Archive for the ‘makroøkonomi’ Category

Publiseringsoppgave uke 48

november 29, 2009

Det pengepolitiske trilemma

I dagens verden der det er fri flyt av kapital på tvers av landegrensene står et land overfor følgende to problemstillinger: den kan (1) velge å føre en selvstendig rentepolitikk sammen med en flytende valutakurs, eller (2) føre en fast valutakurs og oppgi en selvstendig rentepolitikk. Siden økonomiske velutviklede land har valgt å la kapitalen flyte fritt over grensene, står altså valget mellom fast valutakurs og selvstendig rentepolitikk (Håland 2003, 18-19).

Larsen (2002, 21) nevner et konkret eksempel på at et land ikke klarer å bruke virkemidlene fast valutakurs, full kapitalmobilitet og et bestemt rentenivå samtidig. Noe må vike, og det er bare mulig å oppnå to av disse samtidig. Si at renten i Norge var på fem prosent, renten i Europa på seks prosent og Norges Bank garanterte kursen åtte kroner mot en euro. Det som da hadde skjedd er at finansielle investorer ville lånt 8000 kroner av norske banker og kjøpt 1000 euro, og satt euroene inn i europeiske banker. Seks prosent rente i euro ville gitt 480 kroner. Når vi da vet at rentekostnadene til bankene i Norge ville blitt 400 kroner, gir det en gevinst på 80 kroner for hver transaksjon. Resultatet hadde vært at mange aktører ville brukt den billige norske kreditten og de norske lånene til å veksle kronene til euro i høyt tempo, samtidig som bankene i Europa ville sendt kroner til Norges Bank for veksling tilbake til euro til den fastsatte kursen. Etter en tid har ikke Norges Bank flere euro i ”kjelleren” og de kan da følgelig ikke veksle inn kroner mot euro. Kursen kan ikke lenger garanteres og sentralbanken må la kursen flyte og overlate til markedet å bestemme forholdet mellom euro og krone.   

I motsatt fall, hvis renten i Norge var høyere enn i euro-landene (som er mer likt de faktiske forhold), ville finansielle investorer lånt store beløp i et av euro-landene og plassert dem i Norge for å oppnå gevinst på renteforskjellen. Fri kapitalmobilitet hadde ført til en sterk kapitalstrøm til Norge med det resultat at rentenivået i Norge ville blitt presset ned mot renten i euro-landene (Holden 2006).

Det såkalte pengepolitiske trilemmaet består altså i at man ikke får både i pose og sekk, noe må slippe. Kronekursen må flyte, renten settes lik den europeiske eller kapitalmobiliteten stanses.    

Valutakursregimer og finans- og pengepolitikk

Som Larsen (2002) og Holden (2006) belyste i eksemplene ovenfor må renten være lik den renten i den valuta som en ønsker å holde kronen stabil mot (anker valutaen). Det er dermed ingen selvstendig handlefrihet i rentefastsettingen ved frie kapitalbevegelser og fast valutakurs. Et problem med dette er at det er ingen mulighet til å fastsette renten ut fra hensynet til innenlandske konjunkturer.  Holden (2004) peker på dette problemet i EU, der mange land har felles myntenhet euro. Rentenivået blir ikke satt ut fra hensynet til økonomien i det enkelte land, men så lenge de landene som har felles myntenhet har samme konjunkturutvikling vil det samme rentenivået være egnet for alle. Men problemene oppstår hvis et flertall av landene er i en høykonjunktur, noe som tilsier en høy rente, samtidig som ett land er i en lavkonjunktur. Den høye renten vil da ytterligere forsterke lavkonjunkturen i dette landet og gi økt arbeidsledighet (Holden 2004). Vi er nå inne på det største problemet med et fastkursregime; myndighetene har ingen mulighet til fleksibilitet i utførelsen av pengepolitikken for å dempe konjunkturbevegelser.

Resultatet av det som er beskrevet over er at et land med fast valutakurs må føre en aktiv finanspolitikk for å hindre sterke konjunkturbevegelser. En ekspansiv finanspolitikk innebærer enten å øke det offentliges kjøp av varer og tjenester eller å redusere skattene for å øke etterspørselen. Økt etterspørsel gir økt produksjon og flere ansettelser. Med flere i arbeid vil den totale kjøpekraften styrkes, noe som igjen vil øke etterspørselen (Synnestvedt 2009).  Dette motvirker nedgangen i BNP og økningen i arbeidsledigheten. Hvis et land med fast valutakurs ikke bruker finanspolitikken som er virkemiddel for å dempe konjunkturbevegelsene, vil også økonomien svekkes på lang sikt. Økonomiens vekstevne svekkes fordi nedgangskonjunkturer fører til varig frafall av arbeidstakere i form av for eksempel uføretrygd, og fordi bedriftene stiller høyere krav til avkastning på investeringer når lønnsomheten svinger sterkt i takt med konjunkturbevegelsene (Econ 2007, 15).

En negativ side ved kun å bruke finanspolitikken for å regulere konjunkturene, er at offentlige investeringer ikke er lette å igangsette og stanse på kort varsel. Holden (2004) nevner i denne sammenheng at finanspolitikken først og fremst fastsettes en gang i året i forbindelse med statsbudsjettet, og da med virkning for det kommende året. Vi har imidlertid det siste året sett at stortinget kan gjør endringer gjennom året når sjokk i økonomien oppstår. Uansett kan pengepolitikken justeres og tilpasses endringer i økonomien raskere da sentralbanken i prinsippet kan endre styringsrenten når situasjonen tilsier det. I tilegg peker Holden (2004, 9-10) på det faktum at det kan være vanskelig for politikerne å bruke finanspolitikken til å stabilisere konjunktursituasjonen på grunn av utenom økonomiske hensyn. Politikerne vet at de får en lettere vei å gå hvis de velger økte offentlige utgifter og skattelettelser framfor en stram finanspolitikk og økte skatter. Spesielt før valg blir dette fenomenet synlig da det er lettere å bli gjenvalgt hvis man fører en populistisk finanspolitikk. Et annet problem med kun å bruke finanspolitikken som virkemiddel i konjunkturstyringen, er at mange land sliter med høy offentlig gjeld (i motsetting til Norge) slik at handlefriheten i finanspolitikken begrenser seg selv. Holden (2004) nevner Tyskland i 2003 som et eksempel. De hadde lav vekst og høy arbeidsledighet, men samtidig var budsjettunderskuddet nær den fastsatte maksimumsgrensen på tre prosent av BNP slik at det i liten grad var mulig å øke utgiftene eller redusere skattene. Men Holden (2004, 9) understreker samtidig at en ekspansiv finanspolitikk gir en hurtigere effekt på aktivitetsnivået i økonomien når endringene først har blitt iverksatt. Pengepolitiske grep som endring i rentenivået oppnår først full virkning på økonomien etter om lang to år.      

Holden (2006) sier at den største fordelen med flytende kurs er at sentralbanken kan justere renten etter den innenlandske økonomien. Regulering av rentenivået er et virkemiddel som kan brukes til å regulere aktivitetsnivået i samfunnet. I en situasjon med økende ledighet og stagnasjon i økonomien, kan man senke rentenivået og øke pengemengden for å stimulere til nye investeringer og økt aktivitet. Og omvendt, hvis det er fare for overoppheting av økonomien kan man heve rentenivået for å bremse inflasjonen (Synnestvedt 2009). Det vanligste er å ha et inflasjonsmål for pengepolitikken, slik at renten settes for å nå inflasjonsmålet. Men muligheten for en selvstendig pengepolitikk kan gjøre at landet fører en for ekspansiv politikk, dette kan få negative konsekvenser på lengre sikt. Innenlandske økonomiske forstyrrelser i form av for eksempel inflasjon kan unngås hvis man binder seg til fast kurs overfor en valuta med høy troverdighet i forhold til inflasjonsbekjempelse (Håland 2003, 20)

Håland (2003, 19) nevner at når valutakursen bestemmes av markedet, vil de alltid være i balanse i den forstand at kursene tilpasser seg tilbud og etterspørsel. Kursen vil styrke seg hvis det er høy aktivitet i økonomien, og tilsvarende svekke seg ved lav aktivitet. På denne måten vil kursutviklingen fungere som en stabilisator og være med på å dempe svingningene i økonomien.

I et land med flytende valutakurs vil derimot effekten av finanspolitikken reduseres. Vi vet at en ekspansiv finanspolitikk fører til høyere lønnsvekst. En følge at det er at renten heves for å dempe forbruket og investeringene, og den nasjonale valutaen vil da styrkes. Dette vil være negativt for konkurranseutsatt sektor. Eksportetterspørselen går ned og arbeidsledigheten øker (Econ 2007). Den ekspansive finanspolitikken gjør at BNP opprettholdes slik at importen ikke faller, når da eksporten reduseres vil et underskudd på handelsbalansen bli resultatet. Dersom landet har for stort underskudd på handelsbalansen, kan dette være et problem. Ved et fastkursregime vil også en ekspansiv finanspolitikk gitt høyere lønnsvekst, men renten ville vært uendret. Forskjellen blir da at man unngår en styrking av valutakursen med det resultat at konkurranseevnen ikke blir svekket i samme grad som med flytende kurs. Så effekten av en ekspansiv finanspolitikk blir betydelig svekket i et land med flytende valutakurs i forhold til et fastkursregime (Econ 2007)  

Hovedfordelen ved fast valutakurs er at tryggheten blir større ved internasjonal handel med det land som valutakursen er fast i forhold til. Når et lands valuta er ustabil blir det vanskeligere for aktørene i økonomien å planlegge framtiden, og kraftige svingninger i valutakursen over relativt korte tidsrom gir problemer for konkurranseutsatt sektor (Håland 2003, 17). Ved fast kurs har kjøper og selger imidlertid rimelig sikkerhet for hva importprisen og eksportprisen vil bli i egen valuta. På bakgrunn av dette kan fast valutakurs bidra til større internasjonal handel enn med flytende kurs, siden man slipper usikkerhet om relative priser (Holden 2006). Men i følge Holden (2006, 10) kan også svingninger i valutakursen noen ganger gi fordeler. Dersom oljeprisen faller kraftig og holder seg på et lavt nivå, vil Norge tjene på at kronen svekker seg i form av at andre deler av næringslivet vil styrke seg i konkurransen mot utenlandske aktører. Ved flytende valutakurs er det trolig det som vil skje.    

Et annet argument for fast valutakurs er lavere vekst i lønningene. Som nevnt er importprisen gitt ved fast kurs, i motsetning til flytende valutakurser der framtidige importpriser er ukjente da kursen varierer, og dette gjør at fagforeningene ikke behøver å ta hensyn til at importprisene eventuelt øker i framtiden når lønnskravene fremmes. En økt importpris vil redusere kjøpekraften til fagforeningsmedlemmene ved et gitt lønnsnivå. På bakgrunn av dette vil lønnskravene ved faste valutakurser være jevnt over noe lavere enn ved flytende kurser (abstrakt.no)

Fast valutakurs forsvares ved at sentralbanken foretar støttekjøp (kjøp av egen valuta og salg av utenlandsk valuta) og/eller at renten settes opp for å hindre kapitalflukt. Førstnevnte legger i følge Håland (2003, 20) bindinger på myndighetenes muligheter til å føre en ønskelig økonomisk politikk siden man må holde betalingsbalansen og sentralbankens beholdning av utenlandsk valuta i sjakk, for å kunne innfri forpliktelsene til å kjøpe og selge utenlandske valuta til den fastsatte kursen.

Nå er det slik at det ikke alltid går å holde en fast kurs selv om det er det landet streber etter. Holden (2004) skriver at de to siste tiårene har vist at det kan være vanskelig å holde valutakursen fast. I 1992 hadde Norge fast kurs mot ecu, forløperen til euro, og rentenivået hadde lenge ligget likt. Men høsten 1992 rettet internasjonale valutaspekulanter blikket mot Norge etter at flere europeiske land devaluerte sin valuta. Valutamarkedet trodde at Norge også måtte devaluere, og spekulantene solgte da kroner for store beløp, i håp om stor profitt ved å selge kroner ”dyrt” og så kjøpe tilbake ”billig” etter devalueringen (Holden 2004, 4). Når et fastkursregime blir utsatt for spekulative angrep brukes renten til å forsvare valutakursen. Det blir da mer lukrativt å investere i norske kroner, og Norges Bank håpet at det ville motvirke salget av kroner. Men det endte som spekulantene ønsket ved at Norge måtte la kronekursen flyte i desember 1992 (Holden 2004). Flytende valutakurser kan også bli utsatt for spekulasjoner ved at aktørene blir oppfordret til å kunne ta ut gevinster på grunnlag av forventinger i kursforholdene. Men fortjenestemulighetene er langt mindre da gapet mellom faktisk valutakurs og den kursen som markedet forventer bare blir moderat, og dette gjør sitt til at den spekulative atferden blir nedtonet (abstrakt.no)

 Vi har på de foregående sidene sett at fri internasjonal kapitalflyt fører til klare begrensninger for mulighetene til å føre en selvstendig penge- og finanspolitikk, og kan således legge føringer for den makroøkonomiske politikken som ikke alltid er ønskelig fra myndighetenes side. Tidligere var det vanlig med liten eller ingen internasjonal kapitalmobilitet, og da var det mulig å styre både valutakursen og innenlandsk rentenivå i motsetning til i dag (regjeringen.no).

I Norge har man bestemt seg for ikke å prøve å styre noe det er vanskelig å få kontroll over, nemlig kronkursen. Det er mye enklere å skaffe seg kontroll over, og styre, den innenlandske inflasjonen.

 

Referanseliste

Elektroniske kilder

Håland, Jone. 2003. Holder udekket renteparitet?En empirisk undersøkelse av udekket renteparitet med utgangspunkt i norske kroner. 

http://www.ssb.no/ssp/utg/200202/ssp.pdf  (hentet 25. Nov. 2009)

Holden, Steinar. 2006. Forelesningsnotat nr 9.Valuta og valutamarked http://folk.uio.no/sholden/E1310/fnotat9-valuta.doc (hentet 24. Nov. 2009)

Holden, Steinar. 2004. Forelesningsnotat nr 6. Stabiliseringspolitikk i en enkel Keynes-modell. Del 2 – Investeringer og pengepolitikk. http://folk.uio.no/sholden/E1310/ECON1310-stab-del2-feb04.pdf

Larsen, Erling Røed. Samfunnsspeilet. 2002. Hvem bestemmer egentlig rentenivået?

http://www.ssb.no/ssp/utg/200202/ssp.pdf. (hentet 25. Nov. 2009)

 

Econ-rapport nr. 2007-013. Konsekvenser av å innføre Euro i Norge.

http://www.econ.no/stream_file.asp?iEntityId=3011 (hentet 28. Nov. 2009)

 

Finansdepartementet. Kapitalmobilitet og handlingsrommet for makroøkonomisk politikk.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2000/nou-2000-21/6/4/1.html?id=360211. (hentet 27. Nov. 2009)

 

Løsningsforslag øvelse 13.2

http://www.abstrakt.no/mo/LosningOvinger/ovelse%2013.2.doc (hentet 27. Nov. 2009)

 

Bøker

Synnestvedt, Terje. 2009. Makroøkonomi i korte trekk. 1 utgave. Norge: Zigma Forlag.

 

 

 

 

Publiseringsoppgave uke 47

november 22, 2009

Den underliggende prisveksten

Den underliggende prisveksten, kjerneinflasjonen, sier noe om hva konsumprisene ville ha vært dersom det ikke var endringer i for eksempel avgifter og energi (ssb.no). KPI-JAE er en indikator statistisk sentralbyrå bruker for å måle denne utviklingen.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE fra oktober 2008 til oktober 2009 er på 2,1 prosent, og det er en nedgang på 0,3 prosentpoeng fra september (ssb.no). Norges Bank styrer etter et mål om en kjerneinflasjon på 2,5 prosent. Hvis trenden med at prisene synker fortsetter så bør det brukes en ekspansiv pengepolitikk. Lavere rente gjør at folk sparer mindre og låner mer, det blir mer penger i omløp og dermed mer penger i forhold til produkter, det vil si inflasjon (Synnestvedt 2009, 122).

Prisveksten på innenlandske produserte varer og tjenester

Dette er den gjennomsnittlige forandringen i prisene som de innenlandske produsentene får for varene og tjenestene de selger til det norske og utenlandske markedet, kalt produsentprisindeksen (ssb.no). De siste tolv måneder har indeksen gått ned med 4,1 prosent (ssb.no). En synkende indeks bidrar til deflasjon, noe som tilsier en ekspansiv pengepolitikk. Lavere rente gir økt privat konsum og høyere realinvesterninger. Dette øker aktivitetsnivået som igjen øker bedriftenes lønnsomhet. Sysselsettingen øker, vi får høyere lønnsvekst og dermed høyere inflasjon (Synnestvedt 2009). Fra september til oktober gikk imidlertid prisene opp 1,5 prosent (ssb.no). Dette var nok en av årsakene til at styringsrenten ble satt opp på siste rentemøte for å dempe det private konsumet.

Kapasitetsutnytting i norsk økonomi

En høy kapasitetsutnytting i norsk økonomi betyr høyt privat konsum og etterspørsel, som igjen gir produksjonsoppgang hos bedriftene med påfølgende sysselsetting og realinvesteringer, bedriftenes lønnsomhet stiger, vi får høyere lønnsvekst som igjen gir økt pivat konsum og private realinvesteringer. Til slutt er man ved full kapasitetsutnyttelse i økonomien, og det vil si at veksten bremses av tilgang på arbeidskraft.

Gjennomsnittlig kapasitetsutnytting for industrien ved nåværende produksjonsnivå for okotober i år er 76,4 prosent, dette er en nedgang på ca 8,5 prosent fra toppåret 2007 (ssb.no).  

Vi har i Norge i dag en synkende sysselsetting, lav lønns- og prisvekst og generelt lite press i økonomien. Dette åpner for en ekspansiv pengepolitikk for å øke aktivitetsnivået til forbrukerne og bedriftene. Lav rente vil dessuten svekke krona. En høyere kronekurs betyr økte eksportinntekter for bedriftene.  

Industriproduksjonen

Den forteller om utviklingen innen alle sektorer i norsk industri, om vi har hatt vekst eller nedgang i produksjonen. Norsk industriproduksjon gikk ned med 7,8 prosent fra august 2008 til august 2009, men økte med 1,4 prosent fra 2. til 3. kvartal 2009 (ssb.no). De videre utsiktene er usikre, spesielt verftsindustrien og oljeindustrien kan trekke ned den samlede industriproduksjonen. En lav industriproduksjon tilsier en ekspansiv pengepolitikk. Lav rente vil gjøre at kronen svekkes, konkurranseevnen til industrien styrkes og eksporten vil dermed øke. Lavere rente vil senke lånekostnadene for bedriftene, samt at det blir mer lukrativt for investorer å foreta realinvesteringer som gir oppdrag for industrien.

Arbeidsmarkedet/sysselsettingen

Statistisk sentralbyrå gjennomfører en kvartalsvis arbeidskraftundersøkelse, AKU. I denne undersøkelsen defineres man som arbeidsledig dersom man er uten inntektsgivende arbeid og man i løpet av de siste fire ukene har forsøkt å skaffe seg arbeid (Synnestvedt 2009, 25)

I Norge har vi en nedgang i sysselsettinga, fra mai til august var den på 22000 personer. De arbeidsløse utgjorde i august 3,2 prosent av arbeidsstyrken (ssb.no). Nedgang i sysselsettingen tilsier en ekspansiv pengepolitikk. Lav rente vil øke husholdningenes konsum og realinvesteringer. Lav rente styrker industriens konkurranseevne og gir økt eksport. Lav rente skaper incentiver for å starte flere lånefinansierte prosjekter. Alt dette gir økt sysselsetting.

Kronens verdi

Nominell valutakurs = det antall kroner vi betaler for en utenlandsk valutaenhet (Synnestvedt 2009, 31). Kronens verdi har styrket seg både mot euro og dollar de siste månedene. At den norske kronen appresierer gjør at industriens konkurranseevne svekkes og eksporten avtar. Samtidig blir det mer gunstig å importere, noe som svekker handelsbalansen ytterligere. En lav rente svekker vanligvis kronens verdi så en ekspansiv pengepolitikk vil da være å foretrekke.

Veksten i verdensøkonomien

Hvis man har en vekst i verdensøkonomien vil det si at samlet BNP for alle land går opp.I følge det internasjonale valutafondet (IMF) vil verdensøkonomien synke 1,1 prosent i år (nationen.no). Lav rente gir høyere innenlandsk aktivitetsnivå som øker BNP. Men vi vet også at høyere privat konsum øker importen, noe som gir lavere BNP i Norge, men høyere BNP i utlandet. En lav rente svekker krona og styrker eksporten og dermed BNP i Norge.

Husholdningenes varekonsum

Husholdningenes varekonsum blir tallfestet gjennom varekonsumindeksen (ssb.no). Den viser husholdningenes vareforbruk i alle konsumgruppene.

Husholdningenes varekonsum sank med 1,0 prosent fra august til september. Det var nedgang i de fleste konsumgruppene utenom bilkjøp. Det totale varekonsumet var imidlertid 1,8 prosent høyere i september 2009 enn i samme måned året før. På det siste rentemøtet økte Norges bank styringsrenta, og hovedargumentet var å dempe det private konsumet. Økt rente styrker incentivet til å spare framfor å forbruke. Når renten stiger får de med lån mindre og rutte med, mindre igjen på kontoen gir lavere kjøp av varer og tjenester (Synnestvedt 2009, 81)

Styringsrenten

Styringsrenten er den renten banker får når de plasserer penger i Norges Bank. Denne renten blir styrende for der renter husholdningene og bedrifter står overfor (Synnestvedt 2009, 139). Styringsrenten er, som vi har sett i alle punktene over, sentralbankens virkemiddel for å opprettholde en lav og stabil inflasjon samtidig som den skal bidra til å stabilisere utviklingen i produksjon og sysselsetting (Synnestvedt 2009).  

 

Referanseliste

Statistisk Sentralbyrå. 2008. Ordforklaringer: underliggende prisvekst.

http://www.ssb.no/emner/08/priser_tema/prisvekst.html. (hentet 16. nov. 2009)

Statistisk sentralbyrå. 2009. Fall i tolvmånedersveksten i KPI.

http://www.ssb.no/vis/emner/08/02/10/kpi/main.html (hentet 16.nov. 2009)

Statistisk sentralbyrå. 2009. Tema: priser

http://www.ssb.no/emner/08/priser_tema (hentet 16.nov. 2009)

Statistisk sentralbyrå. 2009. Prisauke på energivarer

http://www.ssb.no/emner/08/02/20/ppi/ (hentet 16. nov. 2009)

Statistisk sentralbyrå. 2009. Økonomiske indikatorer – figurer

http://www.ssb.no/okind/fig/fig.html (hentet 17. nov. 2009)

Statistisk sentralbyrå. 2009. Vekst i industriproduksjonen

http://www.ssb.no/vis/emner/08/04/pii/main.html (hentet 18. nov. 2009)

Statistisk sentralbyrå. 2009. Nedgang i sysselsettinga

http://www.ssb.no/akumnd/  (hentet 18. nov. 2009)

Nationen. 2009. Spår vekst i verdensøkonomien

http://www.nationen.no/naring/article4617835.ece (hentet 19.nov. 2009)

Statistisk sentralbyrå. 2009. Nedgang i varekonsumet i september

http://www.ssb.no/vki/ (hentet 19. Nov. 2009) 

Bøker

Synnestvedt, Terje. 2009. Makroøkonomi i korte trekk. 1 utgave. Norge: Zigma Forlag.

Publiseringsoppgave uke 46

november 15, 2009

Fra 1979 til 1985 var det en eksplosiv vekst i petroleumssektoren. En spent politisk situasjon i Gulf-området og OPECs hyppige nedreguleringer av produksjonen bidro til at oljeprisene steg kraftig. Når vi i tilegg vet at olje selges i amerikanske dollar og kursen på dollar steg med ca 75 prosent i perioden 1980-1985 ble inntektsstrømmen gigantisk i norsk målestokk på få år.  

Austvik (1989) skriver videre at det ble et dramatisk prisfall på olje i 1986. OPEC sin prispolitikk ble endret for å gjenvinne den markedsmakten de hadde hatt på 1970-tallet, prisen falt fra 28 ned til 10 dollar pr fat. Prisfallet ble ytterligere forsterket av at krigen mellom Irak og Iran tok slutt i samme periode. Lønnsomheten for høykostprodusenter som Norge ble borte på bare få måneder med det resultat at overskuddet i handelsbalansen på 41 milliarder kroner i 1985 ble snudd til et underskudd på 18 milliarder i 1986. Tilværelsen ble brått snudd på hodet da vi igjen måtte skaffe oss inntekter av ikke-oljerelatert virksomhet. Denne sektoren hadde blitt nedprioritert slik at det øvrige norske næringsliv sakket akterut overfor omverdenen. Prispress både fra investeringene i oljesektoren og offentlig etterspørsel førte til kostnadspress i øvrig eksport- og importkonkurrerende industri (Austvik 1989). I tilegg til prispresset peker Austvik (1989) på at en høy valutakurs skapte problemer for konkurranseutsatt industri.

Den velkjente jappetiden bidro til en kraftig lånefinansiert økning i privat konsum og private realinvesteringer. Den sterke konsumoppgangen førte til et markert fall i sparingen og betydelig oppgang i husholdningenes gjeld (regjeringen.no). I årene fra 1983-1986 økte husholdningenes forbruk med over 18 prosent og lønns- og prisveksten var nesten 10 prosent årlig. Selv om oljeinvesteringene allerede i 1985 begynte å gå noe ned sørget den stadig økende etterspørselen fra fastlands-Norge til at konjunkturoppgangen fortsatte til våren 1987 (ssb.no)  

Reallikninga: BNP + IM = C + G + I + EX  

Hvis vi tar for oss reallikninga opplevde vi som nevnt en kraftig reduksjon i eksportinntektene grunnet fallet i oljeprisen. Eksport av råolje og naturgass falt fra 85379 millioner kroner i 1985 til 53077 millioner kroner i 1986, dette er en nedgang på nesten 40%. Norges totale eksport inntekter i 1986 var 195448 millioner kroner (ssb.no).

Lav rente, høy inflasjon og et gunstig skattesystem gjorde at den jevne nordmann kjøpte mer og dyrere forbruksartikler som for eksempel klær, mat og elektriske artikler. Mye av dette produseres i utlandet og resultatet blir økt import (Synnestvedt 2009). I 1986 importerte Norge varer og tjenester for 215144 millioner kroner (ssb.no).  

Det høye private konsumet og en høy marginal konsumtilbøyelighet gjorde at husholdningene hadde en negativ sparing. Marginal konsumtilbøyelighet viser til den andelen av en inntektsøkning som går til konsum. Jo høyere den er jo mindre går til sparing (Synnestvedt 2009). I 1986 var samlet sparing i husholdninger minus 13004 millioner kroner. Denne lave sparingen i privat sektor førte til høyere samlet etterspørsel, noe som økte kostnadsnivået i forhold til utlandet som igjen bidro til å svekke konkurranseutsatt sektor og redusere eksportinntektene ytterligere (ssb.no).  

Den lave renten og det høye innenlandske aktivitetsnivået bidro til at de private realinvesteringene økte. Synnestvedt (2009) skriver at en lav rente gjør at det blir lite attraktivt å plassere pengene i banken og investeringslysten vil følgelig stige. Hvis du må låne penger for å foreta en realinvestering, som var meget vanlig i 1986, vil en lavere rente gi lavere krav til avkastning fra realinvesteringen, og flere investeringsobjekter vil da tilfredsstille avkastningskravet.

Venstre side i reallikningen skal være i balanse med høyre side. I 1986 hadde vi en vekst i BNP på 4% (normal reell BNP vekst er satt til 3%) og vi hadde en høy import. De offentlige utgiftene (G) ble holdt høye og en del konflikter mellom politiske grupperinger ble løst ved at ”alle fikk” (ssb.no). Som nevnt flere ganger så økte det private konsumet (C) og investeringene (I) mens eksporten falt (EX)

 

B) Overskuddet på statsbudsjettet var 495 milliarder kroner, eller cirka 19 prosent av BNP i 2008 (ssb.no). Driftsbalansen overfor utlandet viste i 2008 også et overskudd tilsvarende 19% av BNP.

Konjunkturomslaget i 2003 og oppgangen som fortsatte til finanskrisen høsten 2008, har omfattet de fleste sektorer i norsk økonomi. Det har vært full fart i industrien, så vel som i privat tjenesteyting og i bygg og anlegg (ssb.no). Dette er i skarp kontrast til 1986 og årene før, da det kun var vekst innen oljerelatert industri. Verdensøkonomien har også vært inne i en høykonjunktur, og det bidro til at tradisjonell norsk eksport tok seg opp.

Fra 2003 til 2007 økte reallønningene med nær 15 prosent (ssb.no), og det private forbruket i Norge fra 1999 til 2008 steg med 40 prosent (e24.no). Som i 1986 har veksten i privat konsum de senere år ført til økt etterspørsel etter importerte varer, og økte bedriftsinvesteringer har i tilegg økt importen. Men takket være en høy eksport av olje og gass har Norge hatt store overskudd på driftsbalansen de siste årene. Store inntekter fra petroleumssektoren gjør at Norge får store finansoverskudd.

Sparingen i privat sektor var relativt høy i årene fra 2003 fram til 2006. I 2005 utgjorde husholdningens sparing 89000 millioner kroner (ssb.no). Men allerede i 2006 snudde dette seg til en negativ sparing på 2437 millioner kroner. Ikke ulikt jappetiden fikk vi en kredittekspansjon og økt gjeld i de neste to årene. Konsumet økte også eksplosivt fra 2005 til finanskrisen slo inn samt at realinvesteringene i privat sektor steg markant fra 2004 (ssb.no).

 

Litteraturliste

Bøker

Synnestvedt, Terje. 2009. Makroøkonomi i korte trekk. 1 utgave. Norge: Zigma Forlag.

Artikler

Lund, Kathrine. 2009. Staff Memo: Grunnbalansen. Norges Bank, Department for Market Operations and Analysis.

Austvik, Ole Gunnar. 1989. Hvor hender det? Norsk økonomi og oljepengene. NUPI.

 

 

Elektroniske kilder

http://www.kaldor.no/energy/hhd1989.htm

http://e24.no/spesial/article3373434.ece

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200805/13/index.html

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/stmeld/2007-2008/stmeld-nr-2-2007-2008-/3/2/3.html?id=516060

http://statbank.ssb.no/statistikkbanken/

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nhd/dok/regpubl/stmeld/19971998/stmeld-nr-41-1998-/2.html?id=191763

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200805/13/index.html

http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/200705/15/index.html

 

 

 

.    

 

Tankekart samfunnsøkonomi

oktober 25, 2009

TankartSFØ