Gå til hovedinnhold

Sosial læreplan


MÅL:
  
Kompetanseheving hos elever, foreldre og lærere for å fremme et positivt elev- og trinnmiljø gjennom samarbeid.

VISJONEN VÅR:

MODIGE OG GLADE MENNESKER

VÅR FILOSOFI:
Jeg ser, altså gir jeg.
Jeg lærer, altså vokser jeg.
Jeg skaper glede, altså inspirerer jeg.


Sammen våger vi!

Vi ser og gir ved å vise hverandre oppmerksomhet og respekt.
Vi lærer og vokser ved å gi trygghet og utviklingsmuligheter for alle.
Vi skaper glede og inspirasjon ved å gi rom for mot og entusiasme.

Sammen våger vi!


ANSVARSTRAPPEN:

TRINN

SKOLEARBEID

EGENUTVIKLING

SOSIALT SAMARBEID

HJEMMETS ANSVAR

1. 

Husketrening
Gjøre ferdig et arbeid.

Snakke stille innendørs.
Ta vare på egne saker.
Vente på tur.
Rydde opp etter arbeid og lek.

Ta med andre i lek
Hjelpe hverandre. Høre etter hva de andre sier.
Stille opp når det ringer.

Se i postkassen.
Minne eleven på beskjeder.
Navne klær og utstyr.
Gå skoleveien sammen med eleven minst 3 ganger.
Komme tidsnok til skolen.

2.

Leksetrening Gjøre ferdig et arbeid.
Holde orden i sekken og ved pulten.

Sitte rolig og rekke opp hånden.
Tie når andre snakker.
Ta vare på egne og andres saker.

Stille opp når det ringer.
Lær å ta hensyn, bruke "innestemme", dele med hverandre, gå i klasserommet uten å forstyrre.

Hjelpe eleven til å holde orden i sekk, skolesaker, pennal og ha med matpakke.
Sørge for at eleven møter til rett tid og kledd etter været. Trene gåløypa minst to ganger.

3. 

Leksetrening / lekseplan.
Videre trening av orden på pulten,  i bøker, sekk og pennal.

Oppøve evnen til å høre og forstå det andre sier. Respekt for deg og meg.
Ta imot beskjeder.

Alle har ansvar for å være hyggelig mot hverandre, slike at alle kan trives og arbeide.

Legge forholdene til rette, og sørge for at leksene blir gjort.
Trene gåløypa minst to ganger, hvorav en i mørketiden..

4. 

Leksetrening, ukeplan.
Vurdere eget arbeid, skrift og orden.

Øve opp evnen til å finne løsning på problemer.

Forsterke "vi-følelsen".
Ansvar for at alle trives i klassen.

Samarbeide om god oppførsel.
Hjelpe eleven til å disponere hjemmearbeidet sitt.

Gå skoleveien med eleven minst to ganger, en gang bør være i snø og mørke.

5. 

Ansvar for selv å komme i gang med skolearbeidet. Planlegge ukeleksen i forhold skole og fritid.
Riktige bøker til skole- og hjemmebruk.

Finne løsninger på problemer.
Bli bevist egen reaksjon i konfliktsituasjoner, konsekvenser.

Forhold til medelever, bl.a. språkbruk og knubbing. Fadderordning   -   aktiviteter med 1.klasse

Innføre faste, gode og selvstendige arbeidsvaner m.h.t. tid, sted og orden. Trene skoleveien på sykkel sammen med eleven.

6. 

Ansvar for selv å planlegge og gjennomføre et arbeid / prosjekt individuelt eller i gruppe. Ansvar for lekser ved fravær.

Lære å forklare sitt syn på en rolig måte, stole på seg selv og egne meninger, men også akseptere andres.

Fadderordning   - aktiviteter med 2.klasse.
Ansvar for sosialt fellesskap i klassen. 17. mai

Gjøre seg på nytt kjent med  -  sammen med eleven  -  skolens ordensregler og mål, og følge opp disse.
Trene sykkelløypa med eleven.

7. 

Ansvar for å vurdere eget arbeid / prosjekt individuelt eller i gruppe.
Stille krav til egen innsats og oppførsel.

Våge å ta egne avgjørelser  -  ikke la kameratene bestemme for seg. Bli bevisst eget kroppsspråk og hvordan det virker på andre.

Ha medansvar for skolens miljø  -  regler, elevrådsarbeid.

Samarbeide om kvalitet i arbeidet, og overholde skolens regler. Sjekke at sykkelen er i forskriftsmessig stand.