Scanair.no © 2009 • Kontakt Forum

 

 

 

 

 

 

 

I hvalfiskens buk

- Sundt Atlanta Skybrigde starter flygninger
av Christian H Kamhaug (OSL) 05.12.2009

 

 

Da Sundt Atlanta Skybrigdes helhvite Boeing 747-230F TF-ARP (c/n 23348) tok av fra Oslo Lufthavn Gardermoen, med kurs for New York (JFK) lørdag 5. desember 2009, var det resultatet av mange års planlegging for å få på plass en fast fraktrute "på norske vinger" fra Norge.

 

Sundt Atlanta Skybridge er et joint-venture mellom norske Sundt Air og den islandske wet-lease spesialisten Air Atlanta Icelandic som begge eier 45% av selskapet. De resterende 10% eies av Arild Jaabæk (bildet til venstre) som også er CEO (og halve den norske staben) i Sundt Atlanta Skybridge.

 

Sundt Atlanta Skybridge startet ruteflygninger på ruten Oslo - New York (JFK) - Miami - Amsterdam lørdag 5. desember. Ruten skal i første omgang flys to ganger i uken, med avganger torsdager og lørdager fra Oslo. Selskapet har kapasitet til å starte en tredje ukentlig rundtur om det viser seg å være nok etterspørsel, eller ta ad-hoc charteroppdrag i disse mellomdagene. Selskapet er allerede i kontakt med Forsvaret og andre store kunder med tanke på nettopp slike oppdrag.

 

I første omgang starter selskapet med én Boeing 747-230F TF-ARP som er wet-leaset fra Air Atlanta, som har det operative ansvaret for selskapets flygninger. For tiden har Sundt Air fire styrmenn på opplæring på 747, og på sikt håper Air Atlanta å ha dedikerte crew til Skybridge-operasjonene. I løpet av 2010 har selskapet planlagt å utøke flåten med én Boeing 747-400F.

 

TF-ARP ble opprinnelig levert til Lufhansa Cargo som D-ABZB i oktober 1985 og fløy for det tyske selskapet frem til 1994 da maskinen ble leaset ut til amerikanske Atlas Air som N747MC frem til 1997 da den gikk tilbake til Lufthansa og den tyske registreringen. Etter 11. september 2001 gikk maskinen i "opplag" i Mojave-ørkenen i et par årfør den kom tilbake i drift hos Lufthansa og kom til Air Atlanta som TF-ARP i juni 2004. Leaset ut til Tesis Air Cargo som VP-BXD august 2007 til august 2008. TF-ARP skal fly fast for Sundt Atlanta Skybridge, og vil ved anledning få selskapets blå og gull-dekor med Skybridge i billboard-titler på flykroppen. Inntil videre er maskinen helhvit.

 

TF-ARP med paller med fisk fra Marine Harvest i forgrunnen.

 

Maskinen kan ta 105 tonn frakt på hver tur, både i belly og på hoveddekket. TF-ARP har i tillegg til fraktdør bak på ventre side, også mulighet til å åpne nesen for å få inn lang frakt. Denne egenskapen burde gjøre maskinen svært interessant for blant annet oljeindustrien. Ikke uventet er eksportører av fersk og frossen fisk blant de viktigste kundene, og norske Marine Harvest er allerede storkunde med 60 tonn fisk på den første turen over Atlanteren. Fiskeeksporten til USA er økende som følge av stansen i import av oppdrettslaks fra Chile pga sykdom, og reduksjonen i passasjerflygninger over Atlanteren har ført til mindre belly-kapasitet, noe som Sundt Atlanta Skybridge vil dra nytte av.

 

Hoveddekket på TF-ARP, sett mot den åpne nesedøren

 

 

På hoveddekket har maskinen plass til 29-30 standard paller, og ytterligere ni får plass under dekk. Fra cockpit styres temperaturen i hele flyet, og faktisk kan forskjellige soner i lasterommet ha forskjellig temperatur i forhold til lasten. Fersk fisk og levende hester skal helst ikke ha samme temperatur.

 

I Boeing 747'ens karakteristiske kuppel, bak cockpiten er crewets oppholdsrom under flygningen. I TF-ARP er det ikke store plassen - et lite toalett, et lite galley til tilberedning av mat og drikke, tre vanlige flyseter, noe lagringsplass for bagasje etc og to køyesenger med til sammen fire sengeplasser til crewrest

 

Jaabæk innrømmer at det er en utfordring å fylle maskinen på returen, men allerede på første turen plukker maskinen opp 50 tonn blomster i Miami og flyr dem til Amsterdam. Miami er et mottakksenter for blomster og jordbruksprodukter fra Sør-Amerika og de karibiske øyer og direkte fraktflygninger til Europa vil være interessant for disse eksportørene også. Et annet marked der Sundt Atlanta Icelandic ser på, særlig for å fylle opp flyet på siste leg fra Amsterdam til Oslo, er farlig gods sier Jaabæk. I mange tilfeller blir det enklere og billigere å sende denne typen god med fly, og da særlig med rene fraktfly som Skybridge. Selskapet har også vært i samtaler med pakkeselskaper som DHL med tanke på å fly kurérpost på ruten for de større transportørene.

 

Sundt Atlanta Skybridge hr stor tro på at fraktruten blir populær, og gir mulighet for ekspansjon. Utvidelse av rutenettet til Asia er også ønskelig, men utfordringene med å få overflygningsrettigheter over Russland gjør at selskapet i første omgang fokuserer på trafikken vestover. Dessuten møter Sundt Atlanta Skybridge også konkurranse fra Korean Air Cargo, "enn så lenge i allefall" avslutter Arild Jaabæk med et lurt smil.

 

 

 

 

Aktuelle lenker:

 

Sundt Atlanta Skybridge

Sundt Air

Air Atlanta Icelandic

Marine Harvest

 

 

Lite "Operated by Air Atlanta Icelandic" merke til høyre for passasjerdøren foran

 

 

"Hvalfiskens" impojnerende gap

 

 

TF-ARP har plass til ni paller i lasterommene under hoveddekket

 

 

En liten kikk inn i cockpit

 

 

 

 

 

Annonse:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

Bookmark and Share