tirsdag 15. mai 2007

Kystriksvegen RV.17 Bodø - Steinkjer

Kystriksvegen Bodø - Steinkjer 26.07 – 30.07. 2004
1.dag. Jeg kom med nattoget til Bodø. Jeg hadde sovet i nabokupen til et par fra Bengal. Jeg våknet av en underlig lukt ute fra gangen, og da jeg tittet ut ble jeg innvitert på et afrikansk måltid som frokost. De var på hikertur nordover og skulle prøve å komme seg til Nordkapp. De var ikke fattige, men ville hike for opplevelsens skyld. Hvis ikke det gikk, ville de ta buss eller båt. Jeg syklet østover mot Løding RV.80 som var en trafikkert veg der jeg måtte sykle forsiktig. Det var jo også morgen rushet for de som måtte jobbe. Etterhvert svingte jeg sydover inn på RV.17 mot Saltstraumen. Først hadde jeg spisepause på kafen som lå rett ved vannet, deretter gikk jeg opp på broen og så på strømmen av vann. Det var flere virvler og skikkelig fart på vannet. Syklet videre til Ørnes. Der var det ferge til Vassdalsvik. Videre til Furøy Camp. ca. 27 km. Overnatting på rom kr.250-. Flat og fin veg, noe trafikk. Litt duskregn de første timene.
Total distanse: 152 km.

Kafeen ved Saltstraumen.
Fin natur og fjell på grensen mellom Salten og Helgeland
Fergen ved Ørnes som går over til Vassdalsvik.

2.dag. Syklet videre på lett veg med noen få bakker ved Stokka. Ferge Forøy – Ågskardet 10 min. Videre til Tjong, Reppa, syklet igjennom lang tunnel ved Straumdal 3232 m, det var ikke å anbefale. Dårlig sikt og en del trafikk. Det negative for oss sykelister er de lange tunnelene som er nokså mørke, og vær sikker når en er inne i tunnelen kommer det alltid mye biler. 52 km Ferge Jektvik – Kilboghamn 60 min. kr.40,-. Syklet langs Aldersundet 25 km, nydelig natur til Stokkvågen. Da jeg kom til Stokkvågen skulle Hurtigbåten gå til Lovund og Træna og jeg ble med ut på øyene. Dette hadde en god nabo hjemme i Søgne tipset meg om: at hvis jeg fikk sjanse til å ta denne båtturen måtte jeg ta den. Det angret jeg ikke, for det var mange ganger verdt pengene og avstikkeren. Lovund og Træna var et syn verdt med stille hav rundt seg. Været har jeg ikke nevnt, men som det går frem av bildene var det nydelig etter at regnet ga seg ved Saltstraumen. Jeg kom tilbake 2 timer senere på ettermiddagen. Fin tur. Etter å ha syklet et stykke kom jeg til Bratland, der butikken Snorre Hugvik solgte mat. Siste før Nesna. Det var en fin sykkelstrekning med relativ flat veg. To lange tunneler. Måtte forsere Sjonfjellet med noen lange bakker, men på toppen var det en fin utsikt. Kom etter hvert til Nesna. Ferge Nesna – Levang 20 min. hver time. Via Leland over Helgelandsbrua og videre til Sandesjøen 30 km der jeg tok en tur på byen. Syklet videre 2 km der jeg overnattet i telt ved et ungdomshus.
Totaldistanse: 178 km.

Lovund på Helgelandskysten.
Træna på Helgelandskysten.
Træna. Alltid mye folk på kaia.

De syv søstre sett fra Sandesjøen.
3.dag. Syklet videre på flat veg til Alstadhaug. Der stoppet jeg og tok en liten sight-seeing i kirken og museet. Jeg var egentlig for tidlig, men en vaktmester som var tidlig på jobb, var guide og slapp meg inn. Jeg spiste lunsj på fergen Tjøtta – Forvika 60 min. Syklet videre til Brønnøysund. Underveis så jeg Torghatten ute i sjøen. Syklet til Vennesund. Her tok jeg ferge Vennesund – Holm 20 min. en gang i timen. Syklet til Kjelda der jeg syklet inn på RV.802 til Bogen og videre inn på RV.771 til Saltbotn. Her syklet jeg inn på RV.17 via Kolvereid til Hofles der kroa fremdeles var åpen og jeg fikk mat kl. 2300 og overnattet i telt. Vegen idag var meget sykkelvennlig, hvis en ser bort fra litt biltrafikk. Flatt terreng og mye fin natur rundt på alle kanter.
Totaldistanse: 179 km.
Petter Dass i Sandesjøen.
Alstahaug. Informasjonstavle.
Alstahaug kirke.

Alstahaug fra sjøsiden.
4. dag. Ferge Hofles – Lund 25 min kl.0600 Her traff jeg et ektepar fra Nederland som skulle sykle samme veg som meg. Vi holdt følge noen km. slik at vi kunne utveksle noen turerfaringer. Deretter speedet jeg på, jeg skulle tilbakelegge 3 ganger så lang distanse som de. Syklet 15 km frem til Salsnes kro, der spiste jeg frokost før jeg fortsatte. Syklet til Namsos på RV.769. Mange tunge bakker i en veldig varm dag. Sol fra klar himmel og ca. 30 grader i skyggen. Syklet videre til Steinkjer der jeg satt på med Jan Olav til Ryan gård.
Totaldistanse: 131 km.

Hvilepause i bussbu
Hofles kro. God aftensmat.
Der var det plass til teltet også.