fredag 15. oktober 2010

digitale bilder, leksjon 1

breddeformat med motivet midt på
beskjært til kvadratisk
Jeg har tatt et bilde i breddeformat hvor motivet er midt på bildet, et bilde jeg har beskjært til kvadratisk og et bilde hvor motivet er plassert etter tredjedelsregelen. Da jeg skulle ta bildet etter tredjedelsregelen prøvde jeg å få landskapet til å følge de vannrette linjene i rutenettet og det stemmer ganske godt med skogen i bakgrunnen. Pernille, min datter på 17 år (som har gitt meg tillatelse til å  å bruke bildene i denne oppgaven) er plassert i kryssningspunktet. Jeg tar mye bilder, men dette var ny og spennende lærdom for meg. Ikke lett å treffe helt, men dette går nok bedre etterhvert med trening. Da jeg skulle beskjære bildet så det ble kvadratisk brukte jeg Picnik. Dette var et nytt program for meg, men her er det mange muligheter ser jeg, som jeg kommer til å bruke i fremtiden. Jeg prøvde å lage det kvadratiske bildet også etter tredjedelsregelen. Veldig bra at rutenettet kom opp, så har man jo muligheten til å redigere bildet ut i fra dette! for å få landskapet på det kvadratiske bildet til å passe inn i tredjedelsregelen måtte jeg "kutte beina" på modellen. Om det er lurt, kan vel diskuteres.Jeg synes bildene der jeg fulgte tredjedelsregelen ble de beste. Det var der hovedmotivet kom best fram.

Breddeformat hvor jeg har forsøkt å bruke tredjedelsregelen











Jeg har lagt ved to bilder til som jeg har tatt. Jeg prøvde meg på å gjøre om et bilde til sort/hvit ved å bruke Holga-Ish i Picnik. Dette er et bilde der jeg gjorde motivet klart og bakgrunnen uklar, ved å zoome. Det gir en veldig fin effekt synes jeg. Jeg beskjærte bildet og fulgte tredjedelsregelen ved hjelp av Picnik. Da jeg tok bildet av nypene, zoomet jeg også inn, slik at nypene ble klare og bakgrunnen uklar. Synes det var artig med det lille insektet som satt der. Jeg har beskjært bildet i Picnik slik at det følger tredjedelsregelen. Dette var veldig gøy!




Jeg har vært på Flickrcc og sett. Mange flotte bilder der. Jeg plukket ut ett jeg har lyst til å kommentere.
Dette bildet er tatt i Australia i 2006. Fotografen heter Reinhold Stansich. Jeg synes dette var et artig motiv som jeg la merke til med en gang jeg kom til siden hvor det lå, sammen med mange andre bilder. Den store såpeboblen er klar mens bakgrunnen er uklar. Det var veldig effektfullt på dette bildet. Den lille boblen i forgrunn er også litt uklar, og det synes jeg er virkningsfullt. Veldig fint at vi kan se den store boblen igjennom den lille. Dette bildet følger tredjedelsregelen, da boblene havner i krysningspunktet. Flott å se at den store boblen er så klar at omgivelsene rundt speiler seg i den! Dette er etter min smak et fengende og artig bilde.

_________________________________________
Litteraturliste.
Flickr, soap bubble (u.å) [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.flickr.com/photos/52352295@N00/133438545 (Lastet ned 15.10.2010)

tirsdag 5. oktober 2010

5.2 Øvingsoppgave 2

Digitale tekster - utfordringer angående plagiatering.


Siden jeg jobber med elever fra 1. til 4. klasse har jeg ingen erfaring med plagiatering av digitale tekster i skolesammenheng. Men jeg har noen tanker rundt temaet. Det kan nok for noen virke som en lettvint løsning og kopiere noe som allerede er ferdig skrevet. Det er mye vi kan gjøre som lærere for å få elevene til å levere egne produkter. I tillegg til å lage oppgaver som blir fulgt opp med respons både fra medelever og lærer underveis i prosessen, bør man også spille  på elevenes moral. Vi kan fortelle dem at å kopiere noe andre har skrevet er som å stjele noe fra noen, om det ikke er gitt tillatelse til at andre kan bruke det da. Men da selvfølgelig med forfatteren som eier. Det å late som noe er sitt uten at det er det, er juks. Og at det ikke er lov å jukse, det er erfaringsmessig noe barn er opptatt av fra tidlig alder. Jeg mener det er viktig å informere elevene om dette, slik at det i hvert fall ikke er uvitenhet som gjør at de kopierer. Elevene bør få høre historien om forskeren Sudbø (Sjøberg u.å.) og virkelig få se hva juks kan føre til og hvilke konsekvenser det kan få. Vi vil ikke ha et samfunn fullt av juksemakere, vil vi vel?
___________________________________________________________
Litteratur:
Sjøberg, S. (u.å) Forskning, fusk eller fakta? artikkel [Internett] Tilgjengelig fra: http://folk.uio.no/sveinsj/Forskning_Fusk_eller_Fakta-Sjoberg06.pdf (lastet ned 26.11.2010)

mandag 4. oktober 2010

5.1. Øvingsoppgave 1


Skolerelaterte lenker

Det finnes mange lenker på nettet som er skolerelatert, både elevarbeid og læringsressurser fra blant annet diverse lærebokforlag.
I 1.klasse benytter vi oss mye av Gyldendals nettoppgaver tilknyttet matematikkverket Multi.
http://web3.gyldendal.no/multi/1-4nettoppgaver/
Elevene i 1.klasse liker disse sidene og det gir variasjonen i den første matematikkopplæringen. Vi bruker ofte pc når vi har stasjonsundervisning. Da vi jobbet med telling hadde vi kortspill, Yatzy og pc-oppgaver på tre forskjellige stasjoner. Multi sine nettsider følger bokas temaer og har varierte og nivådelte oppgaver om telling. http://web3.gyldendal.no/multi/1-4nettoppgaver/multi1a/kapittel2/
Dette gir elevene mulighet til å jobbe med temaet på varierte måter. De jobber to og to sammen med oppgavene på nett og hjelper hverandre.

Safari har morsomme og lærerike sider innen bokstavopplæring.  http://web2.gyldendal.no/abc/ De har felles side for 1. og 2. klasse, så her varierer det med store og små bokstaver. Viktig at vi her er nøye med hvilke sider vi tilbyr til hvilke barn. I 1. klasse har de aller fleste nok med de store bokstavene, siden det er de vi jobber med der.

Elevarbeid som ligger ute på nettet kan virke som en motivator på elevene for å lage slike tekster selv. f.eks. http://www.skole.trondheim.kommune.no/eberg/7klasse0708/blokka/blokka.htm Denne type oppgaver passer for eldre barn enn 1.klassingene, men artig for dem å se at slike sider finnes og de kan brukes til høytlesning,  og vi kan fortelle at litt fram i tid skal de få lage slike tekster.

__________________________________________

Litteratur:

Eberg skole, Blokka, skriveprosjekt 2006 [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.skole.trondheim.kommune.no/eberg/7klasse0708/blokka/blokka.htm (lastet ned 26.11.2010)

Gyldendal undervisning (u.å.), Safari 1-2, ABC. [Internett] Tilgjengelig fra: http://web2.gyldendal.no/abc/ (Lastet ned 04.10.2010)


Multi (u.å.), Multi 1-4 nettoppgaver, 2.utg. [Internett] Tilgjengelig fra: http://web3.gyldendal.no/multi/1-4nettoppgaver/ (Lastet ned 04.10.2010)


Multi (u.å.) Multi 1A, telling [Internett] Tilgjengelig fra: http://web3.gyldendal.no/multi/1-4nettoppgaver/multi1a/kapittel2/ (Lastet ned 04.10.2010)