ENGELSKE KANAL

Den engelske kanal, i denne sammenheng av oss definert fra nord Frankrike til Biskaya, hadde mye å by på. Strekningen bød på de største utfordringer for navigatøren ombord. Det var sterkt trafikerte skibsleder, mange fiskefartøy, sterke strømninger, store tidevannsforskjeller og få egnede havner. Også tåken da.

Bildene fra denne etappen har vært gjenstand for en litt pussig utvelgelsesprosess, inkludert at 1/3-del av bildene vi legger ut blir usynelige på hjemmesiden. Når web-ansvarlig ombord blir oppfordret til å legge ut noen flere "blink skudd" får vi klar melding om at han i vaffal ikke gidder å legge ut gamle bilder når det er så mange nye som ikke er lagt ut. 

 

Loggen ombord (dvs. fartsmåleren) nord av Cherbourg som er nord øst av Jersey.   SPD = Speed in water   SOG = Speed over ground

Takket være strømmen går det her dobbelt så fort frem som det vi klarer å seile gjennom vannet. Det er gøy. Det er ikke like morsomt når strømmen snur. Det er faktisk ganske kjedelig å seile i full fart fremover og så oppdage at båten står bom stille i forhold til land. Tidevannet kan utnyttes effektivt på korte strekk, men vi som tok noen lange strekk i kanalen syntes det var kiipt å stå parkert i seks timer av gangen. Løsningen for å få opp stemningen er å fokusere på SOG i medstrøm og når strømmen snur får vi instrumentene til å vise dybde. Så kan vi prøve å glede oss over at det fosser om baugen. - Fredrik har nå ordnet det så vi kan koble en DVD-spiller til kartplotteren. Det er uhyre praktisk. Dermed kan vi sitte å se på Pirates of the Caribien når vi er på vakt og vi behøver ikke å bekymre oss for hverken fart eller dybde - eller andre båter for den saks skyld.

St. Peter Port, Guernsey

Bildet er tatt fra havet og inn mot gjestehavnen. Legg merke til at båtene innenfor moloen ligger høyere enn vannet utenfor. Kun ved høyvann når vannstanden er mer enn 2 meter over terskelen inn til havnen kan båter passere inn og ut. En ganske vanlig løsning i Bretagne og Normandy.

De fleste havnene i kanalen kan kun anløpes ved høyvann, dvs. 56 ganger i måneden, som er to ganger i døgnet, eller sånn ca. hver 12 1/2. time, +/- 2 timer.  Det innebærer at havnen også kun kan forlates på høyvann. Når vi samtidig skal seile i noen timer, helst utnytte medstrømmen og helst ikke anløpe en ukjent havn i mørket, blir det litt av en ligning. Vi slet litt med det regnestykket.

 

Hvem trakk ut proppen?

 

Egentlig fornøyd med at vi ikke fikk plass i denne havnen på Jersey.

 

Jersey er kjent for en fantastisk Zoo og derfor tok vi endel GB med bilder der.

Hvorfor disse bildene er valgt ut er vi litt tvilende til, men det er mulig web-ansvarlig synes de best gjenspeiler besetningen ombord.

 

 

 

Typiske klipper i Normandy der det også var et helt spesielt lys.

HOME