TRINN | SKOLEARBEID | EGENUTVIKLING | SOSIALT SAMARBEID | HJEMMETS ANSVAR |
1. | Husketrening | Snakke stille innendørs. | Ta med andre i lek | Se i postkassen. |
2. | Leksetrening Gjøre ferdig et arbeid. | Sitte rolig og rekke opp hånden. | Stille opp når det ringer. | Hjelpe eleven til å holde orden i sekk, skolesaker, pennal og ha med matpakke. |
3. | Leksetrening / lekseplan. | Oppøve evnen til å høre og forstå det andre sier. Respekt for deg og meg. | Alle har ansvar for å være hyggelig mot hverandre, slike at alle kan trives og arbeide. | Legge forholdene til rette, og sørge for at leksene blir gjort. |
4. | Leksetrening, ukeplan. | Øve opp evnen til å finne løsning på problemer. | Forsterke "vi-følelsen". | Samarbeide om god oppførsel. Gå skoleveien med eleven minst to ganger, en gang bør være i snø og mørke. |
5. | Ansvar for selv å komme i gang med skolearbeidet. Planlegge ukeleksen i forhold skole og fritid. | Finne løsninger på problemer. | Forhold til medelever, bl.a. språkbruk og knubbing. Fadderordning - aktiviteter med 1.klasse | Innføre faste, gode og selvstendige arbeidsvaner m.h.t. tid, sted og orden. Trene skoleveien på sykkel sammen med eleven. |
6. | Ansvar for selv å planlegge og gjennomføre et arbeid / prosjekt individuelt eller i gruppe. Ansvar for lekser ved fravær. | Lære å forklare sitt syn på en rolig måte, stole på seg selv og egne meninger, men også akseptere andres. | Fadderordning - aktiviteter med 2.klasse. | Gjøre seg på nytt kjent med - sammen med eleven - skolens ordensregler og mål, og følge opp disse. |
7. | Ansvar for å vurdere eget arbeid / prosjekt individuelt eller i gruppe. | Våge å ta egne avgjørelser - ikke la kameratene bestemme for seg. Bli bevisst eget kroppsspråk og hvordan det virker på andre. | Ha medansvar for skolens miljø - regler, elevrådsarbeid. | Samarbeide om kvalitet i arbeidet, og overholde skolens regler. Sjekke at sykkelen er i forskriftsmessig stand. |