Gå til hovedinnhold

SOL - Systematisk Observasjon av Lesing

SOL - Systematisk Observasjon av Lesing

Lesing er en av de 5 grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet. Å kunne lese er grunnleggende for alle fag i skolen og viktig for å klare seg i dagens samfunn. God leseferdighet er avgjørende for å kunne tilegne seg annen kunnskap og å finne inspirasjon i læring. Like viktig er det å kunne oppleve glede ved å lese og fordype seg i bøkenes verden. For å imøtekomme dette har vi ved Sira skole valgt å satse på Systematisk Observasjon av Lesing - SOL.

SOL er et nyutviklet kartleggingsverktøy basert på forskning og mange års erfaring innenfor lesing. I tillegg til å være et kartleggingsverktøy, har SOL også en tiltaksdel, forslag til arbeidsoppgaver og forslag til egnet litteratur.

SOL har delt leseutviklingen inn i 10 trinn, og har visualisert disse gjennom pyramiden som vist under. De 10 utviklingstrinnene er videre konkret beskrevet med ca. 75 underpunkter.

 

 


Vi anser leseopplæringen på mellomtrinnet og ungdomstrinnet like viktig som den første leseopplæringen. Leseutviklingen skal fortsette også etter at eleven har ”lært seg å lese”.

SOL er et observasjonsverktøy. I tillegg er det en kunnskapsbank og et oppslagsverk både for den generelle undervisning og for ”tetting av huller” hos den enkelte elev. Systemet gir en oversikt over hvor eleven befinner seg i sin leseutvikling, og gir læreren en bedre forutsetning for å drive god og tilpasset leseopplæring. Alle elevene ”skal soles” (kartlegges med SOL) kontinuerlig. Resultatene fra solingen skal formidles til elevene og foresatte. Eleven, skolen og hjemmet får dermed informasjon og innsikt til å arbeide mot en optimal leseutvikling.


Alle lærerne får opplæring i SOL og er med på kompetansehevingen. Dette gjelder uansett fag og trinn. Alle skal ha den samme forståelsen av betydningen av leseutviklingen og hva SOL står for.

SOL er

  • Et system/verktøy for å fastslå hvor elevene er i sin leseutvikling.
  • Et program for kompetanseheving for lærere.
  • Et verktøy der hver elev skal følges i sin leseutvikling gjennom alle 10 årene.
  • Et verktøy for tilbakemelding til elever og foresatte.