onsdag 3. mars 2010

Funksjonshemmet ungdom og videregående skole

Mastergradsoppgave i samfunnsarbeid av ergoterapeut Ingebjørg Træland Børsheim
Oppgaven ligger i fulltekst på BORA  Kontakt ingebjortb@gmail.com
Unge funksjonshemmede: Utdanning - en utfordring?
Om hvordan unge funksjonshemmede erfarer sine muligheter og begrensninger for å fullføre videregående opplæring.

Forskning viser at mange unge ikke fullfører videregående opplæring. Avbrutt skolegang har konsekvenser for yrkesmuligheter og sosiale forhold. Hensikten med denne studien var å få kunnskap om de erfaringer funksjonshemmede elever gjør i videregående skole og som påvirker valget om å fullføre skolegangen.
Studien er basert på kvalitativ metode. Det ble gjennomført fokusgruppe med fire unge funksjonshemmede som ikke hadde fullført videregående opplæring. I tillegg ble tre elever intervjuet. Disse tre var fortsatt elever i videregående opplæring. I studien har det vært et samarbeid med organisasjonen Unge funksjonshemmede. De fleste deltakerne i studien var medlemmer i denne organisasjonen. Deltakerne hadde ulike funksjonsnedsettelser, både synlige og usynlige.
Et hovedfunn er at det kan være vanskelig for elever med usynlige funksjonsnedsettelser å få forståelse for sine behov for tilrettelegging i skolen. Synliggjøring av vanskene er en utfordring for elevene. Læreres holdning til elevenes vansker er ulike og individuelle og der er manglende beredskap i skolen. Dette får konsekvenser for elevenes mulighet for deltakelse.
Et annet funn er at elever med synlige, fysiske funksjonsnedsettelser eller lese- og skrivevansker i større grad erfarte en tilrettelagt skolehverdag og de opplevde mulighet for deltakelse i skolen. I møte med disse elevene hadde skolen en beredskap.

Young disabled: Education - a challenge? How young disabled experience the possibilities and limitations of completing high school education.
Author: Occuptational therapist Ingebjørg Træland Børsheim.

Research shows that many young people do not complete high school education. Incompleted education has consequences for career possibilities and social relationships. The aim of this study is to gain knowledge on experiences from high school students with impairments and what has influenced their decisionmaking of completing their schooling.
Qualitative methods have been used in this study. Four disabled youth that had dropped out of high school participated in a focus group. An additional three high school students still in high school, were interviewed. Throughout this study there has been cooperation with the organisation Young Disabled. Most of the interveiwed youth in this study are members of this organisation. The youth interviewed had different disabilities, visible and non-visible.
A major finding in this study is that it is difficult for the youth with non-visible disabilities to recieve an understanding for needed adjustments in school. Making their own impairments visible is a challenge for these students. The approach the youth are met with is dependant on the individual teacher’s attitude due to lack of common guidelines for students with non-visable impairments. This influences the students` possibilities for participation.
In this study I have also found that students with visible, physical disabilities or reading and writing difficulties experienced more often that schooling was adjusted their needs and the youth experienced possibilities to participate at school. The schools had guidelines to accommodate these students.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar