SlideShare a Scribd company logo
1 of 40
Hva er ditt rykte i sosiale medier? Av Ole Emil Johnsen, Colt Kommunikasjon –  Høgskolen i Lillehammer – 21.januar 2009 CC-license  2.0 by  lavverue
OEL NGATI KAMEIE - JEG SER DEG
Kunsten å lytte i kommunikasjonen
Kun 18 % overvåker nettet
Halvparten av alle 4-åringer bruker Internett
Farfar feirer 83-årsdag på Facebook
Toppledere: Vi har et KJEMPEPROBLEM
 
Spillereglene er endret
…men mange misforstår…
…andre undervurderer forbrukerens makt…
7,384,716 views på YouTube 11,800,000 treff i Google Massiv omtale Sank aksjekursen 10 % Tilsvarende $ 180.000.000 Eller: 51.000 nye gitarer På 4 uker:
 
 
 
 
Største feilen organisasjoner gjør med sosiale medier: IGNORE
Colts strategimodell KRABBE GÅ LØPE FLY Nettside Jobbe med (berike) innhold Deltagelse i samtaler Video Podcast Applikasjoner Engasjere påvirkere Blogger-’outreach’ SM Kampanjer Allianser Sponsorat Community etablering Blogger-events Konferanser Sosiale nettverk Viral markedsføring Konkurranser Mobil Web Audit Overvåkning Etablere en tilstedeværelse på nettet Nettside
Web Presence Audit (innsiktsanalyse) ,[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],Kvalitet   &   Relevans Analyse Evt.  Tiltak/strategi + = Volum
Analyse gir  verdifull innsikt Avdekker ditt rykte og forbedringspotensiale &
Et lite utvalg av manuelle søketjenester ,[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Search.twitter.com
Måleverktøy YouTube insight: Statistics and Data Facebook Insight
Gratis overvåkningsverktøy (RSS og e-post)
Netvibes.com – Oversikt
 
Betalt monitorering ,[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Track nøkkelord og oppdag trender
Tripadvisor – Troverdig brukerdeling –  De fleste tror at folk bare tar seg tid til å kommentere eller skrive innlegg når de vil slippe ut litt aggresjon eller diskutere en dårlig opplevelse. Det er rett og slett ikke sant, i alle fall ikke for oss. Flertallet av våre flere enn 20 millioner anmeldelser og kommentarer på TripAdvisor er positive.   -Steve Kaufer, adm.dir. TripAdvisor
TravelPod – Over 30.000 reisebeskrivelser i uka
 
Don’t tase me, bro’
HVORDAN LYKKES I SOSIALE MEDIER? - FORSTÅ MEDIENE OG SKAP GNISTER.
Begynn med dine nærmeste
Think ahead…
Sosiale medier handler ikke om å dele så mye at det skader merkevaren
Shit happens sometimes… … men du blir en erfaring rikere
Ærlig, Autentisk, Uformell, ok… Men vær profesjonell
Vi ser deg! Ansatte representerer alltid merkevaren  Lag retningslinjer
OEL NGATI KAMEIE ,[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

More Related Content

Similar to Hva er ditt rykte i sosiale medier | Høgskolen i Lillehammer (HIL)

Digitale Trender Og Strategi - Juni 2009
Digitale Trender Og Strategi - Juni 2009Digitale Trender Og Strategi - Juni 2009
Digitale Trender Og Strategi - Juni 2009Sigurd J. Vik
 
Sosiale medier som et konkurransefortrinn for virksomheten
Sosiale medier som et konkurransefortrinn for virksomhetenSosiale medier som et konkurransefortrinn for virksomheten
Sosiale medier som et konkurransefortrinn for virksomhetenErling Hesselberg
 
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøteSosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøteCamilla Flodin
 
Markedsføring i Sosiale Medier
Markedsføring i Sosiale MedierMarkedsføring i Sosiale Medier
Markedsføring i Sosiale MedierKatrine Mosfjeld
 
Twitter strategisk bruk 29. nov
Twitter   strategisk bruk 29. novTwitter   strategisk bruk 29. nov
Twitter strategisk bruk 29. novKenneth Eriksen
 
tellUs om Sosiale Medier TUR
tellUs om Sosiale Medier TURtellUs om Sosiale Medier TUR
tellUs om Sosiale Medier TURSiri Wormnes
 
Web strategi 2.0: trender, websider og digital tilstedeværelse
Web strategi 2.0: trender, websider og digital tilstedeværelseWeb strategi 2.0: trender, websider og digital tilstedeværelse
Web strategi 2.0: trender, websider og digital tilstedeværelseHelena Makhotlova
 
Sosiale mediers plass i sponsing og eventbransjen
Sosiale mediers plass i sponsing og eventbransjenSosiale mediers plass i sponsing og eventbransjen
Sosiale mediers plass i sponsing og eventbransjenOle Emil Johnsen
 
Sosiale medier shared
Sosiale medier sharedSosiale medier shared
Sosiale medier sharedUlrik Prøitz
 
Sosiale medier abelia 20 08 09
Sosiale medier abelia 20 08 09Sosiale medier abelia 20 08 09
Sosiale medier abelia 20 08 09Innovation Norway
 
Sosial Markedsføring (pak@skill.no)
Sosial Markedsføring (pak@skill.no)Sosial Markedsføring (pak@skill.no)
Sosial Markedsføring (pak@skill.no)Skill AS
 
Årsmøte Inspirasjon Sørlandet, eDistribusjon og sosiale medier. 240309
Årsmøte Inspirasjon Sørlandet, eDistribusjon og sosiale medier. 240309Årsmøte Inspirasjon Sørlandet, eDistribusjon og sosiale medier. 240309
Årsmøte Inspirasjon Sørlandet, eDistribusjon og sosiale medier. 240309Katrine Mosfjeld
 
Sosiale medier og strategi helene graver 10102011
Sosiale medier og strategi  helene graver  10102011Sosiale medier og strategi  helene graver  10102011
Sosiale medier og strategi helene graver 10102011Helene Graver
 
Innføringskurs sosiale medier
Innføringskurs sosiale medierInnføringskurs sosiale medier
Innføringskurs sosiale medierMedia Total AS
 
Presentasjon Systemadministratorer
Presentasjon SystemadministratorerPresentasjon Systemadministratorer
Presentasjon SystemadministratorerBetaTrondheim
 
Miksmaster - Digitale trender og strategi for sosiale medier
Miksmaster - Digitale trender og strategi for sosiale medierMiksmaster - Digitale trender og strategi for sosiale medier
Miksmaster - Digitale trender og strategi for sosiale medierSigurd J. Vik
 

Similar to Hva er ditt rykte i sosiale medier | Høgskolen i Lillehammer (HIL) (20)

Digitale Trender Og Strategi - Juni 2009
Digitale Trender Og Strategi - Juni 2009Digitale Trender Og Strategi - Juni 2009
Digitale Trender Og Strategi - Juni 2009
 
Sosiale medier som et konkurransefortrinn for virksomheten
Sosiale medier som et konkurransefortrinn for virksomhetenSosiale medier som et konkurransefortrinn for virksomheten
Sosiale medier som et konkurransefortrinn for virksomheten
 
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøteSosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
Sosiale medier - Gründer Girls medlemsmøte
 
Markedsføring i Sosiale Medier
Markedsføring i Sosiale MedierMarkedsføring i Sosiale Medier
Markedsføring i Sosiale Medier
 
Aktiv Bruk Av Nye Medier
Aktiv Bruk Av Nye MedierAktiv Bruk Av Nye Medier
Aktiv Bruk Av Nye Medier
 
Twitter strategisk bruk 29. nov
Twitter   strategisk bruk 29. novTwitter   strategisk bruk 29. nov
Twitter strategisk bruk 29. nov
 
Blogging For Bedrifter
Blogging For BedrifterBlogging For Bedrifter
Blogging For Bedrifter
 
tellUs om Sosiale Medier TUR
tellUs om Sosiale Medier TURtellUs om Sosiale Medier TUR
tellUs om Sosiale Medier TUR
 
Web strategi 2.0: trender, websider og digital tilstedeværelse
Web strategi 2.0: trender, websider og digital tilstedeværelseWeb strategi 2.0: trender, websider og digital tilstedeværelse
Web strategi 2.0: trender, websider og digital tilstedeværelse
 
Sosiale mediers plass i sponsing og eventbransjen
Sosiale mediers plass i sponsing og eventbransjenSosiale mediers plass i sponsing og eventbransjen
Sosiale mediers plass i sponsing og eventbransjen
 
PR og sosiale medier
PR og sosiale medierPR og sosiale medier
PR og sosiale medier
 
Sosiale medier shared
Sosiale medier sharedSosiale medier shared
Sosiale medier shared
 
Sosiale medier abelia 20 08 09
Sosiale medier abelia 20 08 09Sosiale medier abelia 20 08 09
Sosiale medier abelia 20 08 09
 
Sosial Markedsføring (pak@skill.no)
Sosial Markedsføring (pak@skill.no)Sosial Markedsføring (pak@skill.no)
Sosial Markedsføring (pak@skill.no)
 
Årsmøte Inspirasjon Sørlandet, eDistribusjon og sosiale medier. 240309
Årsmøte Inspirasjon Sørlandet, eDistribusjon og sosiale medier. 240309Årsmøte Inspirasjon Sørlandet, eDistribusjon og sosiale medier. 240309
Årsmøte Inspirasjon Sørlandet, eDistribusjon og sosiale medier. 240309
 
So me og bedrifter des10
So me og bedrifter   des10So me og bedrifter   des10
So me og bedrifter des10
 
Sosiale medier og strategi helene graver 10102011
Sosiale medier og strategi  helene graver  10102011Sosiale medier og strategi  helene graver  10102011
Sosiale medier og strategi helene graver 10102011
 
Innføringskurs sosiale medier
Innføringskurs sosiale medierInnføringskurs sosiale medier
Innføringskurs sosiale medier
 
Presentasjon Systemadministratorer
Presentasjon SystemadministratorerPresentasjon Systemadministratorer
Presentasjon Systemadministratorer
 
Miksmaster - Digitale trender og strategi for sosiale medier
Miksmaster - Digitale trender og strategi for sosiale medierMiksmaster - Digitale trender og strategi for sosiale medier
Miksmaster - Digitale trender og strategi for sosiale medier
 

Hva er ditt rykte i sosiale medier | Høgskolen i Lillehammer (HIL)

Editor's Notes

  1. [Uttales noe sånn som: Åjnga tikamy]. Dette er måten man hilser i kinosuksessen Avatar, og betyr jeg ser deg. Er ikke det en mye bedre hilsen enn å bare si hei. ”Jeg ser deg”, eller med andre ord, jeg ser hvem du er. Jeg syntes at det var passende å begynne med en slik hilsen i dag, i og med at jeg ble hentet inn for å snakke om overvåkning og viktigheten av å lytte i sosiale medier. I sosiale medier blir man avslørt og blottlagt. For noen er dette en enorm mulighet for å bygge gode relasjoner og tillit. For andre er dette en kjempetrussel.
  2. Jeg har et inntrykk av at vi har glemt at å lytte er en del av kommunikasjonsmodellen. Man er avsender, men også mottaker. Det er definisjonen på kommunikasjon. Vi jobber daglig med å hjelpe ledere og kommunikatører til å forstå mulighetene i sosiale medier. Mange vil spre kampanjer, og har fokus på spredning ut til målgruppene. Få ser gevinsten av å tilegne seg forbrukerinnsikt og kunnskap om samme målgrupper. Men faktum er: Vi bryr oss ikke om nyhetene du har å komme med.
  3. Kun 18 prosent av norske bedrifter oppgir at de overvåker nettet strukturert. Min erfaring tilsier at dette virker mye. Få overvåker viktige nøkkelord og relevant vareprat i de sosiale mediene, men mange hviler på nyhetsrapporter fra Retriver og Meltwater. I følge en undersøkelse det ble henvist til fra kuttisme.no om CRM og sosiale medier, er det så få som 1 av 20 misfornøyde kunder som klager til bedriften. Hva gjør de 19 andre? Hvorfor har ikke bedrifter et apparat for å følge opp de som ytrer seg på nett? Norske virksomheter aner ikke hva de skal gjøre i sosiale medier, fordi de ikke tar seg tid til å lytte. Vi vil helst ikke se hvem som snakker eller høre hva de sier. Og vi er livredde for å si noe galt.
  4. Svensk undersøkelse viser at halvparten av alle svenske 4-åringer er på Internett. Medievanene våre har endret seg drastisk de seneste årene. Vi multitasker – ser tv, surfer og er på mobilen samtidig. For 15 år siden hadde vi vanskeligheter med å forholde oss til mer enn ett medie av gangen. Men med den økte mediebruken stiller det også større krav til organisasjonenes kommunikasjon. Når det kommer til sosiale medier, er det gjerne de ”unge” i bedriften som får oppgaven. Gjerne er det IT-ansvarlig. Men hvorfor skal en IT-ansvarlig forvalte merkevaren og drive kommunikasjonsarbeid ut mot for eksempel kundene? Dette er en oppgave for ledelse og kommunikasjonsansvarlig. Forvaltningen av merkevaren er også tett knyttet opp mot de ansatte. Norske bedrifter er altfor dårlig til å implementere og lære opp egne medarbeidere til hvordan de skal forvalte merkevaren ute blant folk og i sosiale medier spesielt. I sosiale medier er nok folk ofte litt mindre bevisste på sin rolle, enn i situasjoner ansikt-til-ansikt. De ansatte er blant de viktigste formidlerne av deres merkevare. Påvirkning i sosiale medier handler også om å kommunisere med opinionslederne. Det er de som produserer innhold, som har påvirkningskraft og som kommer med 90 prosent av alle tilbakemeldingene til organisasjonene.
  5. Til og med den eldre generasjonen følger på. Dette er min farfar. Plutselig en dag fikk jeg en friend request. I dag er han 83 år, og selv om han neppe er en av de mest aktive brukerne, så vil han følge med på hva som foregår med barnebarna.
  6. Undersøkelser viser dog at toppledere skyr ansvaret rundt sosiale medier. Og kommunikasjonsrådgiverne får ansvaret, som i grunn er positivt, men da må man ikke stivne i tanken om at sosiale medier er en ny kanal å få publisitet i.
  7. Kristin Djerf skriver i en kommentar at sosiale medier har blitt en hygienefaktor. Jeg er i stor grad enig. Det blir i større grad forventet at bedrifter tilgjengeliggjør seg for forbrukerne og tar behandler tilbakemeldinger. Forbrukerne forventer også svar fort. Dersom bedriftene ikke deltar eller tilrettelegger for interaksjon, vil bedrifter fort kunne oppleve frafall av kunder, mindre lojalitet og økt misnøye.
  8. Alle barrierer er brutt. Få betaler for noe de får gratis. I Norge opprettes det daglig 1500 nye blogger hver dag. Siden i høst har antallet norske bloggere økt med 200.000. Facebook er allemannseie, og Twitter er en hype bestående av the-interconnected. YouTube er verdens nest største søkemotor. Og folk Googler alt. Men mange av oss er passive. Statistisk sett deles vi opp etter 90-9-1-modellen, hvor 1 % er mest aktive og 90 % av oss hovedsakelig bare følger med.
  9. For de av dere som tror dette er en strippestang, så må jeg skuffe. Moren selger snøspader, og hadde fortalt sin sønn at de var utsolgt på jobben etter en stor snøstorm. Når bedrifter går inn i sosiale medier, har også de lett for å uttrykke seg litt keitete og upresist. Det handler om å bygge kompetanse ift hvordan sosiale medier fungerer på en måte som gjør at du kan forvalte ryktet og omdømmet til organisasjonen på en best mulig måte.
  10. Sosiale medier handler også om at vi har tatt steget inn i en ny åpenhetskultur, hvor alt kan deles med hele verden. Sosiale medier krever at man kvalitetssikrer alle ledd i virksomheten. Det er her omdømmet skapes og ødelegges. PR og god kommunikasjon kan hjelpe på mye, men man må også være klar over at forbrukeren vet at de har mer makt enn noen gang. Hørt om United Breaks Guitars? Videoen forteller det meste.
  11. Journalister er viktige opinionsledere. Jan Omdahl skrev tidligere i år en artikkel om vurderingene han måtte ta, da han fant ut at Nokia hadde ”sponset”/kjøpt plass i alle hans artikler. Skulle han la være å skrive om Nokia, siden det da kunne stilles spørsmålstegn ved hans integritet? Han kunne heller ikke la journalistikken påvirkes av å ikke skrive om Nokia – Det ville være like ille. Journalister har dog et mer bevisst forhold til integritet enn andre opinionsledere i sosiale medier. Mediehusene skriker etter hvordan de kan tjene penger på nett, mens journalistene frykter for sin integritet og troverdighet.
  12. Mens andre omfavner den nye mediehverdagen, og anvender det til sin fulle. Vi har nå hørt Voe fortelle sin historie. Hun er nå et forbilde for tusenvis av ungdom, som følger bloggen hennes hver dag. Det er ganske utrolig å tenke på at Emilie har flere besøkende enn etablerte medier som E24.no, TV2.no, Klikk.no, til og med seher.no.
  13. Steinar J Olsen i Stormberg er en av foregangsfigurene for næringslivets bruk av sosiale medier. Han kjører en svært åpen stil, er bevisst på sine verdier. Han provoserer, men bygger også svært gode relasjoner til en del viktige opinionsledere for Stormberg. Stormberg har omfavnet åpenhetskulturen i sosiale medier. Derfor så han ikke noe galt med å spørre sine følgere på Twitter om de syntes det var en god idè av Stormberg å sponse de nye Varg Veum-filmene – etter at SF Norge hadde tatt kontakt med de tidligere. SF Norge reagerte sterkt på Olsens fremgangsmåte. Noe som startet en voldsom diskusjon på Stormbergs blogg og på Twitter.
  14. Les blogginnleggene og diskusjonen her: http://blogg.stormberg.no/post/Direktc3b8r-pa-nakken http://blogg.stormberg.no/post/Gamle-tanker-om-nye-medier
  15. Man må begynne å krabbe før man kan gå. Å etablere en tilstedeværelse, basert på kunnskap er viktig. Kunnskap om målgruppen, hva de snakker om, og hvor de er. Når man har funnet sin posisjon, vil det være lettere å få synlige resultater resultater. Brukere av sosiale medier er IKKE en homogen gruppe.
  16. Ansatte som legger ut konfidensiell informasjon. Misforståelser rundt produktet. Produktutvikling. Ansatte som mobber i sosiale medier.
  17. Det finnes også en del nisjecommunity og forum, som det lønner seg å følge med på. Her er noen av de største internasjonale. Radisson SAS innførte brukeromtaler og ratinger på sine nettsider. Dette økte konverteringsraten radikalt. 85 % flere ender med kjøp nå enn før kjøpet.
  18. Folk vil dele opplevelsene sine, og de gjør det.
  19. Generasjon Facebook kom ut i forrige uke, og omhandler jaget etter å bli sett. Rønning forteller i boken at folk bestemmer seg for å bli popstjerne, men tar seg ikke tid til å lære håndverket. Det bare pøser ut av seg selv og satser alle kort på et ”kult” image. Vi er på (online) hele tiden.
  20. Andrew Meyer er en person som forsto mediene. Under et besøk av John Kerry på Florida University skjedde følgende da Meyer spurte om hvorfor Kerry ikke hadde krevd å bli President i 2004 etter at de siste stemmene var telt.
  21. Fakta er at Meyer var ekstremt engasjert politisk. Han forsto også hvordan de nye mediene kunne brukes til å manipulere verden og oppnå oppmerksomhet. Meyer hadde nøye planlagt sitt stunt, og fått flere av sine venner til å stille med videokamera. I løpet av en time lå videoen ute på YouTube, og ble sett millionvis av ganger de to første dagene. Meyer var blitt kjendis, hadde fått reist politiske spørsmål på agendaen… og mottatt en rekke jobbtilbud. Så hvordan kan bedrifter få en stjerne blant folket?
  22. Det er avgjørende å inkludere de mest berørte gruppene først, og helst må de ansatte bli informert om hva som skjer. Mobilisering av det nærmeste nettverket er også beste måte å få tilbakemeldinger raskt, og spredningen opp til et kritisk punkt, hvis noe skal bli viralt.
  23. Et eksempel på konsekvenstenking var stormen rundt publiseringen av fødselsdatoer på telefonkatalogen.no.
  24. Don’t overshare.