller for hver form for eksistens. Yul-Gok`s lære støttet teorien om "Chi" som det kontrollerende element i universet, og "Li" som den støttende komponent. Erfaring, utdannelse, og praktiske intellektuelle aktiviteter stod i sentrum for læren. En annen lære basert på filosofien til Chu Hsi var brakt fram av Yi Hwang (Yi Toi-Gye), som mente at "Li" kontrollerte "Chi" . Yi Hwang understreket også viktigheten av å bygge opp den moralske karakter.

En ærlig mann, er en mann som kjenner realiteten av himmelen.
Denne lære var noe Yi-I personlig adopterte. Han tok ærlighet veldig alvorlig. Han uttrykte: "En ærlig mann, er en mann som kjenner realiteten av himmelen." Han skrev en gang at et hjem kunne ikke bli harmonisk hvis ikke hvert familie medlem var ærlig. Han mente at om man ble konfrontert med ulykke, måtte man gå dypt i seg selv for å finne å korrigere sine egne feil. I tillegg til sitt samfunns engasjement, bedyret Yul-Gok også verdien av praktiske evner. Meningen med studier, er å kunne videreføre kunnskapene og gjøre bruk av dem. Som et eksempel på dette, laget han selv redskaper og gjorde arbeidet som ikke var vanlig for en mann av hans stand. Denne holdningen til livet gikk sammen med hans engasjement for utviklingen av individet og samfunnet som et hele. Hans engasjement for ærlighet, lojalitet, og individets forbedring stod som et manifest i hans egne handlinger overfor sine medmennesker. Yi` s stemor likte å drikke vin, noe Yul- Gok aldri kunne like. Hver morgen, år etter år, brakte han henne flere glass vin, uten å konfrontere henne med sin uvilje mot dette. Til slutt bestemte hun seg selv for å slutte å drikke uten å ha hørt om Yul-Gok`s motvilje. I takknemlighet for alle årene uten fordømmelse, kledde hun seg i hvit sørgedrakt i tre år etter hans død. Yul-Gok var også dypt involvert i statlige og offentlige saker. I en alder av bare 24 år tok han statseksamen, og ble øyeblikkelig satt i flere minister stillinger, inkludert stillingen som forsvarsminister. Han gjorde mer for å tilrettelegge et demokratisk system og en kollektiv meningshøring, en noen annen mann i den koreanske historien. Han mente at den kollektive meningen måtte komme spontant, og fra hele folket. Han visste at et kongerikes styrke var avhengig av at den kollektive mening var samlet fra alle lag av folket. Yul-Gok mente at motstand fra folket kunne knyttes direkte til et dårlig styre, derfor var det viktig å lytte til dem. Han var overbevist om at når mennesker ble frarøvet sitt menneskeverd, ville moralen forfalle og straffesystemene ville også bli ineffektivt.

Tok initiativet til rekereformer
På grunn av sin tro på, og bekymring for kongerikets beståelse, tok han initiativet til en rekke reformer. I et av forsøkene på dette, søkte han å etablere lokale styringsstrukturer, basert på en lære i takt med filosofien Chu-Hsi. Et av målene var beboerne i Haeju, som var styrt av elite klassen (Yang Ban), men opplegget mislyktes på grunn av korrupsjon. Yul-Gok var også den første til å innføre Taedong (likhetsprinsipp) systemet for å løse den koreanske regjeringens finans krise. Med dette systemet ble skatten vurdert på eiendom (land), ikke husholdninger.

Dratt inn i politisk konflikt
I 1575 ble Yul-Gok ufrivillig dratt inn i en politisk stor- konflikt, som 10 år senere skulle bidra til at motstanden mot den japanske invasjonen mislyktes. To motpoler innenfor den koreanske regjeringen lå stadig i konflikt med hverandre. Konflikten oppstod i utgangspunktet i to personers private krangel, Sim Ui-Gyom og Kim Hyo-Won. Etter hvert tok alle side med en av partene. Det ble også etter hvert ikke bare en politisk sak, like mye et spørsmål om filosofisk overbevisning. Den ene fløyen fulgte Yi-Hwangs lære, den andre fulgte Yul-Gog. Konflikten bare fortsatte å øke, og gjorde regjerings oppgaver uløselig. I 1583, ett år før hans død, rådet Yul-Gok regjeringen å trene opp og utstyre en hær på 100.000 menn. Dette, sammen med andre forslag, ble underkjent, da regjeringen kun var engasjert i konflikten som eksisterte innad i regjeringen. Ingen sikkerhets politiske vedtak ble fattet, og Korea hadde ingen ting å stille opp mot da Japan invaderte og okkuperte landet senere.

En stor filosof
Selv om Yul-Gok aldri fikk leve til å se sine teorier og systemer tatt i bruk, på grunn av datidens eksisterende politiske situasjon, var han uten tvil en stor filosof. Lenge etter sin død i 1584 har han fortsatt en stor innflytelse på Korea og resten av verden som et resultat av en livslang dedikasjon til konfusianisme og statsstyre teori.