søndag 19. september 2010

Damenes aften - mannekengoppvisning med klær fra Mongolia

17. september 2010 kl 19 ble det arrangert damenes aften på Misjonshuset i Lillehammer. Aftenen bestod av at det ble vist og solgt klær som er tovet og sydd i Mongolia på catwalk.

Forhistorien til denne aftenen går tilbake i tid. I 1920-1994 var Mongolia underlagt Sovjetunionen. I 1994 ble Sovjetunionen oppløst og Mongolia ble et selvstendig land. Samtidig dro det over noen misjonærer til Mongolia som spurte hva mongolerne ville ha hjelp av dem til. Mongolerne svarte at de ville ha hjelp til å ta vare på sauerasene sine. På grunn av at det ble mye ull tilgjengelig, ledet misjonærene an med tovingskurs. 2000 mongolere gikk på tovingskurs og 300 mongolere ble flinke til å tove. Ei av dem som var flinkest til å tove fikk en lang utdannelse innenfor toving og design gjennom Normisjon og Norad og har nå sitt eget firma, Byamba AS, med 50 ansatte. Det var klær fra fra firmaet Byamba AS vi fikk se denne kvelden.

Arbeidet er så vellykket at at misjonærene har trukket seg ut av dette i Mongolia. Nå er det behov for misjonærene og misjonsarbeidet et annet sted hvor et annet folk kan få bistand og hjelp til å forvalte sine ressurser. Arbeidet som er gjort i Mongolia ble gjort av nestekjærlighet, og dette er noe det står mye om i Bibelen. For å understreke hvor viktig nestekjærligheten er, skrev Paulus til romerne i Romerne kapittel 13, vers 8-9 at:
"Ha ingen skyld til noen, annet enn det å elske hverandre! Den som elsker sin neste, har oppfylt loven. For disse budene: Du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke slå i hjel, du skal ikke stjele, du skal ikke begjære, eller hvilket bud det så er, sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv."

Inger Strangstad, iført et fargerikt skjørt og en topp fra Mongolia, ønsket alle velkommen.
Først fikk vi se vakre og fargerike skjørt.

Deretter fikk vi se vakre kjoler som denne.
Kåper som denne..
Jakker og drakter som dette..
Og dette..
Her står alle mannekengene samlet på catwalken med ulike mongolske klær.
Etter oppvisningen ble alle klærne samlet i gangen og damene som var til stede kunne prøve plaggene de falt for på scenen og kjøpe/bestille dem på stedet. Det var også muligheter for å smake på mongolsk te og ta seg en matbit i godt dameselskap.

Ei mongolsk jakke som passet damer i alle aldre.

Sambandsmøte på Betel 12.09.2010

12. september ble høstens første møte på Betel avholdt. Inger Strangstad hadde åpning og hun formidlet ved hjelp av denne figuren at selv om man har familie, jobb/skole/barnehage, penger natur, venner og liknende i hjertet sitt som man tenker på og bruker mye tid på, så har man også plass til Jesus. Har man Jesus i hjertet, så er han med deg når du tenker på og bruker tid på de andre tingene slik at Guds vilje skjer i din hverdag.

Per Ove Aarset var taler denne søndagen.

Aarset tok utgangspunkt i Lukas evangeliet kapittel 10, vers 38-42:
"Da de dro videre, kom han til en landsby der en kvinne som het Marta, tok imot ham [i sitt hjem.] Hun hadde en søster som het Maria, og Maria satte seg ned ved Herrens føtter og lyttet til hans ord. Men Marta var travelt opptatt med alt som skulle stelles i stand. Hun kom bort til dem og sa: «Herre, bryr du deg ikke om at min søster lar meg gjøre alt arbeidet alene? Si til henne at hun skal hjelpe meg.» Men Herren svarte henne: «Marta, Marta! Du gjør deg strev og uro med mange ting. Men ett er nødvendig. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tas fra henne.»"

I denne bibelteksten er det to søstre, Marta og Maria, som får besøk av Jesus. Marta er den av søstrene som eier huset. Vi har mye å lære av henne; hun er gjestfri og gjør seg flid med at gjesten Jesus skal bli godt ivaretatt mens han er der. Da hun blir frustrert over at søsteren ikke hjelper til med det som må forberedes i huset, er hun også frimodig nok til å si i fra om det. Alt dette er gode egenskaper.

Jesus sier imidlertid også at Marta gjør seg strev og uro med mange ting. Han sier samtidig at Maria har valgt den gode delen, og at den ikke skal tas fra henne. Det Jesus gjør i denne teksten er å påpeke at Maria gjorde en god prioritering. Hun satte nemlig av tid til å høre på det Jesus hadde å si, selv om det var mye å gjøre i huset. Ordene fra Jesus kan gi oss troen på Gud, det kan gi oss et fellesskap og samfunn med Gud. Ordene fra Jesus kan også være med på å gi oss en mening med dette livet og et evig liv i fellesskap med Gud. Dette understrekes også i bibeltekstene nedenfor:

Johannes evangeliet, kapittel 6, vers 68-69:
"Simon Peter svarte: «Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord, og vi tror og vet at du er Guds Hellige.» "
Matteus evangeliet, kapittel 4, vers 4:
"Jesus svarte: «Det står skrevet: Mennesket lever ikke av brød alene, men av hvert ord som kommer fra Guds munn.»"
Salmenes bok, salm1 119, vers 50:
"Dette er min trøst i nøden, at ditt ord holder meg i live".

Kjære bloggleser, vi oppfordrer deg til å gjøre som Maria som det fortelles om i Lukas-evangeliet kapittel 10 og prioritere Jesus og Guds ord i en hektisk hverdag.

Kveldens musikalske innslag stod Sambandssekstetten for, som for anledningen var redusert til Sambandskvintetten. Tusen takk for fantastisk sang!

Sambandet drar på familieleir fra 24-26. september på Livoll. Påmelding skjer til Inger Strangstad eller Magnor Asbjørnsen. Vi har forhåpninger om at turen skal bli alle tiders både når det gjelder å få åndelig påfyll, bli bedre kjent med Jesus og å bli bedre kjent med hverandre gjennom lek, felles måltider og uteaktiviteter. Bli med på tur da vel!

Neste Sambandsmøte er på Betel 3. oktober 2010 kl 18:30, matservering fra kl 17:30. Alle er hjertelig velkommen!

lørdag 11. september 2010

VOKS - hvem er Jesus?

VOKS har startet opp igjen etter sommerferien. Det var oppstart 26. august med salsakurs på Misjonshuset. 10 personer møtte opp, og det var Gunnar Melbø som stod for salsaopplæringen. En ny og annerledes måte å bli kjent på, tilbakemeldingene fra dem som var med har vært positive. Etter salsadansingen var det matservering hvor de som hadde møtt opp ble enda bedre kjent.

2. september var første ordinære samling for VOKS og Inger Strangstad holdt en spennende andakt om temaet "hvem er Jesus?".

JESUS ER EN HISTORISK PERSON.
Det finnes tre prinsipper som brukes for å finne ut gyldigheten på historiske skriv.
Det første er en bibliografisk test - her undersøker man tekstoverføringen i det dokumentet som man har til rådighet. Jo flere tekster man har, jo mindre blir tvilen i forhold til innholdet i originalen. Nytestamentet er skrevet 40-100 år e.Kr og den eldste kopien er fra 350 e.Kr. Antall håndskrifter om det nye testamenetet er ca 5000 på gresk, 10.000 på latin og nesten 10.000 på andre språk. Det er altså mange håndskrifter som vitner om det nye testamentet. En av nåtidens største tekstkritikere, F.J.A Hjort har skrevet at "tekstene i DNT står i en absolutt og utilnærmelig særstilling blant oltidens prosatekster ford den hviler på en så variert og fyldig bevismengde".
Det andre prinsippet er test av indre bevis - stemmer det som står der overens?
Det står skrevet i Peters 2. brev kapittel 1 vers 16 at "vi fulgte jo ikke klokt uttenkte myter da vi kunngjorde for dere vår Herre Jesu Kristi kraft og hans komme. Nei, vi var øyenvitner og så hans guddommelige storhet." Disiplene var til stede mens Jesus levde og de var øyenvitner til det som skjedde. I Bibelen står det mye ufordelaktig om disiplene. Dersom de hadde skrevet fordelaktig om seg selv, levde det fortsatt motstandere som kunne sagt at "jeg var der, det som står her er ikke det som egentlig skjedde".
Det tredje prinsippet er test av ytre bevis - bekrefter annet historisk materialet det som står i dette skrivet?
For det nye testamentets del er det slik at Jesus ikke bare ble omtalt her, men også i mange andre historiske dokumenter fra den tiden. Mye av det som står i disse dokumentene er tid- og stedfestet.
Alle prinsippene som brukes for å finne ut gyldigheten på historiske skriv bekrefter det nye testamentets innhold og at Jesus er en historisk person.

JESUS VAR ET SANT MENNESKE
Jesus hadde menneskekropp, ble trett og sulten.
Jesus hadde menneskelige følelser, han kunne bli sint, trist og glad i andre.
Se f.eks Markus kap. 10, vers 21: "Jesus så på ham og fikk ham kjær, og sa: «Én ting mangler du: Gå bort og selg alt du eier, og gi det til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!»"
Jesus hadde menneskelige erfaringer; han ble fristet, lærte, jobbet og adlød.
Se f.eks Lukas kapittel 2, vers 51-52: "Så ble han med hjem til Nasaret og var lydig mot dem. Men hans mor tok vare på alt dette i sitt hjerte.52 Og Jesus gikk fram i alder og visdom".

MEN VAR JESUS NOE MER?
Kristendommen gir det svaret at han ER
- Guds sønn
- 2. person i treenigheten (Fader, Sønn, Den hellige ånd)

Ut fra det Jesus sa og gjorde så var han bevisst at han var et menneske som var Gud:
Til mennesker som hungret sa Jesus "jeg er livets brød", jfr. Johannesevangeliet kap 6, vers 35.
Til mennesker som var redde for døden sa Jesus "Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø", jfr. Johannesevangeliget kap. 11, vers 25-26.
Jesus tilgav synder som andre mennesker hadde gjort - han opptrer som om synden er begått mot ham. Det ville ikke en vanlig person kunne gjøre, det vil kun være mulig om man er Gud.
Jesus lot seg tilbe som Gud og på spørsmål om han var Messias, den høylovedes sønn svarte han "jeg er det", jfr. Markusevangeliet kap. 14, vers 61-62.

KAN VI STOLE PÅ DET JESUS SA OM SEG SELV?
- Jesu gjerninger - Jesus gikk på vannet, vekket døde til live og stilnet naturkreftene. Hvordan kan en vanlig person kunne klare dette?
- Jesu lære - Endel av Jesu lære i Bergprekenen (Matteusevangeliet, kap 5-7) går fortsatt igjen i Norges lovverk i dag.
- Jesu personlighet - Det er ikke enkelt å finne feil ved Jesus. Peter skriver i sitt første brev, kap.2, vers 22 at "Han gjorde ingen synd, og det fantes ikke svik i hans munn". Vanlige personer er ikke feilfrie eller frie for synd.
- I løpet av sitt liv oppfyller Jesus over 300 profetier i det gamle testamentet som var skrevet over en periode på over 500 år. Mennesker kunne greid å lese om alle profetiene og sette seg inn i disse, men det ville være en umulig oppgave å oppfylle alle disse.
- Jesus stod opp fra de døde etter å ha vært død i tre dager. Hvordan kan en vanlig person kunne klare dette?

Vi vet at Jesus gjorde krav på å være Gud.
Dersom det er sant, er Jesus den han utgav seg for å være, nemlig Guds sønn og verdens frelser.
Dersom det ikke er sant, må Jesus enten hatt kjennskap til at han ikke var Gud eller så hadde han ikke kjennskap til det.
Om Jesus hadde kjennskap til at han ikke var Gud ville han vært en løgner (førte folk bak lyset bevisst), en hykler (ba andre være ærlige, men visste at han løy selv) og dum (hans krav om guddommelighet førte ham i døden). Jesus ville altså ikke vært en god mann, men ingen som levde slik Jesus levde, lærte slik Jesus lærte og døde slik Jesus døde, ville kunne være en dårlig mann.
Om Jesus ikke hadde kjennskap til at han ikke var Gud, men fortalte til andre at deres evige skjebne var avhengig av ham, ville Jesus vært gal. Det finnes imidlertid ikke spor i det nye testamentet som tyder på at Jesus var hadde en mental sinnsforvirring eller var i mental ubalanse.
På bakgrunn av det som står ovenfor tyder alt på at Jesus snakket sant; han var Gud.

Det følger av 1. Korinterbrev, kapittel 15, vers 1 at "men er Kristus ikke stått opp, da er vårt budskap intet, og deres tro er meningsløs". STOD VIRKELIG JESUS OPP?
- Graven var tom, men kan det være på grunn av at Jesus ikke døde?
Jesus var blitt pisket på romersk vis og romerne måtte selv bøte med livet om de ikke gjorde piskingen slik de skulle. Jesus hadde også hengt på korset i 6 timer og soldatene som voktet graven var selv dødsdømte om de lot en fange unnslippe. Ville Jesus kunne klart å skyve bort den tunge steinen som lå foran graven hans når han var sterkt skadet? Det står i tillegg skrevet i Johannes evangeliet kap. 19, vers 33 at en av soldatene stakk Jesus i siden med et spyd og at det straks kom ut blod og vann. Det er medisinsk anerkjent i dag at dersom blod og vann har skilt seg hos en person, så er vedkommende død. Dette tyder altså på at Jesus var død.
- Graven var tom, men kan det være på grunn av at disiplene stjal legemet?
Graven var bevoktet og disiplene var deprimerte og redde.
- Graven var tom, men kan det være på grunn av at myndighetene stjal legemet?
Hvis det hadde vært tilfelle, så er det merkelig at legemet ikke ble fremvist for å knuse ryktet om oppstandelsen.
- Graven var tom, men kan det være på grunn av at tyver stjal legemet?
Hvis det hadde vært tilfelle, så er de lot likklærne ligge igjen.

Jesus viste seg for disiplene etter sin død, men kan dette ha vært en hallusinasjon?
Det står skrevet i det nye testamentet at Jesus viste seg for flere enn 500 mennesker samtidig, det er ikke særlig sannsynlig at alle disse kunne innbille seg det samme. Disiplene kunne ta på Jesus og han spiste, drakk og samtalte med dem i en periode etter han var død. Jesus sluttet å vise seg for disiplene etter en periode på 6 uker.

På bakgrunn av det som står ovenfor tyder alt på at Jesus stod opp.

HVEM ER JESUS?
Var han en løgner som utgav seg for å være Guds sønn?
Var han er gal person som trodde han var Guds sønn?
Var han Guds sønn, vår frelser, som lever i dag?
HVA SVARER DU?

JOHANNES` FØRSTE BREV kapittel 2, vers 21- 25:
"Jeg skriver ikke til dere fordi dere ikke kjenner sannheten, men fordi dere kjenner den og vet at ingen løgn kommer fra sannheten. Og hvem er løgneren, om ikke den som fornekter at Jesus er Kristus? Han er Antikrist, han som fornekter Far og Sønnen. Den som fornekter Sønnen, har ikke fellesskap med Far. Den som bekjenner Sønnen, har også fellesskap med Far. La det som dere har hørt fra begynnelsen, bli værende i dere. For dersom det dere har hørt fra begynnelsen, blir i dere, vil også dere være i Sønnen og i Far. Og dette er det han har lovet oss: det evige liv".

Temaene som skal tas opp utover høsten på disse samlingene er tema som angår det grunnleggende i kristen tro. VOKS-kveldene passer for de som er nyskjerrige på troen, de som er nye i troen, de som vil repetere troens innhold, de som tror, men likevel tviler og de som ikke tror, men som er nysgjerrige på hva som står i Bibelen og hva kristen tro er. VOKS-kveldene er et lavterskeltilbud hvor unge voksne kan høre om det som står i Bibelen, diskutere temaene seg i mellom og spise kveldsmat sammen på Misjonshuset i Lillehammer. Alle som er interesserte, er hjertelig velkommen. Neste VOKS-kveld er 16.september kl 19 på Misjonshuset ved kinoen.
- Nye kristne
- Nye i menigheten

lørdag 4. september 2010

Generell informasjon om Sambandet



Sambandet er et samarbeid mellom misjonsforeninger i kommunene Lillehammer, Gausdal og Øyer. Sambandet er tilsluttet Norsk Luthersk Misjonssamband og er en forsamling som ønsker å ta vare på alle aldersgrupper. Inger Melbø Strangstad er forsamlingsarbeider i Sambandet og vi ønsker å være et sted der du kan få høre Guds ord forkynt klart og tydelig med relevans for din hverdag. Sambandet ønsker også å være et sted der DU vil trives og ønsker å ta andre med deg.

Vi inviterer til:
1) Sambandsmøte - det er møte annenhver søndag på Lillehammer Misjonshus og Betel i Rudsbygd. Vi starter kaffe kl 17.30 og møtet begynner kl 18:30. Kontaktperson er Magnor Asbjørnsen. Neste møte er på Betel søndag 12.september 2010.
2) Sambandskids - Foregår samtidig med Sambandsmøtene og barn i alle aldre er velkommen. Kontaktperson er Inger M. Strangstad. Neste Sambandskids er på Betel søndag 12.september 2010, møtet begynner kl 18:30.
3) Formiddagstreffen - På Betel i Rudsbygd for alle som er hjemme på dagtid. For program, kontakt Ragnhild Gillebo.
4) VOKS - Er en gjeng med og for Unge Voksne på Lillehammer Misjonshus annenhver torsdag kl 19. De torsdagene det ikke er VOKS møtes vi til bibelgruppe enten på Misjonshuset eller hjemme hos noen. Kontaktperson er Knut Anders Simenstad. Neste bibelgruppe er på Lillehammer Misjonshus 9.september 2010 og neste møte i VOKS er 16. september 2010.
5) Regaze - Ungdomsklubb for 8. klassinger og oppover på Betel i Rudsbygd. For program, kontakt Lars H. Berg.
6) Blåveisen - Er et barnelag som holder til på Follebu skole annenhver tirsdag kl 15.00-16.30. Kontaktpersoner er Gunvor Berg og Gunvor Melbø. Neste Blåveisen-treff er 14.september 2010.
7) Klubben på Tretten - Et barnelag som holder til på Tretten annenhver torsdag i SFO-tida, kl 14.00-15.30. Kontaktperson er Inger M. Strangstad. Neste klubb-treff er 16. september 2010.
8) Mannskapet - Et kor for sangglade menn i alle aldre. Sangøvelse på Betel i Rudsbygd annenhver mandag kl 19.30-21.30. Kontaktperson er Terje Thunæs. Neste sangøving er 13.september 2010.

Det er kun Gud som kan skape tro og vekst blant forsamlingen og i byen. Vi oppfordrer derfor hver enkelt til å be for Sambandet Misjonsforsamling, og alle arrangement og undergrupper og alle som er berørt av disse, for det står skrevet i Salmenes bok kapittel 127 at:
"Hvis ikke Herren bygger huset,
arbeider bygningsmennene forgjeves.
Hvis ikke Herren vokter byen,
våker vaktmannen forgjeves."

VELKOMMEN! =)

Sommerferien er over..

Og høstens første møte i Sambandet ble avviklet søndag 29.august 2010. Det var Elise Skjeggestad som holdt åpningen for oss. Kveldens taler var Kari Helene Haugen.

Bibelteksten Kari tok utgangspunkt i var Markusevangeliet, kapittel 4, vers 26-32 om såkornet og sennepsfrøet:
"Og han sa: «Med Guds rike er det slik: Det er som når en mann har sådd korn i jorden. 27 Han sover og står opp, det blir natt og det blir dag, og kornet spirer og vokser, men han vet ikke hvordan det skjer. 28 Av seg selv gir jorden grøde, først strå, så aks og til sist modent korn i akset. 29 Så snart grøden er moden, svinger han sigden, for høsten er kommet.» 30 Han sa: «Hva skal vi sammenligne Guds rike med? Hvilken lignelse skal vi bruke? 31 Det er som et sennepsfrø. Når det blir sådd, er det mindre enn noe annet frø på jorden, 32 men når det er sådd, vokser det opp og blir større enn alle hagevekster og får så store grener at himmelens fugler kan bygge rede i skyggen av det.» "

Det er flere ting denne teksten kan lære oss.
For det første skal mennesket ha tro på såkornet i seg selv. Vi skal ikke ha fokus på det som skjuler såkornet etter vi har sådd det, men vi skal ha fokus på at vi har sluppet det ut av våre hender. Mennesket kan ikke fremskynde såkornet ved å gjøre noe mer, kraften ligger i såkornet i seg selv, Guds rike. Det står i bibelteksten at "av seg selv gir jorden grøde, først strå, så aks og til sist modent korn i akset". Gud har en spesiell timeplan, og vi må lære å kjenne Guds rike og tidsmaskinen som er lagt ned i såkornet. Vi må feste fokuset på såkornet og alle dets stadium. Det er en mening med stadiene, og vi må ha tro på at Guds rike virker slik at ordet gror og at såkornet til slutt skal bli modent korn.

For det andre; Det står i den siterte bibelteksten at Guds rike kan lignes med et sennepsfrø. Et er lite og ser intetsigende ut, men planten som spirer ut av frøet er større enn andre hagevekster. Gud tenker ikke smått, selv om midlene han bruker kan se små og intetsigende ut. Du har fått et sennepsfrø lagt i din munn eller dine ører, bruk det til å forkynne Guds rike ved å fortelle om det til andre eller lytte til og hjelpe andre slik at de også får høre om det.

For det står skrevet i Esekiel kap. 17, vers 22-24 at
"Så sier Herren Gud:
Jeg tar selv en kvist
av toppen på en høy seder,
fra de øverste grenene
river jeg et fint skudd
og planter det på et fjell som rager høyt;
23 jeg planter det på Israels høye fjell.
Det skal få grener og bære frukt
og bli til en prektig seder.
Alle slags fugler skal bo i den,
alt som har vinger, skal holde til
i skyggen av grenene på den.
24 Da skal alle trærne på marken
sanne at jeg er Herren."

Alle slags fugler skal bo i Guds rike, og du er en av dem. Høsten er nær og arbeiderne er få.
Gå ut, og så sennepsfrøet ditt. Såkornet eller sennepsfrøet vil bære frukt til verdens ende. Dette er visjonen for Lillehammer høsten 2010.


Sørdalsparan stod for fin sang og musikk.

Kari Helene Haugen fortalte oss om misjonslandet Japan. Vi oppfordrer til forbønn for landet og menneskene der; vi ber om at såkornet skal bli modent i Japan.

Neste Sambandsmøte er søndag 12. september på Betel i Rudsbygd kl 18:30, kaffe serveres fra kl 17:30. Sambandssekstetten står for kveldens musikalske innslag og Per Over Aarset skal tale til oss. Alle er hjertelig velkommen!