onsdag 9. mai 2007

Nordsjøruta




Her kan dere lese om Nordsjøruta og se bilder.

http://www.northsea-cycle.com/


Jeg vil senere skrive om turen rundt Nordsjøen i gjennom 7 land.

Det hele begynte i Bergen etter at vi hadde syklet Rallarvegen og fortsatt videre til Dale. Herfra tok vi båt til Bergen.

Nordsjøruta 2001 Bergen - Kristiansand
Tirsdag 31. juli startet vi opp i regnvær. Vi bommet noe på vegen som var utrolig dårlig merket. ”Vegen” er Nordsjøruta.Vi havnet helt feil og måtte forsere en sterkt trafikkert tunnel bl.a. før vi omsider kom inn på vegen før Fanafjellet. Hard stigning som fotografen hadde mest problemer med. Fergen over til Stord var et fint avbrekk, og etter hvert ble også været bedre. Turen over Stord var en fin opplevelse.
På Lervik fant vi et rimelig og greit pensjonat, Frugård Pensjonat . Her måtte også Svein fikse litt på sykkelen på et verksted, før vi slappet av på rommet.


Neste dag måtte vi ta buss igjennom den nye lange tunnelen over til fastlandet. Turen til Haugesund og Haraldstøtta gikk helt fint i oppholdsvær med sol gløtt. I Haugesund slapp Svein å se fotografen i 1,5 time da jeg skulle besøke min mor som bor der. Han hadde vært rundt i byen som han ikke hadde vært i før.

Her er bilder ute fra Haraldstøtta.

Turen videre over Karmøy var også fin, men den gikk mye på tvers slik at det ble mange mil ut av en relativ kort avstand. Når vi kom frem til Skudenes hadde vi for så vidt god tid, men det var godt for det viste seg at ferga ikke gikk i rute, men en time før ruteplanen. Det var en fin gammel by.


Vi hadde en fin rast på Sandve-sanden.


Ferge over til Mekjarvik var en god avkobling på dekk i sola. Det var ca. 15 km igjen til Stavanger Vandrehjem der vi skulle overnatte. Stort sett grei veg, men noen steder måtte vi ut på trafikkert veg.
Neste dag var en lang og fin etappe over Jæren. Her gikk vegen ute ved sjøen forbi Tananger, Hafrsfjord og Bryne.

Stykkevis syklet vi på den gamle Kongeveg som gikk som en smal sti helt ned i fjærsteinene. På grunn av buskap måtte vi igjennom flere grinder.

En meget idyllisk veg. Vi skiftet om å være grindgutt.






I Egersund var det lang pause, først spiste vi på en kafè, og deretter hadde vi en bryggesleng. Nede ved sundet var det malerisk med småbåthavnen som lå inne mellom små koselige hus.

Været var helt nydelig, sol og vindstille. Svein fant den fineste benken og der satt han.





Fra Egersund syklet vi mot Hauge i Dalane.
Underveis så vi denne merkelige steinen på en rasteplass. Vi skulle overnatte på en plass som heter Bakkaåna. Det var en avstikker på ca. 3 km fra sentrum. Det var en form for campingplass med hytter og rom til leie.





Vi ble tilbudt et rom i en silo og dette takket vi ja til. Vi sov godt der.
Fra Stavanger til Bakkaåna var det over 140 km, men vi hadde fint vær så det gikk greit. Turen til Flekkefjord dagen etter var ikke så grei. Noe regn og motvind og veldig mange tunge bakker var skikkelig slitsomt. Avstanden i km var ikke lang ca.50 km, men vi følte vi sto stille. Det var flere årsaker til at vi ble enig om å stoppe turen i Flekkefjord. Vi måtte uansett ta buss til Kvinesdal p.g.a. E-39 og tunneler var det ikke tilrådelig å sykle denne vegen.
I tillegg var det meldt et elendig vær på ettermiddagen og neste dag. Vi hadde ikke fått dusjet siste døgn heller, så vi fant ut at bussen gikk helt til Søgne.630 km var tilbakelagt uten uhell av noe slag. En kjempefin tur på 7 dager. En erfaring vi la merke til var at ca. 100 km om dagen var passelig etappe.
Noen uker senere var hele gjengen samlet til mimrestund hos Inger Lise og Svein. Han hadde fanget krabber som var delikat tilberedet på uteplassen. Deretter viste vi bildene fra turen på TV.
Hos Inger Lise og Svein i Ausvigheia, Søgne








Nordsjøruta Skagerrak rundt 2002 Horten - Søgne
Dette er en del av Nordsjøruta og ble gjennomført i to etapper med en og en halv måneds mellomrom. Den første delen var fra Horten til Søgne, dvs. Vestfoldruta og Sørlandsruta. 9. - 12. mai Vestfoldruta hadde vi også som oppgave fra Slf og teste. Vi, dvs. Svein Gyberg og meg syklet til Kristiansand og tok bussen til Kopstadkrysset ved Horten. Her startet vi på Vestfoldruta. Første overnatting var på Nøtterøy Familiecamp i hytte. Det var en meget idyllisk tur og god sykkel veg. Neste morgen skulle vi rekke en ferge til Veierland, men vi klarte å komme 3 min. for sent, fergen var akkurat gått ut fra kaien. Vi syklet da tilbake rundt Tønsberg og inn på det andre alternativ rute ca.25 km ekstra, litt mer trafikkert, men ok. Sandefjord og Larvik ble passert, før vi fortsatte ferden mot Stavern. Her kunne turen vært forbi. Jeg krysset en gate gående/leiende på sykkelen i et fotgjengerfelt da en bil kom i full fart, jeg fikk kastet meg frem, men den traff bakhjulet på sykkelen. Hjulet ble noe skjevt, men kjørbart. Det var en eldre mann som ikke hadde sett meg. Neste stopp var Helgeroa, et koselig og idyllisk sted. Her skulle vi spise lunsj før vi tok fergen over til Langesund. Her opplevde vi den beste service på hele turen, god mat, hurtig og fin servering. Anbefales på det beste. På fergen traff vi en hyggelig fergemann som guidet oss i skjærgården mellom Helgeroa og Langesund. Overnattingen skulle vi ha på Kragerø Vandrehjem, det ble en dagsetappe på ca. 12 mil. Fergen fra Kragerø til Stabbestad neste morgen gikk presis og vi fortsatte turen mot Øysang. Her fikk vi oss en skuffende opplysning, fergen gikk ikke i helgene, og dette var lørdag. Nå var gode råd dyre, hva skulle vi gjøre. Et alternativ var å kjøre rundt, ca.45 km, men så dukket det opp 2 ting på en gang. Først kom en flokk jenter (voksne) syngende ned vegen og omtrent samtidig kom det en skøyte tøffende inn til fergekaia. Jentene som hadde vært på utdrikkingslag hadde rekvirert skøyten. Vi spurte pent om å få være med over fjorden til Risør og det fikk vi mot at vi oppførte oss skikkelig. Tvedestrand ble passert og vi tok en avstikker ned til idylliske Kilsund. Her tilbrakte vi et par timer før vi dro opp til Sjøverstø feriested for overnatting. Etappen denne dag var i underkant av 100 km. Neste dag skulle vi sykle hjem, en lang etappe, så vi startet like etter frokost. I Arendal oppsto neste problem som kunne stoppet turen. Vi var på veg ut av Arendal da plutselig dekket mitt eksploderte. Jeg hadde slange, men ikke dekk. Det viste seg at kollisjonen i Stavern hadde skadet dekket som var nesten nytt. Vi fikk greie på at det var en bensinstasjon like opp i vegen så vi la trøstig i veg. Da vi rundet første sving, ca. 200 meter etter smellen, fikk vi se en diger haug med sykler på en skraphaug ved et sykkelverksted. Dette var en søndag da alt var stengt, men vi fant et dekk som var kastet på søppelhaugen og dette kunne jeg bruke. Turen videre hjem forløp uten større komplikasjoner. Total lengde på turen ble 397 km.

09.05 Søgne - Kristiansand buss 25 km
09.05 Kopstadkrysset - Horten 20 km
09.05 Horten - Nøtterøy hytte 41 km 86 km

10.05 Nøtterøy - Tønsberg -Helgeroa ferge 61 km
10.05 Helgeroa - Langesund - Kragerø Kragerø Vandrehjem 52 km 113 km

11.05 Kragerø - Stabbestad båt
11.05 Øysang - Risør båt 21 km
11.05 Risør - Kilsund - Tvedestrand Sjøverstø Pensjonat 58 km 79 km

12.05 Tvedestrand - Lillesand 45 km
12.05 Lillesand - Birkeland - Søgne 74 km 119 km
Totalt 397 km

Moss - Varberg - Grenaa - Hirtshals
Dette var andre delen av Skagerrak Rundt som ble gjennomført 28.06. - 05.07.2002. Vi, dvs. Svein Gyberg og meg syklet til Kristiansand og tok bussen til Kopstadkrysset og syklet deretter ned til Horten. Her tok vi ferga til Moss og fant frem til Moss Vandrehjem som lå idyllisk til ved Vandsjø i Nesparken. Hele denne turen på 7 overnattinger var basert på Vandrehjem i Norge, Sverige og Danmark. Første dagen var været ustabilt, men det kom bare et par kraftige regnbyger. Sykkeldistanse bare 45 km denne dag. Neste dag var lørdag 29.6 og planen var å sykle via Fredrikstad og ut over Hvaler og ta ferge eller hurtigbåt til Strømstad. Det viste seg at alle båtene fra Hvaler var sluttet å gå til Strømstad, men bare fra Fredrikstad. Derfor gikk turen via Svinesund. Vi startet i sol og fint vær og hadde en fin tur igjennom Østfold. Spesielt var turen langs Glommastien utrolig fin. Både Fredrikstad og Sarpsborg ble besøkt, før vi startet turen mot Svinesund og svenskegrensen. Ved Svinesund var det denne dagen 10 km bilkø, så vi var glad vi syklet og kunne passere i godt tempo forbi grensen. I Sverige måtte vi kjøre et stykke på veldig trafikkert veg, men kom etter vært inn på sykkelsti. Strømstad var overnattingsplass og da var kilometertelleren passert 130 km. Ikke regn denne dag, men litt motvind. Dag 3 var heller ikke så verst vær- og trafikkmessig, da sykkelruta hovedsakelig gikk på fine sykkelstier langs idyllisk skjærgård på vestkysten av Sverige. Lysekil var dagens mål og neste overnatting. Dagsetappen var 138 km. Litt motvind. Det var meldt elendig vær neste dag og det ble det til gangs. Vi syklet i regn og motvind i overkant av 140 km frem til Göteborg, det var tungt. Underveis måtte vi over med 3 små - og 1 stor ferge. De små ble trukket over med waier. Svein hadde første punktering på turen, det skulle bli flere. Da vi kom til Göteborg var vi 2 timer for seint til Vandrehjemmet, men vi hadde ringt og avtalt med en hyggelig dame at hun skulle vente og det gjorde hun. Det må sies med en gang at vi ble fantastisk godt behandlet som sykelister spesielt i Sverige og Danmark. Håper Norge kommer etter! Dette gjaldt ikke minst bilistene som var utrolig hensynsfulle. En annen ting vi merket oss var at merkingen både i Sverige og Danmark var mye bedre enn i Norge. Vi må nok skjerpe oss her hjemme på berget. Dagsetappe til Göteborg var 142 km. Selv om vi var trøtte, så gikk vi en tur på byen og hadde et bedre måltid mat og fikk samtidig løsnet litt på musklene. Neste dag skulle vi sykle ned til Varberg der vi skulle ta fergen over til Grenaa. Denne dagen var det litt bedre vær med kun 2 små regnbyger og vindstille. De 106 km gikk hurtig og greit så vi var fremme i god tid før fergen skulle gå. 4 timer tok det over Kattegat, dvs. vi kom frem til Grenaa kl.2330. Vi hadde avtalt at nøkkelen skulle henges en spesiell plass, men der var den ikke og da var gode råd dyre. Hva skulle vi gjøre midt på natten? Via noen telefoner fant vi ut hvem som var bestyrer og fikk vekket opp vedkommende. Hun kom med en gang og vi kom trykt i seng. Nå var vi i sykelistenes hjemland. Nå hadde vi snudd nesen hjemover og litt medvind var på sin plass. Fra begynnelsen var det ikke noe særlig med sykkelstier, men vegene var veldig lite trafikkert. Svein hadde 2 punkteringer og mitt dekk eksploderte, men Svein er en god "Petter Smart", så en brem på en skyggelue fikset mitt hjul. Hadsund het byen vi hadde bestilt overnattingsplass i og her fikk vi kjøpt nye dekk.. Dagsetappe 128 km. En ferge over Randers-fjorden hadde vi også fått med oss denne dagen. Nest siste dag skulle vi sykle 170 km opp til Skagen. Vi hadde litt medvind så turen gikk greit, men vi ble litt sene til Vandrehjemmet. Der hadde de hengt ut en konvolutt med navn og nøkkel i. Skagen er populært for sykelister, så her var alle overnattingstilbud fullbooket. Selv om vi syklet langt denne dag hadde vi tid til å besøke noen badestrender underveis. Pauser på en sykkeltur er viktige. Da gjelder det og gå litt, spise og drikke godt. Skagen til Hirtshals neste dag var en "sjarmøretappe". Vi koste oss i godt vær og fine sykkelstier hele vegen. Og når avstanden frem ikke var lengre enn 55 km var det bare en fryd. Det skal sies at det var en del motvind, men det gjorde ingen ting. Fergen var i rute og kl. 2130 var vi i Kristiansand. Totalt 914 km. Da var ringen rundt Skagerrak sluttet. Til sammen 1311 km inkl. første del fra Horten til Kristiansand.

28.06 Søgne - Kristiansand buss 25 km
28.06 Kopstadkrysset - Horten 20 km
28.06 Horten - Moss ferge Moss Vandrehjem 3 km 48 km

29.06 Moss - Svinesund - Strømstad Strømstad Vandrehjem 130 km

30.06 Strømstad - Lysekil Lysekil Vandrehjem 138 km

01.07 Lysekil - Göteborg Göteborg Vandrehjem 142 km

02.07 Göteborg - Varberg - Grenaa ferge Grenaa Vandrehjem 106 km

03.07 Grenaa - Hadsund Hadsund Vandrehjem 128 km

04.07 Hadsund - Fredrikshavn - Skagen Skagen Vandrehjem 170 km

05.07 Skagen - Hirtshals - Kr.sand ferge 55 km

Totalt 917 km

Nordsjøruta 2003 Hamburg – Hirtshals
Turen ble gjennomført i en forlenget pinsehelg, dvs. torsdag 5/6 – tirsdag 10/6. Vi syklet fra Ausvigheia 5/6 kl.1645 og ankom bussholdeplass ved E-39 ved kunstgressbanen i Søgne. Her gikk vi på Hamburg-ekspressen som hadde Kristiansand fergeterminal som neste stopp, i god tid før kl.1800 da bussen skal kjøre om bord i ferga. Vi fulgte bussen igjennom natten til Hamburg der vi ankom 6/6 kl.0730. Sykkelstien gikk langs bryggene, så dit fant vi vegen til. Vi fant en frokostplass relativt fort og fikk inn noe mat etter en lang natt. Etter kartet gikk sykkelstien helt nede ved vannkanten langs Elben. Lunsj inntok vi ca. kl.1300 på en av de mange spisesteder langs ruten. Vi syklet frem til St.Michaelisdonn, en liten landsby der vi skulle overnatte på et Vandrehjem. Da hadde vi syklet 130 km første dag. Neste dag 7/6, etter en god frokost tråkket vi videre nordover forbi byene Husum og Tönning. Husum var en nydelig by der vi tok oss god tid til å traske rundt. Vi syklet fremdeles langs Elben, men begynte nå å nærme oss utløpet. Lunsj inntok vi i Tönning. Det er mange badeplasser under veis, men jeg tror ikke jeg vil bade før jeg kommer ut i reinere vann. I kveldinga kom vi til byen Niebüll der vi skulle ha overnattet på Vandrehjem, men der var det fullt, så vi måtte overnatte privat hos noen som leide ut rom. Vi fikk til og med lov til å se landskampen mellom Danmark og Norge. Distanse 144 km. Vi var en tur på byen og spiste middag og bl litt kjent i byen. Neste dag 8/6 tok vi toget fra Jernbanestasjonen til øya Sylt til byen Westerland. Det var den eneste måten å komme dit på. Derifra syklet vi over øya til et fergested nord på øya. Der gikk det ferge til Rømø i Danmark, 45 min. Vi spiste en deilig dansk lunsj eller frokost som de kaller det. Så gikk turen videre inn på fastlandet over en lang "molo" i sterk motvind der det ikke var noe vern mot vinden. Videre gikk vegen opp mot Ribe. Her fikk vi det verste været på hele turen. Det kom et skikkelig skybrudd med lyn og torden og en kraftig motvind. Dette varte i ca. 4 timer og vi var skikkelig gjennom våt. En liten pause bevilget vi oss, men vi var så bløte at vi måtte videre forbi Varde til Ovtrup der vi overnattet på et vandrehjem ved Hennes Strand.. Distanse 123 km. Etter en god frokost neste dag 9/6, syklet vi opp vestkysten av Jylland, forbi Hvite Sande til Ringköping der vi inntok vår lunsj. Etappen denne dagen trodde vi skulle være den lengste, men vi var noe trøtt etter gårdagens strabaser, så det ble ikke lange dagsetappen, bare fram til Fjaltring der det var Vandrehjem. Der var det en koselig dame som solgte mat fra privaten, da det ikke fantes noe kafe / restaurant på stedet. Butikken var stengt en time tidligere. Distansen ble allikevel 111 km. Vi hadde bestemt oss for å starte tidlig neste dag, så da klokken slo seks var vi i gang på siste etappe. 10/6 syklet vi den siste etappen mot Hirtshals der vi skulle ta fergen Silvi Ana kl.2030 til Kristiansand. Etter noen mil kom vi fram til Thyborøn der vi hadde en kort fergetur over Limfjordkanalen. Nå var det mye terrengkjøring, dvs. mye i skog. Vi klarte til og med å kjøre oss vill, men en snill tømmerhugger fikk loset oss inn på rett veg. I Hanstholm spiste vi lunsj, etter at vi hadde vært i et kjøpesenter og fylt opp med væske i flaskene. Vi hadde allerede syklet over 100 km, så vi forsto at det ville bli en tøff dag med hensyn til distanse. Noe medvind / sidevind hjalp på farten, men da vi nærmet oss byen Pandrup forsto vi at vi ikke kunne rekke fergen, det var rett og slett for langt igjen. Jeg ringt min sønn Sverre som var på ferie på Skallerup Strand. Vi ble enig om å møtes nær Løkken, slik at han kunne kjøre oss det siste stykket med bil. Vi rakk fram på hengende håret, 5 min. før avgang. Da hadde vi syklet 220 km og kjørt bil de siste 25 km.
5/6 Søgne 5 km
5/6-6/6 Kr.sand – Hirtshals – Hamburg Ferge – buss
6/6 Hamburg – St. Micheadonn Overn. Vandrehjem 130 km
7/6 St. Micheadonn – Niebüll Overn . Vandrehjem 144 km
8/6 Niebüll – Ovutrup - Hvide Sande Overn. Vandre 123 km
9/6 Ovutup – Fjaltring Overnatt. Vandrehjem 111 km
10/6 Fjaltring – Hirtshals 220 km
10/6 Hirtshals – Kristiansand Ferge kl. 2030 - 2300
Total sykkeldistanse 733 km

Nordsjøruta 2004
Bergen - Shetland - Orknøyene - Scotland - Newcastle

Mandag 31/05 0815 Kristiansand tog - 1119 Stavanger
1220 Stavanger Båt Flaggruten - 1620 Bergen Vandrerhjem Montana 8 km

Tirsdag 01/06 1500 Bergen Smyril Line 8 km

Onsdag 02/06 0100 Lerwick B & B i Lerwick 3 km
0800 Lerwick Sykle på Shetland 130 km
1800 Lerwick North Link ferries til Orknøyene
2300 Kirkwall B & B i Kirkwall

Torsdag 03/06 0700 Kirkwall Sykle på Orknøyene til
0855 Stromness 60 km
0900 Stromness North Link ferries til Scotland
1200 Scrabster
1215 Scrabster syklet i Skotland
2045 Bettyhill B & B i Bettyhill + middag 48 km

Fredag 04/06 0900 Thurso
1200 Lairg Lunsj 80 km
2100 Iverness Vandrerhjem Iverness + middag 96 km

Lørdag 05/06 0900 Iverness
1200 Elgin Lunsj 80 km
2100 Aberdeen Vandrerhjem Aberdeen + middag 105 km

Søndag 06/06 0900 Aberdeen
1200 Inverbervie Lunsj 38 km
2100 Dundee Hotell Dundee + middag 56 km

Mandag 07/06 0900 Dundee
1200 Kirkcaldy Lunsj 42 km
1600 Edinburgh Vandrerhjem Edinburgh + middag 40 km

Tirsdag 08/06 1400 Edinburgh
1800 Innerleithen Hotell Innerleithen + middag 38 km

Onsdag 09/06 0800 Innerleithen
1200 Berwick Lunsj 39 km
2100 Bamburgh B & B i Bamburgh + middag 53 km

Torsdag 10/06 0900 Bamburgh
1200 Amble Lunsj 47 km
1800 Newcastle Hotell i Newcastle + middag 50 km

Fredag 11/06 1500 Newcastle Ferge til Kristiansand

Lørdag 12/06 0915 Kristiansand Bil til Søgne

Total distanse syklet 1100 km
Rapport:
31/5 Vi tok tog fra Kristiansand til Stavanger. På toget traff Svein en kamerat som var konduktør og han skysset oss til 1.klasse. En meget behagelig reise med NSB. I Stavanger syklet vi ned til Flaggruten som skulle frakte oss til Bergen. Været var nydelig så turen var veldig fin. Vi fikk 50% tilslutningsrabatt fra Smiril Line. Innseilingen til Bergen var flott og vi syklet opp til Montana Vandrerhjem der natten skulle tilbringes. På kvelden var vi fottur opp på Ulriken og så en nydelig solnedgang over Bergen.
Solnedgang over Bergen

Fisketorget i Bergen

Akvariet i Bergen
Havnen i Bergen
MS Norrøna kommer inn
Havnen i Bergen











1/6 Etter frokost syklet vi ned til sentrum og fisketorget. Deretter tok vi en tur ut på Akvariet der vi slo i hjel noen timer. Båten skulle gå kl. 1500 så vi hadde god tid. Vi var også om bord i hurtigruten Finmarken. Senere dro vi ut til parken ved Håkonshallen og ventet på Norrøna som skulle bringe oss over til Shetland. Vi fikk tid til å spise lunsj på en pizzaresturant før vi kom til parken. Det viste seg at Norrøna var like stor som flere av cruisebåtene som lå ved kai. Bookingen gikk greit og overfarten var en fornøyelse i det fine stille været. Ankom Lerwick presis kl. 0100 og syklet ca. 4 km. til B & B – overnattingen. Veldig grei plass.
2/6 Spiste frokost og syklet rundt på øya (Nordsjøruta) ca. 130 km. Vegen var noen lange bakker opp og ned. All sykling var på veger som ikke var så veldig trafikkert, men vi måtte være oppmerksom. Vi fant en liten matbutikk ellers var det ikke noen plass å spise utenfor Lerwick.

Svein nyter turen til Shetland

Fergen var stor. Soldekket. Svein i sentrum av Lerwick














Svein på fergen i Leirwick
Duvende landskap på Shetland
Et fantastisk blomsterhav langs vegen










Slott på Orkenøyene

Matstasjon
Fish & chips, please!



Montrose gamlehjem
Uttøying. Se skilt.











På ettermiddagen kl. 1700 gikk turen videre med ferge til Kirkwall på Orknøyene. Dit kom vi kl. 2300. Det var store problemer å få overnattingsplass. Alt ble prøvet, men det var fullt. Tilfeldigvis overhørte en passasjer min fortvilelse og ringte en venn som hadde et tidligere B & B. Der fikk vi overnatte. Noe flaks må en jo ha. En annen ting vi oppdaget når vi studerte kartene våre var at alle mål var i miles i stedet for km. Dette gjorde at vi måtte forandre planer da avstandene var 1,6 km lenger enn beregnet. Vi hadde jo bestilt Vandrerhjem flere plasser.
3/6 En nydelig frokost ble inntatt og sykkelen sto klar. Vi hadde bestemt oss for å ta en tidligere ferge for å rekke nedover i Skottland et stykke. Vi hadde det travelt hvis denne fergen skulle rekkes. Jeg klarte å lose oss feil ut av Kirkwall så vi måtte sykle ca. 10 km. for mye.Vi syklet det vi maktet og når vi nærmet oss fergen i Stromness syklet Svein i forvegen å booket oss inn. Da jeg kom om bord gikk fergen fra land. Puh! Fin tur over til Skottland til Scrabster der vi ankom ca. kl. 1200. Vi hadde spist lunsj om bord så vi startet å sykle mot Bettyhill der vi hadde tenkt å overnatte. Været begynte nå å bli dårlig, men foreløpig var det oppholdsvær. Vinden økte og stedvis var det så kraftig motvind at vi sto nesten stille på sykkelen. Vi syklet hovedsakelig på lite trafikkerte veger med lange bakker i et duvende landskap. I et fjellpass blåste nesten Svein av vegen, men vi kom da frem til Bettyhill i kveldinga og fant et veldig koselig B&B pensjonat der vi fikk oss en god middag og et trivelig rom.
4/6 Vi våknet opp til en dårlig dag med regn og mye motvind. Etter frokost kledde vi oss i regntøy og startet opp i motvinden. Vi var noe heldigere enn en annen sykkelist som kom til en punktert sykkel på morgenen, men han skulle andre vegen og slapp motvinden.Etter 3 – 4 timer ga regnværet seg og det ble oppholdsvær med noe sol av og til. Vinden løyet også så nå begynte det virkelig å bli bra. Terrenget var det samme som dagen før og vi fulgte landsbyveger. Midt på dagen kom vi frem til Lairg der vi spiste lunsj. Etter en god pause satt vi på sykkelen igjen på veg til Iverness der vi hadde bestilt overnatting på Vandrerhjem. Det ble en noe hard sykkeldag da distansen ble nesten 18 mil i noe motvind, men nå lå vi i rute i forhold til skjema. På Vandrerhjemmet traff vi en skoleklasse fra Bygland i Setesdalen som var på tur til Aberdeen. Disse traff vi senere igjen på ferga til Norge.
5/6 Denne dagen skinte sola og da vinden nesten var stilnet helt av, så det lyst ut for en fin sykkeldag. God frokost på vandrerhjemmet før vi startet opp mot Aberdeen. Det skulle vise seg at dette ble en av de fineste dagene både når det gjaldt natur og vær. Jeg var ikke like glad for de bratte bakkene som vi måtte forsere, men den fine naturen med høye fjell og dype daler var vel verd slitet. Etter at vi en stund hadde syklet noe i innlandet kom vi ut til kysten og syklet helt i sjøkanten oppe på forrevne klipper. Vi syklet også noen mil på en nedlagt jernbane. Etter å ha passert noen koselige fiskelandsbyer kom vi frem til Elgin der vi hadde bestemt oss for å spise lunsj.

Ivrige tilskuere. Heia Norge
Stille fiskelandsby
Fint vegkryss











Vi ble medlemmer i klubben
Landskapet og sykkelruta var nå begynt å bli mye flatere her nede langs med kysten. Om kvelden etter 18,5 mils sykkeltur kom vi frem til Aberdeen og fant greit frem til vandrerhjemmet der vi etter en god middag fant køya nokså raskt.
6/6 Tidlig opp til en ny fin dag på sykkelsetet. Om gårsdagen hadde vært fin var det nesten enda finere denne dagen. Vi syklet langs kysten og passerte idylliske steder som Stonehaven og Montrose. Senere kom vi også forbi St. Andrews som blir regnet som golfsportens fødested.
Stonehaven var en fin by
Stor forskjell på flo og fjære
Dundee sentrum

Taybroen i det fjerne

Byen Falkland
I Inverbervie spiste vi fish & chips, en rimelig lunsj og syklet videre mot Dundee der vi skulle overnatte. Underveis passerte vi landsbyen Falkland der vi tok en liten pause. Om kvelden kom vi til Tay-floden og byen Dundee. Her oppsto vårt første overnattingsproblem. Da det ikke var Vandrerhjem i Dundee hadde vi ikke forhandsbestilt overnatting der. Det skulle vise seg at alle pensjonater og B&B var fullbooket, så vi måtte undersøke på hoteller. Nokså tidlig hadde vi truffet et par som hjalp oss å ringe rundt. Tilslutt fikk vi plass på et 4-stjernes hotell. Det var den dyreste overnattingen på hele turen, men vi sov godt. Syklene ble parkert i resepsjonen.
7/6 Neste dag etter frokost startet turen over Taybroen ca. 2,5 km. lang. Det var heis opp til egen sykkelbane på broen. Vi var nå bare ca. 8 mil ifra Edinburgh så vi kjørte på for å være der litt tidlig på dagen. Spiste en lett lunsj i Kirkcaldy og kom frem til Edinburgh ca. kl. 1400. Rigget oss til på Vandrerhjemmet som viste seg å være et fellesrom med 10 senger. Der sov vi veldig dårlig.
Edinburgh Hovedgaten
Edinburgh Hovedgaten
Skal det være en Kilt
Edinburgh slott
Skotsk gatemusikker
Vi tok en tur på byen og hadde en lang sight-seeing tur med buss før vi spiste en god middag. Det var opprinelig meningen å være i 2 dager i Edinburgh, men vi var nødt til å kjøre inn litt tid mot Newcastle, og da også overnattingsplassen var så dårlig, bestemte vi oss for å starte videre neste morgen.




8/7 Nok en fin dag. Vi bestemte oss for å sykle ut av byen i middagstider dvs. ca. kl.1400. Deretter bar det i veg innover i landet og noen lange bakker over Lammermuir Hills. Da vi var kommet noen kilometer oppover kom vi til et skilt der det sto at vegen var helt stengt lenger fremme. Nå var gode råd dyre, for alternativet var å sykle flere mil rundt. Vi tok en sjanse og tråkket i veg videre. Først en mil til med oppoverbakke og etter nok 2 mil kom vi til sperringen. Det viste seg at det var en elv som de bygget en ny bro over. Her måtte vi bære syklene over på noen store steiner som var lagt til rette. Etter nok en mil kom vi til Innerleithen som var en koselig og fin landsby i innlandet. Her spiste vi middag og gikk en tur på byen før vi overnattet på et koselig lite hotell.

Bro over lakseelv før Berwick
Det var ikke bare asfalt
Pause ved grensen
Sykkelruten i sjøkanten
Slottet i Bamburgh
Koselig overnattingsplass











9/6 Tidlig frokost, nydelig vær med vindstille. Dagen er vår. Tidlig på formiddagen passerte vi grensen til England. Vi spiste lunsj i byen Berwick. På forhånd hadde vi tenkt å overnatte på Holy Island, nede på Englandskysten, men en vi traff anbefalte å sykle litt lenger til byen Bamburgh der det var et flott gammelt slott. Dette gjorde vi og fant et koselig B&B pensjonat. Etter en tur på slottet og en god middag sovnet vi raskt begge to.
10/6 Nå var det medvind også, så etter en god frokost gikk sykkelen av seg selv sydover mot Newcastle. Vi hadde en lett matpause i Amble før siste etappe ble gjennomført frem til Newcastle. Her fant vi et greit lite hotell og etterpå tok vi en bytur, spiste middag og ruslet tilbake til hotellet.
11/6 Etter frokost var det sjarmøretappen ut til ferga til Kristiansand. Det var bare 2,5 mil og ferga skulle gå kl. 1500 så vi hadde god tid. Vi syklet litt rundt Newcastle før vi kom frem til ferga ca. kl.1200. Vi gjorde noen innkjøp og spiste mat på kjøpesenteret før vi booket inn.

Idyllisk vik på Englandskysten
Hotellet i Newcastle
Kjøpesenteret ved fergekaia










South Shilds
North Shilds. En av fergene
Like ved utløpet










Utseilingen fra Newcastle var fin og turen over var stille og fin. Pratet med engelske sykelister som skulle sykle i Norge. De hadde lite peiling på hva de ga seg ut på. De hadde nesten ikke noe trening på forhand.
Vi ankom Kristiansand dagen etter kl. 0915.

Nordsjøruta 2005 Rotterdam (Ned.) – Hamburg (De.)
1.dag 31/3 Vi står opp kl.0330 og er ferdig pakket og klar når Ole henter oss kl.0430. På toget får vi først studd syklene med bagasje inn i transportvognen, før vi selv finner våre seter lenger bak i toget. Turen inn til Sentralbanestasjonen går fint med noe frokost og avslapping underveis. Vi må bytte tog, og for dere som ikke har byttet tog med sykler kan jeg fortelle at dette er ikke bare, bare. Vi må dra med oss syklene opp i informasjonshallen, en må passe syklene mens den andre løser billett videre til Oslo Lufthavn. Deretter må vi ned på en annen perrong før vi får lastet inn syklene. Vi tør ikke å sleppe syklene av syne for at de ikke skal stjeles. På Gardemoen skal vi reise videre til Rotterdam med Basic Air og vi har 2 timer og booke inn, sende syklene som spesialgods og få i oss noe lunsj. Flyturen går unna på ca.2 timer og vi merker at det er litt varmere i Nederland enn hjemme. Vi får etter hvert vår bagasje og syklene og finner vegen ut fra flyplassen mot kanalen og ut til Hoek van Holland som er helt ut mot Nordsjøen. Rotterdam som er verdens største havneby har kaier og dokker langs kanalen på begge sider, det vil si 40 km på begge sider ut til Hoek van Holland. Opprinnelig hadde vi tenkt å overnatte her, men vi føler oss så opplagt at vi sykler videre til Scheveningen som er en forstad til den Haag. Her fant vi oss et pensjonat/vandrehjem, med noen elendige senger skulle det vise seg, men vi sovnet etter en god middag. (Fine folk spiser middag sent.)

Vindmølle, kanaler og sykkelstierer symboler på Nederland.
Sykkelsti med kanaler på begge sider.
Sandstrender så langt du kan se.









2.dag 1/4 Jeg prøvde meg på en aprilsnarr etter frokost, men Svein var våken og gjennomskuet meg. Været var nydelig med sol fra skyfri himmel, så vi kom oss raskt av gårde og syklet igjennom flere småbyer langs kysten. Det har jeg glemt å fortelle, men vi sykler for det meste på fantastisk flotte sykkelstier og en sjelden gang på noen lite trafikkerte veger. For de som har syklet til Skagen er det også i Nederland mye likt med klitter, sand og småskog. Det som er annerledes i Nederland er alle kanalene som går på kryss og tvers alle veger. Jeg hadde på forhånd sagt at jeg ville bade i sjøen, men jeg måtte kaste inn håndkle. Det var bare 7 – 8 grader. Ja, jeg var pysete. Badestrendene var utrolig fine så langt øyet kunne se. Da vi kom til byen Ijemunden måtte vi krysse Noordzee-kanalen med en liten ferge. Det er denne kanalen som er sjøvegen inn til Amsterdam. Her er det stor trafikk i en forholdsvis trang kanal. Amsterdam er en fin og morsom by og vi vurderte å ta en avstikker, men da vi fant ut at det fort ville gå en halv dag, syklet vi videre til Bergen am Zee der vi tok en pause og spiste lunsj. Været var fremdeles fint, men litt lettskyet og noe mer vind som begynte å dreie i mot. Vi spurte ofte om noen hadde hørt værmelding, og de svarte nedslående. Det var meldt store nedbørsmengder over hele Nederland og Nord-Tyskland med dreining av vinden slik at det ble ren motvind. Det er lettere å sykle i motvind i et land med mye trær og fjell om dere forstår hva jeg mener. Vel, vi kunne ikke ta sorgene på forskudd, så da lunsjen var fortært syklet vi videre mot landsbyen Den Oever. Den opprinnelige planen var å sykle over øyene Texel og Vlieland som vi var anbefalt, men dette er en sommerrute som ikke var åpnet. Fergen var rett og slett innstilt. Fra Den Oever går det et 30 km langt dike over mot byen Harlingen. Her merket vi tydelig at vinden hadde dreid mer mot oss. På diket var det bare sykkelstien og en motorvei med en vindvoll på gale siden, dvs. vest. Nå begynte hastigheten å dabbe og nå merket vi den dårlige oppladingen. Vi besluttet å ta noen snarveger for å spare tid og krefter. Vi syklet opp til Leeuwarden og overnattet på hotell. Her inntok vi en bedre middag etter en slitsom dag, men vi lå likt med tidsskjemaet.

”Sykkelautobane” mellom Klittene. Gang- og ridesti også.
Spise- og kvilepause ved landsbyen Den Oever
Noordzee-kanalen










3.dag 2/4 Vi våknet til overskyet vær, men foreløpig ikke noe regn. Etter frokost syklet vi i veg mot Groningen. Det er ofte vanskelig å finne letteste veg ut av store byer, og Leeuwarden var ikke noe unntak. Vi rotet litt og måtte ha svømt over en kanal for å komme inn på sykkelstien, men Svein mente vi måtte finne en bro, og det klarte vi omsider. Det var mange små koselige landsbyer langs sykkelstien, men på grunn av motvind gikk det sent og vi hadde en lang dagsetappe. I byen Groningen tok vi en times pause med en god lunsj. Vi trengte næring selv om vi begge følte at det gikk lettere denne dagen. Jeg glemte å fortelle at det var ikke bare motvind som var en hemsko. Bøndene ventet regn, og hva gjør de da. Jo, ganske riktig; sprer møkk! Det luktet ”pyton”! Denne lukta forfulgte oss hele denne- og neste dag. Vi syklet videre til den tyske grense og fram til byen Leer der vi spiste middag og overnattet på et bra hotell.

Vi spiser mens vi venter på ferga.
Tulipanbedene i blomst langs vegen.
30 km med rett sykkelsti på dike.










4.dag 3/4 Denne dagen våknet vi opp til lettskyet vær, fremdeles noe motvind. Etter frokost satte vi kursen mot Varel. Vi hadde bestemt oss for å jukse litt ved å sykle rett over Fresland-halvøya i stedet for rundt. Vi sparte da ca.70 km, noe vi trengte hvis vi skulle rekke bussen i Hamburg. Dette var fordi det var flere dager med motvind som gjorde at vi ikke klarte den kalkulerte distanse. I Varel tok vi en times pause og spiste lunsj på en restaurant ved en kanal. Ferden videre gikk langs kanaler og fine sykkelstier også her i Tyskland. I Biexen måtte vi med ferge over Weserelva til Bremerhaven. Det var blitt sent så vi hadde bestemt oss for at vi tok det første hotellet vi kom til. Det var ikke det helt store, men vi kunne bestemme prisen selv. Han kapret oss på gata da vi syklet forbi. Vi fant en restaurant som var senåpen. Der fikk vi kjøpe middag, ellers var det meste i byen stengt.

Koselig uterestaurant i Varel.
Fine sykkelstier ved kanalene.
Ferga fra Blexen til Bremerhaven.










5.dag 4/4 Vi startet på den nest siste sykkeldagen for denne gangen i fremdeles oppholdsvær. Det er helt uttrolig, men flere ganger kunne vi se at det regnet bare noen få kilometer unna. Sykkelstiene her i Tyskland er nesten like fine som i Nederland og er lagt meget fint til rette i naturen. Etter noen timer på setet kom vi til et vendepunkt når det gjelder retning. Fra å sykle rett nord svingte vi nå rett øst, dvs. vi syklet mot Coxhaven og Elben. I Coxhaven spiste og hvilte vi, før vi tråkket videre til Hammoor, en liten landsby før Stade. Her overnattet vi på et pensjonat i utkanten av sentrum.

Coxhaven Hvor skal vi spise?
Gammel bilferge, de heiste bilene over elven før i tiden.












Hammor, en koselig landsby


6. dag 5/4 Siste sykkeldag var den beste når det gjaldt vær og vind. Nå gikk turen langs vestsiden av Elben lekende lett. Vi hadde ikke syklet lenge før vi kom til et skilt som sa at vi nå kjørte inn i himmelen. Ja, det sto ”Himmelporten”. Vi så etter St.Peter, men han var som sunket til jorden. I stedet kom det et følge på minst 100 syklister som kom den andre vegen, så vi måtte passe oss for ikke å kollidere. Turen videre gikk fort og greit, og vi fant fergen som skulle bringe oss det siste stykket over Elben og inn til Hamburg. Vi ønsket å overnatte i nærheten av busstasjonen, slik at det ville være lettvint dagen etter. Et lite eksempel på den velvilje vi syklister møter er følgende eksempel. Da vi sto og så på et hotell som så greit ut, kom det en lokal syklist og sa at vi måtte ikke velge det hotellet, det var beryktet. Han viste oss et annet som var veldig greit og billig. Vi hadde nå syklet 800 km uten en punktering eller annet uhell. Det hadde heller ikke kommet en eneste regndråpe på hele turen, så vi var godt fornøyd.
Hvor er St.Peter? spør Svein
Jork. Nam, nam her var en kafe`.
Ferge og sightseeingbåt på Elben.








7.dag. 6/4 Vi har tid til en tur på Karlstadt Sport før bussen går hjem til Søgne via Hirtshals. Tid til noe mat var det også på busstasjonen. Apropos: Det begynte å styrtregne når vi satte oss i bussen! Slå den!

Hamburg Noe av havneområdet.



Idyllisk båthavn nesten i sentrum.





En siste matbit før bussen går.










Her finner du linker vedr. turene: www.danhostelnord.dk/thisted http://www.fjaltring.dk/ www.danhostelnord.dk/fjaltring http://http//www.jugendherberge.de/jh/stmichaelisdonn/ http://http//www.jugendherberge.de/jh/niebuell-muehlenstrasse/ http://http//www.colorline.no/ http://http//www.nor-way.no/nbeweb/show.do http://http//www.slf.no/tur/dss-rallarvegen.htm http://http//www.ms-bruvik.no/br4.htm http://http//www.nordsjovegen.no http://http//www.northsea-cycle.com http://http//www.vandrehjem.no http://http//www.rogtraf.no http://http//www.nsb.no

Ingen kommentarer: