Hvordan skrive en god masteroppgave

I forrige uke var det flere kom hit ved å søke på “hvordan få A på masteroppgaven” o.l. Siden det er interesse for det, og siden jeg selv trenger å reflektere over hva jeg har gjort bra og dårlig, kommer det noen tips fremover. Første i rekken er: PLANLEGG!

Oppsummering for de som ikke gidder å lese alt (tilfeldig rekkefølge):

  1. Lag en oversiktlig mappestruktur.
  2. Bruk beskrivende filnavn for å finne fram lettere.
  3. Lag en liste over alle oppgaver du har å gjøre. Hold den oppdatert.
  4. Tidsbuffer: Folk bruker ofte lang tid på å svare.
  5. Sett av tid til å skrive godt.
  6. Ha alltid en Plan B.
  7. Skippertak er greit, men ta skippertaket tidlig. Ta gjerne flere skippertak.

Disse tipsene gjelder ikke bare bacheloroppgaver, masteroppgaver eller doktorgradsavhandlinger, men mange andre typer krevende oppgaver. Jeg har et tilsvarende system for planelggingen av Vikingkonferansen, som tilfeldigvis er samtidig som innlevering av masteroppgaven.

Litt moraliserende pekefinger først
Backup! Før jul leste jeg en melding i Universitas’ sms-spalte hvor en student tryglet om at de som fant/stjal minnepinnen hennes med hele masteroppgaven skulle levere den tilbake. Er det så vanskelig?! PCene på universitetet er stabile og har nok med lagringsplass. Bruk minnepinne og gjerne en hjemme-PC, og legg sikkerhetskopier på forskjellige steder.

Arbeidsplan
Lag en fil hvor du lister opp alt som må gjøres fra start til slutt. Hver gang du kommer på en ny oppgave, skriv den inn i filen. Jeg har en utskrift hvor jeg krysser ut oppgaver jeg blir ferdig med. Dermed får jeg en viss oversikt over hvilke arbeidsoppgaver som er igjen, pluss at det er motiverende å krysse ut ting jeg har jobbet mye med.

Ha orden på filsystemet ditt. Jeg har nå over 300 MB med viktige filer, men jeg vet nøyaktig hvor alle filene er. Lag en mappe for artikler, for tekst du har skrevet, for datamateriale, analyse o.s.v. Ha beskrivende filnavn, f.eks. “Hoff (2009) SWOT-artikkel interessant metode-del.pdf”. Da slipper du å åpne filen for å finne fram til artikkelen du leter etter. Denne nyttige formen for OCD kan jeg takke min gamle kollega Therese for, som sammen med meg brukte 2 mnd på å få orden på filsystemet på den gamle jobben min.

Legg inn en tidsbuffer når planen involverer andre. Folk svarer ikke alltid umiddelbart på e-poster, og de har kanskje ikke tid til å møte deg før i neste uke. Og vet du hva? Ingen andre enn deg (og kanskje din veileder) føler seg stresset av fristene dine. Hvordan påvirker det arbeidsplanen din? Hva kan du gjøre for å motvirke denne typen forsinkelser?

Ha en plan B for kritiske stadier av prosjektet ditt. Jeg har egentlig vært heldig med at Jernbaneverket har vært så positive. Flere av mine klassekamerater har mistet enorme mengder med respondenter nå rundt juletider. De må forbrenne tid og frustrasjon på å finne nye respondenter. Hvis man har en backup-plan i en slik situasjon, så blir livet litt lettere.

Det er viktig at du skriver forståelig, uten å skrive for mye. En masteroppgave på 200 sider er ikke imponerende hvis du like godt kunne skrevet den på 50 sider med et mer presist språk. Sett av tid til skriving, både underveis (!) og ekstra tid mot slutten.

Det er ikke noe galt med skippertak; Det er bare timingen som ofte er ille. Georg i klassen har satt standarden som flere av oss har begynt å følge. Vi tar skippertakene nå, lenge før vi trenger å ta dem. Dermed kan vi ta flere skippertak.

Har du andre tips rundt planlegging eller det å skrive en god masteroppgave, er jeg interessert i å høre i kommentarfeltet.

4 responses to “Hvordan skrive en god masteroppgave

  1. hei :) jeg skal begynne å skrive masteroppgaven min nå, vi har bare et semester på oss. jeg lurte på om du kunne lagt ut et eksempel på arbeidsplanen med alle arbeidsoppgavene du har skrevet opp? for å illustrere alt som må gjøres, det er fort gjort å glemme viktige ting..

    • Hei Mari,

      Selvfølgelig. Her er et par eksempler:
      Denne her var den første planen jeg lagde. Den skrev jeg ut og hadde innenfor permen på notatboken min, som jeg tok med overalt. I den utskrevne versjonen har jeg lagt til flere detaljerte oppgaver underveis, så den versjonen du ser her er bare starten. Men jeg håper du får noen gode ideer fra den.

      Så har du denne, med det litt pompøse navnet analysestrategi. Denne planen bærer preg av at jeg fikk to medstudenter til å analysere et utdrag av materialet mitt slik at jeg kunne beregne interrater-reliabilitet.

      Et par tips til slutt:
      Det kan være lurt å anslå hvor mye tid du trenger på hver oppgave, og så skrive det på de(n) planen(e) du lager. Revidér tidsbruken din fortløpende. En annen ting, når du skriver på ett semester, så er det ekstra store utfordringer rundt det å få tak i respondenter eller informanter, fordi det ligger utenfor din kontroll. Lykke til!

      Hilsen Sasan

  2. Mange gode tips, glad for at jeg snublet over denne siden!

Leave a comment