Om meg

Bildet mitt
Son, Akershus, Norway
Just a guy who´s following his dreams and getting ready for some longdistante sailing.

mandag 25. april 2011

Calais 25.april

Første anløpshavn i Frankrike og siste før Den Engelske kanal. Her møter vi Trine Hamran på togstasjon. Etter vi har servert henne rester fra gårsdagens middag..eh..stikker vi ut kursen mot kanalen. Vind, tidevann og portåpning ut havnen må beregnes, i tillegg til den økende skipstrafikk på kryss og tvers over mot England. Her får vi nok å stri med.
Vi ser fram til å få Henning ombord den 28. med fiskelast fra Norge.
Litt av den enorme tidevannsforskjellen i Frankrike på 6 meter.

Oostende 23.april

Oostende i Belgia. Mens Kees seiler spinakker, baker skipper´n brød med et formidabelt resultat. Nå har vi fersk homemade brød å servere Trine i Calais.

Dag ukjent....

22.april
Dagene har gått i surr ombord på Sunrise, derfor forsetter vi bloggen med dato og anløpt sted.  I skrivende stund sitter vi atter en gang på en pub (for å få WIFI internettilgang;)men nå i Frankrike.
Havner vi har besøkt siden Borkum er; Den Helder, en travel marinehavn i nord-Nederland, uten å utforske den noe mer seiler vi videre mot Ijmuiden. Her får vi et hærlig gjensyn med min kjære søster Nina (Kees mamma) Anna, Kaia (Kees søster), Jan og Pauli. Vi sjekker ut Amsterdam, i den grad det går an å sjekke ut Amsterdam på 1 dag med sine fasiliteter. Kaia seiler videre med oss til Rotterdam og Europort.


Rotterdam. En av de mest travle havner i Europa, og det fikk vi merke. Vi steamer inn med god veiledning fra trafikkontrollen på land. Vi får beskjed om å seile styrbord mot styrbord mot dette beistet.
I Berghaven, en liten havn i inløpet til Rotterdam finner vi ly mot den økende vinden, men også den nederlandske kystvakta. De har fanget oss opp på radioen og venter bare på seilerne. Vi har ikke lagt til før de er ombord, bevæpnet til tennene endevender de alt på jakt etter ulovligheter. Imigrasjonsmyndigheter og tollere i sin fulle prakt, men hyggelige folk. De finner ikke noe ulovlig stæsj og alle papirer er i orden.


onsdag 20. april 2011

Dag 28-29

I tett tåke på et blikkstille hav mot Helgoland i Tyskland den 17. april.
Vi legger ut i tåkehavet kl 1000. Det er vindstille, tett tåke og fra 50-100 meter sikt hele dagen. Skipsleia inn til Esbjerg er trang, men vi holder oss tett inntil den røde siden av leia og unngår de store gutta på vei inn. Vi satser på at det eletroniske utstyret ombord vil fortelle oss veien og om skipstrafikken, og det gjør det.
Tankene går tilbake til den gamle tiden da motor ombord ikke fantes. Timene, dagene og ukene i stillebelter med tett tåke pakket rundt seg, bare drivende med straumen.....det måtte være en prøvelse selv for den barskeste sjømann. I vår tilfelle hjelper "jærngenoaen" oss som så mange ganger tidliger, og via kart/gps vet vi at vi nærmer oss helgoland. Det er stille på øya. Vi kaller opp Helgolang port på vhf´n, men ingen respons å få......det er for sent de har lagt seg finner vi ut, og steamer inn i havna.

Helgoland sett fra sør når vi seiler videre 18. april.
Soloppgang over Büsum i nord-Tysklang i det vi seiler mot vår første møte med den tette skipstrafikken og separasjonssonene som går i Nordsjøen mot Den engelske kanal....

...og i det solen går ned i vest når vi Borkum, en øy på fastlandsiden i nord-Tyskland.
 Fyrtårnet på Borkum, 60 m  høyt.

lørdag 16. april 2011

Dag 26-27

Vi inspiserer byen, besøker puber og provianterer.

                                         Litt reklame hvor vi har sneket oss med på fra Esbjerg. 

                                                     
                                                       Kjøttkaker alla Sunrise til middag.

Dagen før vi seiler vider kommmer det inn en katamaran seiler. Et nybygg fra Frankrike som skal hjem til Norge. De har litt problemer med generatoren ombord og må låne verktøy av oss. Dette er et luksusskip hvor pris er utenfor vår fatteevne, men hyggelige folk ombord. Eier er fra Norge men skipper fra Belgia. Denne båten skal stilles ut i Norge til høsten i Oslo.
                                                                T.E.A.M. of Norway.





Dag 25

Fra Thorsminde mot Esbjerg får vi "Galewarning" (kulingvarsel) på VHF. Varselet er uklart og tidspunktet får vi ikke, men kuling skal vi vel klare etter det vi har vært gjennom......Godværet holder seg hele dagen og vi steamer inn mot Esbjerg som planlagt, men værbildet er endret og 2 timer etter ankomst bryter det løs igjen. Vi ligger i en ganske så skjermet havn, men vind målerern viser storm i havna, så her er det bare å belegge godt. Ekstra tamper og fendring må til. Dette varer i 2 dager, vi ligger på sia og det føles som å seile i frisk bris selv om vi ligger i havn. Samtidig får vi vita at Feed Balsfjord med styrmann Terje Rasmussen ligger med motorhavari i nord-Tyskland.

Dag 24

Thorsminde i Danmark. Vi ankommer sent, og en hyggelig "harbourmaster" tar oss i mot og gir oss litt info om havnen. En liten titt på land men intet stort og berette om.

mandag 11. april 2011

Dag 22-23

Overseilingen til Danmark tok 12,5 timer og gikk smertefritt. Vi sløret et stykke, men vinden spaknet så vi måtte opp med spinakkern for å ha framdrift.
 Hanstholm NW i Danmark. En sliten fiskerihavn med spor langt tilbake  i tiden. Detter er samfunn som utelukkende er bygget opp rundt fiskeri. S/Y SUNRISE forlate havnen og seiler sørover mot Thorsminde.
Underveis blir det tid til brødbaking og Kees står atter en gang for nybakte brød. Deigen blir blandet og knadd i cockpiten i 16 varmegrader og shorts.

fredag 8. april 2011

Dag 19-21

Sove, spise, sove litt til og så spise litt mer.....det som brytes ned må bygges opp igjen.
Vi besøker Uranienborg og utkikksposten som viser vei ut i Nordsjøen hvor vi seiler i morgen.




En bit av Mandal set fra Uranienborg ut mot Nordsjøen.

onsdag 6. april 2011

Dag 18

05. april.
Vi legger ut fra Skudeneshavn via Boknafjorden 06:15. Det melder SØ frisk bris, liten kulig 15. Vi får vinden rett mot oss, og de som fulgte oss på AIS´n såg at det gikk i sikk sakk utover. Vinden økte på til sterk kuling 18 og regn. Vi sloss med været langs denne ugjestmilde og forblåste kysten som vi begynne å bli lei av. Natta blir lang, og med lite søvn og  litt feber i kroppen kjenner skipper´n presset. AIS´n hjelper oss med å få øye på skipstrafikken som i dette været kan være en utfordring.
Vi ankommer Manndal om morgenen den 06. april. Siste stopp i Norge!
Værmeldingen er ikke bra :( Noen som har hørt dette før??? Nordsjøen byr på sterk kuling til storm, dette legger en demper på planen om å seile over mot Danmark torsdag, en distanse på 65 nm.....men været skal bedre seg til lørdag. 
Et stag til styrbord salingshorn løsnet fra strekkfisken i uværet. Dette blir fikset i Manndal av en feberfylt skipper mens Kris viser ekte seilermuskler :)

Dag 17

Skudeneshavn 04.april.
Sør på Karmøy ligger en idyllisk liten havn. Siste stopp før havseilas forbi Jærens rev mot Egersund og Manndal. Skudeneshavn ble bygget opp rundt hummefiske, sildefiske og eksport av sild til Riga som gjorde at Skudeneshavn vokste kraftig på 1800 tallet. Det er som å seile rett inn i et boligfelt med hus helt ned i sjøkanten. En trang men skjermet innseiling mot den sør-østlige vinden.







mandag 4. april 2011

Dag 16

Dagens gode gjerning.
Vi forlater Bergen og steamer for motor innerleia mot Skudeneshavn, med vinden rett  i fleisen.....Vest for Stord i Langenuen blir vi oppmerksom på en seiler som sliter mot vinden. Han vinker med begge armene for å signaliser at han trenger hjelp. Han hadde nylig vært og kjøpt båten og fått motorstopp på turen hjem. Vi bistår han med slep til hans hjemmehavn i Rommetveit på stord. En glad og fornøyd seiler ønsker oss lykke til videre mot varmere strøk, og vi er glad for å kunne hjelpe:)







Kl. 0730 mand den 04.april når vi Skudeneshavn.

lørdag 2. april 2011

Dag 15

Tron Einar møntrer av i Bergen. Han har smakt på livet som seiler og høstet erfaringer, men ser på Nordsjøkrysset som skremmende. Dette respekteres. Erfaringene må fordøyes og tankene om å fortsette eller ikke får komme etter hvert. TE er velkommen ombord ved en senere anledning om han skulle bestemme seg for det. God tur hjem!


Seilet som revnet blir fikset av seilmaker Helvig i Sandviken for en tusenlapp. Det blir stanset inn en metallring med 17 tonns trykk...dette burde holde. Autopiloten ser ikke ut for å være skadet, heldigvis hadde den bare gjenget seg ut av innfestingen på roret, så den var bare å skru på plass igjen.

Genoa demonteres.

Dag 14

Været holdt forbi Stadt, men så var det slutt... SØ kuling på natta sliter av innfestingen til genoaen (forseilet) samt at autopiloten ryker. Med revet genoa og 3 rev i storseilet seiler vi mot Bergen. Etter et og halvt døgn i havet lyser Askøybroen med sine 200 lys mot oss. Et hærlig skue!
Det er stille i Vågen og vi klapper til Zakkariasbryggen med Kees bak roret. Noen besøker pub mens skipper sovner før han når køya.

Statsraad Lehmkuhl.
Bygget i Bremerhaven i 1914. Bergens skoleskip på hele 98 meter med baugspydet, bredde 12,6 meter, masthøyde 48 meter og dyptgående 5,2 meter. Med et seilareal på 2026 m2 gjør skipet maks 17 knop.

Dag 13

Hustadvika med opplett og vindstille. Her kan man virkelig forestille seg hvordan det koker når været står på som værst. Med holmer og skjær rundt oss navigerer vi glatt igjennom Hustadvika og nyter sol og 10 varmegrader. Værgudene er på vår side for en gangs skyld og vi satser på at de følger oss forbi Stadt.

En nedlastet fiskebåt på kurs mot Stadt.

Dag 12

Kristiansund med Sundbåten som legger til kai. Sundbåttrafikken startet i 1876 og påstås og være verdens eldste kollektive transportmiddel som har vært i kontinuerlig drift. Den farter mellom Gomalandet, Kirkelandet, Nordlandet og Innlandet.
Været har bedret seg og vi er klare for å legge ut via det berykta havområdet Hustadvika mot Stadthavet.