fredag, juli 30, 2010

Grenselandet

Mannskapet på Springer

Framme i Vadsø

Hornøya øst for Vardø er Norges østligste punkt. Det ligger øst for St. Petersburg og på linje med Istanbul. Vi gikk selvsagt øst for det og kurset rett mot Grense Jacobselv. Med gunstig vind seilte vi et stykke med spinnaker og hadde seilskuta Goxsheim like foran oss. To seilende fartøy ved Kibergneset derav en med spinnaker er et uvanlig syn. Hurtigruta gjorde en ekstra sving for å få den mest folksomme siden mot oss.

Skydekket var lavt og det regnet lett da vi kom til Grense Jacobselv. Vi holdt oss et par hundre meter på rett side av grensa og bevilget oss en liten Whiskey etter å ha nådd dette målet. Det er dårlig med havner ved grensa og vi valgte å ankre opp i Pasvikhamna som ligger 4-5 nm fra grensa. Pasvikhamna er den beste uthavna i området.

Seilasen fra Pasvikhamna til Vadsø var av beste sort. Fin skjæring med spinnaker i økende vind de siste 24 nm innover Varangerfjorden.

Da har mannskapet mønstret av og turen så langt er over. De ytre mål med turen er nådd med runding av Fruholmen, Nordkapp, Nordkyn, Hornøya og til slutt Grense Jacobselv. Vi har vært en fin gjeng ombord som har truffet mange interessante folk på vår ferd. Været har variert mye og skapt en fin ramme rundt turen.

Et minne for livet.

onsdag, juli 28, 2010

Nordpol Kro - en oase i Vardø

Nordpol Kro i Vardø er kanskje Nordnorges beste pub. I en sliten by framstår pub'en som en liten oase. Interiør og atmosfære er unik og holdt i lun engelsk stil. Pub'en har holdt åpen siden slutten av 1800 tallet og er dermed også Nordnorges eldste bevertningssted.

Med to gamle Vardøværinger ombord er et besøk på denne kroa obligatorisk.

tirsdag, juli 27, 2010

Tåka kom

God mat hos Trygg på Veines

Mange fine motiver i Kongsfjord

Når godværet kommer til kysten av Finnmark er ikke tåka langt borte. Den kommer fort og temperaturen faller mange grader og sikten blir borte. I går lå vi å fisket utenfor Kongsfjord da tåka kom. Vi så den ved utløpet av Tanafjorden og en halvtime etterpå var vi omringet. Da var det bare å avslutte fisket og dra på land.

Vi fikk ikke noe fisk og bestilte mat på Kongsfjord Gjestehus hos Trygg kjent fra "Heftig og Begeistret". God mat og fint restaurerte førkrigshus på Veines som ikke ble brent i 1944.

Da vi kom tilbake til flytebrygga kom det en sjark med kongekrabbe. Vi kjøpte 3 stk og fyrte opp bål ved molen. Kanongod mat og etterhvert lettet tåka.

mandag, juli 26, 2010

Ikke en sjark igjen i Gamvik

Prammen som ble brukt for å frakte passasjerer og gods til hurtigruta som stoppet like utenfor Gamvik

Gamvik er en plass som virkelig bærer preg av fraflytning. Vi så ikke en fiskebåt i havna selv om noen påstod at det skulle være en igjen. Et leilighetskompleks med 6 leiligheter gikk nylig for 60 tusen og det sier vel litt om framtidstroa.

Vi prøvde den lokale restauranten og fikk servert kjøttsuppe med uvannet pinnekjøtt. Alt for salt mat servert i knøttsmå porsjoner. Sulten som vi var måtte vi tvinge i oss to porsjoner.

Med to øl kom det hele til den nette sum av 340,- En skam spør du meg!

søndag, juli 25, 2010

Heftig seilas i storslåtte omgivelser

Knivskjellodden og Nordkapp

Hva er vel bedre enn torsketunger til lunsj før en starter?

Vi startet fra Gjesvær lørdag kl 14:20 og var framme i Gamvik kl 00:50. Motor i kun 2 timer, mest for å ladde batterier. Det er nemlig lite landstrøm å finne i Finnmark. Vinden som i styrke stort sett var fra 6-7 til 13 m/s, kom rett bakfra så vi måtte krysslense. Dette er en av de flotteste seilasene jeg har opplevd med fart opp i 11,2 knop på det meste.

Det å passere Knivskjellodden, Nordkapp, Nordkyn og Slettnes fyr på samme dag gir mange og sterke naturopplevelser etter hverandre. Klippen Nordkapp ser enda mer imponerende ut fra seilbåt enn fra selve platået. Brenningene utenfor Slettnes er også et imponerende syn selv i godt vær slik vi hadde.

Interessant møte i Gjesvær

Vi forlot Måsøya torsdag kveld for å komme oss til havn i Gjesvær før uværet kom. Det ble en frisk kryss utover og vi kom i havn 2-3 timer før det braket løs. Takk til yr.no for gode værmeldinger. En noe urolig natt ble det mens uværet raste på utsiden.

I Gjesvær kom vi i kontakt med fiskekjøper og væreier Erling Walsøe. Han har utrolig mye å fortelle fra sin tid i Russland like etter at jernteppet falt. Han var en av pionerene i kontakt med russerne og var rask med å gjennopplive pomorhandelen nå muligheten for det kom tidlig på 90-tallet. Walsøe er svært interessert i historie, kunst og kultur samtidig som han er en aktør i næringslivet.

Han kjøpte den gamle kirka, som var eks fiskerheim i Gjesvær, og bygde den om til sin egen kirke. Den leies ut til den norske kirke og fungerer da som vanlig kirke. Vi fikk spesialomvisning i kirka som har mange kvaliteter en ikke ser i andre kirker. Da den gamle kirka ble brent i 1944 ble kun dåpsfatet berget . Walsøe har kjøpt gamle kirkemalerier fra Tyskland og mye annet for å få kirka til å se ut som han vil. Det er en blanding av det vi ser i norske kirker og russisk-ortodokse symboler, men når en eier sin egen kirke har en vel litt friere tøyler.

Det hele ble avsluttet med et glass rødvin i andreetasjen. Et av de absolutte høydepunktene på turen.

torsdag, juli 22, 2010

Måsøya - flott øy med fine strender

Det bor omlag 34 stykker på Måsøya. Jeg snakket med et par fiskere som var bekymret for forgubbinga i bygda. På skola går det tre elever noe som er svært nær et minimum. Skola er relativt ny og ligger idyllisk til ved den flotte stranda.

Været i dag og spesielt i morgen blir ikke det beste. Etter å ha spist middag går vi til Gjesvær i kveld. Der blir vi nok liggende værfast til lørdag. Da starter vi på turens lengste etappe, fra Gjesvær til Gamvik.

tirsdag, juli 20, 2010

Team Springer vant Quiz'en på Ingøy

Ligger i lag med gammel kjenning

Her seiler vi nord om Fruholmen fyr

I sterk konkurransen med 6-7 lokale lag stakk Team Springer av med seieren i sommerens store kunskapskonkuranse på Ingøy. Kanske litt bekymringsfullt at 20 % av spørsmålene handlet om navn på blomster men det får en bare ta med seg.

Akkurat nå blåser det 7,5 m/s men det har vært atskillig værre og ifølge yr.no skulle det blåse opp i 16-17 m/s i kveld. Her varierer været fra fint til helt for jævig i løpet av få minutter.

Artig Quiz på kaféen med mange fine typer. Fra Rolvsøy har vi seilt sammen med gamlebåten til Karin Stavang som nå er i hende på kjempetrivelige Alta-seilere.

Full fres i Tufjord

Med store strømagregater og importert arbeidskraft er ikke Fjordlaks avhengig av lokalsamfunnet på Rolvsøy i det hele tatt. Finnlenderne arbeider 3 uker på og tre uker fri, mens polakkene arbeider 3 måneder på og 3 måneder fri. Lokale arbeidere eksisterer nesten ikke. Et imponerende anlegg er bygget opp av Fjordlaks og det er full fres døgnet rundt med sei og saltfisk.

Inn- og utseilinga til Tufjord er imponerende. Oppbygging av enorme bølger i innløpet gir utfordringer både på tur inn og ut når været står på fra sørvest.

For gamle BSF-seilere: Ser dere hvilken båt jeg ligger sammen med?

Hard konkuranse i dagligvaremarkedet i Akkarfjord

Med 60 innbyggere er det ganske bra med 2 dagligvarebutikker. Det ser imidlertid ikke ut til at de store kjedene er involvert.

Et par stabeist av noen kvinnfolk nekter å gi seg. Dermed har innbyggerne i den lille bygda valgmuligheter i daglivarehandelen.

Vi seilte fra Hammerfest til Akkarfjord med et jævlig uvær i vente. Heldigvis kom vi oss i havn før det kom. Det ble ei urolig natt når tungsjøen slo inn i fjorden.

mandag, juli 19, 2010

Portrettfotografering av mannskapet

Digitalkamera er helt ut

Den store kunstner i arbeid

Før avreise fra Hammerfest måtte hele mannskapet fotograferes. Den store fotokunstner Halvari jobbet intenst med oppdraget og kanskje får vi se resultatet til jul eller så der.

søndag, juli 18, 2010

Sankthansaften 1977 i Hammerfest

Utepils 15 meter fra båten

For 33 år siden skulle vi være med "Nordland" fra Bodø til Kirkenes og tilbake. Min far var styrmann ombord og turen hadde jeg gledet meg til lenge.

På Lopphavet kom vi ut for en kraftig storm, den verste sommerstormen i manns minne i Finnmark. Vardø var f.eks uten strøm i ei uke etter at store deler av strømlinja mellom Vadsø og Vardø var blåst ned.

Min bror og mor ble sjøsyk og værutsiktene var ikke gode. Derfor ble det bestemt, til min store skuffelse, at vi måtte hoppe av i Hammerfest og vente der til at "Nordland" returnerte fra Kirkenes.

På sankthansaften spilte et lokalt band på torget i øsende regnvær. Vi hadde på oss orange regnklær, hutret og frøs men syntes bandet var knallføff. Konserten ble overført på NRK og ble gjennombruddet for dette bandet. I går kveld spilte det samme bandet sin definitivt siste konsert. Dere har kanskje gjettet hvilket band det er snakk om?

Unit Five!

lørdag, juli 17, 2010

Vinna - minnenes øy

Ruiner etter hus

Fin fjelltur med utsikt over havna på Vinna,
Kårhamn i bakgrunnen

I Bodø Seilforening finnes det en seilbåt som heter Vinna. Den er oppkalt etter denne øya som ikke har vært bebodd siden 1944, da tyskerne brente ned alle hus øst for Lyngen.

På grunn av dårlig havn ble ikke Vinna gjenoppbygd etter krigen. De som bodde der flyttet i hovedsak inn til Hammerfest og dette var selvsagt en traumatisk opplevelse for Vinna-beboerne. Ikke alle greide å tilpasse seg bylivet like godt.

Familien til Helge Andreassen, som eier seilbåten Vinna, var en av dem som flyttet til Hammerfest. For Helge var det naturlig å oppkalle båten etter familiens øy, Vinna.

Optimisme i Kårhamn

For noen år siden flyttet et ungt og driftig par til Kårhamn. De blåste liv i det gamle fiskebruket og Jens Stoltenberg brukte paret som eksempel på pågangsmot i en nyttårstale. Det bor 40 - 50 personer i bydga og mangel på hus er nå det største problemet. Skole og barnehage har de og flotte omgivelser. Så er det bare knappe 30 minutter til storbyen Hammerfest med hurtigbåten.

Kårhamn er et naturlig stopp for oss på vår tur opp Sørøysundet. Og mens vi lå der kom godværet.

Øyfjorden på Sørøya

Ingvild er en ivrig fisker

Springer ligger på svai

Sørøya er stor og har mange fine fjorder både på yttersiden og inn mot Sørøysundet. Jeg hadde sett litt på kartet, lest litt på nett og funnet en fjord som vi skulle besøke. Valget falt på Øyfjorden som har litt skjærgård og fine bukter og minst 4 gode ankringsplasser. Ikke langt fra ankringsplassene finnes vann som det går an å fiske i.

Det ble dårlig fiske men vi hadde en fin dag i Øyfjorden.

Båtturist i Finnmark = Kriminell?

Flytebrygger og gjestebrygger er mangelvare i Finnmark. Dersom det finnes ei er det gjerne påkostede skilt som truer med politianmeldelse og så videre dersom noen er så frekk at de legger til brygga. De bryggene som finnes er gjerne forbeholdt ambulansebåt. Når du har seilt fra Bodø og opp hit må du bare overse advarslene og innbille deg at det står "Velkommen til Finnmark". Det var da heller ingen som kom å jagde oss vekk.

tirsdag, juli 13, 2010

Seiling i Finnmark

På tur ut Bergsfjorden

De sa at seien var små da jeg spurte om hvor vi skulle fiske sei

Asfalt i Finnmark men ikke i Troms

Etter å ha vært ei natt i Seglvik var det dags å seile inn i Finnmark.

Før vi startet gikk vi de 3-4 km til Andsnes og der passerte vi grensa mellom Troms og Finnmark til fots. Litt snodig å konstatere at i Finnmark var veien asfaltert mens i Troms ikke. De har altså tatt seg bryet med å frakte asfaltleggere ut til en bygd uten fergekai, med totalt 4 km vei, men kun asfaltert den halvpart som ligger i finnmark. En liten salutt for det lokale selvstyret.

Vi tenkte å stoppe på Loppa øy men havneforholdene var under enhver kritikk. Hva med å ta de pengene som ble brukt til asfalt for 4 fastboende på Andsnes og legge de inn i en litt større molo på naboøya og kanskje investert en flytebrygge?

Med litt tvilsom værmelding valgte vi å seile inn til Bergsfjord. En veldig utypisk plass til å være i Finnmark med høye fjell og frodige lier. Været var litt grått og trist mens vi var der men tror dette hadde vært et flott sted på en god sommerdag.

I dag morges seilte vi inn Langfjorden på jakt etter storseien. Den fikk vi på første kast og dermed var middagen sikret for et par dager framover. Akkurat på seigrunnen skinte sola og det var nærmest vindstille. Fjellene rundt gav fantastiske omgivelser for fisket.

Da middagen var sikret seilte vi de 16 nm over til Hasvik. Værmeldinga sa at vinden skulle være 8-10 m/s fra vest. Det stemte, men når hele Lopphavet står på er det nok vær for meg. Med rev i storseil og innrulla fokk gikk det tross alt ganske greit over.

mandag, juli 12, 2010

Venter på at vinden løyer

Vinden varierer mellom 10 og 17 m/s

Slabergtinden i går kveld i flott vær og nesten vindstille

Vi ligger i Seglvik og det blåser friskt fra sør-øst. Omlag kl 14 skal vinden spakne og det skal bli helt vindstille i kveld. Da seiler vi videre mot Loppa der vi kanskje stopper noen timer. Videre seiler vi enten inn til Bergsfjord eller direkte til Hasvik.

I går seilte vi de 10 nm fra Skjervøy og hit. Det blåste 5-6 m/s rett bakfra så farten ble ikke den helt store. I Seglvik er det 5 fastboende og 3 km lengre nord i Andsnes er det 4 fastboende. Sistnevnte ligger i Finnmark mens Seglvik ligger i Troms fylke.

I går gikk vi opp på Slabergtinden som er nesten 500 moh. God utsikt mot Skjervøy, Kvænangen og Lopphavet.

mandag, juli 05, 2010

Bilder tatt på turen fra Bodø til Vadsø

Her kommer flere etterhvert som turen går nordover (og østover).

Rystraumen kan være en god venn

Turen fra Finnsnes til Tromsø skulle ta omlag 6 timer, men med god medstrøm hele veien brukte jeg litt over 5 timer. Rystraumen er en fryd å ha med seg og jeg traff perfekt. Lenge før og lenge etter det smale sundet Rystraumen hadde jeg 1 knops medstrøm. Jeg hadde 4 knops medstrøm på det meste og kjørte med GPS fart 10,5 knop. Selv om det ble regnvær gjorde det ikke så mye med en sånn god bør.

søndag, juli 04, 2010

Nordskot - Finnsnes

I går var det en skikkelig lang økt. Startet kl 06 fra Nordskot og kom til Finnsnes like etter midnatt. Omlag 116 nautiske mil i godvær fra start til slutt. Spesielt fra Lødingen kjente jeg et værskifte. Om litt starter jeg til Tromsø.

Sommeren er kommet til Troms og temperaturen er nok rundt 20 grader. Må nok finne fram shortsen.

fredag, juli 02, 2010

Springer mot strømmen

Mens alle andre ser ut til å dra sørover er jeg nå på vei nordover. I sommer blir det langtur til Finnmark. Denne helga brukes til å få båten til Tromsø. Første stopp blir Nordskot. Været er upåklagelig med lett nordlig bris og sol.