lørdag 25. april 2009

Bobilfestival

Vel.... Siden det var på veien hjem (fra Odda) måtte vi jo stikke innom. Lassevis (de venta 350) med bobiler er på Bobilfestival på Randaberg. Var litt kjekt å gå rundt å se på folk og biler, utelivet er i full gang for bobilcampere, og stemningen var god.
Men denne gangen passet det ikke for oss. Ikke sikker på om det er så kult heller å kjøre 12 kilometer hjemmefra. Selv om vi nok ikke hadde vært alene om kort vei, størstedelen av bilene hadde RJ-registrering...
Men sosialt er det!

fredag 24. april 2009

Dilling

Bilen er vaska og rydda, alt er sortert og vi tror det finnes et system, en slags oversikt, i mitt hode jaffal:)
Den ene sengen måtte ha ny madrass, så vi var rundt og kikka. Ingen lett sak! Ikea ble løsningen til slutt, men før det var vi innom noen steder, blant annet jysk. Falt nesten for memoryskummet her... Og måtte ta bilde.
Nye felger er også på plass i dag, og sommerdekkene lengter etter asfalt!
Neste helg er vi på veien igjen, det vil si, det er vi nå og... Bjørn skal holde konfirmanttale for borgerlig konfirmasjon i Odda, vi skal hente resten av kassene i leiligheten, og besøke Gunn. Så varebil og hotell altså, i stedet for bobil og egen seng og sånn;)

mandag 13. april 2009

Kaos...

Omtrent som forventa. Massevis av busspensjonister på tur, noen av de 92 bobilene som har vært på treff i Lubeck, (et nytt treff, rogalendinger fra bobilforeningen denne gangen) og ørten ferierende biler og unger og allslags. Båten er stapp full. Og det betyr at det ikke er plass til alle, rett og slett. For å være garantert en sitteplass, må du kjøpe businessbillett. Da er tregt trådløs nett inkludert. Eller så kan du kjøpe sitteplasser i buffetrestauranten, til 220 kr. Da er alt du orker av mat inkludert. Vil du ha noe å gjøre, kan du stå i kø i taxfreebutikken... For lovlydige kunder som oss er prisen på vin omtrent nøyaktig samme som polprisen når vi betaler tollen på 40 kr flasken.
Før likte jeg å reise med ferje, havet og frisk luft og sånn. Superspeeden går for fort til at det kan nytes, og det går ikke å gå på dekk.
Egentlig burde vi samarbeide med noen andre sånn at de kjøpte buffetrestaurantbillett, og vi kjøpte sitteplasser. Da kunne flere både hvilt og spist uten at colorline tjener 500 mer per person...
Men det går fort da, tre timer og 15 minutter over skagerrak.
Kan vær at neste gang blir det flott lugar, god middag, og litt mer fred og ro på fjordline fra tananger heller...

søndag 12. april 2009

Luksus

Sånne herlige dager hvor det ikke er NOE som må gjøres! Har jo allikevel fyllt dagen med mange ting. Lest litt, gått en kort strandtur, ryddet og ordna litt, funnet ut at Portugal er 28 timer og 3000 km vekke, og sykla. Ble 15 km på meg, til Klim, via Torup og tilbake. Grei runde, men dette landet er utrolig flatt, og på landet, slik vi er nå, er det ingenting å se... Men jeg så en hoggorm.
På bildet ser det ut som om vi er alene her, det er vi ikke. Klim strand camp har nesten 1000 pitcher, og få av gjestene kommer alene, så i høysesong er det en del tusen som er her... Hunder, unger, grilling og bading. Er plass til alle og da... Vi fikk litt fred og ro nesten for oss selv. I Bremen hadde vi nok litt følelse av at naturen langs sjøen skulle brukes til alt. piknic, bading, naturistsoling, dykking, fisking, fotball, sykling, jogging, padling, roing, drikking og hundelufting. Når vi kommer hit, er det liksom plass til alt dette uten at det virker trangt noe sted.
Nå er det snart litt bobler i glasset, og gassgrillen får en kort visitt av burgere og bakte poteter.
Hjem i morgen med superspeed, som er full av taxfreehippne nordmenn og unger som har spist for mye sukker i ei uke.
Så må jeg nok begynne å tenke på kalenderen min igjen. Og Bjørn skal rett til østlandet og jobbe. Huff!

Sen morgenmad i det grønne

Sovt lenge, stått opp langsomt, og akkurat nå er frokosten unnagjort.
Grillen burde vært skurt, oppvasken ligger og venter, men det viktigste først... Soling og te.
Ingenting som haster i dag...

lørdag 11. april 2009

Lys

En forsmak på mange fine kvelder til sommeren.
Klim strand camping, 50 meter fra det store vesterhavet, i Jammerbugten.
Ganske flott!
Ellers har vi hatt grei tur oppover, og nå er det bare avslapping som gjelder.
Har problemer med gassvarmen som vi ikke finner ut av, men håper det løser seg...
Klem til de hjemme!

fredag 10. april 2009

Bremen

Fra et eventyr, eselet, hunden, katten og hanen...
Vi gikk til byen idag, gjennom burgerpark, flott! Med dyrepark, kroer, alt, egentlig! Har spist bra italiensk nå ikveld, og sitter ute og ser på stjerner.
22 grader i skyggen i dag, og vi har bare slappet av, fått litt farge, herlig! Syklet litt og, uten at skulderen tar livet av meg... Bra!
Så fin dag!

Toleranse og sånn

Vi tenker ofte på kanskje nederlendere som spesielt åpne og inkluderende. Diskuterte dette med våre nederlandske venner, som jo var enige, men kunne fortelle at i deres by med 1200 innbyggere, ble det snakket om de tre som hadde afrikansk utseende, og de hadde ei dame i burka og... Mest fokus var det imidlertid på konkurransen mellom de to gatekjøkkenene, den ene plassen var der helt vanlige pommes frittes, den andre ga et sunnere alternativ, med mye mindre salt. Problemet var at dette gatekjøkkenet ble drevet av to homofile menn...
Våre venner er nyinnflytta og har stor glede av å studere forskjellen på storby- og småbyliv...
Den indonesiske jenta som vant gull for nederland på 400 m svømming i OL i fjor ble feiret stort og lenge, hun er også fra samme lille by...

torsdag 9. april 2009

Nå: Bremen

Men tidligere i dag var me her, dette er kunstmuseet i Groningen, som er en koselig by. Vi tok en runde tidlig i dag, før vi svippet østover igjen.
Var innom det største kjøpesenteret jeg har sett til nå, utenfor Oldenburg, hvor vi har fått med oss det vi trenger av vann og vin og sånn. Nydelig vær her, og jeg har nettopp sykla to runder rundt stadtwaldsee i sykkelshorts og tskjorte, deilig. Skulderen funker nesten... bra det og!
Nå skal jeg marinere lammesteiken vi snart skal grille!
Klem til ikke hjemme!

onsdag 8. april 2009

Sauwerd

Kjørte til Holland i dag, til Arwin og Geb i Sauwerd utenfor Groningen. Geb er veldig gravid, og stråler, kjekt! :)
Var en lengre tur enn vi tenkte oss da, to timer nord for Bremen i kø. Og en time til i rushtrafikk i Groningen. Så det vi tenkte vi skulle gjøre i dag i byen, må vente til i morgen. Men det går bra. Vi er parkert i hagen her i Sauwerd, nyter en sen kveld med et ekstra glass vin, vertskapet skal selvfølgelig på jobb i morgen, så det var greit med en tidlig tilbaketrekking.
Og rett oppi veien går toget til sentrum, så i morgen skal vi på bytur.
Veldig kjekt i kveld!
Arwin lagde pizza og fant fram litt vin:)

Vi stoppet for lunsj på en trailerkafe i dag. Det var ikke road kill cafe denne gangen, men kan vel kanskje heller best beskrives som cardiac arrest cafe... litt i overkant ja!

Nytt merke
på oss i morgen da... Nederland har vi ikke, selv om vi har vært her mange ganger, men ikke med denne bilen... Og juksing går ikke! Må innrømme at vi nå kjøper to merker hver gang vi kjøper, for det er et pes! Himla mange butikker som IKKE har merker med nasjonalitetsnavn (og gjerne flagg). Og nå har vi med mobilbilder av merkene våre slik at vi skal slippe å prøve å forklare hva det er på allslags språk... Det er nemlig også en utfordring.
Flere enn oss samler på merker. Naboen vår i Lübeck trengte en hjelpende hånd fra fruen når han skulle klistre opp siste merke. :))

tirsdag 7. april 2009

Dagens bilde

Ser ut som om fotografen ikke er helt i vater... Men tårnet fra 1464 er altså sånn...

1000 ting

Og bare noen få av det som skjer havner på bloggen.
I går kveld kom tre campingvogner med varebiler foran, ganske seint. I viste det seg at det var mange folk... Et lass med unger, og ei av mødrene som røykte på trappen i hotpants og høye cowboyboots. To av bilene var engelske, den siste irsk, men de var antakelig irske sigøynere alle.
Husker i Irland, vi kjørte inn på en motorvei, og sikkert 30 stykker bodde i veikanten, med telt, vogner, klesvask til tørk, og masse unger som vaste rundt. Hjemme hadde det ikke gått, eller, det er en utenkelig situasjon, at folk skulle slå seg til i en rundkjøring eller veiskulder med gress på.
Vi har aldri hatt dårlige erfaringer med sigøynere, der vi har truffet dem, har det vært ok folk som hilser og oppfører seg som alle andre, enten det nå har vært på Bogstad eller i Edinburgh. Utenfor campingplasser er erfaringene litt annerledes... Paris og barcelona og sånn...
Men her ble de hivd ut, da vi gikk for å ta bussen til byen var die polizei på plass, og sjefen i gjengen diskuterte høylydt. De hadde ikke fått betalt igår fordi de kom så seint, og det var feil å kaste dem ut, bare fordi andre ikke gjorde opp for seg, og han her hadde aldri vært her før, de kunne bare sjekke hans "record". Selvfølgelig ble det også nevnt i diskusjonens opphisselse at "tenk om noen skulle komme til Storbritannia og oppføre seg som dem der", noe som ble hurtig besvart med "We are Irish"... Caravanclubben har nok å snakke om ei stund nå...
Antakelig er de håndverkere eller asfaltleggere eller malere som hiver seg over tyske hus og jobber svart.
Jeg hadde mest sympati med ungene i dag... Ikke kjekt!
Så det var en ting til. Kommer et bilde seinere.

Plutselig sommer

22 grader, vært rundt i byen idag og, nå heftig solbading med stillongs trukket opp på lårene... Kom ikke på å ta med shorts!
I morgen reiser vi til Sauwerd for å besøke Arwin og Geb, like nord for Groningen.
Blir knall! Håper været holder!

mandag 6. april 2009

Pent

Vi er nok mer interessert i hvor vi har vært, (jmf merkehistorien...) enn hvor vi kommer fra!
Men dette ligger det mye arbeid bak, og enhver østfolding burde jo ha en nordlandsbåt og litt snødekte topper på bilen sin!

Wow...

Har vært i byen i dag, og det er en spennende by full av morsom arkitektur og flotte plasser. Tatt masse bilder, som kommer på bloggen etterhvert hvis vi finner et nettverk å hekte oss på. Dro med Bjørns acer til byen, men fant ikke en t-mobile en gang.
Men når det viktigste vi trengte var å finne ut av tyske bilskilt på wikipedia, er det kanskje ikke så farlig.
Bjørn kjøpte kjekt nytt kamera og, så i morgen er vi oppladet og klar for fotosafari:)
Campingplassen vi er på heter schoeneboecken (finner ikke tyske ø'er på nokiaen), og vi er aldeles ikke alene. Norsk caravan club har treff like bortforbi oss, og over 20 norske bobiler og et par campingvogner er her. Østfoldinger hele gjengen, og litt eksotisk for oss å hørra åssen dem prekar og prekar...
Alle har norske flagg, tildels ganske store, bak på bilene, og en av dem har et bisart maleri bak, som nok best kan beskrives som norsk nasjonalromatikks manierisme... Pussig...
Ellers; alt er grønt, plenen er full av tusenfryd, blomster og trær har spruttet, det har også allergien, men vannari. I Gøteborg hadde vi selskap av en hakkespett som sørget for tidlig morgen underholdning, her så vi en søt liten rødstrupe utenfor.
Nå varmer vi snart grillen for årets debut.
Livet er bra, klem til alle, spesielt jentene:)

søndag 5. april 2009

Lubeck

759 kilometer på oss idag, og det gikk veldig bra, grei tur. Litt trening for sommerens langtur dette, vi er jo avhengig av å komme oss langt på relativt kort tid, og somle på hjemvei. Ikke sikker på hvor langt det egentlig er til Nord-portugal? Men vi skal regne på det...
Rart idag, når vi kom over grensen til Tyskland, tok det ikke mer enn et par minutter før første svarte store tyske bil suste forbi i omtrent 200... På grensen stod det maks fart på motorveien på 130, tror idéen om fri fart er begravd. Heldigvis. Men noen lar seg ikke stoppe.
Vi holder oss på sånn omtrent 115 på gpsen, da er det greit å kjøre. Mer enn det fører til hyppig tanking og ekstrem konsentrasjon, som er greit i en time, men ikke i sju...
Vi kommer oss nå fram uansett.
På veien lagde vi et nytt dansk ord... (er sånne ting vi trenger konsentrasjon til). Vi aner ikke hva det betyr, er det noen som vet?
Ordet er snusketafse... Bjørn mente kanskje det hadde noe med beinflørting å gjøre... :)
Gikk tur idag til velassortert bensinstasjon. Omtrent like mye der som på en liten systembolag... Odd bin med bensinpumpe... Passet oss bra! ;)
Og en tastefeil snek seg inn tidligere idag, under innlegget FYN, skal seff står Storebælt, men det blir til "street" på nokias stavekontroll... (hvor også kondolere blir til kondom) så feil skjer.
Fortsatt fin søndag fra oss!

Fyn

Så var Storebælt også passert. Sikter mot Lubeck til kvelden. Solen skinner:)

Danmark, Øresundbroen

Gu hvor dejligt... Og vi hører på svantes viser og snakker tulledansk:)
Bompengebrikken vår virker her også, sånt er kjekt!

lørdag 4. april 2009

Gøteborg

Herlig by og bare nyyyyydelig vårvær. Vi har vandret rundt en del, lunsja, kikket, og kom hjem igjen til bilen og satt i solen. Var såpass temperatur at Bjørn har fått rød nese, det har sikkert jeg også, men den har jeg ikke sett ennå! :)

Nydelig vårvær langs kanalen

Litt å ta seg til en lørdag...

Vi har fått merke nummer ti i dag. 10 land og 15000 km siden juli i fjor.

Litt sløving i solen!

Vår neste campingbil??? Nei... denne hadde også tilhenger, sikkert til festtrengende pubertetstenåringer!

fredag 3. april 2009

Tåke

... er vel det som best kan beskrive denne dagen. Tjukk, klam, ekkel tåke. Kjørte fra Brokelandsheia i titiden, der var frost, men sol. Så kom tåken, og den har fulgt oss hele dagen, nesten. Men utrolig flott i solen!
Vi endte i Gøteborg i dag, fine veier og flott tur, og etter gårsdagens snø overalt, er det skjønt at det er bart her.
Litt trøblete å finne veien. Tomtom-gpsen hadde et nedlasta veipunkt som bomma med sånn omtrent tre kvartaler... Sånt lager litt frustrasjon! Tomtom er basert på prinsipper om deling av alt, og tanken er god. Men når noen legger inn feil fartsgrense eller veipunkt, lager det trøbbel. Utenfor Bergen, på E39 syns Tomtom at fartsgrensen bør være 100, og oppgir det som riktig. Jeg er enig med Tomtom... men det er feil. Feil veipunkt er litt verre, vi kjørte i smale trange boliggater, hvor det ikke var tegn til campingmuligheter i hele tatt. Så sånt bør nok tas med en klype salt.
Alle campingplasser her heter noe med Liseberg, selvfølgelig. Lisebergsbyen Kärralund er vår, ikke langt fra sentrum, fin plass med en del folk, og det liker jeg etter å ha vært alene i bilen og på alle steder de siste gangene...
Siden vi er velsignet med gratis nett, blir vi her to netter, Bjørn har litt jobb å gjøre, og vi har det jo ikke travelt.
Her er gårsdagens overnattingsplass i snøhaugen... Og butikken åpnet kl 0800... Men fiskebilen kom, og morgenens fangst er vår middag ikveld.

torsdag 2. april 2009

Allemannsretten

Som sagt, på vei mot Oslo for å plukke opp Bjørn, for så å frese nedover. Uten mål, men definitivt med mening. Kan være Malmø får besøk, Kjøben? Men ingenting er bestemt.
Leste noen tyske sider om stellplätze Norwegen und Süd-Schweden... Og kom alle steder over ordet allemannsrett. For (kjipe) tyskere må dette være ganske ok. De har med seg øl og vin og unterberger, hermetikk, pasta og fiskeutstyr så det skulle vel bare mangle at de skulle måtte betale på en campingplass?
Men allemannsretten gjelder.
Jeg lurer på hvor...
Like etter Risør i dag, svingte jeg ned, så et skilt mot Laget, hvor det skulle være camping, og kjørte med overbevisning... veien var knapt brøyta. Alle guttunger på 18 år og to dager var ute å prøvde den metallic-lilla råne-escorten sin, og veien var omtrent så bred som bobilen vår... det tok 20 minutter å komme til en campingplass hvos snøen lå helt opp til bommen som så definitivt (i tillegg til snøen) ikke ga rom for gjestfrihet...
Å finne en plass å overnatte i det fri er ikke lett. Rasteplasser har ofte forbud mot natteparkering. Og skal du inn på en eller annen vei, kan du regne med at den fører et sted, og at det ikke går å plassere deg i rimelig nærhet uten å havne på trappen til en hytte med en m5beamer og ingen snille mennesker i nærheten... Det går ikke å stoppe på møteplasser, og helt seriøst, folk er sjelden interessert i å ha en svær bobil (tysk eller norsk...) utenfor stuevinduet.
Jeg endte i Gjerstad kommune, en plass som heter noe som begynner på Brokeland... Cafe Cinderella er 50 meter herfra, den er åpen døgnet rundt. Lastebilparkeringen var stengt og alle trailerne står på tappen 50 meter andre veien. Hadde tenkt å slå meg sammen med dem, men fullt.
Så parkeringsplassen til Eurosparbutikken ble min redning. Er noen rånere som raser forbi her og. Men det går nå greit!
Håpe butikken ikke åpner før ti da... hmmm...
Allemannsrett ja... Gi meg heller en lysstolpe og et overvåkningskamera i nærheten!

onsdag 1. april 2009

Påskeferie!

Fjorårets påsketur ble ødelagt av nyoperert forlabb, men i år er vi altså klar.
Kjører etter jobb i morgen, skal hente Bjørn på østsiden av Oslofjorden, og så går turen sørover. Har fint lite ide om hvor vi skal, men vi skal hjem med superspeeden fra Hirtshals andre påskedag. Så da må vi over den store broen til deilige Danmark. Men utover det, er ingenting bestemt!
Og vi skal definitivt ta det med ro.