Saturday, July 31, 2010

Kuchnia u Doroty

Kuchnia u Doroty
Spiseplass i Krakow, beliggende i Miodowa, det er godt og enkelt og greit og raskt og billig og i det hele tatt tiltalende. I og med at dette har uteavdeling om sommeren, kan man slappe mer av, om vinteren noe stress, hyggelige folk serverer.

Den polske kommersialismen



Njet, dette er interessant, for hva er kommersialisme, var Sovjet et ikke-kommersielt land, hva vil dette eventuelt si, jeg var på en ikke-kommersiell pølsebu i Øst-Berlin i 1990, nydelig. Nå er det nå slik at ingen kan påstå at jeg er kommersiell, i den forstand at jeg setter penger foran noe annet noen gang.
Et kommersielt produkt, er VG det? Er Champions league det? Premier league i England? Tja, ingen er helkommersielle, det er ikke mulig.
Det er ikke mulig å bare jobbe for å få fatt i penger, da går det dårlig, da blir man blind. Man må også ha en idé om hva man eventuelt skal bruke disse penga til.
Musikere som tar ”kommersielle jobber” slik at de kan jobbe seriøst resten av tida, for eksempel, teatrene som kjører sikre publikumssuksesser for å få råd til nye eksperimentelle ting, børs og katedral, som forlegger Henrik Groth i Gyldendal coina som saying i Norge.
Nirvana. Man må gi keiseren det som keiserens er, Gud det som Guds er, tja, jeg setter meg selv fram her, faktisk og tror det holder, det dreier seg ikke å om ikke tjene penger, heller ikke det motsatte, menneskeligheten rår i alle forhold.
Når jeg her nå observerte en hendelse i Krakow nå som jeg anså som gull verd, en elvebåt som ikke ville kjøre før den var full, for hva var da vitsen, stress og mas for å få fylt båten, ellers ett fett.
Da er det sannsynlig at skipperen selv har prosenter av salget.
Ukritisk satsning på bare penger. Men hvordan blir stemningen, og det hadde også vært bedre å kjøre til tida, på lang sikt, det hadde skapt mer fornøyde kunder.
Men skipperen syntes å skulle ha penger i kassa nå med en gang, antagelig hans siste tur for dagen, lørdag, før helg, fri, til forlystelser og diverse dritt.
Ja, dette er skismaet i Polen, de som tenker penger mot de som tenker Gud, PO og PiS, PiS er moralsk-religiøse med tro på åndelige perverterte verdier, PO tenker bare penger.
For å karikere.
PO har statsmakta nå og skal gjøre Polen til et velstående land, på vanlig kapitalistisk manér, bli en del av Europa og EU.
Fritt fram for investorer og privat næringsliv, uten moral. Spenn!
De har vært i store korrupsjonsskandaler, har kontakt med rikfolk som viste seg å være skurker.
Denne frikoblingen mellom verdslig og åndelig sfære, som er Polen, som er dårlig sak, må gjøres noe med

proszę bardzo?




Hva skal det være? Norsk laks? Łosoś? Łosoś szlachetny, noble laks? Det har dem her, alle steder, helt uten noe som helst mas. Nei, polakker gjør ikke noe av noe som helst, det er bra, lar seg aldri imponere.
Slikt liker jeg, og det meget godt, videre er det andre trekk ved samfunnet, sett på TV i går der det var en arrestasjon av polske skurker i vest, bander, og det er mange slike også, overalt, men det er kultur, de bare gjør dette uten videre og tenker ikke stort mer over saken, greit.
Et slavisk gemytt, en tenksom polakk fins ikke.
Nei, laks, ørret, pstrąg, ferskvannsfisk, det er greit og norsk og enkelt det også, fjellørret her mot Zakopane fjell, Morskie Oko, fin innsjø, Havets øye, som det betyr, hva med Vaclav Havel, og så videre, det tsjekkiske er annerledes deilig, de er søte.
Det tøffe direkte polske og russiske fins omtrent ikke i Praha, den er vestlig, kultivert, i fullkommen ro.

Kinesisk i Krakow

Chinese food, mye kjappere og bedre og ikke i utrengsmål eksotisk. Det polske kommer på en måte bedre til sin rett i forhold til slikt, ikke noe mas. Her på liten kina-viet sjappe, ved Dietl hospital, ses greie folk som ikke stresser. I Norge er man liksom fjernt fra seg selv på slike steder, fortsatt, selv om det er årtier siden de kom til Norge, man er liksom på horetur til Thailand og ser ut som om de er tatt ut fra en norsk pakketur til Syden, alle.
Å se dette i relieff tar nesten på.

Tuesday, July 27, 2010

ekkelt



Å forstå Polen krever mye. Det er noe med å ikke finne seg i alt, rett og slett å dekatalogisere landet og folket der mye er meget tilbakeliggende. Man blir utsatt for en type forsimpling her, forflating av samtaler, til en forgangen tid, med galanterie overfor kvinner og slikt, en romantisk greie fra middelalderen, riddertiden, fra herrer, et herrefolk, rent sexistisk.
Polakker er ikke bra slik, tar ikke kvinner på alvor, tar dem ikke i samtale, menn er hovmodige og drittsekker og bare ser på dem som kjøtt.
Slikt kan man ikke akseptere, lære seg, dessverre, det er ikke kjekt og greit å omtale kvinner som sexobjekter, nei, beklager, jeg lider under dette og er ikke med på kjekkaspreik og dritt og møkk. Faen.

Monday, July 26, 2010

Pauza



Pauza
Et sted i soliditet, i solidaritet, med utstillinger hele tiden, i ulica Florianska, opp trapp, uten skilt på gata, http://www.pauza.pl/, videre, nå utstilling her, Joao Sollarimatos, som vist på bildet. Nei, her er spennende og interessant og folk trives, ser det ut til, her jeg er og kan se ut på gata hvis jeg vil og holder det gående.

Sunday, July 25, 2010

Polskie smaki




Polske smaker, forskjellige retter fra Polen, billig, i ul. Sw. Tomasza, lett. Et langt lokale, du ser maten i montre, spesiell meny hver dag for hva du ser selv, og det får du med det samme.
Fancy meny dette, noe annet enn det dagligdagse, i dag filet z Indyka, som er noe kjøtt tilberedt på spesiell måte, videre god saus.
Indyk pieczony, ser jeg, ved å se nærmere etter, sausen er rød.


http://www.polskie-smaki.pl

Koko




Enkelt spisested for studenter i ulica Gołębia, stress, komme før 12, ellers kø, nå i dag søndag her og sur, kommer ikke til, har bord, tullinger bruker millioner av tid på å bestemme seg, for dritt, mø! Bæ! Dette er kyllingsted, for kyllinger, chickens, om jeg må be, kandidater, æsj. Men god og stor porsjon kyllingsuppe her, rosół til 4 zl.

http://www.gospodakoko.pl

Chimera





Salatbar inn i bakgård, med glasstak, fint, ordentlig, kafeteria, midt i smørøyet, stort lokale, mondent, også helt enkelt, i øyeblikket her bare md kaffe til 6 zl. Sannsynligheten taler for at jeg spiser en tallerken snart, med 6 enheter, en kylling, bryst, eller noe sånt, pluss salat resten, jeg har spist det en gang før, godt, det er luft her og jeg ser rundt meg inn i hjørne hvor det ikke er lov å røyke, under lavt tak, i dag er det ikke varmt, men det holder.
En miljøbeskrivelse går på nærhet, ikke intimitet, greit, ikke forsoffent, levende.


www.chimera.com.pl

Friday, July 23, 2010

Stuerent



Ja, en og en er to, det er virkelig merkelig å komme seg fram i dette landet, det er som stavtak, nå er det polsk riksdag som blir tematikk, psykotisk individualisme. Uenighet innenfor en snever diskurs. Det er få ting man kan være uenige om i dette landet, en tidlig formulering fra min side er at polakker er uenige om bare hvorfor ting går til helvetet.
Det sies i Polen om polakker, at når to polakker møtes, oppstår 3 forskjellige meninger. Jeg kjenner til det der, innenfor vitenskapelige diskurser, som en doktordisputas. Det er visse ting som ligger i bånn som alle er enige om.
Hva ligger i bånn i den polske diskurs.
Sånn, der ligger det, og dette vil forandres, det kan oppstå paradigmeskifter og slikt, som i vitenskapen, nå, eller før, var det noe som alle var enige om, som ”Polen er i fare”.
Det kunne ikke diskuteres, det bare var sånn. Og det skyldes jo bare et historisk traume.
Nå er diskursen på glid.

slavisk



Det er nemlig meg det gjelder. Ikke noe annet. Det er noe her, i øst fins samfunnet før personen. I en viss forstand fins det ikke individer øst for Elben. Den gamle grensa mellom slavisk og germansk område år 900.
Her er en greie med kontakt med det ottomanske riket, noe vi ikke kjenner til i Norge, tyrkerne er nære. Dermed muslimene.
Djenghis Khans rike er en viktig historisk hendelse. Det skal jeg gå nærmere inn på, 1100-tall.
Det sies at det er bakgrunnen for det stor-tyrkiske riket som erobra Istanbul Konstantinopel år 1453.
Slavisk sies å komme av det polske ordet for ”ord”, słowo, på den måten at området er et område hvor man forsto hverandre og det rakk fra Makedonia til Østersjøen.
Tyskland, Niemcy, på polsk, betyr ”de som ikke snakker”.
Så dette helhetlige riket på flatlandet øst for Tyskland var slavisk, til Ural, omfatta elvene Wisla, Dnjepr, Volga. Det moderne Polen, Ukraina, Russland.
Her ordna det seg et samfunn. Vest var det andre boller, det er det som blir snakka om som europeisk historie, som man lærer om i Norge på universitetet, med Roma og det tysk-romerske riket og etterdønninger.
Slavisk var et helt annet univers.

godt



Umulig
Kaffe, røyk. En myk stemning er i rommet bak gardiner til sterk sol morgen. Å forandre bildet til storformat er nå greia, rett og slett slette det forrige på et vis, forpostfektninger, gå i dialog. Polen er et pent land. Laks er det ikke her, det kommer fra Norge, man får frysninger på ryggen av all norsk import som allerede er her. Polen og Norge er store samarbeidsland. Mer kan det bli.
Ser man på turisme, er det noe her som napper, jakt, det skjer, kanoturer, med flid vet man at det er store forhold for ridning her, hest, polske hester er flotte, har godt rykte, de er glade i dyr.
Hunder og katter er her kultur, ikke som i Norge hvor det i større grad er for spesielt interesserte, det rolige hundehold her i Kraków er tilforlatelig ikke bagatellmessig for eksport, vemmelige hundeeiere fins rett og slett ikke her.
Å ha hund her er helt vanlig og greit, eieren tar ansvar og er glad i dette forholdet, plager ingen med det
Hundene er ikke på utstilling her, som barn heller ikke er det.
Det man har er ikke for framvisning, det er privat.
Jeg ser videre inn i dette landet, der man i større grad tar ansvar for seg og sitt, plager ingen med det. Godt.
Bortsett når man ikke får det til. Da snur polakkene på hælen og friker. Ett av to. Det fins ingen mellomting. Enten er man trygg eller utrygg. Rett og slett. De kan ikke leve i usikkerhet.
Vidunderlig eller det motsatte. Skarpe kanter.

Thursday, July 22, 2010

cafe szafe




Umulig
Cafe Szafe, Kraków, på en måte en greie i det offentlige her og det er ikke mellom fjord og fjell, det er et sted med en stemning som er merkelig annerledes enn jeg har peiling på, likeledes er dette min pub for tiden, her jeg kan snakke friest.
For tiden, ikke i fortiden, og dette med min kafé er jo en greie der det fantes noe slikt i Oslo før,. Min café, eller Din café, Min sko og din sko og café 18.
Og gå opp kafeen helt rolig her og se etter stamgjester og stemning og utstillinger og små teaterforestillinger, her er scene, her har jeg plan om å lage cabaret, teater og
Rødvin, Rioja, Spania, jeg får en følelse av noe sånt her, noe spansk, det taler.


www.cafeszafe.com

Umulig




Umulig å bli polsk, umulig å kommunisere med folk flest, likeledes med turister, ikke mine venner. Men noen, der og der, for eksempel her, Café Szafe, skapkafeen, montert som klesskap all over. Er det homsested? Ikke påtagelig, mon tro Polen har begrepet ”ut av skapet”, skal finne ut.
Jan Matejko, maler, historist, beskrev polsk historie, i stort format, for over hundre år siden, slutt 1800-tall, likeledes Henryk Sienkiewicz i litteratur, skjønn, videre er polsk noe som er undertrykt skikkelig her og der gjennom mange år, der nasjonalister fins som milits overalt og gir en grå hår på tinningen.

Sunday, July 18, 2010

Åmål



En fryktinngytende mening om folk sånn i og for seg, småfolket, som det så fint heter, vaffør det då? Nei, røda stugan og alt som er gøy som oppnas i andra enden og videre er dette en idyll. Banka mør av slikt, både her og der, man har en greie på sådant for øyeblikket der man leser Kleiner mann was nun av Hans Fallada og man er glad.
Ja, her i denne byen med det ikke store hjertet er det svensk og fint folk snakker fint med annet fint folk og hater resten.
En opsjon, til begjær, jeg er sær og grinete og knøvlete og det å se dette som det er, ut fra meg selv, tar tid fra dag til dag der dette ikke er fucking Åmål men storstue, for blues, for eksempel, og Dalslands kanal som er skjønt.
Bokdager i Dalsland neste månedskifte og her er jeg.

Saturday, July 10, 2010

tja



Umulig!
Vår utskremte medarbeider i sokkelesten er ingen kjære mor men det å stoppe branner er det St. Florian som gjør i senga der han røyker som besatt for tiden, sier noen som mener å ha greie på det, fotball-VM går mot døra og ikke kan vi klokka mer.
Kan og kan, danse kan-kan, can-can du ringeklokka? Brannalarmen går og går mot null der vi arbeider på en roman som er Umulig.

Friday, July 9, 2010

Varmt



Orker man egentlig arbeide i denne varmen? Nei, de som jobber nå er bare dritsure hele tiden slik at det ikke er det minste hyggelig i denne byen. Jeg selv driter jo i dette, varme er noe indre, ikke noe ytre, forholde seg til tida og verden er nødvendig, jobber du så jobber du, helt perverst dette her, jeg overvar en fæl samtale her om dagen mellom to som jobba på pub som åpna 12 på dagen, Løkka, selvfølgelig, og de prata så mye dumt at jeg til slutt bare gikk, dårlig stemning, det underliggende var jo bare det at de ikke kunne være på stranda og bade, noe som er den mest lykkelige tilstand i verden, hvertfall i VG, nei, klisjé.
Nei.

Wednesday, July 7, 2010

Umulig




Umulig
Ute er det stille, inne er det ille, sild i salaten, takk for maten, her jeg er nå er det en smule forborgent, eklatant, godt vant, ubehøvlet midt i smørøyet.

Sunday, July 4, 2010

Fotball VM



Fotball-VM
En ny tid. Nå søndag, da semifinalene er klare, er det meg på hjertet å se VM som en helhet, der nye kvaliteter vinner. Nederland er det førende laget, det bør studeres nærmere, de vinner hele tiden og måten de kom til VM på var jo eksemplarisk og slo Norge uten noe videre 1-0 på Ullevål og slikt. Ikke bryskt, de bare vinner, lager ikke show lenger, ego-spillere som van Basten og slike og Gullit, er nå fullstendig ut.
”yndlinger”, nei, det dreier seg om å vinne. Nederland har et superhomogent lag med blikk. Måten de knuste Brasil på nærmer seg det geniale.
Hm, jeg er inspirert av dette der det ikke fins tradisjonelle goal-gettere lenger, Klose er ikke god, osv, bare dårlige lag scorer han på, osv, dessuten er det laget som spiller, ikke primadonnaen, som Messi, som nådde sitt inkompetanse-nivå nå, skjøt i hytt og pine, skulle avgjøre ”selv”, på egne ferdigheter, liksom, huff. Desperat, tilliten sprakk i Argentina.
Så ikke i Nederland, som er et intelligent rolig lag med mening, det er virkelig ikke bare Sneijder og Robben, det er Kuyt, til og med van Persie, som gjør mye feil, som frimann i Nederland må han passes på hele tida, osv. Og der er van Bommel og van Bronckhorst og alle, noen ganger kan jeg kalle Nederland for team Heitinga. John.
Nederland har enere overalt i Europa, Heitinga på Everton, Robben Bayern München, Sneijder Inter, van Persie Arsenal, og så videre, Robben og Sneijder fra Real Madrid, anonyme spillere uten stjernenykker som vinner.
Og så kan man fortelle sosietetsnytt fra Nederland, hvis det har interesse, med kaptein van Bronckhorst nå på Feyenoord, 35 år gammel.

Saturday, July 3, 2010

Tematisk



Leste nå Lena Lindgrens analyse i Morgenbladet nå om tiden, slik den er, bra. Tiden er ikke hva den var, nå er man mer opptatt av essens, enn under postmodernismen, kjønn fins, det er ikke en konstruksjon, krigen i Afghanistan fins, det er ikke bare tekst. Gata her utenfor fins, videre fins datoen, og det er sommer her og jeg selv sitter på mitt kontor med en kopp kaffe og en sigarett. Kult, greit, skal gå ut etterpå, er planen, treffe folk, være i den moderne offentligheten, som er kafélivet. Hm, hva tiden er, jo, ja, jeg er ikke sigøyner, jeg er ikke somalisk mann, jeg er ikke polsk snekker, og så videre, og lurer heller ikke på hvem jeg er og hva jeg er og hva jeg driver med, jeg relaterer til alle jeg møter, er bevisst at jeg alltid er relasjonell i alt jeg gjør.
Jeg er ikke nomade, som surfer gjennom miljøer like a rolling stone, jeg krever god stemning for samtale, ser folk som en mulighet til enhver tid, uten fordommer, ser mennesket.
Og kontekst.
Hva tiden er, den er nå, og i morra, for å si det slik, Martin Heidegger lærte meg å se i morra, på en måte, prosjektere framover og være klar.
Georg Johannessen lærte meg å være konkret, i å se at en tekst er skrevet på et bestemt sted på en bestemt tid, i den konteksten som var da, alltid.
Blankvers tilhører en bestemt tid, som sonetter og så videre.
Tiden nå er obscøn. Det er min diagnose, der jyplinger forblommer virkeligheten for å skaffe seg sex. Skriver artikler og leser bøker og prater med den ene hensikt å skaffe seg sex-partner. Viser seg fram i media og på puber av samme grunn, ikke prisverdig.
Dermed foregår det ikke reelle diskusjoner, man bare følger moter, og den seirende har lest en artikkel ingen andre har lest, da går resten som smør. Har vi en vinner?
Vel, jeg har lest filosofi i vinter, kom til at det fins 3 store filosofer, Kant, Hegel og Aristoteles. Platon er bare et litterært forarbeid, og så videre, Aristoteles lærte oss å tenke, for å dermed kunne sette et plaster på såret, er poenget her ikke tilbake til klassikerne.
Men med disse filosofene ble det sagt noe essensielt, og dermed kan en fornuftig diskusjon foregå.
Så må man forholde seg til virkeligheten.