Aktuelt

Om sameiet

Fellesarealer ute

Fellesarealer inne

I leiligheten

 

 

 

 

 

Styret

 

Vedtekter

 

Husordensregler

 

Økonomi

 
 

Nøkler

 

Forretningsfører

 

Vaktmester

 

Rørlegger

 
 

 

 

Husordensregler

vedtatt i sameiermøte den 19. mars 2002.


For at beboerne i eiendommen skal sikres orden, hygge og ro i hjemmene og et trivelig miljø, er alle ansvarlige for at bestemmelsene i disse husordensregler overholdes.

§ 1
VEDLIKEHOLDSPLIKT

Beboerne skal på egen bekostning sørge for forsvarlig vedlikehold innenfor leilighetene med tilhørende ytre rom. Med vedlikehold forstås all oppussing, istandsetting og fornyelse av f.eks. maling, tapet, dører, vinduer, ruter, låser, nøkler, elektriske ledninger med tilbehør fra leilighetens apparattavle eller sikringsboks, vannkraner, servanter, bad med tilbehør, klosetter med skåler og spylekasse, samt oppstaking og istandsetting av vann- og avløpsrør fra tilkobling på vertikale hovedrør i den enkelte seksjon.

Bad som pusses opp må settes i stand etter byggebransjens egen våtromsnorm. Benytt håndverker med våtromssertifikat.

Dusjing rett på gulvet må ikke forekomme med mindre forskriftsmessig membran er lagt.

Uvedkommende gjenstander må ikke kastes i klosettet. Dette gjelder også håravfall, fyrstikker og liknende gjenstander som kan tilstoppe røropplegget. Sluket må renses to ganger pr. år. Etsende produkter som for eksempel Plumbo må ikke benyttes.

Beboerne plikter å holde vedlike ledninger og innredninger som de selv har satt opp.

Oppsetting av egen antenne tillates ikke, idet eiendommen er tilknyttet et fellesantenneopplegg.

Alle beboere plikter å anskaffe skilt til postkasse og dørtelefonanlegget. Dette bestilles hos Odd Jubal-Andersen & Co. AS, telefon 22 75 74 60.

§ 2
SØPPEL, AVFALL OG ANNET SKROT

Søppel og avfall må ikke henlegges på sameiets område. Husholdningssøppel skal legges i dertil egnede containere som er plassert i eiendommens to søppelrom. Pappesker brettes sammen og legges i containere for papir.

Annet skrot som f.eks. utskiftet innredning etter modernisering, gammelt inventar etc. skal ikke settes i søppelrom eller fellesrom i kjellerne. Bortkjøring av forannevnte må hver enkelt ordne selv, da dette er sameiet uvedkommende. Kontakt eventuelt vaktmesterfirmaet for bestilling av bortkjøring.

Beboerne skal ikke legge reklame, papir eller annet søppel ved postkassene eller i oppgangen, men bruke papircontaineren i søppelrommet.

§ 3
DUEPLAGE / ANDRE PLAGER

Det er forbudt å kaste eller legge ut mat til fuglene. Brød eller andre matrester kan trekke til seg mus og rotter, samtidig som eiendommen ikke blir kvitt dueplagen den er belemret med.

§ 4
ORDEN I OPPGANGER OG KJELLERE / BILPARKERING

Inngangsdører, kjellerdører og dører mellom oppganger og kjellere skal alltid være låst. Sykler, barnevogner o.l. skal plasseres i dertil anviste rom. Pga. brannsikkerheten skal kjellergangene holdes fri for gjenstander.

Biler skal kun parkeres på anviste plasser. Feilparkerte biler blir borttauet.

§ 5
BEHANDLING AV LEILIGHETENE

Dersom det oppstår lekkasje i vannrør, må vanntilførselen straks stenges. Inntil dette blir gjort, må man forsøke å begrense vannskaden mest mulig. Vaktmester eller rørlegger må varsles snarest.

§ 6
RO OG ORDEN

Mellom kl. 2300 og kl. 0700 skal det være ro i leilighetene. Musikkinstrumenter, radio, TV, stereoanlegg o.l. må ikke brukes i den grad at det generer naboene. Det må ikke spilles for åpne vinduer. Ved enkeltbegivenheter tillates en mer smidig tidsramme enn kl. 2300, men man plikter da å informere naboene. Dog må man dempe musikken om natten.

Musikkøvelser er ikke tillatt etter kl. 2100.

Boring i vegger, tak og gulv, samt banking bør helst skje på dagtid. Dette kan også utføres innen kl. 1930 på hverdager eller mellom 1000 og 1800 på lørdager, og ikke på søn- eller helligdager. Naboer må gjøres kjent med forestående virksomhet.

Risting av tøy fra balkonger og vinduer i leilighetene er ikke tillatt. Sigarettstumper o.l. må ikke kastes fra balkonger eller vinduer.

Lufting gjennom balkongvinduer som vender mot naboens balkong er ikke tillatt. Dette vinduet er nødutgang tilfelle rann.

Bruk av kullgrill på balkonger er ikke tillatt.

§ 7
DYREHOLD

Dyrehold (hund/katt) tillates ikke. Styret forbeholder seg dog rett til å gi dispensasjon.

§ 8
VASKERIENE

I eiendommens to vaskerier skal instrukser være satt opp. Instruksene skal følges, og man forlater vaskeriet i den stand man selv ønsker å finne det.

Når den enkeltes vasketid er over, fjernes den oppsatte lås. Hengelåsen skal være påført leilighetsnummeret (kun én lås pr. leilighet.). Låser uten nummer blir fjernet.

§ 9
ERSTATNINGSPLIKT

Beboerne plikter å behandle eiendommen med tilbørlig aktsomhet, og må erstatte alle skader som eventuelt skyldes dem selv, deres husstand, leietakere eller andre som de har gitt adgang til leiligheten eller eiendommen forøvrig.

Ved utleie har eieren av seksjonen det fulle ansvar overfor sameiet for enhver skade eller ulempe som måtte oppstå p.g.a. leietakeren.

§ 10
RESTANSER VED SALG

Den sameier som selger sin seksjon, plikter å være á jour med betaling av fellesutgifter, brenselsavdrag og/eller andre fastsatte utgifter.

Dersom dette ikke overholdes, har styret eller forretningsfører fullmakt til å gjøre krav gjeldende overfor den nye sameieren. Den som kjøper en seksjon hvor det forekommer restanser fra tidligere eier, hefter således for disse og må i tilfelle gjøre regresskrav overfor selgeren.

Da brenselsoppgjøret avsluttes pr. 30. juni, og regnskapet ikke foreligger før på høsten, må dette tas hensyn til ved salg. Eventuelt tilgodehavende/restanser vil ikke bli utbetalt/avkrevd før endelig avregning foreligger.

§11
PARKERINGSREGLER

1. Styret tildeler parkeringsplasser. Kontrakten er en avtale mellom sameiet og den som benytter parkeringsplassen

2. Ved tildeling prioriteres seksjonseiere som selv bor i sameiet fremfor beboere som leier en seksjon i sameiet. Man beholder parkeringsplassen til man selv sier den opp. Oppsigelsestiden er 1 måned. Ved mislighold eller ved særlige forhold, som for eksempel reduksjon i antall parkeringsplasser, kan sameiet si opp parkeringsplassen med 1 måneds oppsigelsestid.

3. Etter ubetalt 2 betalingsvarsel kan styret si opp leieavtalen for parkeringsplassen med øyeblikkelig virkning. Det betales månedlig leie til sameiet, avgiften kan økes ved vedtak på ordinært sameiermøte.

4. Tildelt parkeringsplass skal kun benyttes til bil og ikke til andre gjenstander.

5. Styret kan gjøre unntak i spesielle tilfeller.

6. Ved overkapasitet kan parkeringsplass leies ut til personer utenfor sameiet. Disse kontraktene har 1 måneds gjensidig oppsigelsestid.