Verkstedet
V-brems |
Skal nå tar for oss V-bremsen. Skal
på hvordan den smøres og justeres for å fungere skikkelig.
Skal også vise hvordan man setter bremesklossene godt på plass.
Du har sikkert hatt bremser som en gang var skikkelig bra, men som har
blitt "dårlige" og gir pipelyder ved bremsing. Skal nå
prøve å gi en liten innføring i hvordan dette kan
gjøres noe med.
|
||||
Nødvendig verktøy for operasjonen: Umbrako/sekskant 5 mm og stjerneskrujern. | ||||
Bilde nr 1 viser V-bremsen slik vi kjenner
den, men venstre og høyre bremsehalvdel.
Nå skal vi plukke hele bremsen fra
hverandre for å få gjort en full overhaling på hele
bremsesystemet. Ta da først av hjulene, dette for å lettere
kunne skru av bremsene. Du får av bremsene uten å ta av hjulene
og, men det er lettere å ta de av, det vil du erfare :)
Først løsner du venstre bremsehalvdel fra høyre bremsehalvdel, se Bilde 2. Du presser bare de to bremsearmene mot hverandre og løfter den buede metallhylsa ut av festet på venstre bremsearm. Noen ganger lar ikke dette seg gjøre hvis vaieren er for stram, da bare løsner du litt på veieren ved å skru opp umbrakoskruen på toppen av høyre bremsearm. |
||||
Bilde 1,
større bilde
|
Bilde 2, større bilde | |||
Neste skritt i prosessen er å skru
bremsene av rammen. Det er en 5mm umbrakonøkkelskrue som fester
hver av bremsehalvdelen til rammen, som vist på Bilde 3. Skru ut
denne skruen, deretter drar du bare av bremsearmen. Noen ganger sitter
fjæra som sitter i bremsen igjen på rammen. Ikke fortvil!
Dra denne også av og sett den inn i bremsen igjen. Du finner da
et hull i bremsen hvor den spisse delen på fjæra settes inn.
Nå vil det se ut som på Bilde 4, der hvor bremsearmen var
festet.
Det første du kan gjøre nå, er å gjøre den runde sylinderen på Bilde 4 ren. Deretter setter du den inn med fett. Som man delvis ser på samme bilde, er at det er 3 hull hvor fjæra i bremsen kan festes. Noen ganger er det bare ett hull her, men det er mest vanlig slik det er på bildet. Når du etterpå skal sette på bremsearmen igjen, så kan du etter valg av hull bestemme hvor "kjapp" bremsing du vil ha. Det øverste hullet gir rask reaksjon, mens det nederste gir dårligst reaksjon. Sjelden lurt å velge det øverste. Kan bli for stramt. Man kan også gjøre bremsingen "kjappere" ved å stramme noen justeringsskruer som jeg skal komme tilbake til. Husk bare på å velge samme hull på venstre og høye side, ellers vil ikke bremsen virke ordentlig etterpå. |
||||
Bilde 3, større bilde | Bilde 4, større bilde | |||
Nå skal vi la det selve bremsen ligge litt. For å få en god bremsing må man også se på strømpe og vaier. Ofte ligger det største problemet her. Dersom friksjonen mellom strømpene og vaieren blir for stor, blir bremsingen dårlig. Hvis det er lenge siden du skiftet strømpe og vaier, foreslår jeg at du bytter dette. Er vaier og strømpe ganske nye, så kan dette enkelt smøres opp. Hvis du ikke allerede har gjort dette, så løsner du vaieren fra høyre bremsehalvdel, som vist på Bilde 5. Nå er da vaieren helt "slapp". Du kan da løsne alle strømper fra sine fester, som vist på Bilde 6. Ta litt "tynn" (lav viskositet) sprayboksolje i hånden, dra det bortover vaieren. Dra så strømpene over området hvor du har lagt olje på vaieren. Dermed får du også olje inn i strømpene. Gjør dette et par ganger med alle strømpene, og sett alt tilbake på plass. Smør også den buede metallhylsa godt, som vist på Bilde 7.Fest vaieren på bremsen igjen. Prøve å brems med spaken nå, kjenner du hvor mye bedre det glir? Hvis ikke så burde du bytte strømpe og vaier. Hvis du ikke allerede har gjort det, så
kan du nå skru de to bremsehalvdelene på sykkelen igjen. Ikke
glem å ha godt med fett på først. Deretter fester du
vaieren fast i høyre bremsearm igjen. Deretter hekter du på
den buede metallhylsa tilbake i feste på venstre halvdel, på
samme måte som du tok den ut. Klemmer du inn bremsehåndtaket
nå, så vil du forhåpentligvis ha fått en mye raskere
reaksjon i bremsesystemet. Har du ikke fått det, så sjekker
du disse tingene.
Nå er det på tide å sette
på bremseklosser. På selve bremseklossen finner du en del
deler. Disse er vist på Bilde 8. Fra venstre ser du låsemutteren,
skive, tynn distansering (innvendig kon), 2 skiver (utvendig kon) og en
tykk distansering (innvendig kon). Noen felger er smale (f.eks Mavic)
andre er brede (f.eks DBS). Derfor er det viktig å velge riktig
plassering av den tynne og den tykke distanseringen for optimal bremseeffektivitet.
Bilde 9 viser hvordan delene settes på, dersom man har en bred felg.
Her er den tynne distanseringen satt nærmest bremseklossen og den
tykke satt på utsiden av feste på bremsen. Bilde 10 viser
hvordan det monteres dersom man har en smal felg.
Da er det på tide å feste bremseklossen ordentlig. Bremseeffekten er best dersom bremseklossen treffer rett på felgen. I noen tilfeller vil dette pipe. For å slippe pipingen kan man da ta et sandpapir og dra over bremsebanen på felgen. Hjelper ikke dette, så må du sette bremseklossen på felgen på en annen måte, men det kommer jeg tilbake til. Sett på bremsekloss på begge bremsehalvdelene. Ikke stram låsemutteren hardt til. Begynn med den ene bremseklossen, bruk hånden og sett den der du vil på bremsebanen på felgen. Hold bremsehåndtaket hardt til og skru til klossen. Gjør det samme på andre siden. Hvis du opplever at du får piping ved bremsing så kan du gjøre følgende. Legg en tynn pappbit mellom bremseklossen og felgen i bakre del av bremseklossen. Stram til klossen slik du gjorde tidligere. Klossen vil nå angripe først i forkant og så i bakkant, dermed er du kvitt pipingen. Nå er antakelig ikke bremsen sentrert. Den tar raskere på den ene siden enn den andre. Vi har justeringsskruer som nevnt tidligere for å gjøre noe med dette, se Bilde 11. Her ser du justeringsskruen omtrent midt i bildet. Dersom denne skrus inn, vil fjæra bli strammere. Dersom den skrus ut, vil fjæra bli slakkere. Det er en identisk skrue på andre siden. Juster med disse til du er fornøyd og at bremsen tar likt på hver side. |
||||
Bilde 5, større bilde | Bilde 6, se større bilde | |||
Bilde 7, større bilde | ||||
Bilde 8, større
bilde
|
Bilde 9, større bilde | |||
Bilde 10, større bilde | Bilde 11, større bilde | |||
Nå skal bremsen din fungere supert! Lykke til! | ||||
|
||||
Denne siden er skrevet og produsert av
Sykkelsiden.no. Copyright . 2004
|