Logg: Atlanterhavskrysning - 29. april til 22. mai 2006: St. Maarten - Azorene

Jeg fikk daglige rapporter fra Sedna via SSB kortbølgeradio under hele overfarten.
Rapportene er lagt ut her fortløpende.

25.05.06 Lasse Sørensen

Logg dag 1 – 29.04.06:

Posisjon 21:40 UTC: N 18° 12’ W 062° 46’

Utseilt distanse siden starten 15:00: 27,3 nm gjennom vannet

Vi venter på bruåpningen

Lørdag morgen var det dusjing, topping av vanntankene og utsjekking som stod på programmet. Hos den franske bakeren la vi igjen våre siste US$. Kjøleboksen er nå toppet med kaker, pizza og pai – nam! Det blir lenge til neste gang.

Sonja og Øystein i Apricus, Shannon og Ørnulf i Babette og Maggen i Snorre IV, troppet opp på brygga ved Sedna kvart over to (kl. 10:15 lokal tid). Mannskapsbilder ble knipset og lykkeønskninger om en god seilas og fin vind utvekslet. Marinapersonalet dukket opp, og fortøyningene ble tatt kl. 14:30 (10:30 lokal tid). På brygga stod avskjedskomiteen og vinket og tutet. ”Vi sees på Azorene”, ropte vi til hverandre i det Sedna gled vekk fra brygga. Ingen vei tilbake nå… Ved bruen ut av lagunen ble vi liggende å drive i en snau halvtime frem til åpningen kl. 15 (kl.11 lokal tid). Maggen hadde i mellomtiden kommet seg i jolla og fulgte oss ut sammen med Snorre. Flere bilder, lykkeønskninger og tuting fulgte. Vel ute av Simpson Bay Lagoon er vi på vei til Azorene på ordentlig. 1 nm utenfor ser jeg en stor havskilpadde padle forbi i vannoverflaten. En fin avskjed til Karibia.

Det er lite vind, den varierer mellom 3 og 6 m/s, men retningen er fin – øst-sydøst. Vi setter kursen så mye øst vi klarer med genakker, 030°.

Logg dag 2 – 30.04.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 18° 37’ W 061° 35’

Utseilt distanse siste 21 timer (siden starten kl. 15 i går): 104,5 nm gjennom vannet (95,0 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 2 010,7 nm

(Vi har ikke avgjort om vi går til Flores eller til Horta på Faial. Flores ligger lengst vest, men der er vi mer avhengig av rolig vær).

Squall

Vi hadde et kraftig tordenvær rundt oss fra i går ettermiddag til utpå natten. Vi hørte torden i flere timer uten at vi så noen lyn. Når lynene først kom utpå kvelden, lyste de opp hele himmelen. Det så ut til at tordenværet befant seg høyt over oss og at lynene var mellom skyene. Vi så ingen lyn slå ned i sjøen rundt oss. Heldigvis. Det er ikke veldig moro med tordenvær i en liten seilbåt ute på det store havet…

I formiddag fikk vi den ene squallen etter den andre. Vinden var oppe i 14-15 m/s på det meste. I etterkant av hver squall sprutregnet det og vi ble søkkvåte. Sikten ble sterkt redusert. Et stort skip som passerte oss på vei sydover ble helt borte i regnværet. En sjekk av gribfilen (en automatisk generert vær-fil som viser vindretning og –styrke) vi hentet ned i går kveld, viser et lavtrykk rett øst for oss. Vi har faktisk seilt på kanten av lavtrykket i hele natt! Ikke rart at vi hadde god vind, men også mye dårlig vær.

Mellom to squalls så jeg fontenen fra en hval to ganger. Vi er ikke alene her ute.

Logg dag 3 – 01.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 19° 34’ W 060° 22’

Utseilt distanse siste 24 timer: 107,0 nm gjennom vannet (89,5 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 921,5 nm

Babette startet dagen etter oss

Ettermiddagen i går bød på flott seiling. Vi seilte en mer nordlig kurs og kom oss bort fra lavtrykket. Sola tittet frem, bølgene ble redusert til under meteren og vinden blåste med rundt 5 m/s bakfra. Vi satte spribommen på genoaen til babord, dro storseilet ut til styrbord og seilte plattlens i flere timer med bra fart.

Svein-Hugo benyttet det rolige været til å sy fast en malje som var løsnet i toppen av hardvind seilet. Han la merke til den løsnede maljen når han gjorde klart hardvindseilet fremme på kutterstaget før vi dro fra Sint Maarten, og i dag var det altså frem med nål & tråd.

Vi så to seilbåter i horisonten foran oss i går ettermiddag. Et lasteskip med containere passerte på vei sydover. (Vi håper han fortsatt har alle containerne om bord!).

Kl. 20 UTC er det Herbs time her på Sedna. For en del år tilbake var Herb på seiltur i området her med familien sin. De kom ut for dårlig vær, og Herb bestemte seg for å hjelpe seilere med værmeldinger. I Canada har han sin amatørradiostasjon ”Southbound II”. Seilerne melder seg hos han mellom 19:30 og 20:00, og han kaller de opp i tur og orden den neste halvannen timen. Hver båt får en spesialtilpasset værmelding for sin posisjon og destinasjon. Herb guider seilerne utenom dårlig vær, og vi har snakket med flere seilere som har unngått storm takket være Herbs råd. Da vi snakket med Herb i går kveld, anbefalte han oss å gå mot waypoint (posisjon) 20° N 059° W, og deretter 21° N og 057° W. De siste 16 timene har vi derfor forsøkt å holde 072° mot det første waypointet.

I går kveld var det slutt på finværet. Den ene squallen har avløst den andre, og nå kl. 12 øser det ned. En squall arter seg omtrent slik: Det begynner å dryppe litt og vinden øker noe. Vinden øker mer og endrer retning. Det regner på ordentlig. Den som er på vakt rever storseilet og justerer vindroret. (Vindroret styrer båten på en kurs i forhold til vinden. Når vinden endrer retning, må vi justere vindroret for å holde samme kurs). Med ny vindretning må vi også justere seilføringen. Når alt dette er gjort – i øsende regnvær – løyer vinden og det er bare å ta ut revet av storseilet igjen. Vindretningen endrer seg igjen, og vindror og seilføring justeres på nytt. Øsregnet varer en stund til, vinden løyer enda mer og seilene står og blafrer mens vi snegler oss fremover i 2-3 knop. Deretter får vi gjerne en stund med oppholdsvær før det hele starter på nytt igjen. Festlig. Jeg er sikker på at alle hjemme er kjempemisunnelige på oss!

Logg dag 4 – 02.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 19° 54’ W 058° 42’

Utseilt distanse siste 24 timer: 107,9 nm gjennom vannet (95,9 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 841,1 nm

Svein-Hugo på vakt

Squallene ga seg utpå ettermiddagen. Heldigvis. Med bare to å dele vaktene på, blir det slitsomt med mange squalls og kontinuerlige justeringer av seil og vindror. Vi savnet vårt fantastiske atlanterhavsmannskap, Stig og Jonas, litt ekstra når det stod på som verst. Vi skulle gjerne vært 3 eller 4 denne gangen, også. Da hadde vi hatt flere å dele vaktene med og det blir mer sosialt. Nå går vi alene på vakt mens den andre sover, og er egentlig bare sammen noen timer midt på dagen og når det er tid for radionettene. Men det er faktisk noen fordeler å være bare to. Det er bedre plass i båten, og vi har derfor kunnet lagre maten lettere tilgjengelig. Senga til Jonas (forpiggen) er nå blitt tørrmatlager. I sammenleggbare kurver er det Real Turmat, nudler, suppeposer, poser med ulike typer pasta, potetmosposer, rett-i-koppen kakao og supper, kjeks, snacks & godterier. All hermetikken er i et stuerom midt i båten der det er lett tilgjengelig. Vann og brus er også plassert lett tilgjengelig. Vi har fått plass til mer vann, og har allerede bevilget oss den første ferskvannsdusjen. En luksus som ikke er mulig med 4 om bord.

Vi lærte mye under forrige overfart om hva som er lurt å ha med på lengre havstrekk. Denne gangen har vi kjøpt inn mye mat som det er særdeles enkelt å tilberede. Fra Blå fikk vi den beste gaven noen kunne gi oss – 30 poser med Real Turmat. Hell varmt vann på, lukk igjen posen, la stå i minimum 5 minutter og spis når du er klar – den holder seg varm lenge. Enkelt & godt – tusen takk Blå!

Vi har opprettet et norsk kortbølge radionett for turen til Azorene, og i går hadde vi kontakt med Jørgen i Vanvara og Blå på Tortola, BVI. Vanvara ligger på Bermuda sammen med Don’t Worry, Noravind, Hurra! og Banana Lady. Don’t Worry skulle sette kursen for Azorene mandag kveld, mens Vanvara skulle gå i dag tidlig. Babette skulle gå fra Sint Maarten søndag, så de ligger antakelig et snaut døgn bak oss. Fint å vite at det er flere her ute!

Svein-Hugo så et cruiseskip i går ettermiddag. I natt så vi lysene fra en båt foran oss. Den kom stadig nærmere, før den forsvant over horisonten igjen. Merkelig.

Herb har rådet oss til å gå mot 20° N og 58° W. Vi bør holde oss syd for 20° N for å unngå et område med mye squalls, sier han. I natt har vi derfor seilt rett østover og har ikke sett snurten av en squall. Deilig!

Legger ved tidspunkt og frekvenser til det norske radionettet om noen hjemme er interessert:

Klokkeslett: 14:00 UTC

Frekvens I: 8,294 MHz

Frekvens II: 12,356 MHz

Frekvens III: 16,534 MHz

Frekvens IV: 22,159 MHz

Alle frekvenser er USB. Vi vil kalle norske båter på frekvens I kl. 14:00 UTC.

Dersom vi ikke får noe svar her, vil vi prøve frekvens II 14:10 UTC, frekvens III 14:20 UTC og evt. frekvens IV 14:30. Ved dårlige forhold eller dersom det er andre på frekvensen, blir de som er på nettet enige om å bytte til en av de andre frekvensene.

Frekvensen til Herb Hilgenberg er 12,359 MHz. Han sender fra kl. 20 UTC daglig. Båter som ønsker værmelding sjekker inn mellom 19:30 og 20.

Logg dag 5 – 03.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 20° 48’ W 057° 02’

Utseilt distanse siste 24 timer: 124,6 nm gjennom vannet (108,8 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 736,3 nm

Flygefisk

Det siste døgnet har vi hatt små bølger og litt lite vind, men er fornøyde med en gjennomsnittsfart på 5,19 knop. Vi har hatt sol og blå himmel med noen få hvite skydotter på dagen. Natten ble opplyst av nymåne og stjerner. Nattevaktene blir litt lettere når det ikke helt bekmørkt. Det er fredelig og rolig om bord, vi spiser bra og sover godt mellom vaktene.

Det norske radionettet, Herbs time og innkomne mailer er dagens høydepunkter. Det er godt å høre andre stemmer innimellom!

På det norske radionettet i går snakket vi med Noravind og Don’t Worry. Bjarne i Fatuhiva snakket med Don’t Worry, men vi hørte dessverre ikke Bjarne. Don’t Worry seilte fra Bermuda i går morges. Banana Lady gikk ved 13-tiden, og Noravind, Vanvara og Hurra! skulle gå ved 18-tiden i går.

Etter å ha fulgt Herbs vellykkede råd fra mandag, var vi spente på hva han hadde til oss i går kveld. Herb sier at squallområdet har flyttet seg nordover, og vi kan nå gå nord-østover mot waypoint 22° N 56° W. Det gir oss en kurs på rundt 045° rett mot Azorene. Om vi må velge, gjelder fortsatt heller øst enn nord, og tirsdag kveld seiler vi på kurs 075° med rundt 4,5 knop. Denne kursen gir litt mer fart i båten. Onsdag formiddag klarer vi å holde rundt 045°.

Svein-Hugo så to store lastebåter passere i går ettermiddag, den ene på en nordlig kurs et par nm fra oss, den andre på en sydlig kurs ikke mer enn 1 nm unna. Vi lurte en stund på om vi er midt i en trafikksone, men etter en lang natt uten å se et eneste lys fra en annen båt, er vi nok ikke det. Like greit, disse store skipene kommer fort! Ellers har vi sett mye flygefisk og en liten fugl. Den siste har kanskje forvillet seg litt, for det er noen hundre nm til land herfra.

Logg dag 6 – 04.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 22° 10’ W 055° 39’

Utseilt distanse siste 24 timer: 122,7 nm gjennom vannet (112,5 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 623,8 nm

Finværet fortsatte utover ettermiddagen i går og vi holdt rundt 050° med 5-6 knops fart. Vinden løyet på ettermiddagen og vi gikk 2 ½ time for motor for å få ladet batteriene. Kl. 20 fortalte Herb at vinden er nord for oss, og med bare 1-2 knops fart under blafrende seil startet vi motoren igjen. Ved firetiden på morgenen var vinden tilbake, og Svein-Hugo stoppet motoren rett før han vekket meg. Det skyet snart over, og allerede ved femtiden var vinden såpass sterk at jeg måtte sette et rev i storseilet. På formiddagen kom regnværet og mer vind, og nå ved 12-tiden seiler vi av gårde i 7-7,5 knop med tre rev i storseilet og et rev i forseilet. Hu-hei hvor det går! Litt mer rock’n roll, men så går det jo unna, da! I følge gribfilene ser det ut til at vi får roligere vær mot kvelden, så vi får utnytte vinden så lenge vi har den.

I rolig vær & båt disker Svein-Hugo opp med de lekreste retter! Til lunch i går serverte han tortilla med avokado og bacon, og til middag wok med ferske grønnsaker og biffstrimler. I dag er vi nok tilbake til mer lettvinte varianter… (Turmat?).

Det var svært gode radioforhold i går, og vi snakket med Fatuhiva på Antigua, Blå ved Tortola, British Virgin Islands, og Hurra!, Don’t Worry, Vanvara og Noravind som alle er på vei fra Bermuda mot Azorene. De har litt kortere distanse enn oss, og det blir spennende å se hvem som ankommer Flores først!

Mørke skyer gjorde det vanskelig å se horisonten foran og til styrbord for båten i morgentimene i dag. Jeg holder meg fast i sprayhooden og stirrer inn i mørket. Et lys! Nei… Jo, der var det igjen. Nei…? Er det bare en stjerne som titter gjennom skydekket? Nei, det er litt for lavt. Fantasien settes i sving. Er det en seilbåt uten ordentlig lys? Vi kjenner til flere seilere som seiler uten lys om natten for å spare strøm (helt vanvittig og veldig skummelt, etter min mening). Eller en fiskebåt (vi har sett mange og hørt om enda flere med dårlig belysning)? Nei, ikke så langt ute til havs. Åh, tenk om det er en stor tankbåt og den er inne i tåka og det er derfor jeg ikke ser lysene! Jeg løper ned og skrur på radaren, før jeg fyker opp til posisjonen ved sprayhooden igjen. Mhmm, ingen lys å se. Nå er radaren klar, jeg får ikke inn noe ecko. Svein-Hugo rives ut av senga. Du må komme og se, sier jeg. Nei, han ser ingen lys. Ikke jeg heller. Hrr-hmm, du får gå og legge deg igjen, da, sier jeg, litt slukøret.

Ingen virkelige båter i sikte det siste 1 ½ døgnet.

Logg dag 7 – 05.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 23° 43’ W 053° 47’

Utseilt distanse siste 24 timer: 143,0 nm gjennom vannet (138,6 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 485,4 nm

Jobber (Bildet er tatt av Shannon i Babette).

God bør hele torsdag ettermiddag, vi har til og med hatt litt medstrøm! Tidligere på seilasen har vi hatt 0,5 til 1 knop motstrøm. Motstrømmen kom tilbake på kvelden, men vinden vedvarte. I dag kl. 12 blåser det fortsatt bra, 10-12 m/s, og vi har ny døgnrekord med 143 nm gjennom vannet og 138,6 nm over bakken. I følge Herb skyldes vinden en høytrykksfront øst for oss. Høytrykket er på vei nordover, men vi vil antakelig klare å holde oss i fronten til lørdag. I løpet av helgen må vi regne med å komme inn i høytrykket med vind rundt 4-5 m/s.

På det norske radionettet i går fikk vi nyheter om Babette. De seiler i nærheten av nederlandske Jobber og har kontakt via VHF. Jobber meddelte at alt står bra til i Babette, at de gikk fra Sint Maarten søndag morgen og at Shannon og Ørnulf lytter til det norske radionettet daglig. Babettes posisjon kl. 14 i går var 22° 32’ N 056° 51’ W. De følger storsirkelruten mot Azorene. Vi hadde også kontakt med Øystein i Apricus for første gang i går. De er nå seilt fra Sint Maarten retning Bermuda. Ellers snakket vi med flere av de andre norske båtene, og det står bra til hos alle sammen, om enn noe kaldt for de lengst nord med tilnærmet norske sommertemperaturer. Huff og huff!

Fortsatt ingen båter i sikte, men vi fant en hel drøss med flygefisk på dekk i morges.

Logg dag 8 – 06.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 24° 49’ W 052° 21’

Utseilt distanse siste 24 timer: 117,4 nm gjennom vannet (103,2 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 382,5 nm

Vi fikk en fin seilas fredag ettermiddag. Vinden stilnet fra 10-12 m/s til 6-8 m/s utover ettermiddagen, sjøen roet seg og vi seilte med 5,8 knop. Ved 21-tiden fikk vi en vindendring til 3-4 m/s fra vest-sydvest, og farten sank til under 4 knop. Herb sier vi vil passere fronten i natt, og at vi vil få en vindendring i løpet av natten. Vi kan regne med 5-6 m/s fra nordvest. Det betyr skarp slør, så det høres bra ut!

Kl. 03 fikk vi en ny vindendring, fra nordøst denne gangen. Rett i mot. Vi startet motoren og kl. 12 går den fortsatt. Den nordvestlige vinden har vi ikke sett noe til, men vi håper at den kommer i løpet av ettermiddagen. Videre fremover sier Herb at fronten vil ligge rundt 26° N på søndag, og vi bør da befinne oss nord 26° N for å få nordvestlig vind. Syd for 26° N blir det nordøstlig vind, dvs. rett i mot.

I går ble det Real Turmat til lunch for første gang på seilasen – lapskaus på kapteinen og pasta med grønnsaker til meg. Nam!

Det var bra forhold på radioen i går ettermiddag, og vi snakket med Don’t Worry, Vanvara, Noravind, Blå og Apricus. Babette får ikke inn Herb på sin kortbølgemottaker. Via nederlandske Jobber ba de oss om å sende en oppsummering av Herbs råd til oss på 16,534 MHz. Babette har ikke kortbølgesender, og vi kalte derfor opp Jobber og fikk bekreftet at Babette mottok vår sending kvelden før.

En forvillet fugl (brun måke?) prøvde forgjeves å lande på Sedna ved 15-tiden i går. Den gjorde flere innflygninger, men måtte gi opp. Det er antakelig for mye turbulens til at den klarer å lande på dekk mellom seil, bom, mast, stag og tauverk. Vi får håpe den finner seg en større båt å haike med tilbake til land.

Vi har fortsatt ikke sett noen andre båter, og det er nå 3 ½ døgn siden forrige båt passerte oss.

Svein-Hugo satt og duppet litt på vakt i natt (vi har en kjøkkentimer som ringer hvert femtende minutt), da han bråvåknet. En flygefisk bommet på sjøen og traff låret til Svein-Hugo. Skal si han skvatt!

Vi har nå kommet til 24°N og merker at det begynner å bli betydelig kjøligere. Overskyet vær og regn de siste dagene har heller ikke bidratt til gode sommertemperaturer. I går kveld måtte jeg frem med dyna igjen, og på nattevakt ble det ullundertøy for første gang siden Europa. Brrr!

Logg dag 9 – 07.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 26° 35’ W 051° 59’

Utseilt distanse siste 24 timer: 121,9 nm gjennom vannet (107,3 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 296,6 nm

Ørnulf i Babette hører på The Herb & Sedna Show. (Bildet er tatt av Shannon i Babette).

Las Palmas-mannskap og Svein-Hugos niese fyller 8 år i dag. GRATULERER MED DAGEN, NORA! VI HÅPER DU HAR EN FIN BURSDAG!

Vi har nå kommet inn i de såkalte Horse Lattitudes fra rundt 25° N til 40° N, dvs. til nord for Azorene. Det var her de slaktet og spiste hestene i vindstilla i gode gamle dager. På Sedna har vi ikke med hester. I stedet har vi 400 l diesel. Det skal være nok til å gå rundt en tredjedel av distansen til Azorene for motor. Det er blitt en del timer med motor de siste dagene, men vi håper på mer gunstig vind om ikke så lenge.

Det silregnet hele ettermiddagen i går, og vi gikk for motor mot vinden. Kjipt. Kl. 20 stoppet vi motoren og seilte på kryss nordover i 4-5 m/s med rundt 5 knops fart. Vinden er fortsatt fra nordøst.

Herb anbefaler oss å gå nordover. Da vil vi få nordvestlig vind om et par dager. På 22° N 055° W er det et lavtrykk med tordenvær. Det kommer etter oss, men Herb mener vi vil unngå det.

Natten forløp uten spesielle hendelser, og vi fortsetter på kryss nordover.

På radioen hadde vi igjen kontakt med nederlandske Jobber som hilser fra Babette (posisjon 13:30 lørdag 25° 00’ N 054° 07’ W), samt Don’t Worry og Noravind (posisjon 14:00 lørdag 35° 05’ N 054° 11’ W). Det står bra til i alle båtene, og det er godt å høre.

Logg dag 10 – 08.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 28° 10’ W 051° 46’

Utseilt distanse siste 24 timer: 122,6 nm gjennom vannet (95,8 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 226,4 nm

Sherifflur

12-volts stikkontakten ved kartbordet er i stykker. Det betyr at vi ikke får ladet PCen via inverteren nede ved kartbordet. Vi har flere reserveløsninger, men får ikke brukt noen av de før været er litt bedre. Nå er det litt for mye rock’n roll og bølgesprut over dekk og inn i cockpit’en til at vi tør å lade via 12-volts stikkontakten ute eller med det bærbare aggregatet. Mailer med logg, posisjonsrapportering og gribfiler får bare vente. Vi har daglig radiokontakt med de andre norske båtene og får værmeldinger fra Herb, så dette er ingen krise.

Vinden er fortsatt nordøst med 8-10 m/s. Bølgene har bygd seg opp det siste døgnet, og det begynner å bli slitsomt med kryss. Vi seilte nordover i går ettermiddag og i hele natt. I morges klarte vi bare 320°, og vi gikk noen timer på 90-100° østover i stedet. Sjøen kommer litt mer i mot oss på denne kursen, og det blir mer urolig i båten.

Herb sier at den nordøstlige vinden vil vedvare tirsdag. Senere i uken kan vi få mer østlig, eventuelt øst-sørøstlig vind.

I dag hadde vi kontakt med danske Najaden for første gang. De ligger noen døgn bak oss med kurs for Azorene. Vanvara var også på, og alt står bra til.

19:15 i går ettermiddag så vi endelig en annen båt igjen, en seilbåt. Den er nok mye større enn oss, for den passerte oss på et par timer. Ved 20-tiden så vi et skip i nærheten av seilbåten. Ikke dårlig med 2 båter på en gang etter 4-5 døgn uten å ha sett snurten av en annen båt!

Logg dag 11 – 09.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 29° 40’ W 051° 39’

Utseilt distanse siste 24 timer: 119,1 nm gjennom vannet (89,7 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 167,9 nm

Vi har fint vær med blå himmel og hvite godværsskyer. Bortsett fra en regnskur på morgenkvisten, var natten lys og fin med måne og stjernehimmel. Vinden er fortsatt nordøstlig 7-9 m/s, og ved 15-tiden i går ga vi opp den østlige kursen. Nå seiler vi på kryss nordover. Det er frustrerende å gjøre i underkant av 5 knop gjennom vannet, men bare rundt 2,5 knop mot målet, Azorene.

Herb sa mandag kveld at den nordøstlige vinden vil vedvare i 24-48 timer til, og av vi bør fortsette den nordlige kursen. Onsdag kan vinden bli mer østlig og torsdag eller fredag er det muligheter for et vindskifte. Vi krysser fingrene!

På radioen i går snakket vi med Najaden, Blå, Apricus og Noravind. Det står bra til i alle båtene.

Et skip passerte foran oss på nordøstlig kurs ved 17-tiden. Ellers kan vi rapportere om mye flygefisk på dekk hver morgen.

Logg dag 12 – 10.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 31° 28’ W 051° 56’

Utseilt distanse siste 24 timer: 118,1 nm gjennom vannet (109,4 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 145,8 nm

Godværet og den nordøstlige vinden holder seg, selv om vindstyrken er redusert til 5-6 m/s. Det nærmer seg fullmåne og vi hadde fint månelys helt til kl. 06:30 i morges, og da er det bare 1 ½ time til det blir lyst. Den nordøstlige vinden er her fortsatt, og vi krysser nordover. Frustrerende. Det siste døgnet har vi bare nærmet oss Azorene med skarve 22,1 nm, på tross av en gjennomsnittsfart på 4,9 knop gjennom vannet og 4,6 knop over bakken.

Herb sender oss fortsatt nordover, med håp om variabel vind torsdag og fredag. Vi har mye diesel, så noen dager med vindstille og medstrøm mot Flores hadde vært helt greit!

Vi snakket med Noravind og Najaden på radioen i går. Vi har fortsatt ikke fått ladet PCen, og Noravind skal sende en mail til Ragnhilds foreldre og forsikre om at alt er i orden med oss.

Ved 7-tiden i morges møtte vi et skip som kom veldig nærme. Litt vel nærme. Jeg så inn gjennom de opplyste vinduene. Kanskje var de bare nysgjerrige, for de svingte rundt oss og fortsatte sydøstover.

Logg dag 13 – 11.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 32° 56’ W 051° 43’

Utseilt distanse siste 24 timer: 105,2 nm gjennom vannet (88,4 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 066,3 nm

Sol og blå himmel på dagen, månelyst og stjernehimmel om natten. Nydelig! Vinden kommer fortsatt fra nordøst og har variert fra 2-6 m/s det siste døgnet. I stille vær med lange rolige dønninger, kunne vi lade PCen med inverteren koblet til 12-volts stikkontakten i cockpiten i går ettermiddag. Så nå blir det logg, posisjonsrapporter, gribfiler og kontakt med omverdenen via mail igjen!

Ved 19-tiden var vinden litt mer nordlig, og vi slo og seilte rundt 090°. Herb sier imidlertid at vi bør fortsette å gå nordover (evt. nord-nordvestover) et par dager til. Det ligger nemlig et lavtrykk rundt 29° N 50-51° W. Går vi østover nå, vil vi få sterkere nordøstlig eller østlig vind. Det vil vi ikke ha. Vi slo tilbake igjen og fortsatte med 345°. Frustrerende. Til tider har vi negativ fart mot Flores. Herb sier at vi lørdag vil kunne begynne å gå østover igjen. Da har vi krysset oss nordover i en hel uke.

I natt varierte vinden fra 1-5 m/s og vi startet motoren 01:40. Nå kl. 12 går motoren fortsatt. Det siste døgnet har vi klart å holde rundt 007° og har kommet 79,5 nm nærmere Flores.

Vi snakket med Apricus, Najaden og Noravind på radioen i går ettermiddag. Det har vært litt dårlige radioforhold de siste dagene, og vi har ikke hørt noe til de andre norske båtene.

Ingen båter i sikte det siste døgnet. Ved 17-tiden så vi en fiskebøye, men ingen fisker.

Logg dag 14 – 12.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 34° 09’ W 051° 50’

Utseilt distanse siste 24 timer: 100,0 nm gjennom vannet (73,5 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 1 043,0 nm

Dieselfylling

Litt mer skyer på himmelen i går ettermiddag. Håper ikke lavtrykket har fått opp farten og tar oss igjen.

Vinden er fortsatt laber, 3-5 m/s fra nordøst. Ved 13-tiden stoppet vi motoren og fortsatte seilasen på kryss nordover. 16:45 måtte vi igjen sette i gang jernfokka. Ved 19-tiden var det et stort squallområde rundt oss. Vi seilte mellom to squalls og ut i lysere vær. Foran og på begge sider av oss var himmelen dekket av høye hvite skyer. I underkant av skyene var det en svart kant. Flere steder slapp skyene kraftig regnvær. Vi kan ikke seile tilbake og det er ingen vei utenom. Vi sikter på det lyseste området og kommer gjennom uten annet enn litt regnvær. Ikke dårlig med de utsiktene!

Herb sender oss fortsatt nordover… Waypointet er 35° N 51° 30’ W. Mellom 49 og 51° W er det motstrøm, sier Herb. Rundt 52° W skal dere ha medstrøm. Vinden er tilbake, vi stopper motoren og setter seil. Målet er nordover. Vinden sender oss nordvestover, og vi har -5 knop mot Flores. Frustrerende. Totalt klarte vi bare å komme 23,3 nm nærmere målet i løpet av det siste døgnet.

Vi seiler gjennom flere squalls i løpet av natten, og det er til tider mye vind. På formiddagen titter sola frem gjennom skydekket, vinden er variabel fra 0-6 m/s, og vi varierer mellom seiling og motorkjøring.

På radioen i går hadde vi kontakt med Najaden, Noravind og Don’t Worry.

Torsdag ettermiddag etterfylte vi diesel fra kannene vi har på dekk. Vi fylte på 3 kanner, dvs. drøye 60 l og har tilnærmet full tank igjen.

Svein-Hugo så et skip passere på vei sydover i natt, mens jeg skimtet lysene fra en større båt foran oss i horisonten i grålysningen i morges.

Logg dag 15 – 13.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 34° 48’ W 050° 18’

Utseilt distanse siste 24 timer: 106,8 nm gjennom vannet (85,2 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 955,9 nm

Skilpadde

Under 1 000 nm igjen og vi seiler endelig rett mot Azorene!

Bortsett fra noen få squalls i går ettermiddag, har vi hatt fint vær og solskinn det siste døgnet. Månen gjør fortsatt sitt til å lyse opp natten. Den kommer opp før solen går ned og lyser helt til soloppgang. Det er lange slakke dønninger og relativt rolig i båten.

Vinden var variabel i går ettermiddag og kveld. Vi kjørte motor et par timer, før vi kunne sette seil østover 080°.

Herb kom med gode nyheter i går kveld. Dere skal få nordvestlig vind i natt eller senest i morgen tidlig, sa han, 5-6 m/s. Jippi! Den nordvestlige vinden skal vare frem til tirsdag, og vi kan seile på kurs rett mot Azorene.

Vindskiftet kom allerede ved midnatt. Vi kjørte motor et par timer, før nordvestvinden stabiliserte seg på 5-6 m/s knop, litt mer i kastene.

I går ettermiddag byttet Svein-Hugo ut 12-volts stikkontakten ved kartbordet med den ute i cockpiten. Nå kan vi igjen lade PCen inne!

Ved 15-tiden så vi en kjempestor havskilpadde, mer enn 1 m lang. Den padlet i overflaten, stakk hodet opp og pustet og svømte rundt. På kvelden fikk vi besøk av en flokk delfiner.

Vi snakket med Najaden og Don’t Worry på radioen i går. Don’t Worry regner med å ankomme Flores søndag. Heldiggrisene.

Svein-Hugo så lysene fra en stor båt i horisonten i natt.

Logg dag 16 – 14.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 35° 34’ W 047° 55’

Utseilt distanse siste 24 timer: 124,0 nm gjennom vannet (126,2 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 829,7 nm

Ingen spesielle hendelser det siste døgnet. Litt mye risting og bevegelse i båten med gamle store dønninger fra nordøst og nye bølger fra nordvest, men den gode farten og direkte kursen mot Azorene veier opp for det! Vi er glade og fornøyde, selv om skipperen sliter litt med matlagingen.

Herb lover oss fortsatt nordvestlig vind 8-10 m/s de neste døgnene. Tirsdag kan vi vente et vindskifte til mer vestlig vind når vi seiler gjennom en høytrykksfront.

Fatuhiva var på radioen i går ettermiddag. Bjarne og to mannskap har nettopp startet seilasen fra Sint Maarten til Azorene.

Logg dag 17 – 15.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 36° 06’ W 045° 35’

Utseilt distanse siste 24 timer: 132,4 nm gjennom vannet (117,4 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 712,7 nm

Regnbue

Store dønninger og mye sjø, vi sentrifugeres godt, men holder koken rett mot Azorene! Herb meldte 10 m/s fra nord-nordvest, men vi har hatt 12-16 m/s med 17-18 m/s i kastene. Slitsomt. Etter en lang natt der ingen av oss fikk sove noe særlig, heiste vi hardvindseilet i formiddag. Båten går nå rettere, det er litt roligere og vi gjør like stor fart. Nå skal vi få tatt igjen litt søvn!

Heldigvis melder Herb lettere vinder fra i morgen ettermiddag. Vi er på vei gjennom fronten til høytrykket rundt Azorene, og Herb melder 5-8 m/s fra nord-nordvest i morgen, og 5 m/s fra sydvest når vi er inne i høytrykket onsdag og torsdag. Vi har mye diesel igjen, og tar gjerne noen dager for motor på det siste strekket mot Azorene!

Vi snakket med Najaden, Vanvara og Fatuhiva på radioen i går. Najaden er forsinket og har bedt oss om å sende mail til besøk som skal møte de i Horta. Vanvara har 400 nm igjen til Flores og regner med å komme frem onsdag på selveste 17. mai. Fatuhiva har god bør og seiler på fin kurs mot Azorene. Don’t Worry ankom Flores i går kveld, mens Noravind og Hurra! antakelig kommer inn i dag. Don’t Worry vil prøve å komme på radioen senere i dag for å gi oss en situasjonsrapport fra Flores.

Ved 6-tiden i morges hørte jeg noen oink-oink-lyder. Tauene fra vindroret skriker og piper og lager mye lyder, men dette var noe nytt. I måneskinnet ser jeg delfiner bryte vannflaten ved siden av oss. Det er alltid koselig med delfiner på besøk!

Vi byttet vanntank fra den fremre til den bakre i går ettermiddag. Totalt vannforbruk hittil er 150 l i tillegg til drikkevann. Den bakre tanken rommer 200 l. I tillegg har vi 100 l på kanner, så vi har godt med vann igjen!

Logg dag 18 – 16.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 36° 24’ W 043° 27’

Utseilt distanse siste 24 timer: 118,4 nm gjennom vannet (105,1 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 609,4 nm

Vinden holdt seg på 12-15 m/s fra nord-nordvest hele det siste døgnet. Nå kl. 12 ser det ut til at det begynner å løye, men hardvindseilet står fortsatt. Vi er slitne. Det er vanskelig å sove godt på frivakt når båten ruller og girer i et kjør. Seilasen hittil har godt over all forventning, men vi skulle gjerne hatt noen å dele vaktene med nå. Dønningene er store som hus (jeg tuller ikke, rekkehuset jeg er vokst opp i hadde fint fått plass inni disse kjempene), men vi svever elegant over dem. Det er de krappere, litt mindre bølgene som bryter. De sender sjøsprøyten inn over dekk og cockpit, og får Sedna til å dra seg opp i vinden. Det blir mye bevegelse av slikt.

Herb sa i går kveld at vi er i ferd med å gå gjennom høytrykksfronten. Vinden skulle gi seg utpå dagen i dag, og det ser ut til å stemme. I morgen gleder vi oss til 5 m/s vestavind og rolig sjø!

Vi snakket med Najaden, Vanvara og Fatuhiva var på radioen i går. Najaden (N 30° 58’ W 053° 06’) seiler på kryss nordover og er litt lei av det. Vi skjønner de veldig godt. Vanvara har bare 2-3 døgn igjen til Flores, lite vind og diesel til å gå rundt 1 døgn. De prøver å rasjonere dieselen og stopper motoren hver gang de får et lite vindpust. Vi krysser fingrene og håper de snart ankommer Flores. Fatuhiva (N 21° 60’ W 060° 36’) hadde også lett vind, men seilte retning Azorene da vi snakket med Bjarne i går.

Et skip passerte på vår babord side ute i horisonten i går ettermiddag. Jeg skimtet den så vidt når vi begge var på bølgetopper samtidig. I natt tok vi igjen et fartøy med en masse lys. Vi seilte forbi og det forsvant under horisonten bak oss. Et par timer senere var fartøyet i ferd med å ta oss igjen. Det lå lenge til vår babord side, før det satte opp farten og forsvant under horisonten foran oss. Merkelig. Kanskje det er et forskningsskip?

Logg dag 19 – 17.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 36° 52’ W 041° 22’

Utseilt distanse siste 24 timer: 123,1 nm gjennom vannet (104,4 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 505,3 nm

Portugisisk krigsskip

GRATULERER MED DAGEN! 17. mai og navnedagen til Ragnhild (og Harald) skal feires om bord, selv om det blir dårlig med tog.

Det løyet utpå dagen i går, og ved 13:30-tiden kunne Svein-Hugo igjen heise genoaen. Hardvindseilet ble ikke pakket før vi begge var oppe ved 15:30-tiden. Vi har strenge sikkerhetsregler, og ingen får lov å gå på dekk uten at den andre er i cockpiten og følger med. Sikkerhetsline til enhver tid på dekk og når man er alene i cockpit er en selvfølge. Da sover vi så mye bedre på frivakt. Skrekkscenariet er å våkne og oppdage at man er alene i båten.

Herb melder om lette vinder onsdag og torsdag. Fredag og lørdag må vi igjen regne med kuling og stiv kuling, men denne gangen som medvind fra sydvest.

Utover natten stilnet vinden til 2-4 m/s og vi startet motoren ved 03-tiden. Sjøen roet seg betraktelig, og nå i formiddag er det som å gå for motor innaskjærs!

Vi har hatt mye motstrøm på seilasen (0,5-1 knop), og Herb kan dessverre ikke hjelpe oss ut av den foreløpig. Dersom vi kan holde en direkte kurs mot Flores, har vi allikevel et visst håp om å kaste anker i Flores søndag kveld, evt. mandag morgen.

På radioen i går snakket vi med Najaden (N 32° 08’ W 053° 02’), Vanvara, Fatuhiva (N 22° 00’ W 059° 48’), Noravind og Apricus. Vanvara kunne rapportere at de har fått vind og regner med å nå Flores onsdag kveld. I området vi befinner oss nå, så Vanvara mye hval. De måtte til og med svinge unna en som lå og koste seg i havoverflaten! Vi har foreløpig ikke sett hval, og vil helst slippe å treffe på noen som ligger og dupper i overflaten. Noravind rapporterte fra Flores. De skal ha bursdagsfest 17.mai kl. 15 UTC. Apricus forlot Bermuda med kurs for Azorene mandag ettermiddag.

Ved 18-tiden i går svømte en flokk delfiner rundt baugen på Sedna. De er fantastisk flotte der de glir gjennom vannet, bryter overflaten og dukker ned igjen.

Det er mye snodige vesener som lever i Atlanteren. Helt siden Sint Maarten har jeg stadig sett noen plastikkliknende gjennomsiktige rosa og hvite finner som flyter i en kopp på overflaten. Jeg har lurt veldig på hva dette kunne være for noe. Leker, søppel, gamle plastikkopper eller avansert forskningsutstyr er bare noen av teoriene jeg har spunnet rundt, det er mye tid til å gruble på ting og tang her ute. Svein-Hugo så også en i dag, og mener det er portugisiske krigsskip, en manettype som ikke er helt god å komme for nær.

Logg dag 20 – 18.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 36° 59’ W 038° 45’

Utseilt distanse siste 24 timer: 141,4 nm gjennom vannet (125,4 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 386,6 nm

(Gjenstående distanse til Horta, Faial, Azorene: 490,9 nm)

17. mai ble feiret med tacos, fruktcocktail med krem og Freia Melkesjokolade. Ingen dårlig meny etter 18 døgn i sjøen! Den tradisjonelle ostekaken med gele får vente til vi har litt mer fast grunn under kjøkkenet.

Det var nydelig vær 17. mai, blå himmel og sol, og varmere i været enn det har vært på en drøy uke. Vi gikk for motor hele dagen og koste oss med fred og ro i båten. Deilig å slippe å klamre seg fast! Vinden varierte fra 0-3 m/s og kom fra nordvest.

Herb kom med litt dårlige nyheter. For å unngå uvær kan vi ikke seile på direkte kurs mot Azorene de neste 24-48 timene. Så da spørs det om vi rekker å komme frem til Flores på søndag. Dersom vi må fortsette østover enda lenger, må vi vurdere om vi skal gå til Horta på Faial i stedet. Horta ligger øst for Flores og det er drøyt 100 nm lenger.

På kvelden dreide vinden til sydvest. Noen timer senere var vinden 3-5 m/s og vi motorseiler i god fart.

Det var ikke spesielt gode radioforhold i går, men vi snakket med Najaden, Vanvara og Fatuhiva (N 23° 30’ W 059° 30’). Vanvara hadde 15 nm igjen til Flores kl. 14 i går, og gledet seg vilt til å komme i havn. Vi skjønner de godt og håper de koste seg med en bedre middag ute i går kveld.

Et skip passerte oss midt på dagen i går på vei nordover. I grålysningen i morges så jeg noe mørkt til babord for oss. Det viste seg å være et stort lasteskip på vei sydvestover.

Samtidig med at solen kom opp i morges fikk vi en stor flokk delfiner på besøk.

Logg dag 21 – 19.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 36° 52’ W 036° 00’

Utseilt distanse siste 24 timer: 143,9 nm gjennom vannet (132,5 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Horta, Faial, Azorene: 363,9 nm

ETC Horta, Faial: 22.05.06

(Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 269,5 nm)

Portugisisk krigsskip

Godværet holder seg og vi har hatt fine forhold det siste døgnet.  Kl. 12 i går kunne vi stanse motoren. 5-7 m/s sydlig vind ga god fart på slør. På ettermiddagen hadde vi til og med litt medstrøm, men den forsvant fort igjen.

Herb sier vi fortsatt bør gå østover for å unngå 15-20 m/s lenger nord. Vinden skal holde seg sydvestlig 7-13 m/s frem til lørdag. Da skal vi få et vindskift med nordvestlige vinder rundt 10 m/s.

I og med at vi skal seile østover enda 1 ½ døgn, heller vi sterkt mot å seile til Horta på Faial i stedet for Flores. Der er det også marina, og det kan jo være litt deilig å få ligge i havn etter drøye tre uker i sjøen! Vi regner med å nå Horta mandag 22. mai.

På radioen i går hadde vi kontakt med Don’t Worry, Apricus og Fatuhiva (N 25° 04’ W 058° 28’). Don’t Worry var på vei fra Flores til Horta på Faial sammen med Hurra!.

Vi har ikke sett noen båter det siste døgnet, men derimot flere portugisiske krigsskip. De er virkelig noe av det snåleste jeg har sett. Flere delfinflokker har vært innom det siste døgnet, men så lenge vi ikke har på motoren er de ikke veldig interesserte i å henge rundt her. Etter et par sprett ved siden av Sedna forsvinner flokken videre i stor fart.

Logg dag 22 – 20.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 37° 22’ W 033° 20’

Utseilt distanse siste 24 timer: 147,2 nm gjennom vannet (130,5 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Horta, Faial, Azorene: 235,3 nm

ETA Horta, Faial: 22.05.06 kl. 11:00 UTC

(Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 158,1 nm)

Delfiner

Vinden økte på ettermiddagen i går til 8-10 m/s fra syd. Sjøen har bygd seg opp, og krappe bølger får båten til å gire innimellom. Ved 20-tiden dreide vinden til sydvest og vi spridde seilene med forseilet på bom til babord og storseilet ut til styrbord.  Kl. 12 i dag seiler vi fortsatt plattlens i 9-13 m/s. Vi suser av gårde i 6-7 knop gjennom vannet med tre rev både i storseil og forseil. Det er overskyet og uttrykt for regn.

Gode nyheter fra Herb i går kveld. Vi kan igjen gå med kurs direkte for Azorene! Herb rapporterte om mer vind lørdag, 10-13 m/s fra sydvest, noe som har stemt bra. I kveld skal vi få et vindskift, først nordlig og siden nordvestlig. Vindstyrken skal reduseres til 5-8 m/s. Det skal bli helt greit!

En av båtene som deltar i Herbs nett, Saba, meldte om mangel på drikkevann forrige kvelden. Tanken deres hadde gått lekk, og vannet er rent ut i kjølsvinet. De har noe vann og annet drikke på flasker, men hadde tydeligvis basert seg på å drikke vann fra tanken. I går kveld meldte det seg en båt som ligger 60 nm bak Saba. De har mulighet til å avse drikkevann, og har avtalt nærmere med Saba. Å befinne seg midt på Atlanteren uten drikkevann er ingen spøk, og det er godt å høre at det er mulig å få hjelp gjennom å delta i radionett slik som Herbs nett.

Joshua er en 40 fots to-mastet seilbåt på vei fra Sint Maarten til Azorene. Ingen har hørt fra den siden 13. mai og Joshua er nå meldt savnet. Vi hørte meldingen første gang i går på Herbs nett, og har i formiddag også mottatt en Navtex-melding fra Horta Radio. I følge Herb er det stor sannsynlighet for at Joshua er i nærheten av oss. Siden i går kveld kaller vi derfor opp Joshua regelmessig på VHF kanal 16.

Vanvara, Noravind, Apricus (N 32° 07’ W 054° 23’) og Fatuhiva (N 26° 41’ W 056° 51’) var på radioen i går. Vanvara og Noravind planlegger å seile fra Flores til Horta på Faial lørdag. Det er en tur på rundt 130 nm, så de regner med å ankomme søndag.

Et skip passerte på vei sydover i går kveld ved 21-tiden. Delfinflokker er stadig innom, spretter et par ganger ved siden av båten før de stikker av gårde igjen. De minste er det kuleste. De spretter høyt opp av vannet før de dukker ned igjen. De større er nok blitt litt tregere med alderen, og nøyer seg med å stikke ryggen opp av vannet.

Logg dag 23 – 21.05.06:

Posisjon 12:00 UTC: N 37° 54’ W 030° 52’

Utseilt distanse siste 24 timer: 129,9 nm gjennom vannet (121,9 nm over bakken)

Gjenstående distanse til Horta, Faial, Azorene: 112,7 nm

ETA Horta, Faial: 22.05.06 kl. 11:00 UTC

(Gjenstående distanse til Flores, Azorene: 90,1 nm)

Tauet til vindroret har blitt slitt på turen.

Under 1 døgn igjen! Vi regner med å nå Horta på Faial i morgen ved 11-tiden. Vi gleder oss veldig til å komme i land og få fast grunn under føttene igjen. Og til å spise på restaurant. Er litt lei av båtmåltider nå. Og så skal det bli veldig hyggelig å treffe de andre langturseilerne og få et sosialt liv igjen. Det er litt ensomt her ute, for vi ser hverandre stort sett bare ved måltidene.

Det var overskyet og regnet i går ettermiddag. Vi trøstet oss med jordbær og krem til dessert, og tenkte på at nå er det ikke langt igjen! I natt klarnet det opp, og i formiddag har det vært fint vær og god sikt.

Det mørkner ved 22-tiden og månen kommer ikke opp før ved 03-tiden på natten, så den første nattevakten er ganske mørk. Det er tydelig at vi er kommet lenger nord, for nettene er betydelig kortere. Allerede ved 06:30-tiden begynner det å lysne.

Vindskiftet kom ved 16:30-tiden i går. Med vind fra nord seilte vi plutselig rett syd på plattlens. Spribommen måtte ned. Svein-Hugo balanserte på dekk og fikk tatt ned bommen mens jeg stod i cockpiten og halte inn og slapp ut på tauene (og kikket nervøst over kanten på sprayhooden). Selv om han er festet med sikkerhetsline ser det ikke helt sundt ut å balansere frempå dekk med et 4,5 meter langt aluminiumsrør. Bølgene kom på tvers av båten og det rullet godt. Det var litt av en balansekunst han drev med der fremme! Med bommen vel på plass langs masten, satte vi seil for Azorene igjen. Vinden droppet snart til 4-5 m/s og vi motorseilte. Det er helt utrolig hvor fort sjøen roer seg når vinden løyer. Etter et par timer var de krappe bølgene forsvunnet, og det var lange, slakke dønninger.

Herb melder om lette vinder til og med mandag, så da blir det nok en del motorkjøring frem til Horta. Godt vi har mye diesel!

Joshua er fortsatt savnet. Vi mottok en navtexmelding fra Horta Radio i går kveld med deres sist rapporterte posisjon 17.05.06 (N 34° 36’ W 032° 29’). Vi fortsetter å kalle opp Joshua på VHF kanal 16.

Vi snakket med Apricus (N 32° 15’ W 051° 28’) og Fatuhiva (N 28° 20’ W 054° 57’) på radioen i går. Apricus har hatt nesten-nærkontakt med to hvaler. De var bare meteren fra skrogsiden deres. Det står bra til i begge båtene.

I natt oppdaget Svein-Hugo at dynamoen på motoren ikke lader forbruksbatteriene. Startbatteriet blir ladet. Det kan se ut til at det er skilledioden som har gått i stykker, slik at dynamoen ikke bytter til å lade forbruksbatteriene når startbatteriet er fullt. Ved å koble forbruksbatteriene sammen med startbatteriet har vi en midlertidig løsning for å lade batteriene til vi kommer i havn.

I kampens hete ble strømmen slått av. Det vil si at også instrumentene ble slått av, og vi mistet loggen for perioden 20:00 20.05.06 til 00:15 21.05.06. Ved å ta gjennomsnittet fra strømmen ble slått på igjen til 12:00 i dag, får vi 23,7 nm gjennom vannet i denne perioden.

I går ettermiddag passerte et skip bak oss på østlig kurs. Vi så det først på radaren på 3 nm avstand, siden med det blotte øye på 2,5 nm avstand. På det nærmeste var skipet 1 nm unna oss. Det er generelt vanskelig å se seilbåter på radar, det er ikke nok metall i en plastbåt. Fra andre seilere har vi fått tilbakemelding om at Sedna gir et godt ecko på radaren deres i forhold til andre seilbåter, men vi er allikevel litt nervøse for at disse store monstrene av noen fraktbåter ikke skal se oss der de durer av gårde i 30 knop. I går var det i tillegg en del sjø og regn, noe som gjorde radarforholdene dårligere. Svein-Hugo kalte opp skipet og spurte om de så oss på radaren. Jo da, det gjorde de. Klart og tydelig. Det var godt å høre!

Det siste døgnet har vi passert mange portugisiske krigsskip.

Logg dag 24 – 22.05.06:

Posisjon 10:00 UTC: N 38° 31’ W 028° 37’

Horta, Faial, Azorene

Utseilt distanse siste 22 timer: 118,2 nm gjennom vannet (113,6 nm over bakken)

Total utseilt distanse gjennom vannet: 2 798,7 nm

Total utseilt distanse over bakken: 2 469,6 nm

Storsirkelruten: 2 200 nm

Gjesteflagget fra St. Maarten tas ned

Hjemmelaget pizza

Delfiner i soloppgang

Det har vært oppholdsvær og god sikt det siste døgnet. Vi duvet opp og ned på store, slakke dønninger. Bare på bølgetoppene så vi horisonten. Mellom to dønninger var det som om vi forsvant; da var det nok bare masten som tittet opp. Den lille vinden vi har, 3-5 m/s, kommer rett i mot fra nord-nordøst, og vi har gått for motor med storseilet som støtte siden i går formiddag.

Vi takket Herb for gode værmeldinger og at han har holdt oss unna dårlig vær disse ukene fra Sint Maarten til Azorene. Vi sjekker inn igjen når vi er klare til å forlate Azorene med kurs for Irland.

Ettermiddagen i går ble brukt til viktige forberedelser før landkjenning. Gjesteflagget fra Sint Maarten ble tatt ned. Jada, det har fått henge helt til nå. Gjesteflagget for Portugal er heist, det samme er det gule Q-flagget som viser portugisiske myndigheter at vi er klare til å sjekke inn.

Det var rolig i båten og Svein-Hugo disket opp med toretters kongemiddag i går – hjemmelaget pizza til hovedrett og jordbær med krem til dessert.

Vi snakket med Vanvara, Noravind, Apricus (N 32° 35’ W 049° 09’), Fatuhiva (N 29° 30’ W 053° 02’) og Najaden (N 35° 40’ W 041° 54’). Vi hørte Euphoria så vidt, men signalet var for svakt til at vi fikk snakket med dem. Vanvara og Noravind dro fra Flores i dag, og vil ankomme Horta i morgen omtrent samtidig med oss. Jørgen i Vanvara kunne opplyse om at vi har gått glipp av en knakende bra Melodi Grand Prix fest på Flores lørdag kveld. Øystein i Apricus ba oss om å sende en mail til faren hans om at alt er ok om bord. Det var en del dårlig vær i området da Apricus dro fra Bermuda, og det er kjekt å få gitt beskjed til de der hjemme om at alt står bra til. Apricus har nå rundt 1 000 nm igjen til Horta, Fatuhiva 1 200 nm og Najaden 600 nm. Najaden håper å ankomme Horta fredag 26. mai.

Delfiner avla en kort visitt ved 17:30-tiden, men dro snart av gårde igjen. Etter som vi nærmet oss portugisiske Azorene, krydde det av portugisiske krigsskip. Vi fikk tatt flere bilder av denne kunstige utseende skapningen. Gjennomsiktig hvit, rosa, lilla og blå er den et fascinerende skue der den duver opp og ned i bølgene.

Ved 03-tiden så vi lysene fra Faial, og etter som vi nærmet oss så vi flere båter. Sola kom opp bak øya og delfiner svømte rundt båten. Faials grønne åser kom stadig nærmere, og snart kunne vi skjelne de enkelte husene. Vi rundet neset mellom Faial og Pico og seilte langs med den ytre moloen. Fendere og tau kom på plass, og vi seilte inn i havn. På litt ustødige ben etter flere uker til sjøs, fikk vi lagt til ved resepsjonsbrygga og sjekket inn. Vi ble tildelt plass 9 på brygge B, rett ved siden av Hurra!. Etter 3 uker 1 døgn og 19 timer var vi endelig på plass i Horta.