Marex 280 Holiday

Marex 280 Holiday

Go to content

Main menu:

Kontrakten med Marex ble undertegnet i slutten av august 2009 for levering av båt i slutten av april 2010. Marex ligger som bildene idylisk til rett ved havet ved Fevik.

Har laget en video som viser båt ved overtagelsen april 2010:

Hvorfor Marex 280 Holiday?

Utgangspunktet var at vi skulle få en båt som dekket behovet for ferier for oss fire, og til en rimeligst mulig penge uten at det gikk utover kvaliteten og plassen. Det er mye å velge i alt fra snekker til raske midtkabinbåter.
Først var fokus på midtkabinbåter, men vi fant fort ut at det som så bra ut på tegning og brosjyrer ikke var like bra i praksis. Byssa var ofte plassert inne og sengeplassen i midtkabinen var mest for de uten klaustrofobi. Vindskjerm var lav og ga for dårlig skjerming mot norsk (kald) vind. I tillegg vet man at det ofte regner her på berget og da ble sikten dårlig gjennom de små vinduene, spesielt sidevinduene, og i tillegg manglet ofte minst en vindusvisker.
Amerikanere (Bayliner, Maxum, Rinker++), franskmenn (Beneteau, Jeanneau) og selv den splitter nye tyske Bavaria 28 ble derfor vraket for gode velprøvde akterkabinbåter fra Norge.

Fordel med halvplaner:
2 helt adskilte kabiner, fint når du har barn eller besøk om bord.
Veldig retningsstabil
Mye plass inne og ut selv på en relativt liten båt
Lavere vedlikeholdskostnader

Ulemper med halvplaner
Noe mer støy fra propell og motor.
Dårligere fartspotensial enn planende båter
Noe vanskeligere å finmanøvre, spesielt ved bakking


Når valget ble halvplanende akterkabin båt, så skulle man tro at mye var gjort, men selv her er det mye å velge i blant. På grunn av finanskrisen så måtte vi velge fra en norsk produsent for å støtte disse som var en av de hardest rammede av krisen. Men selv med dette utgangspunkt var det mange produsenter å velge blant. Alternativer var velprøvde Scand Baltic 29 (nettopp stått opp fra de døde/konkurs), Agder 880 TC, Inter 9000 + 9300 og Marex 280 Holiday

De to førstnevnte ble vraket tidlig i prosessen, Scand pga pris og sjøegenskaper, mens Agder pga plass/løsning om bord. Inter 9000 ble vraket pga WC plassering og dårligere mulighet for dusj inne. Dessuten er akterkabine mindre, og det gir også vesentlig mindre plass på solsengen. Vi falt for Marex 280 Holiday til slutt pga planløsning og opplevd kvalitet.


Vi har nå brukt båten to sesonger og er veldig fornøyd. Alle tilpassningen vi fikk gjort på båten har fungert utmerket.
De mørke gardiner som ble valgt til båten har gjort at vi har fått gode nattesøvn selv om det nesten er lyst hele døgnet på sommeren. Koppholderne passer perfekt til bokser og 1/2 l flasker, og står støtt selv under fart.

Det aller beste har vært stolene som har gjort at vi har to meget komfortable stoler i fartsretningen. Veldig bra å ha en navigatør ved siden av seg når bølgene blir store og du kun greier å fokusere på å ta bølgene riktig. Stå og sitte funksjonen på stolene er utrolig bra. Bruker stort sett "stående" sittestilling i større fart og vanlig når farten er lav. Begge sittestillinger er meget komfortable.  

Ellers er det en veldig fin båt å være i når solen står på. To voksen har fin plass på solsengen over akterplattformen, dessuten gjør det relativt falte fordekket at du også fint kan ligge her.

Sjøegenskapene har også blitt satt på prøve flere ganger, og båten er den som har greid seg best. Vi som har vært om bord har nok likt oss minst når bølgene har blitt 2 - 3 meter høye. Du kan justere båtens hastighet etter bølgene og du har ingen fartsområder du må unngå, så det gjør jobben lett. Stor kartplotter er også gull, da du kan ha et oversiktskart og ett detaljkart oppe samtidig.

Når det gjelder forbruk som erfarte vi i sommeren 2011 at vi tur retur Skjærhalden - Marstrand ((ikke langt fra Gøteborg) brukte kun 120 liter diesel. Da lå vi mye i rundt 6 knop og koste oss på turen, men noen korte etapper ble kjørt i marsjfart som ligger rundt 16-18 knop. I tillegg hadde vi noen avstikker blant annet Koster som er inkludert i forbruket, så det ble en billig ferie med hensyn til drivstoff:)


 
 
Back to content | Back to main menu