torsdag 30. juli 2009

Mens jeg lukter på blommorna

Utrolig nok våken og fotograferer morgenlyset halv åtte!

Håper det ikke var Snorre Sel!

Denne ser fryktelig skummel ut, og for en som er vokst opp med Snorre Sel som favorittbok må en stålsette seg for å høre om "suksessen" med storfangst under dagens jakt.

Havertpatruljen

Frode og Jørn tråler de omkringliggende flæsene etter havert eller "ærtne" som de sier her.

Ingen synlige tegn til storm

Nå er det vi som har vindstille, mens været herjer sørpå. Det er til og med varmt i dag!

onsdag 29. juli 2009

Hjem igjen

Vi har vært så fokusert på kveite at vi ikke engang kommer hjem med fisk til katten! Gud vet hvor mange kilo fin torsk, sei, hyse og lyr vi har satt ut igjen for at de skal vokse seg fete. Men kveita seg langt unna i dag!

Lav sol og skyer over Tomma

Noen må ha middag

Her er vi på Risvær for å fylle på med Real turmat. Så kan vi fortsette jakten på storkveita!

Det blir en lang dag

Kanskje sjekke sniksnøret snart?

Sandvær

Vi reiste ut hit for lunsj. Hele været består av små øyer og masse sandstrender. Jørn dorget gjennom sundene. Vi er kanskje ikke så tålmodige som vi burde være...

mandag 27. juli 2009

Perfekt fiskevær!

Tror dette må være optimalt. Helt vindstille, og så grått at himmel og hav går i ett. Catch and release får ny mening - vi orker ikke ta hjem mer enn vi skal spise, men fisker videre etter kveite og annet snadder.

Her var det bilder, jo!

J. og H. venter i båten mens jeg er kastet på sjøen for å finne mat...

søndag 26. juli 2009

Veiing av fangsten

Jørn konstaterer at Hildegunn trekker opp tokilos torsk i fleng. Vi beholdt bare et par til dagen etter. Da ble det skikkelig fiske utpå, men uten kamera dessverre... Vindstille og silregn - nydelig fiskevær da også. Nå er de storfiletene som ikke ble fortært på vei sørover, frosset og pakket i avispapir. Takk for besøket!

Fisking på kaia

Nordlandsgenene til Hildegunn trådte frem utpå kveldingen. Det beit i ett, og jagge kom ikke finnmarkingen frem i Jannicke også. Ville beholde hver minste lille torsk og synes det var for galt å kaste noe.

Vår inspirasjon, hi-ni

Denne brygga padlet vi forbi i 05 og tenkte at kanskje en hytte kan ligge slik til - ikke inne på land. Det ble inspirasjonen for hva vi har nå. Snakk om godt valg - enda bedre enn vi forestilte oss da!

Kjent område

Gjennom sundet her har vi padlet mange ganger. Tenk så langbente vi har blitt!

Lunsj i Herøy

Rundt her er det mye vi ikke fikk sett da vi bare hadde kajakkene å bevege oss med. Fantastisk skjærgård på vestsiden.

Mot gamle trakter

Vi skulle hente Hildegunn og Jannicke og Sandnessjøen og valge å ta det som en dagstur via Åsvær, Dønna og Herøy. Nydelig, vindstille dag! Masse niser.

fredag 24. juli 2009

Sigrun og Steinars bed

Vi inspiserer bedet S og S en sen natt (eller tidlig morgen) anla på utsiden av gjerdet vårt. Nå spirer gresset, og det er flusst med prestekrager og ringblomster her! Det er hentet planter fra fjern og nær!

torsdag 23. juli 2009

God tilgang på mat!

Sommervarmen kom tilbake da Mona og CJ dro. I dag ble det nytrukket makrell til lunsj og uer til middag. Seifiletene ligger klare til i morgen. Dette torskehuet (7 kg+) fryser vi til Janne kommer. Tror hun liker det!

Glemt varene på kaia?

Kan se sånn ut, men det er mitt nye dørstopperpatent. Handlenett med blomster og sommerfugler, lange hanker knytt sammen, tung stein pakket i bobleplast. Funker som tusan på alle dørene her!

onsdag 22. juli 2009

Magasuget

Gamle BASE-hoppere drømmer om fordums bragder. I dag slet de heller knærne nedover til fots. Hopperen vi møtte på nedturen tenkte nok "kjerringstyrt" da han møtte dem... He-he!

Fotosession

Vi må jo benytte sjansen i dette været.

Toppen var sensasjonelt bra i dag. Skyene hadde trukket vekk allerede da vi begynte å gå.

På tur opp Rødøyløva

Jeg får en halvtimes forsprang på flekkbikkjene Mona og CJ. Gir litt tid til å nyte naturen.

Performing art

Vi tilfører et nytt uttrykk til kunstverkene.

Kulturlandskap Nordland

I Selsøyvik møter vi Nordlandske installasjoner.

tirsdag 21. juli 2009

Konkurransen er igang

Det gikk fint medstrøms og -vinds rundt 2 nm sørover. Da måtte den eneste utøveren kaste inn snorkelen og gå i følgebåten. Å runde imot ble for tøft. Det hører med til historien at det blåste runt 16 knuter i dag.

NM i distansesvømming

Stevneleder Strand og deltakerne representert ved Eek-Jensen.

mandag 20. juli 2009

Vind, men sikt

På toppen kom og gikk sikten. Det var visst vel verd turen. Middagen og pilsen på rorbuhotellet smakte fortreffelig. Boknafisk er en sikker vinner!

Soria Moria slott

CJ og Mona bestiger Lovund og går rett i nordavindshetta på toppen. Jørn og jeg får våre livs båtturer over Lovundviken i sterk kuling (regle: liten, stiv og sterk). Godt å se at alt funker.

Mona tar morgenbad

Det er jo sprekt! Første gjest i sommer som har orket - hver dag! I dag målte vi 9,5 grader i vannet.

søndag 19. juli 2009

Kveldslys

Christian fotograferer den blå timen.

Henter CJ og Mona på Onøy

Bildet forteller ikke at det er stiv kuling og at Sjona er i opprør. Vi kommer oss vel hjem til vino på terrassen.

lørdag 18. juli 2009

Sjona i go'lynne

Det er ikke alltid rolig her ute, men i dag nyter vi stilla. Hestmannen bak Jørn, og Lurøyfjellet forut.

Nydlig padlevær

Ved Lunderøya - lørdag morgen.

fredag 17. juli 2009

Naturfotograf

Hestmannen i bakgrunnen rett øst.

Lyngvær

Min første tur hit. Ikke den siste. Så på veien tre nyskjerrige havert på nært hold, og en steinkobbe som tørket skinnet på en stein.

Juledesserten er klar!

Vi reiste for å se oss rundt, men Willys multetips holdt stikk og vi ble fristet... Heldigvis hadde vi både bøtter og poser i båten.

For et klima

Her 5 moh er det fjellflora. Multene er modne nå midt i juli. Det er bare å forsyne seg!

onsdag 15. juli 2009

Ny hekk!

Denne har potensiale! Brekkavier skal kunne bli tre meter høy og er værhard - tåler til og med saltdrev godt. Sjekk hvor tørt det er rundt oss. Vi har ikke sett en dråpe regn på mange uker. Ikke siden jeg kom, tror jeg.

Jørn har besøk av dykkere

...som vil gjøre det på sin måte i strømmen.

Travelt i gjestehavna

Anne-Mari og jeg er på bytur i Sandnessjøen. Flere har hatt samme ideen. Alle pirene er fulle og båtene ligger lag på lag.

tirsdag 14. juli 2009

Brått kveld

Havtåka kom på noen få minutter i kveld. Det var som å trekke ned rullgardinen for solen. Greit egentlig når klokken er halv ellve... Så kan vi sitte inne litt. I morgen blir det Sandnessjøentur etter ny drivreim til kompressoren som har gått varm den siste tiden.

Høyt aktet familiemedlem

Pus har selvsagt sin lott i kamskjellfangsten. Han blir stappmett etter tre-fire stykker - de er digre. Digger du asjetten?

Kvartelsøya

Vi har et dykk på nesten en time i veggen her. Alle tre. Tomma i bakgrunnen.

Fint på grunna

Andreas første dykk i Norge med tørrdrakt på mange år. Har lært på dykkelinja på folkehøgskolen i Kabelvåg. Gikk strålende, selvsagt.

Nye dykkebuddies

Kristian og Andrea er på loffen med dykke- og fiskeutstyr og har kontaktet oss. Vi hadde to fine dykk sammen i dag! Litt dårlig sikt pga varmt (?) vann, men fin kamskjell- og krabbefangst.